Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen + basis DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen + basis DSLR

    In een ander topic heb ik een pak info gekregen over verschillende SLR's die in mijn "profiel" passen.
    Ik heb nu een bridge, de Panasonic FZ18, en ik sta soms te kijken wat daar mee mogelijk is. Maar heeft natuurlijk ook zijn beperkingen (zeer moeilijke manuele focus en flauw qua DOF).

    Ik vraag me dan ook af of ik met een basis SLR met een basis kitlens zoveel beter af ga zijn dan met mijn bridge ?

    Ik zit op het ogenblik min of meer te kiezen tussen een Canon 40D of 450D, of de Sony A300 of A350. De pure instap DSLR laat ik dus links liggen, tenzij er mij iemand van mijn ongelijk overtuigt.

    De Canon 450 en de A300 zitten op dit ogenblik aan de leiding. Maar zijn die 18-55 en 55-200 (of gelijkwaardige Sony's) die in de kits zitten dan duidelijk van een hoger niveau dan de Leica lens op de FZ18, of moet ik direkt een hele stap verder gaan qua lenzen ?
    De Canon lenzen schijnen me (voor gelijkaardige prijzen) iets beter te scoren dan de Sony's.
    Ik zou mijn startbudget rond de 1000 à 1200 euro willen houden (eventueel zonder een tweede tele-zoom).
    Ik zie me ook niet direkt 1000 euro gaan uitgeven aan één enkele lens.

    Helaas vind ik nog niet veel reviews van de bovenvermelde Canon lenzen en zeker niet van de overeenstemmende Sony lenzen.
    Last edited by Franciskine; 7 april 2008, 19:49. Reden: Titelaanpassing
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Lenzen

    Als je kiest voor de Canon, en je wil een betaalbaar setje lenzen om mee te beginnen, dan koop je best de twee nieuwste EF-S lenzen. De 18-55 IS en de 55-250 IS hebben een heel goede prijs/kwaliteitsverhouding.
    Volgens de tests zijn ze volledig open ook al heel scherp, dat zie je bijna nooit bij low-budget lenzen, en bovendien zit er op die lenzen ook nog eens beeldstablisatie.
    Tests van die twee lenzen kan je hier bekijken:



    Bij de Sony heb je op alle lenzen beeldstabilisatie, die zit in de camerabody.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen

      Zo'n overstap zal toch ook even wennen zijn.
      Een DSLR heeft inderdaad een kleinere DOF en dat is heel mooi voor een portret maar er zijn ook momenten dat je die scherpte van de bridge gaat missen.

      Wat ik ondervonden heb na de overstap is dat je bij een DSLR meestal een hogere sluiter nodig hebt dan met een bridge. Dat komt omdat de sensor groter is en gevoeliger voor beweging en dan heb je nog eens de spiegelklap die ervoor zorgt dat de camera trilt.

      Maar dat kan je weer ruimschoots compenseren omdat je de ISO hoger kan zetten.

      Je zal echter ook merken dat het niet stopt met die basis lensjes. Ik ben dezelfde toer op gegaan maar snel toch zo'n duurdere lens gekocht. En nu sterk aan het overwegen om ineens de 5D in huis te halen. Mijn 400D is nog maar 1 jaartje oud.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik zit op het ogenblik min of meer te kiezen tussen een Canon 40D of 450D, of de Sony A300 of A350. De pure instap DSLR laat ik dus links liggen
        Als een 450D geen instap is, wat is dan de instap van Canon?

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Zo'n overstap zal toch ook even wennen zijn.
          Een DSLR heeft inderdaad een kleinere DOF en dat is heel mooi voor een portret maar er zijn ook momenten dat je die scherpte van de bridge gaat missen.

          Wat ik ondervonden heb na de overstap is dat je bij een DSLR meestal een hogere sluiter nodig hebt dan met een bridge. Dat komt omdat de sensor groter is en gevoeliger voor beweging en dan heb je nog eens de spiegelklap die ervoor zorgt dat de camera trilt.

          Maar dat kan je weer ruimschoots compenseren omdat je de ISO hoger kan zetten.

          Je zal echter ook merken dat het niet stopt met die basis lensjes. Ik ben dezelfde toer op gegaan maar snel toch zo'n duurdere lens gekocht. En nu sterk aan het overwegen om ineens de 5D in huis te halen. Mijn 400D is nog maar 1 jaartje oud.

          Hoeveel hoger moet de ISO ingesteld worden om "deze eigenaardigheid" te compenseren?

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door majos Bekijk bericht
            Hoeveel hoger moet de ISO ingesteld worden om "deze eigenaardigheid" te compenseren?

            Jos
            De sluiter moet korter, 1 van de middelen daarvoor is de ISO omhoog, het hangt van de lichtsituatie af of het nodig is, is geen ijzeren wet en ook geen vuistregel voor.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Als een 450D geen instap is, wat is dan de instap van Canon?
              De 350D en 400D zou ik zeggen, en die zijn nog steeds op de markt. Natuurlijk is de 450D daar de opvolger van....
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door majos Bekijk bericht
                Hoeveel hoger moet de ISO ingesteld worden om "deze eigenaardigheid" te compenseren?

                Jos
                Is inderdaad moeilijk in te schatten. Mijn bridge moest op ISO100 blijven staan omdat ik anders al reveel ruis kreeg. En als ik een kerk opname maakte dan ging de sluiter vaak tot 1/20s. Je moet dan juist afdrukken want als iemand net op dat moment beweegt dan had je een onscherpe foto. Maar na wat ervaring lukte dat aardig om toch nog goede foto's te hebben.

                Nu werk ik in die gevallen nooit onder de 1/60s. Maar ik kan nu ook naar ISO800 en dat is geen enkel probleem.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  De 350D en 400D zou ik zeggen, en die zijn nog steeds op de markt. Natuurlijk is de 450D daar de opvolger van....
                  Zelf heb ik een Nikon F3, is dat dan ondertussen ook een instapper geworden
                  Ik ben op zoek naar een MB-20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    De 350D en 400D zou ik zeggen, en die zijn nog steeds op de markt. Natuurlijk is de 450D daar de opvolger van....
                    Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je onder "opvolger" verstaat.
                    De 450d is de vervanger van de 400d zoals dat de vervanger was van de 350d en dat de vervanger van de 300d.
                    De 450d is geen upgrade(alhoewel hij wel nieuwe features heeft) van de 400d. Dat is de 40d.
                    Alle XXXd zijn entry levels
                    Alle XXd zijn midden of semi-pro
                    Alle Xd zijn highend of pro.

                    Het is ook logisch dat de 400d nog op de markt is(350d is al minder logisch). De handelaars moeten ook van hunne oude stock vanaf geraken.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

                      Je zal echter ook merken dat het niet stopt met die basis lensjes. Ik ben dezelfde toer op gegaan maar snel toch zo'n duurdere lens gekocht. En nu sterk aan het overwegen om ineens de 5D in huis te halen. Mijn 400D is nog maar 1 jaartje oud.
                      Da's juist wat mij verontrust. Ik heb, als ik reviews raadpleeg van lenzen die al een trapje boven de kitlenzen staan (maar betaalbaar blijven), nogal dikwijls de indruk dat die lenzen kwalitatief iets minder zijn dan het Leica lensje van de FZ18 bridge (of hoogstens even scherp). Als ik 900 à 1100 euro uitgeef (waaronder ongeveer 400 à 500 voor een lens), verwacht ik een véél betere kwaliteit dan met een camera met vaste lens van zo'n 350 euro (lens inbegrepen). En van dat "veel beter" resultaat ben ik niet zo heel zeker. Waarschijnlijk ten onrechte ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen

                        Het Leica-lensje voor die FZ18 zit voor een heel kleine sensor, en daarom zijn de lensjes die erin zitten ook heel klein. Zelfs de goedkoopste kitlens die je voor een DSLR kan vinden, daar zitten altijd veel grotere lenzen in dan bij eender welke compact.
                        Grotere lenzen zijn duurder, en er zitten verschillende lenzen in een objectief. Daardoor zal een objectief voor een DSLR altijd duurder zijn dan een lensje voor een compact.

                        Er staat wel Leica op die lens, maar de kans is heel klein dat ze ook werkelijk in de fabrieken van Leica gebouwd wordt. Voor een compact is het wel degelijk een goede lens, maar je moet eens naar prijzen van de echte Leica-objectieven kijken.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Het Leica-lensje voor die FZ18 zit voor een heel kleine sensor, en daarom zijn de lensjes die erin zitten ook heel klein. Zelfs de goedkoopste kitlens die je voor een DSLR kan vinden, daar zitten altijd veel grotere lenzen in dan bij eender welke compact.
                          Grotere lenzen zijn duurder, en er zitten verschillende lenzen in een objectief. Daardoor zal een objectief voor een DSLR altijd duurder zijn dan een lensje voor een compact.

                          Er staat wel Leica op die lens, maar de kans is heel klein dat ze ook werkelijk in de fabrieken van Leica gebouwd wordt. Voor een compact is het wel degelijk een goede lens, maar je moet eens naar prijzen van de echte Leica-objectieven kijken.
                          Een beschrijving van hoe groot en hoe klein...en hoe duur....etc zegt niets over de kwaliteit van de uiteindelijke foto!

                          En daar was de vraag naar mijn mening voor bedoeld!

                          Wie kan de vraag beantwoorden?

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen

                            Nete, als je eens wat testjes wil doen met een 40D, dan mag je gerust eens langskomen hier in Lochristi. Stuur maar een PM
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen + basis DSLR

                              Ik heb zelf net de overstap gemaakt van FZ50 naar α200. M'n eerste DSLR, dus kan ik weinig zinnigs zeggen over mogelijke vergelijkingen met andere merken. De grote sprong vooruit hebben m'n foto's nog niet gemaakt. Het verschil is dat ik nu het gevoel heb dat ik nog maar aan het begin sta van wat allemaal kan met zo'n toestel, in plaats van me soms te ergeren aan de limieten van de FZ50.

                              Misschien heb je iets aan volgende link voor alle informatie over Alpha Mount toestellen, lenzen en dergelijke:Dyxum. Een schat aan informatie over Minolta, Sony en third party lenzen voor de Sony. Veel user reviews, maar toch iets om een indruk op te doen.

                              En geloof me, elke keer als ik naar m'n α grijp, komt er zo'n stomme grijns op m'n gezicht, die er voorlopig maar niet vanaf wil.
                              Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

                              Comment

                              Working...
                              X