Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoog ontdekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoog ontdekken

    Past misschien niet binnen dit forum

    Ik zou graag ervaring opdoen in analoge fotografie, digitaal is super, maar analoog is toch zo anders ... vooral bij portret vind ik.

    Vandaar de vraag aan diegene die ervaring hebben met ontwikkelen, welke boeken, sites, etc. nuttig zijn om mijn eerste stappen te zetten in het ontwikkelen van analoge films

    Franky
    Fuji XPRO1

  • #2
    Re: Analoog ontdekken

    Als je zelf wil leren het analoge proces onder de knie te krijgen begin je best met zwart wit. Bij zwart wit fotografie is het proces niet zo ingewikkeld en liggen de tolerantie's wat hoger om toto een goed resultaat te komen.
    Het zelf ontwikkelen en afdrukken van kleurenfoto's is wel iets moeilijker.

    Michael Freeman heeft een goed boek dat de fotografie in het algemeen beschrijft, zowel analoog als digitaal. Verder vind je in de bibliotheek meestal wel boeken die specifiek gaan over het werken in de doka en afdrukken maken.
    Om zw film te ontwikkelen heb je een ontwikkeltank nodig, zw ontwikkelaar voor film en fixeer. Een absoluut donkere kamer, een goed klokje, een thermometer en filmpikker of flessenopener en je kan starten. Bij de ontwikkeltank (toch deze van patterson) zit een zeer goede handleiding. Bij de chemicaliên zit een bijsluiter met tabellen waaruit je de ontwikkel- en fixeertijd kan aflezen voor de betreffende film.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Analoog ontdekken

      Zwart/wit afdrukken is idd de beste optie, de marges in temp en dergelijke zijn veel groter. Het was voor mij een beetje digitaal avant le lettre, ik kon immers het filmpje quasi direkt ontwikkelen en de foto's wat later, wachten is mijn sterkste kant niet. Het is een hele leuke bezigheid, nu nog ambachtelijker dan toen. Maar na 15 jaar DOKA koos ik volledig voor de PC. Altijd in het donker, verontreinigende produkten en toch veel afval....

      Ach ik kan er nog serieus over uitwijden, er zal wel al genoeg lectuur bestaan.

      grtz

      Comment


      • #4
        Re: Analoog ontdekken

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Om zw film te ontwikkelen heb je een ontwikkeltank nodig, zw ontwikkelaar voor film en fixeer. Een absoluut donkere kamer, een goed klokje, een thermometer en filmpikker of flessenopener en je kan starten.
        Een donkere kamer is niet echt nodig om film te ontwikkelen: er bestaan twee alternatieven:

        - een volledig lichtdichte, zwarte zak of opvouwbaar koepeltje (Photoflex Changing Room bijv) waar je handen langs lichtdichte "mouwen" in gaan en je het laden van de film kan doen. Een paar keer oefenen met een flik stuk proeffilm en je hoeft daarvoor al niet in het donker
        - Jobo heeft een ontwikkeltank die je in daglicht kan laden, maar alleen kleinbeeld. Misschien hebben nog andere merken dat ook.

        Comment


        • #5
          Re: Analoog ontdekken

          Veel informatie over analoog, ontwikkelen en afdrukken vindt je op het Nederlandstalige forum van APUG. Succes

          Comment


          • #6
            Re: Analoog ontdekken

            The Photographer's Master Printing Course
            van Tim Rudman leert je alles wat nodig is in de doka.
            Welcome to the dark side

            -Darth Nerdifant -
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Analoog ontdekken

              dank voor de vele reacties al !

              het is moeilijk om te googlen voor dit onderwerp, komt steeds uit op digitale fotografie

              hebben jullie links van webshops ofzo, waar dergelijke materialen & fixeer/chemicaliën aangekocht kunnen worden?

              franky
              Fuji XPRO1

              Comment


              • #8
                Re: Analoog ontdekken

                is besteld !

                bedankt

                franky

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                The Photographer's Master Printing Course
                van Tim Rudman leert je alles wat nodig is in de doka.
                Welcome to the dark side

                -Darth Nerdifant -
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: Analoog ontdekken

                  Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                  dank voor de vele reacties al !

                  het is moeilijk om te googlen voor dit onderwerp, komt steeds uit op digitale fotografie

                  hebben jullie links van webshops ofzo, waar dergelijke materialen & fixeer/chemicaliën aangekocht kunnen worden?

                  franky

                  Website van fotograaf Guy Brinckman





                  -M-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoog ontdekken

                    Nu we hier toch bezig zijn

                    Ik heb 2 rolletjes 35mm Fujifilm Neopan 1600 liggen. Zelf ga ik die niet ontwikkelen wegens gebrek aan de benodigdheden.

                    Iemand een goed adres om deze te laten ontwikkelen + afdrukken?
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoog ontdekken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Nu we hier toch bezig zijn

                      Ik heb 2 rolletjes 35mm Fujifilm Neopan 1600 liggen. Zelf ga ik die niet ontwikkelen wegens gebrek aan de benodigdheden.

                      Iemand een goed adres om deze te laten ontwikkelen + afdrukken?
                      In het Antwerpse zit foto Schelfhout een prof labo waar ik tevreden van ben, maar het is misschien wat ver om van de kust tot hier te komen.
                      Allez, normaal gezien kan je in ieder goed labo terecht voor filmontwikkeling.
                      Voor afdrukken kan je ook (als je nog wil nabewerken) je negatieven inscannen, ze verder verbeteren zoals je normaal in de doka zou doen en dan laten afdrukken. Da's de manier waar ik de voorkeur aan geef. De resultaten die ik al zag van mensen die analoog werkten met zw film en deze dan onmiddelijk machinaal lieten afdrukken waren soms toch bedroevend. Bedroevend in de zin dat de film wel goed onwikkeld is maar dat uit het negatief niet alles uitgehaald is wat er in zit.
                      Dus zoek een labo waar ze eventueel nog manueel afdrukken en naar de klant willen luisteren.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment

                      Working...
                      X