Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 tussen K10D en K20D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 tussen K10D en K20D?

    Hallo!

    Na wat onderzoek was ik bijna 100% zeker om mij een D200 aan te schaffen.

    Nu ben ik toevallig op een aantal pentax k10D en K20D fora gestruikeld, en ben ik weer helemaal aan het twijfelen.

    Kan er iemand de D200 situeren tussen deze 2 van Pentax? Het is echter niet de bedoeling om de zoveelste versus-topic op te starten maar ik wil graag alle mogelijkheden in overweging houden.

    Buiten het feit dat de k10D en K20D interne stabilisatie hebben en beter beschermd zijn tegen stof en vocht, vroeg ik mij nog af hoe zij presteren op gebied van ruis en snelheid tov de D200.

    De D200 sprak mij enorm aan omwille van de mogelijkheid om oude MF nikkor lenzen te gebruiken, nu heb ik ontdekt dat Pentax dit ook kan, en bovendien ook nog een groot aanbod van oude MF heeft....

    alle hulp is welkom

  • #2
    Re: D200 tussen K10D en K20D?

    Het is heel moeilijk deze toestellen tegen elkaar af te wegen (van de pentax zijn er nog niet zoveel reviews verschenen). Maar ik verwacht dat de K20d zeker niet zal moeten onderdoen. De K10d staat waarschijnlijk een (klein) trapje lager op gebied van beeldkwaliteit maar zeker niet op gebruiksgemak (het belangrijkste is aanwezig op beide toestellen).

    Als je twijfelt tussen deze twee toestellen zal je allicht best je intuitie volgen. Hoe dan ook, ik denk niet dat je spijt zal krijgen van je beslissing, het zijn beide aanraders.
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

    Comment


    • #3
      Re: D200 tussen K10D en K20D?

      Op gebied van beeldkwaliteit kan de K10D zich zonder problemen meten met de D200.
      Ik heb zelf een K10D en mijn beste vriend heeft een D200 (met zeer goed glas), ik heb redelijk ervaring met beide toestellen.

      Ruis is bij beide toestellen zeker ok, maar er zijn beter toestellen op dat gebied.

      De AF van de D200 is wel sneller en iets nauwkeuriger naar mijn gevoel.

      Voordeel van de K10D is dan weer de stabilisatie en de overvloed van oude en zeer goede lenzen die je voor spotprijzen kunt kopen. En al die oude lenzen hebben stabilisatie op een K10D.

      Ikzelf vind de K10D een iets beter toestel, maar voor sportfotografie is de D200 de beste keus.

      De K20D heb ik zelf geen ervaring mee, maar die zou wel heel goed presteren op gebied van ruis. Volgens Pentax zou er niets veranderd zijn aan het AF systeem, maar volgens verschillende gebruikers is de AF van de K20D toch opmerkelijk beter dan die van de K10D.

      Zoals Jdude hierboven schrijft ga je met geen enkel van deze toestellen een miskoop doen.

      Grts

      Comment


      • #4
        Re: D200 tussen K10D en K20D?

        Danku voor de tips!

        wat mij ook enorm doet twijfelen is de prijsverschil tussen pentax en nikon, vooral de 2dehands prijzen tussen de K10D en D200 maakt het mij wat moeilijk op het moment. Maar aangezien ik reeds enkele nikon lenzen heb, zal ik waarschijnlijk toch voor de D200 gaan, toch ben ik nog steeds aan het overwegen voor een volledige overschakeling.

        Nog een vraag: Zowel de D200 en Kx0D zijn compatibel met analoge lenzen. wilt dit ook zeggen dat flash ook werkt met deze lenzen?

        Comment


        • #5
          Re: D200 tussen K10D en K20D?

          De K10D en de D200 hebben in principe min of meer dezelfde sensor. Allebei een Sony CCD van 10MP. Enkel heeft de D200 een 4-channel read-out (4 kanalen om de gegevens van de sensor uit te lezen) en de K10D een 2-channel read-out, wat het verschil in burst snelheid verklaart. De 2-channel van de K10D kan immers maar 3fps aan. Nu geeft die 4-channel read-out wel iets meer interferentie en dus potentieel meer ruis, waardoor initieel velen de D200 minder vonden dan bvb de D80 die ook dezelfde sensor heeft maar ook in 2-channel read-out.

          De K20D heeft een compleet nieuwe sensor van 14MP gemaakt door Samsung. 't Is bovendien een CMOS zoals ook in de recentere Nikon's wordt gebruikt. Vgl de 12MP Sony CMOS in de D300. CMOS is interessanter naar hardware ruisonderdrukking toe omdat dat daar op de sensor gebeurt vóór de uitlezing.

          Op vlak van sensor heb je dus:
          - K10D gelijkaardig aan D200, en K20D een stap hoger.

          Op vlak van body is de vergelijking moeilijker. De K10D en de K20D zijn op 't eerste zicht haast identiek, maar de K20D is duidelijk verder uitgedacht. In praktijk zal 't mss wel erg in dezelfde lijn liggen. De D200 is een heel andere camera. Of je voorkeur voor de ene dan wel voor de andere hebt is erg relatief. Enkel op vlak van snelheid is de D200 "beter", o.a. door die 4-channel read-out. Ik denk dat op vlak van features de Pentaxen iets sterker staan. Zowel de K10D als de K20D, maar die laatste wat meer.

          Stofbescherming zal bij alle drie in dezelfde lijn liggen.

          AF systeem van de K20D is 't zelfde van de K10D, maar dat heeft betrekking op het systeem (de werkwijze zeg maar). De uitvoering is duidelijk beter. Ietsje sneller (minder stroom naar de sensor (CMOS vs CCD), en dus meer naar de AF?) en duidelijk nauwkeuriger (betere QC?). Geen ervaring met AF nauwkeurigheid op de D200.

          Flash gaat werken bij Pentax met oude objectieven, maar soms zal je wel in manuele modus moeten werken. Alles gemaakt vanaf 1985 of zo (met A op de diafragmaring) zou geen probleem mogen geven in volautomatische mode. Geen ervaring met de D200.

          hth,

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: D200 tussen K10D en K20D?

            Aan allen bedankt voor het advies en technische info!

            Met mijn budget zal het waarschijnlijk een 2ehands D200 of een nieuwe(re) K10d worden denk ik. Nu nog achterhalen wat de meerwaarde is van Nikon tov pentax, aangezien het ratio kwaliteit, functies en prijs nogal sterk onevenredig is... (nieuwprijs D200 +- 1000€ en k10d 600€)

            wat ik mij nu moet afvragen is blijkbaar, of ik voor de snelheid van de D200 bereid ben om bijna het dubbele te betalen... (of heb ik het mis?)

            thanks!

            Comment


            • #7
              Re: D200 tussen K10D en K20D?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jays Bekijk bericht
              wat ik mij nu moet afvragen is blijkbaar, of ik voor de snelheid van de D200 bereid ben om bijna het dubbele te betalen... (of heb ik het mis?)
              Zo zie ik het, maar ik ben een Pentax gebruiker hé...

              Eerlijk gezegd zal de AF ietwat sneller zijn bij Nikon (weliswaar afhankelijk van het objectief dat je gebruikt) en zal AF tracking beter werken. Vooral belangrijk voor actie.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: D200 tussen K10D en K20D?

                Ik heb onlangs (mede door gunstige omstandigheden) gekozen voor Pentax. Het is de K10D geworden. Mijn "werkgebied" ligt meer bij landschappen en straatfotografie en hiervoor is dit toestel dik OK. Met het uitgespaarde geld kijk ik liever uit naar beter glas. Ik heb me mijn keuze zeker nog geen ogenblik beklaagd.
                SITE: http://www.xraypictures.be
                FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: D200 tussen K10D en K20D?

                  Na heel wat onderzoek en veel overwegen ben ik toch voor de D200 gegaan. En sinds gisteren ben ik daar eindelijk een tevreden eigenaar van.

                  Ik hield hem in mijn handen, en ik was volledig verkocht, en dat was de uiteindelijke doorslag. Een pracht van een toestel. En toch ben ik ervan overtuigd dat de pentax dit ook is.

                  grts

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200 tussen K10D en K20D?

                    Ik heb ook een tijdje met de K10D gewerkt, fijne camera, mijn probleem zat hem in de contrastrijke opnamen, te veel contrast dus terwijl ik in raw fotograveer (veel op straat), kon ik dat vaak toch niet helemaal wegwerken met de raw conversie, dat en de ruis, daarom ben ik overgestapt naar een ander merk. Mijn vraag aan de K20D gebruikers is dan ook, deze nieuwe sensor CMOS vs CCD van de K20D is die ook beter geworden daar in, ik meende dat de CMOS sensoren wat softer, mischien een wat breder dynamischer bereik hebben? Wat minder uitgebrande hooglichten?

                    mvg, Dick.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200 tussen K10D en K20D?

                      CMOS sensoren hebben in theorie minder dynamisch bereik omdat de oppervlakte per pixel beschikbaar om fotonenontladingen te stockeren relatief kleiner is omdat er meer elektronica op de pixel aanwezig is dan bij CCD sensoren. Met name de analoog-digitaal converter en hardware ruisonderdrukking zitten bij een CMOS op de pixel en bij een CCD niet.

                      CMOS sensoren worden mogelijk als softer ervaren omdat er initieel agressievere ruisonderdrukking op werd toegepast? Hoewel ik softer niet echt de juiste term vind. Dit werd gedaan omdat er meer ruis aan de bron op een CMOS zit (omwille van die elektronica op de pixel zelf), maar dat deze wel beter aan de afwijkingen van de individuele pixel kan worden aangepast.

                      De reden dat nu de meeste fabrikanten overstappen naar CMOS voor hun duurdere bodies is dat de technologie voldoende geëvolueerd is opdat het nadeel van CMOS tov CCD door de miniaturisering verwaarloosbaar is geworden, maar het voordeel van de ruisonderdrukking op pixel-niveau blijft.

                      Het behandelen van hooglichten houdt m.i. meer verband met belichting dan wat anders. Ik vind je opmerking vreemd omdat de meeste bezwaren ivm belichting die ik over de K10D las juist de andere richting uitgingen, i.e. vele gebruikers vonden dat die in de regel onderbelichtte. Dat deed de K10D juist om die hooglichten te behouden.

                      De belichting van de K20D zit volgens wat ik tot nu toe kon zien in dezelfde lijn van de K10D, maar mogelijk is ze iets constanter (dat zeggen anderen me, ikzelf heb hem nog niet in de juiste omstandigheden gebruikt om een sluitend oordeel te vellen). De K10D was mss wat te gevoelig voor hooglichten waardoor de belichting soms wat moeilijk te voorspellen was? Mss had je daar last mee?

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200 tussen K10D en K20D?

                        Dag Wim, bedankt voor het reageren op mijn opmerkingen. Punt is, van het inwendige gebeuren van de camera zoals ccd en cmoss weet ik niet zoveel af en het maakt mij ook allemaal niet zoveel uit, zolang er maar mooie platen uitkomen vindt ik het prima. Van af het begin dat ik de Pentax gebruikte ergerde ik mij aan de te contrastrijke beelden van de camera. Ben veel op straat te vinden met mijn camera en zodra de zon te voorschijn kwam moest ik daar enorm rekening mee houden, waar zon en schaduw elkaar kruisten daar kon ik het wel vergeten en dat was erg vervelend. Dan kom je thuis met van die foto's van mensen met van die uitgebrande vlekken op hun hoofd, andere belichting verhielpen het probleem niet. Maar ik ben niet de enige met dit probleem, de mensen die van mij Pentax spullen overgenomen hebben konden dit "probleem" eigelijk allemaal wel maar hadden daar waarschijnlijk minder problemen mee. Verder is het een lust om met die camera te werken. Ik heb nu een canon 40D met een CMOSS sensor, die doet het op dat punt probleemloos, is wel ietsje minder scherp en minder trefzeker op de AF dan de K10D.
                        mvg, Dick.

                        Comment

                        Working...
                        X