Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis met de A700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis met de A700

    Hoi allemaal,

    Ik hoop dat ik met deze discussie wat "helderheid" kan verkrijgen in mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn Sony A100.
    Kort samengevat: de A100 is een ramp in het scherpstellen. Al te vaak blijf ik zitten met een heen en weer geloop van de AF. En dat wil ik kwijt!
    Nu heb ik wat randuitrusitng en deze is voldoende groot om de A700 in overweging te nemen. Maar bij een snelle test in een shop had ik flink wat ruis bij middelhoge tot hoge ISO-waarden. En als ik zeg "flink wat" ...

    Dus wou ik graag wat weerwerk van Sony A700 gebruikers oproepen alvorens te beslissen om mijn zaal volledig te verkopen en een Nikon D300 aan te kopen. Wat denken jullie van de ruis (en het toestel in het algemeen). En durven jullie de negatieve punten ook aan te halen?

    Dank voor een eerlijke reactie (en hopelijk meer dan eentje),
    Tricky

  • #2
    Re: Ruis met de A700

    Welke ISO waarden heb je gebruikt? En met of zonder DRO? Ik vind de hoeveelheid ruis van de A700 véél en véél beter dan die op de A100! Maar in het donker met DRO+ aan voor jpeg is de ruis verschrikkelijk. (Maar ja, ik trek toch bijna nooit in jpeg)
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: Ruis met de A700

      Om te testen hebben we enkele foto's op ISO 32OO gemaakt. Verschrikkelijk veel ruis in RAW met DRO op standaard setting. Ook op 1600 was de ruis duidelijk aanwezig. Op ISO 800 en lager viel het goed mee.

      Nu zoek ik geen toestel om specifiek donkere partijen te trekken - en mocht ik het overwegen dan zet ik de ISO voldoende laag met langere sluitertijd. Maar toch. Als ik nu miskoop schiet vrouwtje me af en baal ik uiteindelijk van mezelf.

      Trouwens, bij het shoppen bleek duidelijk dat de meeste winkeliers duidelijk zelf hun voorkeur verkopen. En daar lijkt Sony alvast een voetje (of procentje) voor te hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Ruis met de A700

        Oorspronkelijk geplaatst door Tricky Bekijk bericht
        Om te testen hebben we enkele foto's op ISO 32OO gemaakt. Verschrikkelijk veel ruis in RAW met DRO op standaard setting. Ook op 1600 was de ruis duidelijk aanwezig. Op ISO 800 en lager viel het goed mee.

        Nu zoek ik geen toestel om specifiek donkere partijen te trekken - en mocht ik het overwegen dan zet ik de ISO voldoende laag met langere sluitertijd. Maar toch. Als ik nu miskoop schiet vrouwtje me af en baal ik uiteindelijk van mezelf.
        Ik weet maar één toestel waar je straffeloos op ISO 3200 mee kunt trekken den dat is de Nikon D3.
        Uiteraard zal je het met large frame camera's ook kunnen maar dan zitten we in nog een andere categorie te spreken.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Ruis met de A700

          -Nadelen van de A700 zijn dat de focuspunten niet altijd heel goed zichtbaar zijn in de viewfinder. (helder licht en lichte onderwerpen)
          -De ISO aanduiding niet constant zichtbaar is in de viewfinder

          Wat ruis betreft, heb met de D300 ook ruis gezien op opnames die ik gemaakt heb op 200 ISO , dit bij vrij contrastrijke beelden en met Light Room (1.3.1) als RAW-converter. Mischien dat Capture NX beter resultaten zou geven weet ik niet.

          Voor hoge ISO beelden is de gekozen RAW-converter zeer belangrijk.
          Beide Adobe producten, Adobe Camera RAW(PS) en LR zijn momenteel niet echt geschikt voor de convertie van hoge ISO's voor A700. Gelijkaardige problemen waren ook aanwezig voor Nikon D300 en Canon 40d in vorige versie van ACR en LR.
          Adobe is bewust van dit probleem en heeft een oplossing voorgesteld voor de volgende versie. ACR.4.4 en LR 1.4 zijn even beschikbaar geweest voor download maar terug weggehaald door ADOBE als gevolg van andere bugs in deze versie.
          Volgens gebruikers van deze versie zou hierin het probleem opgelost geweest zijn voor de A700. Even wachten voor volgende try van ADOBE.
          De A700 presteert niet het beste op hoge ISO (volgens sommige wel op lage ISO) maar de verschillen met andere toestellen zijn eerder marginaal.
          Heb van zowel de A700 als de D300 aanvaardbare hoge ISO's gezien (3200)
          Zelfs het DR van de D3 valt 1 a 1,5 stops terug boven de 1600 ISO en dat is tegenwoordig zowat het referentie toestel.

          Bij hoge ISO opnames moet je goed letten op de belichting(mode), dit kan een groot verschil geven qua ruis, histogram controleren tijdens opname is aan te raden.
          Ook het het contrast van de opname is bepalend, je kunt opnames hebben met schijnbaar weinig ruis, en andere die meer ruis vertonen.
          En natuurlijk moet je al je settings controleren, kan vlug al wat verkeerd staan, zekers in een winkel.

          Met AF ga je geen problemen hebben, heb de indruk dat op de Olympus na, de A700 het snelste toestel is in dit segment.

          De D300 is een meer compleet toestel, maar of je die extra's nodig hebt moet je zelf uitmaken. Qua beeldkwaliteit liggen die toestellen vrij dicht bij elkaar.
          (heb van elk een honderdtal JPEG e RAW bestanden)
          De JPEG's van de A700 vind ik qua kleurrendering beter dan van de D300 en beter dan van ACR en LR. (JPEG's gebruiken als referentie voor RAW-convertie is volgens mij zelfs geen slechte werkwijze, alhoewel dat ik me afvraag waarom je nog RAW zou gebruiken van zodra je het toestel volledig onder controle hebt.

          De A700 is een plezant toestel in gebruik, gemakkelijk te bedienen, en gericht op de gedreven vrije tijdsfotograaf.
          De D300 is gecompliceerder, zeer goed toestel en eerder gericht op (semi)pro fotograaf. Ken verschillende D300 gebruikers die het toestel niet echt goed weten te gebruiken, mischien een ietsje te complex voor gewone gebruikers.

          Comment


          • #6
            Re: Ruis met de A700

            Op dcresource.com zijn zowel de A700 als de A200 getest. Daarin staat wat over ruis vermeld. Bij de A200 staat een beschrijving hoe middels schieten in RAW heel goede reslutaten te behalen zijn. dezelfde methode wordt als methode bij de A700 aangehaald. Of dat voor jou de oplsooing is kan ik niet beoordelen, maar het is allicht leerzaam.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Ruis met de A700

              Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
              Op dcresource.com zijn zowel de A700 als de A200 getest. Daarin staat wat over ruis vermeld. Bij de A200 staat een beschrijving hoe middels schieten in RAW heel goede reslutaten te behalen zijn. dezelfde methode wordt als methode bij de A700 aangehaald. Of dat voor jou de oplsooing is kan ik niet beoordelen, maar het is allicht leerzaam.
              Ben net halverwege het lezen van deze review over de A700. Een vriend heeft me een link laten geworden die het toestel deels ophemeld, deels afbreekt. Voor de geïnteresseerden: "http://www.fotografie.nl/nieuws.php?artikel=13573".

              Ik krijg wel de indruk dat kiezen in dit segment niet evident is, gezien het aantal topics met als onderwerp kamerakeuze.

              Comment


              • #8
                Re: Ruis met de A700

                als ik moet kiezen tussen de sony a700 (minolta) en de d300 nikon,
                dan is t rap gebeurd!
                over een maandje max.2 ga ik de nikon d300 zelf ook kopen,dit met de 105-1:1 lens.
                Beetje investeren kan geen kwaad,
                tot nu toe altijd met nikon gefotografeerd,en zeer tevreden!
                maar de uiteindelijke keuze zal bij jezelf liggen,je zal altijd voor en tegenstanders hebben....

                grtzz
                ronny

                Comment

                Working...
                X