Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A700 and DRO+

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A700 and DRO+

    Het schijnt dat de toepassing van DRO+ in de Sony A700 bij contrastrijke onderwerpen, het risico van ruis speciaal by hogere ISO's verhoogt ?
    Vragen:
    * Is het niet beter bij het gebruik van DRO+ 'ISO-AUTO' te vermijden?
    De basis ISO waarde bij de A700 is ISO 200.
    * Is het met het oog op een laag ruisniveau, een voordeel om bij gebruik van DRO+ de ISO te verlagen (wanneer mogelijk) naar ISO100?
    Harry Briels

  • #2
    Re: Sony A700 and DRO+

    Standaardwaarde is ISO200 omdat ISO100 eigenlijk niet "bestaat" op de A700, volgens wat ik gehoord heb is ISO100 gewoon een bewerkte versie van foto's genomen op ISO200 dus is geen geen voordeel om naar ISO100 te verlagen.

    Verder begrijp ik eigenlijk niet goed waar je het over hebt. Eerst heb je het over ruis bij DRO+ en hoge ISO, en dan begin je over ISO100 en ISO200. Bij de A700 kan je in mijn ervaring pas echt van ruis spreken als je ISO1600 gebruikt of hoger.

    Geen idee hoe het zit met ruis voor DRO+ op hoge ISO. Als ik al DRO+ gebruik (want meestal schiet ik in RAW) dan is het bij landschapsfotografie, en da's meestal niet het soort omstandigheden waar ik hoge ISO's gebruik.

    Vanwaar deze vraag? Het gewoon uittesten lijkt me het meest logische antwoord op deze vraag.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: Sony A700 and DRO+

      Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
      Verder begrijp ik eigenlijk niet goed waar je het over hebt. Eerst heb je het over ruis bij DRO+ en hoge ISO, en dan begin je over ISO100 en ISO200. Bij de A700 kan je in mijn ervaring pas echt van ruis spreken als je ISO1600 gebruikt of hoger.

      Geen idee hoe het zit met ruis voor DRO+ op hoge ISO. Als ik al DRO+ gebruik (want meestal schiet ik in RAW) dan is het bij landschapsfotografie, en da's meestal niet het soort omstandigheden waar ik hoge ISO's gebruik.

      Vanwaar deze vraag? Het gewoon uittesten lijkt me het meest logische antwoord op deze vraag.
      Zoals blijkt uit o.m.
      http://photoclubalpha.com/2007/11/01...-magic-bullet/ en uit

      verhoogt bij de toepassing van DRO+ onder bepaalde omstandigheden de in de camera ingestelde ISO waarde. Als reeds van een relatief hoge ISO wordt uitgegaan, b.v. ISO 800 dan kan de ISO zodanig hoog worden dat er serieuze ruis ontstaat. Het wordt daarom aanbevolen bij het toepassen van DRO+, zo mogelijk van een lage ISO uit te gaan.
      Vandaar mijn vraag of het aanbeveling verdient de laagst mogelijke ISO 100 i.p.v. ISO 200 in te stellen?
      Harry Briels

      Comment


      • #4
        Re: Sony A700 and DRO+

        DRO maakt gebruik van het brede bereik van een sensor om de beeldkwaliteit in sommige condities aanzienlijk te verbeteren.
        Dit bereik wordt kleiner naarmate je de ISO waarde opdrijft, dus dit gaat ook invloed hebben op de werking van DRO.

        Maar daarentegen heb je met DRO verschillende instel mogelijkheden:
        standaard mode: voor donkere delen op te lichten, bvb bij gebruik van tegenlicht.
        De geavanceerde mode: te gebruiken in geval van hoge contrasten. Deze mode is onderverdeeld in 5 levels.

        Het is zekers niet aan te raden level 5 op hoge ISO waardes te gebruiken maar eerder level 1 of 2, alhoewel ik verwacht dat je bij weinig licht eerder een probleem gaat hebben met te donkere partijen, en dan is de standaard instelling waarschijnlijk de beste optie.

        DRO past ook enkel en heel selectief die gebieden aan die te licht of te donker zouden zijn, en laat de rest quasi onaangeroerd.

        Dacht dat je de auto ISO mode kon beperken tot ISO 800 of niet ??

        ISO 100 maakt ook weeral gebruik van het brede bereik van de sensor, en het is in feite een overbelichte 200 ISO opname die tijdens beeldverwerking gecorrigeerd wordt naar ISO 100. Dus heeft geen voordelen toz van ISO 200 in samenwerking met DRO, integendeel.
        Last edited by puerte; 28 maart 2008, 16:44.

        Comment


        • #5
          Re: Sony A700 and DRO+

          Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
          Zoals blijkt uit o.m.
          http://photoclubalpha.com/2007/11/01...-magic-bullet/ en uit

          verhoogt bij de toepassing van DRO+ onder bepaalde omstandigheden de in de camera ingestelde ISO waarde. Als reeds van een relatief hoge ISO wordt uitgegaan, b.v. ISO 800 dan kan de ISO zodanig hoog worden dat er serieuze ruis ontstaat. Het wordt daarom aanbevolen bij het toepassen van DRO+, zo mogelijk van een lage ISO uit te gaan.
          Vandaar mijn vraag of het aanbeveling verdient de laagst mogelijke ISO 100 i.p.v. ISO 200 in te stellen?
          Zoals ik het versta verhoogt DRO niet de ingestelde ISO waardes, maar kan wel de ingestelde diafragma of sluitersnelheid verhogen (afhankelijk van de mode) zodanig dat het lichste deel in een opname niet overbelicht wordt.
          Nu kun je in zulk geval alternatief zelf de ingestelde ISO waarde naar beneden brengen, en heb je het voordeel van op lagere ISO te kunnen werken met DRO
          Ingeval van ISO 200 heeft dit uiteraard geen zin om naar ISO 100 te verlagen.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A700 and DRO+

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Zoals ik het versta verhoogt DRO niet de ingestelde ISO waardes, maar kan wel de ingestelde diafragma of sluitersnelheid verhogen (afhankelijk van de mode) zodanig dat het lichste deel in een opname niet overbelicht wordt.
            Nu kun je in zulk geval alternatief zelf de ingestelde ISO waarde naar beneden brengen, en heb je het voordeel van op lagere ISO te kunnen werken met DRO
            Ingeval van ISO 200 heeft dit uiteraard geen zin om naar ISO 100 te verlagen.

            Het effectief gebruik van DRO+ in de Sony A700 wordt niet bevorderd door het weinige dat over DRO+ geschreven wordt in het A700 manual. De software die DRO+ mogelijk maakt is ontwikkeld door de Britse firma Apical, hun site geeft gedetailleerde info over DRO+.
            DRO+ blijkt een unieke mogelijkheid te zijn om de dynamic range van JPEGs belangrijk uit te breiden. Voor zover ik begrijp uit hetgeen over DRO+ wordt gesteld in internationale forums, evalueert DRO+ ca. 4000 gebiedjes in de image en zou daarbij waar gewenst, de ISO levels in elke pixel kunnen aanpassen.
            Omdat de DRO+ software vooral de ISO in donkere delen van de foto kan beïnvloeden, lees verhoogt, is het van belang zover dit mogelijk is, met een lage ISO te fotograferen, dit om ruisvorming tegen te gaan.
            Dit was de reden voor mijn vraag of bij DRO+ ISO 100 niet beter zou zijn dan ISO 200.
            Het schijnt overigens onjuist te verwachten dat de bewerking die DRO+ bij de opname in de camera toepast op de JPEG, op een gelijktijdig gemaakte Raw in een Raw-converter zou kunnen worden benaderd. Daarvoor is de DRO+ bewerking veel te high tech.
            De mogelijkheden van DRO+ bij JPEG-opnamen in hoge contrast situaties zijn zo uniek dat vele gebruikers van de A700 zich afvragen of het niet aantrekkelijker is alleen nog maar in JPEG te fotograferen.
            Al met al is DRO+ een interresant thema voor Sony A700 bezitters!
            Harry Briels

            Comment


            • #7
              Re: Sony A700 and DRO+

              Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
              Het effectief gebruik van DRO+ in de Sony A700 wordt niet bevorderd door het weinige dat over DRO+ geschreven wordt in het A700 manual. De software die DRO+ mogelijk maakt is ontwikkeld door de Britse firma Apical, hun site geeft gedetailleerde info over DRO+.
              DRO+ blijkt een unieke mogelijkheid te zijn om de dynamic range van JPEGs belangrijk uit te breiden. Voor zover ik begrijp uit hetgeen over DRO+ wordt gesteld in internationale forums, evalueert DRO+ ca. 4000 gebiedjes in de image en zou daarbij waar gewenst, de ISO levels in elke pixel kunnen aanpassen.
              Omdat de DRO+ software vooral de ISO in donkere delen van de foto kan beïnvloeden, lees verhoogt, is het van belang zover dit mogelijk is, met een lage ISO te fotograferen, dit om ruisvorming tegen te gaan.
              Dit was de reden voor mijn vraag of bij DRO+ ISO 100 niet beter zou zijn dan ISO 200.
              Het schijnt overigens onjuist te verwachten dat de bewerking die DRO+ bij de opname in de camera toepast op de JPEG, op een gelijktijdig gemaakte Raw in een Raw-converter zou kunnen worden benaderd. Daarvoor is de DRO+ bewerking veel te high tech.
              De mogelijkheden van DRO+ bij JPEG-opnamen in hoge contrast situaties zijn zo uniek dat vele gebruikers van de A700 zich afvragen of het niet aantrekkelijker is alleen nog maar in JPEG te fotograferen.
              Al met al is DRO+ een interresant thema voor Sony A700 bezitters!
              Inderdaad daar zijn veel gebruikers die tot de conclusie komen dat het DRO effect haast niet te evenaren is in RAW, of je moet al beginnen te werken met lagen en maskers. Sony benadrukt die functie inderdaad veel te weinig.
              Een nadeel is dat er teveel gebruikers wat te onbezonnen omgaan met DRO.
              Is een functie die je moet leren beheren om tot optimale resultaten te komen.

              A700 heeft ook het voordeel dat de JPEGs (ook zonder DRO) vrij goed zijn, en als je als RAW user LR of ACR (PS) gebruikt is het dikwijls aangeraden een JPEGske te gebruiken als referentie voor kleurcorrectie.

              ISO wordt in werkelijkheid niet aangepast door de DRO functie (voorzover ik weet is dat enkel mogelijk via de gain control vd sensor) maar maakt gebruik van de grote hoeveelheid informatie welke de sensor capteert. Omzetten van RAW naar JPEG is in wezen een compressie functie. (uiteraard de interpolatie niet meegerekend)
              Het geeft wel dezelfde indruk en quasi zelfde effect alsof verschillende delen met verschillende ISO's settings genomen zijn.
              En bij hoge ISO opname kan dit vervelend zijn maar dan biedt DRO weer de mogelijkheid met lagere ISO settings te werken dan zonder DRO (ref artikel david killpatrick)
              Last edited by puerte; 28 maart 2008, 19:21.

              Comment

              Working...
              X