Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

    Hallo,

    Hoe doen jullie het onderhoud van een Nikon D40/D80 zonder stofverwijderfunctie.
    Borsteltje om de sensor te vegen ? Sommigen zeggen dat ze liever de sensor niet aanraken en dus blazen. Niet gewoon blazen maar met een spuitbus of zo ? Alle suggesties zijn welkom.

    Twijfel nog tussen D60 mét en D80 zonder stofverwijderfunctie Beide toestellen moeten voor een beginner als ik ruim volstaan.
    Suggesties ?

    Alain

  • #2
    Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

    Deze topic is al heel dikwijls behandelt dus effen de zoek-functie gebruiken
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

      Camera's met stofverwijderfunctie bieden geen garantie of een levenslang-stofvrije sensor hoor... en verder misschien inderdaad eerst efkes de raad van JePe opvolgen
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

        Afgelopen dinsdag een klant langsgehad met een 40D...
        Hoe het kon dat er toch stof op de sensor zat aangezien er stofverwijdering ingebouwd was. De beste mevrouw uitgelegd dat dat alleen werkt bij "droog" stof. Pollen en plakkerig stof welke normaal ook de grootste problemen geven zul je zelfs met stofverwijdering last van hebben. De rest kan je in principe met een blaaspeer weg blazen.
        Deze mevrouw had lekker op de analoge manier met de opening naar boven, bakkie koffie en even babbelen lenzen staan wisselen en dat meerdere malen met als resultaat meer stof dan ik ooit zelf in het echt op een sensor gezien had! En dat binnen 3 weken na aanschaf.
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

          Oorspronkelijk geplaatst door Alain_M Bekijk bericht
          Sommigen zeggen dat ze liever de sensor niet aanraken en dus blazen.
          De sensor aanraken kan niet, want daar zit een lowpass filter voor, je kan er echt niet bij. Je zou eens moeten weten wat een problemen mensen hebben die IR willen fotograferen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Alain_M Bekijk bericht
          Niet gewoon blazen maar met een spuitbus of zo ? .
          Dus nooit een spuitbus met lucht zo in de camera, dan kan er vloeistof uit de bus meekomen. Ik ben erg tevreden met de 'stofzuiger' aangedreven door een spuitbus van Greenclean, maar ook een rocketblower en een anti-statisch kwastje werken. Soms moet je gewoon overgaan op dweieln met de goede spullen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Alain_M Bekijk bericht
          Twijfel nog tussen D60 mét en D80 zonder stofverwijderfunctie Beide toestellen moeten voor een beginner als ik ruim volstaan.
          Suggesties ?
          D80 staat gewoon een trapje hoger als camera, maar is wat ouder. Ik zou de keuze niet af laten hangen van de stoffunktie, maar van de camera.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

            Dus, als ik het tenminste goed heb begrepen, zijn de stofverwijderingsfuncties op DSLR-camera's niets meer of minder dan verkooppraatjes! Om de nog altijd falende digitale technologie t.o.v. de analoge camera's te verdoezelen. In feite zijn de camerafabrikanten nog immer niet in staat om een in technisch opzicht evenwaardige digitale product te fabriceren.

            Comment


            • #7
              Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

              Oorspronkelijk geplaatst door pichygrue Bekijk bericht
              Dus, als ik het tenminste goed heb begrepen, zijn de stofverwijderingsfuncties op DSLR-camera's niets meer of minder dan verkooppraatjes! Om de nog altijd falende digitale technologie t.o.v. de analoge camera's te verdoezelen. In feite zijn de camerafabrikanten nog immer niet in staat om een in technisch opzicht evenwaardige digitale product te fabriceren.
              Wat heeft stof met falende digitale techniek te maken?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Onderhoud Nikon - geen stofverwijderfunctie

                Oorspronkelijk geplaatst door pichygrue Bekijk bericht
                Dus, als ik het tenminste goed heb begrepen, zijn de stofverwijderingsfuncties op DSLR-camera's niets meer of minder dan verkooppraatjes! Om de nog altijd falende digitale technologie t.o.v. de analoge camera's te verdoezelen. In feite zijn de camerafabrikanten nog immer niet in staat om een in technisch opzicht evenwaardige digitale product te fabriceren.
                De anti-stof functie van Olympus werkt heel erg goed. Dit is ook aangetoond. Hoewel het nooit een garantie is, dat er nooit stof op de sensor zal blijven zitten, werkt die werkelijk heel erg goed. Op een forum met veel Olly gebruikers maakt niemand zijn sensor schoon omdat dat niet nodig is. Wel oppassen met plakkerig spul, want dat gaat er inderdaad moeilijker af. Overigens is dat niet de reden dat ik voor Olly heb gekozen. Maar het is wel heel handig en bij Olly zeker geen verkooppraatje.

                Bart

                Comment

                Working...
                X