Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

    Ik heb bij mijn Nikon D80 met een tamron lenz,
    als ik meer dan 4 uur geen foto heb gemaakt
    blijft of bij de lenz of in de camera iets hangen.
    er komt dan geen foto in beeld (zwart)
    Zo te horen, blijft de sluiter openstaan,
    ik denk omdat er totaal geel licht komt op de chip

    Ik heb geen andere lenz om dat te proberen,
    maar hoe kom ik er achter of het de lenz is of de camera.
    Als ik eenmaal een goede foto heb gemaakt, werkt het wel goed.

    Hoe kan ik het beste testen, kan dat zonder de lez er op, en in de M stand ??
    Last edited by henri-aalten; 3 april 2008, 20:35.

  • #2
    Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

    Als het probleem in het objectief zit, dan kan je zelf ook zien dat het beeld in de zoeker donkerder is dan normaal. Als de diafragma-lamellen blijven hangen op een kleine diafragma-opening, dan komt er minder licht in de camera.
    Maar dan krijg je een onderbelichte foto, en geen volledig zwarte foto.
    Met "klevende" diafragma-lamellen zijn de foto's trouwens meestal overbelicht, omdat het diafragma in rust volledig open staat (dat is nodig om automatisch scherp te kunnen stellen, de AF-sensor werkt niet goed met een kleine diafragma-opening).

    Als de spiegel blijft hangen, dan is het meestal aangewezen om eerst eens te kijken of de "mirror lock" niet is ingeschakeld, maar dan zal je camera na een paar pogingen nog steeds hetzelfde doen, tot zolang je die functie hebt uitgeschakeld.

    Als je hoort dat er iets blijft hangen, dan moet je het objectief er eens afhalen, en kijken of de spiegel opgeklapt is. Met een opgeklapte spiegel zie je zelf ook niets door de zoeker. Het is ook mogelijk dat het sluitergordijn dienst weigert, maar de sluiter hoor je bijna niet (de "spiegelklap" hoor je bij de meeste camera's wel heel goed).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

      Ik laat het nu evem tot morgen rusten, en dan horen en of zien of de spiegel omklapt nu hoor je 2 klikjes acherelkaar, dus de spiegel klapt nu terug.

      Maar zoals ik al schreef, bij ongeveer 4 uur niet gebruiken, ging het met de lens er op niet goed, je hoorde ook maar een klik.

      Nu morgen kijken en of luisteren of er 1 of 2 klikken komen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

        Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
        Hoe kan ik het beste testen, kan dat zonder de lens er op, en in de M stand ??

        Ja hoor gewoon 1/60e ofzo en dan naar een lichte plek richten.

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

          De spiegel klapt goed om, na een dag niet gebruikt te hebben, zonder de lenz

          Als ik eerst een keer op de scherptecontroleknop druk, met de lenz
          na dat ik de camera even niet heb gebruikt, werkt het goed.

          Wel raar, toen ik deze lenz gebruikte op de Nikon D70s had
          ik dat niet.

          Maargoed, zo te merken zit het niet in de camera.
          Wat kan ik verder nog nakijken, proberen enz,
          Last edited by henri-aalten; 4 april 2008, 08:05. Reden: duidelijker gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

            Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
            Als ik eerst een keer op de scherptecontroleknop druk,
            na dat ik de camera even niet heb gebruikt, werkt het goed.

            Wat kan ik verder no nalijken?
            Diafragma lamellen. 99.9% dat het daar zit.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

              Ik had al zon vermoeden.
              loont het dit na te laten kijken?
              Tamron lenz

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                Ik had al zon vermoeden.
                loont het dit na te laten kijken?
                Tamron lenz
                Tamron lens.... die hebben er ook maar 1...

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                  Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                  Diafragma lamellen. 99.9% dat het daar zit.

                  Greetz rich

                  Kan kloppen, maar waarom, had ik dat nooit toen ik deze lenz
                  gebruikte op mijn D70s

                  en nu wel op de D80 dat wil ik eigenlijk graag weten. ????

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                    Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                    Kan kloppen, maar waarom, had ik dat nooit toen ik deze lenz
                    gebruikte op mijn D70s

                    en nu wel op de D80 dat wil ik eigenlijk graag weten. ????
                    Het kan ook aan het palletje liggen, een palletje in de camera bediend het andere palletje van je objectief, als deze niet mooi tegenover elkaar staan heb je ook diafragmaproblemen, maar eerst eens proberen met een Nikon objectief, het zou namelijk ook kunnen dat de camera een tekort aan kracht heeft op dat palletje
                    Je kan moeilijk gaan klagen bij Nikon dat je Tamron glas niet accuraat werkt op je camera, daarom terug een reden waarom ik geen tweede partij glas meer wil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                      Komen dit soort problemen meer voor ???
                      dat anderen merken opjectieven minder goed
                      werken.

                      Wel balen, dacht ik ik koop een nieuwe camera,
                      en kan gewoon mijn opjectief blijven gebruiken

                      Alleen heb ik geen ander opjectief om het
                      verder uit te proberen.

                      als deze het eenmaal gedaan heeft,
                      werkt het verder wel.

                      Alleen als hij een paar uur uit heeft gestaan
                      komt het probleem.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                        Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                        Komen dit soort problemen meer voor ???
                        dat anderen merken opjectieven minder goed
                        werken.

                        Wel balen, dacht ik ik koop een nieuwe camera,
                        en kan gewoon mijn opjectief blijven gebruiken

                        Alleen heb ik geen ander opjectief om het
                        verder uit te proberen.

                        als deze het eenmaal gedaan heeft,
                        werkt het verder wel.

                        Alleen als hij een paar uur uit heeft gestaan
                        komt het probleem.
                        Haal je objectief eens van de camera, en voel eens aan het diafragmapalletje of dat gemakkelijk beweegt, gaat dat na de eerste beweging een stuk makkelijker, dan wil dat wel zeggen dat het diafragma gaat kleven, reden klevende smering tussen de lamellen, of iets dergelijks, maar dan zal het diafragma normaal gezien ook traag sluiten bij het loslaten van dat palletje, normaal gezien moet dit meteen met een klik terug sluiten, is dat allemaal ok, dan vrees ik dat het toch aan de diafragmabediening van je camera zal liggen die niet de nodige kracht heeft, daarom eens iemand zoeken met Bv. een Nikon 70-200 en daarmee eens testen, werkt dit allemaal correct dan ligt het niet aan de camera, je kan ook eens naar een winkel gaan om te vragen of je eens mag testen met een objectief, dat kan normaal gezien toch geen probleem zijn
                        Merkeigen objectieven zijn voor mij een voorwaarde, ik heb zelf ervaren dat er altijd wel iets is dat tegenvalt met andersmerkige objectieven, veel plastiek, bajonet heeft speling, zoom voelt niet zo goed aan, enz.
                        Ik wil hier nu niet beweren dat de goedkope kitlenzen geen problemen kunnen hebben, maar toch, wat voor elkaar gemaakt is is bijna altijd beter
                        Ben je van West Vlaanderen, dan mag je ook hier altijd eens komen testen
                        Last edited by Guest42; 5 april 2008, 10:26.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                          opjectief
                          Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                          tamron lenz
                          Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                          lez er op
                          [opmerking verwijderd]
                          Last edited by Leonidas; 5 april 2008, 18:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Haal je objectief eens van de camera, en voel eens aan het diafragmapalletje of dat gemakkelijk beweegt, gaat dat na de eerste beweging een stuk makkelijker, dan wil dat wel zeggen dat het diafragma gaat kleven, reden klevende smering tussen de lamellen, of iets dergelijks, maar dan zal het diafragma normaal gezien ook traag sluiten bij het loslaten van dat palletje, normaal gezien moet dit meteen met een klik terug sluiten, is dat allemaal ok, dan vrees ik dat het toch aan de diafragmabediening van je camera zal liggen die niet de nodige kracht heeft, daarom eens iemand zoeken met Bv. een Nikon 70-200 en daarmee eens testen, werkt dit allemaal correct dan ligt het niet aan de camera, je kan ook eens naar een winkel gaan om te vragen of je eens mag testen met een objectief, dat kan normaal gezien toch geen probleem zijn
                            Merkeigen objectieven zijn voor mij een voorwaarde, ik heb zelf ervaren dat er altijd wel iets is dat tegenvalt met andersmerkige objectieven, veel plastiek, bajonet heeft speling, zoom voelt niet zo goed aan, enz.
                            Ik wil hier nu niet beweren dat de goedkope kitlenzen geen problemen kunnen hebben, maar toch, wat voor elkaar gemaakt is is bijna altijd beter
                            Ben je van West Vlaanderen, dan mag je ook hier altijd eens komen testen

                            Nadat ik van de fotozaak, een ander opjectief heb kunnen lenen, bleek dat het euvel ook aanwezig was.

                            Oorzaak het was de body.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 sluiter of opjectief bijft hangen

                              En heb je een nieuwe gekregen, of is hij binnen voor herstelling?

                              Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
                              Nadat ik van de fotozaak, een ander opjectief heb kunnen lenen, bleek dat het euvel ook aanwezig was.

                              Oorzaak het was de body.
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X