Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

    Hallo,
    Deze zomer vertrek ik naar Andesgebergte. Ik zal er enkele weken verbijven op grote hoogte (tot max. 6000 m) met uiteraard weinig tot geen stroomvoorzieningen.
    Graag enkele tips ivm keuze van SLR camera, objectief (allround - breedhoek), batterij(en) en eventuele essentiele accessoires. Hoop ook enkele mooie panorama's op groot (poster ?) formaat af te drukken. Of moet ik voor mijn eigen gemak eerder opteren voor een compacttoestel ? Budget +/- 1500 Euro.


    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

    Een kennis van mij doet dat regelmatig in de Andes, ze heeft een D70, maar heeft speciaal voor het klimmen een Powershot aangeschaft, niet met accu's maar batterijen en er opgelet dat alle andere apparatuur hetzelfde type gebruiken. Elke kilo is er één.....

    Mijn Nikon D50 doet heel erg lang met een acculading, maar dan moet je die wel 2de hands kopen. Voor het gewicht bv een 18-200 VR erbij, ben je met één lens klaar, normaal zou ik dat niet adviseren, maar in dit geval wel.

    Rugzak zoeken met zonnepanelen er op, of als je bepaalde plaatsen langer verblijft een zonnepaneel, beide natuurlijk met een lader erbij en een 2de accu.

    Als je een basiskamp oid hebt waar je een imagetank of laptop kan laten staan kun je 1 of 2 SD kaartjes toe, want dan kun je daar je kaarten legen, anders heel veel kaartjes, kosten weineig en wegen weinig ook.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

      Wat ik zelf meepak naar de bergen ( Wallis en Dolomieten ): Leica D-lux 3.
      Weegt 2 keer niks, en dat is plezant in de bergen
      Goed lenske, 10mpix en zeeer interessant voor panorama's: haalt die 10mpixen in 16:9 formaat.
      Nog geen minuut spijt van gehad van dat kodakske.
      St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

      Comment


      • #4
        Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

        Oorspronkelijk geplaatst door Dipidolor Bekijk bericht
        Hallo,
        Deze zomer vertrek ik naar Andesgebergte. Ik zal er enkele weken verbijven op grote hoogte (tot max. 6000 m) met uiteraard weinig tot geen stroomvoorzieningen.
        Graag enkele tips ivm keuze van SLR camera, objectief (allround - breedhoek), batterij(en) en eventuele essentiele accessoires. Hoop ook enkele mooie panorama's op groot (poster ?) formaat af te drukken. Of moet ik voor mijn eigen gemak eerder opteren voor een compacttoestel ? Budget +/- 1500 Euro.


        Alvast bedankt !
        Mijn nikon D70 kan werken met lithtium batterijen (3) via een meegeleverde adaptor. Voor mijn wereldreis had ik een aantal van deze setjes voor die keren dat ik zonder electriciteit zat.

        Comment


        • #5
          Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

          Ik heb anderhalf jaar geleden een trekking gedaan in de Indische Himalaya, meer bepaald Ladakh. We hebben hier 3 weken rondgetoerd waarbij we overdag temperaturen hadden van 25 tot 30 graden, maar dat 's morgens het ijs soms op de tent stond. Ik had voor mijn 30d 2 reserve-batterijen gekocht, maar ik heb deze niet nodig gehad, en ik heb 's avonds regelmatig mijn foto's terug bekeken op mijn LCD-scherm, samen met mijn tochtgenoten. Canon heeft de reputatie nogal energie-zuinig te zijn. Meer dan 80 procent van de foto's zijn gemaakt met de 17 -40. MAAR, hierbij werd onze bagage vervoerd, ik droeg dus enkel een dagrugzak met reservekledij, picknick, water en fotogerief. Ik ben aan het rondkijken voor een toestelletje voor de zwaardere trekkings, als ik zelf alles draag. Bijvoorbeeld, dit jaar staat de beklimming van de Gross GLockner op het programma, en tot nu ben ik dan eigenlijk niet van plan van 3 kg fotogerief mee te nemen voor de beklimming.
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

          Comment


          • #6
            Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

            Welke camera en welke toebehoren je allemaal meeneemt hangt natuurlijk af van wat je daar gaat doen. Vroeger nam ik in de bergen meestal een meetzoeker camera mee.
            Verblijf je in een basiskamp met eventueel een stroomvoorziening of ga je continu rondtrekken, draag je alle materiaal zelf of heb je vervoer of dragers...
            Indien je alles zelf moet dragen en zware activiteit gaat uitoefenen beperk je dan in gewicht. En denk er aan op 6000m kan een tas thee drinken een zware inspanning zijn.
            Probeer een energiezuinig toestel te vinden (de nieuwe toestellen kunnen tegenwoordig al maar meer foto's maken met 1 bat lading). Vraag je af of het echt wel nodig is een zwaar toestel mee te nemen, misschien is een bridge of compact toestel wel voldoende. Koop lang op voorhand reserve baterijen en laad/ontlaad ze verschillende cyclussen dan pas hebben ze hun volle capaciteit. Misschien toch overwegen een klein tafelstatief mee te nemen, dat kan handiger zijn dan een zware camera. Een UV filter kan nuttig zijn op grote hoogte.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Een UV filter kan nuttig zijn op grote hoogte.
              Hoe zit dat dan precies voor compacttoestellen ?

              Comment


              • #8
                Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                Oorspronkelijk geplaatst door Dipidolor Bekijk bericht
                Hoe zit dat dan precies voor compacttoestellen ?
                Idem voor compact toestellen, deze hebben dikwijls geen schroefdraad vooraan op de lens maar er bestaan systemen (bv cokin) waabij de filter dmv een magneet- of kleefsysteem op de lens kan bevestigd worden.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                  UV-filter voor grote hoogten was inderdaad van toepassing bij analoge camera's, maar is niet meer nodig voor digitaal. Eventueel kan je wel een circulaire polarisator overwegen om overmatig (gereflecteerd) zonlicht te verminderen.
                  Mocht je voor een DSLR gaan: de oude D70 is een energiekampioen en is gemakkelijk tweedehands te vinden voor een 350 euro. Met een extra batterij kom je makkelijk een paar weken toe.
                  SLR's wegen uiteraard wel pakken meer dan compactjes, zeker als je er een (paar?) deftige lenzen bij wilt. Daarom misschien niet onbelangrijk om te melden wat je die paar weken op grote hoogte gaat doen. Ga je hier echt een paar weken nonstop bergen beklimmen, of ga je gewoon de Machu Picchu trail en Colca Canyon e.d. doen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                    Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                    Daarom misschien niet onbelangrijk om te melden wat je die paar weken op grote hoogte gaat doen. Ga je hier echt een paar weken nonstop bergen beklimmen, of ga je gewoon de Machu Picchu trail en Colca Canyon e.d. doen?
                    Na wat acclimatisatiedagen, 2 weken non stop trekken in de cordillera blanca (muilezels voorzien voor trekking) gevolgd door beklimming Pisco Nevado (technisch niet moeilijk alhoewel er toch venijnige stijle stukken in zitten) of iets dergelijks.
                    Ideaal is natuurlijk een alles in één lens maar dan toch met de nadruk op deftige groothoek (of gaan die twee niet goed samen ?). Ik wil vnl moeite en geld steken in bergen en landschappen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                      Qua energievoorziening, kijk hier eens.

                      R

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                        Naar de titel te oordelen: Hulp gevraagd voor fotomateriaal, kan je beter iemand vragen die uw toestel naar de top draagt.
                        In ieder geval veel suc6 met de beklimming en veel foto plezier.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                          Dipidolor, heb je eigenlijk al materiaal, of begin je helemaal "van nul"?

                          Als je nog niks hebt, raad ik een Nikon D40x aan, met de 18-55 en 55-200 VR lenzen. Niet groot, niet zwaar, niet duur, zodat je geld overhoudt voor geheugenkaarten en accu's. En een fototas. En eventueel een 50mm 1.8 (wel manueel focussen dan) voor sfeershots 's avonds / binnen.

                          R

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Dipidolor, heb je eigenlijk al materiaal, of begin je helemaal "van nul"?

                            Als je nog niks hebt, raad ik een Nikon D40x aan, met de 18-55 en 55-200 VR lenzen. Niet groot, niet zwaar, niet duur, zodat je geld overhoudt voor geheugenkaarten en accu's. En een fototas. En eventueel een 50mm 1.8 (wel manueel focussen dan) voor sfeershots 's avonds / binnen.

                            R
                            Bij Canon kan je dan kiezen voor de 400D met een EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS. Dan heb je op beide lenzen beeldstabilisatie, wat na een stevige klim wel eens nodig kan zijn.

                            Bij Nikon zou ik zelfs eerder kiezen voor een D40x + 18-200VR.

                            Maar als het gewicht echt een groot probleem is (in dit geval is het volgens mij wel degelijk belangrijk om niet teveel extra kilo's mee te nemen), dan zou ik zelf zeker geen DSLR mee naar boven sleuren voor landschapsfotografie. Dan is een compact een veel beter alternatief, het probleem is dan wel dat die weer meer stroom verbruiken. Je kan wel stroom besparen door het schermpje zo weinig mogelijk te gebruiken. Een lithium-ion accu is in dit geval ook aan te bevelen, omdat die meer vermogen geeft bij een lager gewicht.
                            Maar dan moet je ze wel ergens kunnen laden. Voor een camera met AA-accu's is er op de meeste plaatsen wel een setje gewone batterijen te vinden als je ze niet kan laden, maar hoog in de bergen kan je die waarschijnlijk ook niet kopen.

                            Nog even een vergelijking wat het gewicht betreft, een 400D + 18-55 IS + 55-250 IS weegt 1100gr, een IXUS 860 IS (28-105mm zoombereik) weegt maar 155gr (gewicht van beide toestellen zonder de accu).
                            Een D40x + 18-200VR = 1055gr.
                            Voor een DSLR heb je ook een grotere (en dus zwaardere) fototas nodig...
                            Last edited by Black B@ndit; 3 april 2008, 20:23.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hooggebergte: Hulp gevraagd voor fotomateriaal

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Maar als het gewicht echt een groot probleem is (in dit geval is het volgens mij wel degelijk belangrijk om niet teveel extra kilo's mee te nemen), dan zou ik zelf zeker geen DSLR mee naar boven sleuren voor landschapsfotografie. Dan is een compact een veel beter alternatief, het probleem is dan wel dat die weer meer stroom verbruiken.
                              Hoezeer ik ook wil investeren in SLR en lenzen, ik zie voor deze reis, althans de laatste klimdagen, inderdaad wat op tegen de rompslomp eigen hieraan.
                              Wat dachten jullie van de PANASONIC DMC-FZ18 "compact" ? Heb hierover al goeie commentaren gelezen voor landschapsfotografie. Kan je hier ook een polarisatiefilter opsteken ?
                              Extra batterijen zijn hier waarschijnlijk aangewezen ? Ivm dit laatste, kunnen van thuisuit opgeladen batterijen het 3 weken uithouden in mijn rugzak ?
                              Bedankt voor de reacties

                              Comment

                              Working...
                              X