Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveelste camerakeuzeadvies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoveelste camerakeuzeadvies

    Hallo allemaal,

    Wellicht is het geen slecht idee om hiet een sticky van te maken, omdat deze vraag wel heel vaak terugkomt, terwijl je met de reeds gepresenteerde antwoorden niet veel kunt.

    Ik heb de nobele taak mijn zus te begeleiden bij een camerakeuze. Ze heeft nu een Fuji Finepix602 (3MP) die langzaam tegen capaciteitsproblemen begint aan te lopen. Ook is zij iedere keer onder de indruk van de foto´s die ik maak met mijn Pentax ist DL.

    De hoogtse eisen zullen worden gesteld door de sportfoto´s die ze wil maken. Ze doet aan karate en wil graag actiefoto´s kunnen maken in een sporthal, hoge lichtgevoeligheid is dus een must. Het liefst werken zonder flits. Ik weet niet precies op welke afstanden de foto´s genomen moeten worden, maar ik ga er vanuit dat dit in het hogere zoombereik zal zijn. Een snelle AF en goede lichtmeting zijn vereist.

    Het budget is voor mij niet helemaal bekend, maar ik denk dat een eerste advies al mogelijk zou moeten zijn.

    Ikzelf gebruik op dit moment naar volle tevredenheid de eerder genoemde ist-DL met divers objectieven en zou meteen weer voor Pentax kiezen bij een mogelijke vervanging, maar zij begint eigenlijk met niks en wil graag een goed advies (vandaar dat ik er ook hier naar vraag )

    Alvast bedankt.

    Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

    Een heel belangrijke vraag is nog wat mag het kosten?

    Ik heb die fuji s602 ook nog gehad heel goed toestel maar ik denk dat die karate daar toch niet echt mee gaat lukken. Of gaat dat nu al wel?

    Want ik zou vermoeden dat ze sowieso voor de lichtsterke primes zal moeten gaan. Heel veel tele misschien weer niet want indoor is meer dan 200 vaak toch niet echt nodig. Nu ja dat hangt van zoveel factoren af dat je dat toch niet kan zeggen. Heeft ze genoeg tele met die s602? Dan heb je ook al een soort van referentie. Want zomaar advies geven dat gaat eigenlijk niet zonder toch wat extra info.

    Comment


    • #3
      Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

      @Kevlar:

      Ik snap je reactie, maar ik weet zelf ook niet precies wat het budget is. Ik heb het haar gisteren gevraagd en verwacht daarop vandaag een antwoord.

      Ik wilde zelf al eens een keer met mijn camera gaan, om te zien in welk zoombereik ze daar zouden moeten zitten en hoeveel licht ze ter beschikking hebben. De s602 voldoet nu duidelijk niet. Ze is meer aan het schelden dan aan het genieten van foto´s omdat ze vooral binnenshuis weigert de flites te gebruiken, waardoor ze veel onscherpe en bewogen foto´s heeft. Ze wil geen flits gebruiken vanwege het onnatuurlijke effect op een foto. Ik op mijn beurt zeg dan: liever een onnatuurlijke foto dan geen foto .

      Ik heb gisteravond eens een review gelezen van de Fuji S9100.
      Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology


      Als ik het zo zie heeft die een behoorlijk lichtsterk lenzenstelsel en ook veel zoom. Ze hoeft dan ook niet als een lenzenjockey te blijven wisselen, want dat moet toch altijd onder hectische omstandigheden, waardoor de kans op ongelukken en schades aan apparatuur (vallen ed.) groot is.

      Om te beginnen wil ik het budget eens op een 500-600 euro leggen. Waarschijnlijk zullen de adviezen daar toch overheen gaan, maar dan hebben we een richtprijs. Ik zal deze bijstellen als ik die van haar heb.

      Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

        't Is altijd hetzelfde dilemma hé...
        enerzijds de wens naar een body met één enkel lichtsterk objectief dat scherp fotografeert op goede sluitertijden...
        en anderzijds het budget.
        Voor karate indoor (zeker voor een highkick net op het hoogste punt) is er toch maar 1 oplossing: een dure body die op hoge ISO met weinig ruis foto's vastlegt door een scherpe 2.8 lens of zo.

        Budget lager houden kan door een lichtsterke prime... in Pentax termen moeilijk.
        En de 2.8 zooms kosten op zich al zo'n 600 à 700 € (Sigma 50-150, 70-200, Pentax 50-135).
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

          Ach, de reden waarom ik nu weer een Pentax zou kopen, mocht het zich aandoen, is omdat ik de objectieven nog heb liggen.

          Daarbij zou ik toch weer opnieuw gaan kijken wat er allemaal te koop is, dus mijn eigen momentele voorkeur is niet belangrijk.

          Ik moet ook nog eens naar zo´n wedstrijd toe gaan om te kijken wat je precies nodig hebt aan zoombereik, want ik heb geen idee.

          Volgens mij is dat meestal in een normale sporthal, waarbij ik geen idee heb hoeveel licht je daarbij nodig hebt. Uiteraard, hoe meer licht, hoe korter de sluitertijd die je kunt kiezen.

          Groeten,
          Mischa
          Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

          Comment


          • #6
            Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

            Mischa,

            In een sporthal zul je altijd terugvallen op F2.8 met ISO 1600. Daar kan je bijna niet buiten. Uiteraard als je een prime van 1.4 of 1.8 op kunt zetten kan je ISO naar beneden maar verlies je de soepelheid van een zoom.

            Welke zoom hangt een beetje af van waar ze zal kunnen staan. Als ze dicht kan staan(zowat naast de mat) zal ze waarschijnlijk gebruik kunnen maken van je Sigma 28-70/2.8. Als ze verder moet staan zal ze moeten terug vallen op de indoor standaardlens, nl de 70-200/2.8, waarbij de Sigma zowat de goedkoopste is.

            Als je toch naar een bridge kijkt, vergeet dan zeker niet naar de fujifilm-finepix-s100fs te kijken. Ik heb er nog geen reviews van gezien maar hij schijnt volgens de geruchten toch wel de moeite te zijn.

            In ieder geval zal ze er niet komen met het budget voor een DSLR, als ze niet dicht genoeg kan staan om jou lens te kunnen lenen.

            Misschien toch nog een geodkope oplossing, die ik eens gezien heb bij iemand die veel basketbal trok.
            Een moderne DSLR zit snel aan +10MP en een 50/F1.4 kun je tweedehands wel voor een €150 op de kop tikken.
            Als je voor je foto's niet groter als A4 wil afdrukken, kan je gemakkelijk tot 3-4MP croppen indien nodig(als enkel voor internet, nog veel verder zelfs). Zo heb je ook min of meer een zeer lichtsterke zoom van 50-100/1.4
            Wel opletten met Nikon D40(x) of D60's. Zulke lenzen hebben dan geen AF op deze toestellen.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

              Ik volg het advies van hub2805 hier volledig maar dat zal niet lukken voor 600€ vrees ik zelfs niet tweedehands.

              Comment


              • #8
                Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                Ik heb zojuist vernomen dat het budget omhoog gaat naar 900-1000 euro.

                F2.8 met ISO 1600. ?????? Nodig voor het bereiken van korte sluitertijden?

                Voor welke zoom nodig is, ga ik binnenkort eens met mijn set foto´s maken op een training. Ik kan dan zo dichtbij als ik wil en kan ook objectieven wisselen om te zien hoe lichtsterk ik moet gaan kijken.

                Wat je zegt met die 50mm heb ik ook al tegen haar gezegd. Ze zal zeker niet groter gaan dan A4, dus dat moet te doen zijn . Het zal vaak ook gaan om close-ups, zoals een voet die vastgelegd wordt op het moment dat die een poging doet om wat tanden te verwijderen . Met een hoge MP, kun je dan ook lekker croppen.

                Verder wil ze graag bursts maken, om zo goed mogelijk HET moment te kunnen kiezen en vastleggen. Zijn er camera´s die daar bijzonder goed in zijn?

                Groeten,
                Mischa
                Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                Comment


                • #9
                  Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Ik volg het advies van hub2805 hier volledig maar dat zal niet lukken voor 600€ vrees ik zelfs niet tweedehands.
                  Welk advies? Het waren er minstens 3

                  Als ze dicht genoeg staat en kan de lens van Mischa gebruiken zal het wel ongeveer lukken schat ik(enkel de body aan te schaffen)

                  De fuji is nog een beetje vaag maar ik schat ook wel dat die binnen het budget zal vallen.(Ik zie geen enkel merk een bridge proberen te verkopen voor meer dan €700, zeker nu de DSLR zo "goedkoop" zijn geworden.

                  De rest zal wel 2de hands moeten zijn:
                  - D50-D70(s) met de 50/1.4(of 1.8 nieuw±€130)(dan heb je wel maar 6MP)
                  - D80(10MP) zal tweede hands ook wel snel zaken nu je tegenwoordig een D200 tweedehands hebt voor een kleine €800(dus €500 moet wel gaan lukken)
                  - D50-D70(s) met de Sigma zal er wat over zitten(denk ±€800)

                  Nu daar ik een Nikon man ben is dit natuurlijk Nikon gericht maar ik denk dat jij zeker gelijkaardige voorstellen kunt doen met Canon materiaal. In ieder geval moet je dan niet nadenken of je met een 300d, 350d of 400d nu AF zult hebben of niet

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Welk advies? Het waren er minstens 3

                    Nu daar ik een Nikon man ben is dit natuurlijk Nikon gericht maar ik denk dat jij zeker gelijkaardige voorstellen kunt doen met Canon materiaal. In ieder geval moet je dan niet nadenken of je met een 300d, 350d of 400d nu AF zult hebben of niet

                    Hubert
                    Wel eigenlijk alle 3 nu ja de bridge daar geloof ik niet echt van dat die een echte oplossing gaat zijn maar beter dan niets he.

                    Voor advies tja ik ken de tweedehands markt niet goed genoeg om daar op dit moment advies over te geven.
                    Maar eventueel kijken naar een 20D want ze wou snelle fps en die doet er toch al 5 en dan combineren met 50 of 85 f1.8. Maar wat dat ongeveer zou kosten tweedehands ik weet het niet. Voor 900€ moet dat zeker lukken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                      Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                      Ik heb zojuist vernomen dat het budget omhoog gaat naar 900-1000 euro.

                      F2.8 met ISO 1600. ?????? Nodig voor het bereiken van korte sluitertijden?

                      Voor welke zoom nodig is, ga ik binnenkort eens met mijn set foto´s maken op een training. Ik kan dan zo dichtbij als ik wil en kan ook objectieven wisselen om te zien hoe lichtsterk ik moet gaan kijken.

                      Wat je zegt met die 50mm heb ik ook al tegen haar gezegd. Ze zal zeker niet groter gaan dan A4, dus dat moet te doen zijn . Het zal vaak ook gaan om close-ups, zoals een voet die vastgelegd wordt op het moment dat die een poging doet om wat tanden te verwijderen . Met een hoge MP, kun je dan ook lekker croppen.

                      Verder wil ze graag bursts maken, om zo goed mogelijk HET moment te kunnen kiezen en vastleggen. Zijn er camera´s die daar bijzonder goed in zijn?

                      Groeten,
                      Mischa
                      Dit is goed en slecht nieuws.

                      Eerst het goede.
                      Bij trainingen kun je inderdaad dicht komen maar bij wedstrijden(zeker grote) heb ik mijn twijfels. In ieder geval kan ze de training goed gebruiken om te oefenen en wat later kan er dan een eventueel een 70-200 bij komen(na wat gespaar, vakantiegeld en eindejaarspremie's )

                      Nu het slechte.
                      Burst
                      Ik vrees dat ze, om een goede burst, die een ruime keuze van beelden laat zien, te maken, niet met een toestel dat 3fps aankan zal toe komen. +6 is hier imo zeker nodig, daar een kick zeer vlug gaat en het verschil tussen net ervoor en een verfroemeld gezicht maar een fractie van een seconde is.

                      Tricker(als ik me niet vergis is dat zijn nickname) volgt regelmatig kickbox gala's en zal hier wel meer over weten te zeggen.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                        Ik weet het. Ik heb haar ook al aangegeven dat dat met een compact of bridge wat gemakkelijker is. Echter weten ze in dit soort sporten (vooral bij verplichte oefeningen) vaak wat er gaat komen (bij wedstrijden is dat anders, anders zouden wij er ook aan mee kunnen doen), dus je kunt dan al ´klaar gaan zitten´ om op het moment surpreme af te drukken. In dat geval kun je aan een burst van 3 voldoende hebben, maar 5 is natuurlijk nog beter. Ik weet ook dat je dan een erg snelle cam nodig hebt, maar dit zou je kunnen compenseren door je objectieven goed te kiezen en een lagere MP in te stellen. Hierdoor hoef je minder weg te schrijven, waardoor dat ook sneller zal gaan, toch?

                        Ik weet dat het vrij lastig gaat worden, daarom gan ik ook eens kijken hoe de situatie is en om eens wat testplaatjes te schieten.

                        O ja, mijn objectieven gebruiken gaat er niet in zitten. Ik leen mijn spullen aan niemand uit, ook niet aan mijn zus.

                        Groeten,
                        Mischa
                        Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                          Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                          dus je kunt dan al ´klaar gaan zitten´ om op het moment surpreme af te drukken. In dat geval kun je aan een burst van 3 voldoende hebben, maar 5 is natuurlijk nog beter. Ik weet ook dat je dan een erg snelle cam nodig hebt, maar dit zou je kunnen compenseren door je objectieven goed te kiezen en een lagere MP in te stellen. Hierdoor hoef je minder weg te schrijven, waardoor dat ook sneller zal gaan, toch?
                          Als je kan afdrukken op het moment supreme heb je geen burst nodig.
                          Burst gebruik je om:
                          - een studie van een bewegin te doen(is hier niet het geval)
                          - als je het moment supreme niet kan bepalen, een aantal foto's ervoor en een aantal erna in de hoop dat het momen supreme er tussen zal zitten.
                          Lagere MP heeft niets met de snelheid van de burst te maken maar met de hoeveelheid foto's die je in burst kunt trekken. Dit is afhankelijk van het toestel, tussen de 10 en de 30+ en is bij lagere MP's nog meer maar het is niet dat je bv op 10MP 3fps en of 6MP 5fps zal halen. Dat blijft 3fps, alleen is het in het ene geval 10 foto's en in het andere geval misschien 20 die je achter elkaar kan trekken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                          O ja, mijn objectieven gebruiken gaat er niet in zitten. Ik leen mijn spullen aan niemand uit, ook niet aan mijn zus.
                          Zoals je zelf wil. Ik was enkel met onderstaande uitspraak tot die verkeerde conclusie gekomen. Ik ging van de veronderstelling uit dat je die nieuwe Pentax voor haar(of in haar opdracht) wou kopen.
                          Ach, de reden waarom ik nu weer een Pentax zou kopen, mocht het zich aandoen, is omdat ik de objectieven nog heb liggen.
                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                            Ik denk dat de burst wel handig is, want je ziet het moment surpreme aankomen, maar of je exact het goede moment te pakken hebt is natuurlijk niet zeker. Met het aantal foto´s dat je kunt maken bij een lagere MP-instelling, bedoel je daarmee dat je bv 10 of 20x 3-5 foto´s kunt wegschrijven in dezelfde tijd als waarin je op volle MP maar 5-10 foto´s kunt wegschrijven (, ik weet het). In dat eval bedoel ik hetzelfde. De burstlengte zal niet worden aangepast, maar het aantal bursts in een bepaalde tijd zal toenemen. Is dat wat je bedoelt?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Zoals je zelf wil. Ik was enkel met onderstaande uitspraak tot die verkeerde conclusie gekomen. Ik ging van de veronderstelling uit dat je die nieuwe Pentax voor haar(of in haar opdracht) wou kopen.
                            Ik zie nu dat mijn uitspraak verwarrend was, niet jouw opvatting. Ik heb de objectieven nu in gebruik op mijn istDL en zou als de opvolger ervan net zo goed zou bevallen gewoon weer Pentax kopen omdat ik daar nu ook al objectieven van gebruik. Voor mij geen noodzaak om naar een ander merk te gaan kijken, hoogstens andere objectieven (zie mijn andere topic over standaardobjectief).

                            Ik denk dat ik de uitspraak nu goed heb staan.

                            Mijn excuses voor het scheppen van verwarring .

                            Groeten,
                            Mischa
                            Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoveelste camerakeuzeadvies

                              Ik ga het even in cijfertjes proberen te zetten. Ze zijn wel bij benadering maar het gaat hem om de orde grootte.
                              Ik veronderstel even dat een start van een kick tot de hit ±0.5 sec duurt(zal wel rapper zijn maar dat maakt het alleen nog erger)
                              Veronderstel dat het ziet aankomen en dat je 0.5sec ervoor(voor de start) begint af te drukken en nog een seconde na de hit blijft drukken(dit is vrij lang maar soit)
                              Je hebt dan 2 sec wat bij 3fps overeen komt met 7 beelden(eerste en 3per sec de volgende 2 sec.
                              Het is duidelijk dat je met de meeste DSLR's je buffer nog niet vol zal krijgen en als je niet direct terug zulke serie maakt, zal hij terug klaar staan om terug zulk een serietje te maken.
                              Nu is de kans dat bij die 7 foto's de HIT erop staat relatief beperkt.
                              Ter ilustratie:
                              Als ik datzelfde doe met de D300(met grip etc) heb ik 17 beelden.
                              Je ziet dan de kans op de HIT hier veel groter is. (Dat was wat ik feitelijk bedoelde met het slechte nieuws.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X