Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filtereffecten in zwart/wit bij D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filtereffecten in zwart/wit bij D80

    Heb sinds 3 dagen een D80 en ben volop aan het experimenteren, vooral in zwart/wit. Ik heb verschillende opnamen gemaakt met de filtereffecten (geel, oranje en rood) vooral om de luchtpartijen te verbeteren, maar zie absoluut geen verschil met dezelfde opnamen zonder filtereffect. Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ergens corrigeren? Of zijn die filtereffecten een gadget, en toch maar beter gebruik maken van de klassieke voorzetfilters? Zo ja, welke kleur (geel, oranje of rood) en welk merk geeft de beste resultaten bij dit toestel? Iemand ervaring mee? Grtz.

  • #2
    Re: Filtereffecten in zwart/wit bij D80

    Of gewoon in PS doen, wel in kleur opnemen dan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Filtereffecten in zwart/wit bij D80

      Heb geen ervaring met een D80, maar op een D300 lukt het wel (enkel met monochroom opname). Daar vind ik het effect zelfs zeer sterk. Let wel het is het contrast die aangepast wordt, je werkt namelijk volledig monochroom. Maak eens dezelfde foto, op normale stand en met de 'rode' filter. De laatste zou een veel sterker contrast moeten geven in de luchtpartijen
      Als externe filters gebruik ik B&W. (en Hoya)
      Softwarematig aanpassen nadien is ook een oplossing
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Filtereffecten in zwart/wit bij D80

        Waarom je beperken tot de zwart/wit-convertor van je camera? Je kan dit véél beter achteraf doen in je foto-editor. PS CS3 heeft daar een prachtige tool voor, maar in iedere zichzelf respecterende foto-editor kan je op zijn minst kiezen tussen zwart-wit op basis van de drie hoofdkleuren, of je kan een van de drie hoofdkleuren zelf kiezen.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

        Comment

        Working...
        X