Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D40x of D60 ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D40x of D60 ???

    Hallo,

    ik ben nieuw in de DSLR-fotografie.
    Na een weekendje testen met een nikon D50 van mijn vader ben ik van plan om zelf een DSLR aan te schaffen.
    De D40x lijkt mij interresant geprijsd (499 € bij www.geheugenkaart.be) . Maar blijkbaar wordt dit toestel vervangen door de D60. Is de D60 de meerprijs van 150 € wel waard?
    Graag jullie reactie.
    Last edited by henk.pauwels; 1 april 2008, 10:48.

  • #2
    Re: nikon D40x of D60 ???

    ik heb beide modellen eens vlug bekeken.
    ik persoonlijk zou voor de d40x gaan. (afgaande op de review van dpreview)
    ze zeggen daar dat de d60 een upgrade is van de D40X maar niet echt een nieuwe lijn. zoals wel te zien was bij de overgang van D50 naar D40.

    ik heb wel een paar kleine opmerkingen bij deze dslr's.
    je vader heeft een d50 maar hou er rekening mee dat je hier maar 3 AF velden hebt.
    en dat lenzen zonder interne AF motor wel bruikbaar zijn op de D40 D60 maar dat je manueel gaat moeten scherp stellen.
    vele lenzen hebben zo'n interne motor maar een nikon 50mm f1.8 heeft dus geen af op zo'n camera.
    voor mij, ik herhaal, voor mij zijn dit beperkingen. ik heb graag wel interne AF en meerder AF punten.
    alhouwel de d70 er ook maar 5 had. en dat ging ook.
    Last edited by immage; 31 maart 2008, 17:23.

    Comment


    • #3
      Re: nikon D40x of D60 ???

      Ik dnek niet dat er veel prijsverschil is tussen d40x en d60.

      Bij foto konijnenberg staat de d40x met kitlens 18-55 ongeveer 560 euro geprijsd, en de d60 ongeveer 550 euro. Dus er is bijne geen prijsverschil



      Het voordeel van de d60 is dat het een nieuwere technologie is (expeed beeldverwerking), en een stofverwijderingssysteem.

      Natuurlijk als je van plan bent om lenzen zonder ingebouwde motor voor het scherpstellen te gebruiken, dan ben je beter met een D80, of een goed occassietoestel op de kop kunnen tikken.





      Oorspronkelijk geplaatst door henk.pauwels Bekijk bericht
      Hallo,

      ik ben nieuw in de DSLR-fotografie.
      Na een weekendje testen met een nikon D50 van mijn vader ben ik van plan om zelf een DSLR aan te schaffen.
      De D40x lijkt mij interresant geprijsd (499 € bij www.geheugenkaart.be) . Maar blijkbaar wordt dit toestel vervangen door de D60. Is de D60 de meerprijs van 150 € wel waard?
      Graag jullie reactie.
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: nikon D40x of D60 ???

        Schopje

        Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
        Ik dnek niet dat er veel prijsverschil is tussen d40x en d60.

        Bij foto konijnenberg staat de d40x met kitlens 18-55 ongeveer 560 euro geprijsd, en de d60 ongeveer 550 euro. Dus er is bijne geen prijsverschil



        Het voordeel van de d60 is dat het een nieuwere technologie is (expeed beeldverwerking), en een stofverwijderingssysteem.

        Natuurlijk als je van plan bent om lenzen zonder ingebouwde motor voor het scherpstellen te gebruiken, dan ben je beter met een D80, of een goed occassietoestel op de kop kunnen tikken.

        Comment


        • #5
          Re: nikon D40x of D60 ???

          Kijk eens welke objectieven je vader heeft. Zijn dit objectieven zonder een af-s bij nikon of hsm bij sigma. Dan zou ik toch maar voor een 2dehands d80 of desnoods d70s of d50 gaan.

          De laatste 2 kosten iets minder maar je gaat geen mindere foto's nemen. Neem ze trouwens ook eens in je hand. Een d50 ligt beter in de hand dan een d40. Want voor mij is de d40 echt klein.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: nikon D40x of D60 ???

            Als je een D60 koopt kijk dan of er een handleiding bijzit.
            Ik kocht er op 27 maart ene en daar zat niks handleiding bij, blijkbaar vergeten door Nikon in geen enkele taal en ook niet op de CD.
            De handleiding word door Nikon nog naar me toe gestuurd wanneer is de vraag.
            Je bent dan al wat verwittigd want het is knap lastig als je er niet aan vertrouwd bent. Je kan ook de handleiding van de Nikon site halen 228 blz heb ik ook direkt gedaan in afwachting.

            Kwa handligging ligt de D60 goed in de hand, ik heb hem speciaal genomen omdat ik de twee andere toestellen (concurentie) nogal groot vond, maar dat is juist wat u zelf wil. Neem er enkele vast en je voelt direkt welk u het beste ligt.
            Ook heb ik hem gekozen voor zijn heldere zoeker en knoppen die voor mij op de juiste plaats staan (ieder zijn goesting natuurlijk).
            Koop iets waar je, je zelf goed bij voelt.


            Groeten Sus.

            Last edited by Sus; 2 april 2008, 00:15.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: nikon D40x of D60 ???

              Heeft er iemand enig idee of Easy Computing ook een boek over de D60 zal uitbrengen? Of is het boek over de D40/D40x ook van toepassing op dit toestel?

              Comment


              • #8
                Re: nikon D40x of D60 ???

                Oorspronkelijk geplaatst door L i s a Bekijk bericht
                Heeft er iemand enig idee of Easy Computing ook een boek over de D60 zal uitbrengen? Of is het boek over de D40/D40x ook van toepassing op dit toestel?
                het verschil is minimaal .... buiten die stofverwijderingsmogelijkheid
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D40x of D60 ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                  het verschil is minimaal .... buiten die stofverwijderingsmogelijkheid
                  Waarschijnlijk zal dat niet te lang op zich laten wachten.
                  Onderschat de verschillen tussen de D40 en de D60 niet. Ze zien er misschien hetzelfde uit maar vergeet niet dat de interne electronica en firmware van dezelfde generatie zijn als de D300-D3

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D40x of D60 ???

                    Op dit ogenblik zie ik dat bij Konijnenberg het prijsverschil tussen D40x en D60 (telkens met kitlens 18-55mm) niet erg groot is. Respectievelijk 533,82 en 597,88 euro.
                    Ik vroeg me af wat dit kleine prijsverschil betekent:

                    - gaat het over dezelfde kitlenzen? of is er een kwaliteitsverschil? (ik begrijp namelijk niet wat die "VR B", "G", en zo betekent)
                    - is dit misschien een tijdelijke actie van KB waarbij de D60 uitzonderlijk goedkoop aangeboden wordt? (en zou ik me dus beter wat haasten in mijn aankoop)
                    - of is de D60 gewoon echt niet veel beter dan zijn voorgangers?

                    zie http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=29182 en http://www.fotokonijnenberg.be/produ...roduct=1320873

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D40x of D60 ???

                      Als je ze vergelijkt moet je wel dezelfde lenzen nemen die op beide toestellen zitten.



                      In bovenstaande link zie je de D60 met zelfde lens als de D40X.
                      De andere link die jij hebt genomen is de D60 met een nieuw type van lens met VR functie. Dit wil zeggen als je de vr functie aanzet je bij minder licht toch nog een goede foto kan nemen tov van de lens zonder VR.
                      Een voorbeeld. Normaal bij een 18-55 lens moet je rekenen dat je een minimale sluitersnelheid moet hebben van +/- 1/60sec bij 55mm. Bij een lens met VR functie kan je bv werken met een sluiter van +/- 1/20 sec bij 55mm.

                      Kwalitatief zijn beide kitlenzen dezelfde.

                      De D60 is geen tijdelijke actie, deze prijs zal eerder dalen dan stijgen denk ik.

                      Het is inderdaad een nieuw beeldverwerkingsproces die in die camera aanwezig is.
                      Maar of dit inderdaad een wereld van verschil is? Ik denk het niet.
                      Er is natuurlijk een vooruitgang, maar of je hiermee betere foto´s gaat maken?
                      Wat wel een voordeel van de D60 is, is een stofverwijdersysteem op je sensor.



                      Oorspronkelijk geplaatst door L i s a Bekijk bericht
                      Op dit ogenblik zie ik dat bij Konijnenberg het prijsverschil tussen D40x en D60 (telkens met kitlens 18-55mm) niet erg groot is. Respectievelijk 533,82 en 597,88 euro.
                      Ik vroeg me af wat dit kleine prijsverschil betekent:

                      - gaat het over dezelfde kitlenzen? of is er een kwaliteitsverschil? (ik begrijp namelijk niet wat die "VR B", "G", en zo betekent)
                      - is dit misschien een tijdelijke actie van KB waarbij de D60 uitzonderlijk goedkoop aangeboden wordt? (en zou ik me dus beter wat haasten in mijn aankoop)
                      - of is de D60 gewoon echt niet veel beter dan zijn voorgangers?

                      zie http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=29182 en http://www.fotokonijnenberg.be/produ...roduct=1320873
                      Last edited by PVA; 6 april 2008, 08:42.
                      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D40x of D60 ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door L i s a Bekijk bericht
                        - of is de D60 gewoon echt niet veel beter dan zijn voorgangers?

                        Veel beter zou te mooi zijn, de ontwikkeling gaat in kleine stapjes. Bovendien moet er wat ruimte blijven voor de opvolger v/d D80.

                        Maar vast wel iets beter dan D40x:

                        The D60 is the third incarnation of Nikon's compact, user-friendly entry-level SLR line that started back in 2006 with the D40 (which replaced the first Nikon 'starter' model, the D50). The original D40 was a hugely important camera for Nikon and can be given a lot of the credit for the resurgence in Nikon's fortunes at the volume end of the SLR market (which had been totally dominated by Canon since the launch of the EOS 300D / Digital Rebel). The D40's success (which continued long after the D40X made its swift appearance only 6 months later) isn't hard to explain; it was keenly priced, nicely designed and built and capable of excellent results. It was also a camera that proved cameras do not sell on megapixels alone (even at launch its 6MP resolution was far from 'class leading').

                        Comment

                        Working...
                        X