Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwere camera's niet altijd beter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwere camera's niet altijd beter

    Hej,

    Ik wou eventjes aantonen dat nieuwere compact camera's niet altijd beter zijn. Mijn NIEUWE panasonic TZ1 versus mijn oude canon ixus 30 (die spijtig genoeg stuk gegaan is).



    (Pas op grote foto!)

    Conclusie:

    Ondanks de hogere iso dat de panasonic heeft en hij meer megapixel heeft en 20 euro duurder, kan u zien dat de foto van panasonic veel meer ruis heeft. Dit constateer ik bij elke foto.
    Ook zijn de foto's vaker mislukt tegenover mijn oudere. Wanneer ik buiten foto's neem lijken de foto's ook een beetje te scherp (webcamachtig ofziets) en zit ik nog steeds met korrelige foto's.

    Ik had deze camera eigenlijk gekocht omdat hij de meest compacte camera is met 10X optische zoom heeft. Ook kan je er filmpjes opnemen in breedbeeld van 848x480 pixels. De beeldkwaliteit van de filmpjes is denk ik wel iets minder, maar hij is ietsjes beter in slechte lichtomstandigheden. Het geluid overgens is zeer goed, want bij mijn oude canon was het geluid niet om te aanhoren wanneer je iets opnam bij een concert (omwille van de bassen).

    Ik gebruik de zoom van de panasonic eigenlijk zo goed als nooit en hij is een zeer grote compact camera, hij past maar juist in de broekzak. Terwijl mijn Canon super superklein was. Ook dit is spijtig.

    Specificaties:

    ------------------------------
    Panasonic Lumix DMC-TZ1

    -10x zoom (35-350mm)
    -beeldstabilisatie
    -iso 80-800 (1600 in high contrast)
    ------------------------------
    Canon Ixus 30

    -geen beeldstabilisatie
    -3 of 4 maal optische zoom
    -80 tot 800 iso denk ik
    -------------------------------

    Bedenkingen:

    Nu zou ik graag een nieuwe camera kopen. Ik dacht aan de Canon Ixus Canon Ixus 850 IS of misschien de Canon Ixus 75. Deze hebben beide geen optische viewfinder maar dat vind ik niet erg. De 70 en 800 hebben dit wel, maar hebben een iets kleiner LCD-scherm.

    Ik gebruik de filmmodus regelmatig en vind dat 640x480 filmresolutie maar mager is bij Canon. Ik heb ook gezien dat er nog enkele betaalbare camera's zijn met 720P filmresolutie, dit is 1280X720 pixels! Eentje is een Panasonic (dus nee) een andere is de KODAK EASYSHARE V1253. Op youtube vond ik een filmke en daar was de geluidskwaliteit tijdens een concert toch iets minder dan mijn panasonic. Het kan ook wel aan youtube schelen, want die comprimeerd de kwaliteit altijd. De Fujifilm FinePix F30 is naar het schijnt ook wel goed, maar geen 720P.

    De specicaties van mijn nieuwe camera zouden zijn:
    - compact camera
    - max 300 euro
    - megapixels maakt niet echt uit, als ze afgedrukt worden is het op standaardformaat
    - een goede filmfunctie is een extra troef
    - weinig ruis
    - heroplaadbare batterij, geen AA enzo..
    - maakt goede foto's op fuiven :-)
    - het zou tof zijn als ik foto's kon nemen tijdens slechte lichtomstandigheden
    (Fujifilm FinePix F30 is hier goed voor naar het schijnt, maar is beetje lelijk van design)

    Bedankt, tot hier mijn lange uitleg

  • #2
    Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

    Zeroburn,

    Gelieve eerst de forumregels te lezen voor je iets post.
    Er zijn hier limieten voor wat betreft bestandsgrootte en fotogrootte.
    Max 400kb en 900 pixels op langste zijde.
    Gelukkig heeft imageshack een kleine versie gelinkt.

    Hans[Mod]
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

      Ha, u doet denken aan mijzelf 2 jaar geleden, op zoek naar de perfecte compactcam, maar toch geen vinden.

      Eerste bedenking : hoe meer megapixels, hoe meer kans op ruis, een foto 10x15 heeft al genoeg met een 2-tal megapixels
      Eens proberen je resolutie te verlagen. Met die megapixelgekte nemen mensen fotos met teveel megapixels (5-10 megapixels is teveel is voor een compactcamera met kleinere sensor voor standaardfotos). De pixels zijn als het ware op elkaar geplakt wat verschillende soorten noise aanmaakt ).

      Mijn historiek:
      Ik had eerst de Sony DSC-P9, dan schakelde ik over op de Minolta Dimage Z3 omdat deze meer optische zoom had en 848x480 filmde, dan de Minolta Dimage Z5 (weet niet meer waarom maar was ook beter in vanalles, enkel de filmmodus was iets minder 640x480 dacht ik).

      Dan uiteindelijk gestrand bij de Canon S3 IS, ook met verleidelijke 48x powerzoom (12x optisch 4x digitaal), goede filmmodus, kantelbaar lcd-schermpje en nog veel meer nieuwe specialiteiten. Wel had ik veel last van ruis (vb bij filmen in schemerlicht),dit is zeker de hoofdreden waarom ik hem verkocht. Logische stap zou zijn de Canon S5 IS, maar dacht aan de Fujifilm omdat ik las op Steve's digicams, Dpreview en DCResource dat dit merk in het algemeen het minst ruis heeft (haatte ook echt dat f*cking noise).

      Maar dan eindelijk beseft dat je kan blijven compactcams kopen, ruis gaan ze nooit kunnen helemaal wegkrijgen, tenzij ze grotere sensors maken. Was ook voorstander van compact all in one met filmfunctie (onhandig om een camera + videocamera samen te moeten gebruiken).

      Dan ontdekte ik BelgiumDigital site en na veel discussie's (leuke en minder leuke) kwam ik tot het besef dat de perfecte camera voor mij toch een spiegelreflex was. Hoopte even dat de Canon EOS 450D een filmfunctie ging inbouwen (geruchten),sommigen zeiden als liveview mogelijk is, dat filmen ook in de toekomst mogelijk zal zijn.

      De 450D release bleef maar duren, en toen ik de 40D zag (klasse hoger) nam ik deze vast in de winkel (op aanraden van forumleden) en ook de 400D, maar 40D lag veel beter in de hand (zwaarder en komt professioneler over,sneller,... in alle opzichten beter).

      Toen de 40D zakte tot €999 (nu zelfs nog een €690 ofzo met cashback) besloot ik deze te nemen, omdat deze weinig ruis had, iso kon tot 3200 ook, sneller, gewoon klasse hoger en in alles beter.

      Voor het gemis aan filmfunctie kocht ik de Panasonic HDC-SD7



      EDIT Mod Franciskine : Foto achter link gezet, enkel zelfgemaakte foto's mogen zichtbaar getoond worden

      Dit vooral om in HD te filmen (prachtig scherpe kwaliteit op 102cm LCD) en omdat deze in je broekzak kan (massas compact eigenlijk), de fotos zijn ook goed.
      De Sanyo's zijn goedkoper, maar iet minder kwaliteit dan Panasonic, maar toch nog steeds beter dan een compactcam. De ruis is idem als compactcam (kleine sensor). Voor filmen met minder ruis grotere sensor (en videocam) nodig.

      Wou eens een goede camera voor lang, de 40D is hierin mijn perfecte aankoop voor zeeeeer lang, met een scherpe & lichtsterke lensset.

      Er zijn al wat compactcams uit die in HD kunnen filmen, dus beter dan uw filmfunctie 848x640, maar fotos gaan steeds veel ruis hebben wegens de kleine compactcamera-sensor.
      Met de 40D kun je op ISO800-1600 praktisch ruisvrij fotografere, ISO3200 is zelfs nog accepteerbaar.

      Alles hangt natuurlijk af van uw budget (want lenzen kosten geld) maar je kan het ook als een investering in de toekomst zien, af en toe sparen voor extra lensje naargelang het type die je nodig hebt. Moest je toch nog niet (budgetair of mentaal) klaar zijn voor een spiegelreflex+compacte videocam, raad ik je van compactcamera een FUJIFILM aan, ze hebben vast en zeker ook wel types met veel optische zoom (zie reviews Steve's Digicams,Dpreview, DCResource). Deze ging ik op m'n laaste punt kopen toen ik besloot een spiegelreflex te kopen.

      Dcresource vind ik super website, er staat steeds een foto van wolkenkrabbers om de noise zeer gedetailleerd te vergelijken, en je kan ook deze volledige foto downloaden, zodat je ziet welke kwaliteit je kan behalen.Compactcams kun je dus effectief blijven kopen zeg ik u uit ervaring, maar de perfecte all in one met grote sensor en bijna geen ruis zal nog een jaar of 5-10 duren vermoed ik
      De megapixel-gekte is voorbij, optische zoom tot 18x is ook al meer dan genoeg, nu misschien eens grotere sensor's ontwikkelen, maar dit zal de prijs sterk verhogen...

      Was ook eerst een 'compact-freak' maar wel middenklasse compact, maar na veel lezen beseft ik eindelijk dat de fotokwaliteit toch boven de compactheid primeert.
      - als ik compact op stap wil steek ik gewoon de Panasonic SD7 video+fotocam in m'n broekzak.
      - Indien ik kwaliteitsfotos van m'n pasgeboren dochter wil nemen, neem ik m'n 40d bij de hand met m'n mes-scherpe EF50 1.4 prime erop.

      Dit zijn echt dingen die met de tijd zelf tot je moeten doordringen, bij sommige mensen dringt dit nooit door, maar de stap naar een spiegelreflex is echt wel een grote stap vooruit!
      PS: werkt wel verslavend, eens een scherpe lens op je spiegelreflex lijken alle andere lenzen minder scherp

      Succes met je keuze!
      Innovator
      Last edited by Franciskine; 28 maart 2008, 05:22.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

        Ik wens je veel succes in je zoektocht naar een compact die én weinig ruis heeft én die onder slechte lichtomstandigheden goede opnamen (dus weinig ruis) maakt!
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

          Ben ik hier de enige die twijfelt of ben ik zelf mis...

          Je schrijft:

          Mijn NIEUWE panasonic TZ1 versus mijn oude canon ixus 30 (die spijtig genoeg stuk gegaan is).
          De Panasonic TZ1 is een camera uit 2006 dacht ik, evenals de Canon Ixus 30 (5-tal maanden jonger)?

          't Kan zijn dat ik mij vergis (ben wat moe ) maar zoals ik het nu zie heb je misschien wel een nieuwe camera gekocht maar wel een ouder model?

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

            Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
            Ben ik hier de enige die twijfelt of ben ik zelf mis...

            Je schrijft:



            De Panasonic TZ1 is een camera uit 2006 dacht ik, evenals de Canon Ixus 30 (5-tal maanden jonger)?

            't Kan zijn dat ik mij vergis (ben wat moe ) maar zoals ik het nu zie heb je misschien wel een nieuwe camera gekocht maar wel een ouder model?
            Ik had in 2005 mijn canon al, dus er zit wel een groter verschil tussen. Maar het is inderdaad raar dat ik voor zo een camera nog vrij veel geld hebt betaald. Heb ticket gezocht, was 230 euro in de carrefour. Carrefour kan soms wel goedkoop zijn, maar soms staan daar soms nog pc's van een half jaar terug aan veel te hoge prijzen.

            Van camera's weet ik spijtig genoeg vrij weinig af. Ik heb nu ook gelezen dat mijn camera en panasonic compact camera's vrij veel ruis hebben. Tja

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

              Oorspronkelijk geplaatst door zeroburn Bekijk bericht
              Ik heb nu ook gelezen dat mijn camera en panasonic compact camera's vrij veel ruis hebben. Tja
              Ik wil best even ergens schrijven dat je camera en Panasonic compact camera's vrij weinig ruis hebben. Heb je daar iets aan?


              Moraal: geloof niet alles wat je leest of tenminste controleer het!
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                ALLE compactcamera 's hebben vrij veel ruis bij hoge ISO's.

                Als je er in slaagt een compact te maken die aan al je verzuchtingen beantwoordt, dan wordt je schatrijk.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                  Soms, heel soms, in de stoutste hoeken van mijn hersens, denkik wel eens, dat veel schrijvers hier meer "ruis" voortbrengen dan alle digitale camera's bij elkaar!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                    Zo lang ruis de belangrijkste stoorzender is van een compact en dit nog altijd de kwaliteit van de opname bepaalt, zal dit onderwerp ALTIJD ter sprake komen.
                    Er is één gulden regel die in de pixelrace over het hoofd wordt gezien: NEEM EEN CAMERA MET HOOGSTENS 6 MP, DAAR HEB JE GENOEG AAN!
                    Als je meer uit je camera wilt halen, neem dan een dslr.
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                      NEEM EEN CAMERA MET HOOGSTENS 6 MP, DAAR HEB JE GENOEG AAN!.
                      Zijn die er nog dan? Door ons belachelijke koopgedrag voor meer pixels zijn die bijna toch allemaal verdwenen.

                      Enkele jaren geleden kocht iedereen voor zijn compactje een 100 of 200 iso filmpie en wist dat je in het 'donker' geen foto kon maken, dat kon best met een hogere iso en daar met een grovere korrel, dat was geaccepteerd. Nu met de, soms goedkoopste, compact vind men het vreemd dat je ruis heb 's nachts. Toen deed bijna niemand dat, want filmpjes boven de 400 iso waren gewoon moeilijker te vinden, daarvoor moest je al naar de betere vakhandel.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                        Als je naar Panasonic kijkt, dan is het op dit moment het enige merk dat zich enigszins inhoudt. Als je bijv, naar de FZ18 kijkt, die lof krijgt van de vakpers en die een halfjaar geleden uitkwam heeft "maar" 8 mp.
                        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                          Lees eens de conclusie wbt deze Panasonic op DPreview.

                          Dan weet je voldoende, hoewel ie niet echt slecht is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                            Wat de beoordeling van de FZ18 betreft, ik kan zo bij elkaar 8 sites tevoorschijn toveren w.o. dpreview. Deze laatste site is de minste in hun beoordeling! Dus...............

                            Wat de mp-race betreft: Blijft toch opmerkelijk dat de meeste camera's die in zijn prijsklasse na 2e helft 2007 zijn uitgekomen overwegend 10 of meer mp hebben.
                            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwere camera's niet altijd beter

                              6 megapixels?? Zelfs teveel, wie heeft een A3 posterprinter thuis of laat regelmatig posters maken van z'n fotos? 1/10 mensen denk ik, lees dit maar eens :

                              Megapixels - de zin en onzin van meer pixels

                              Het is een misvatting dat meer pixels een scherpere foto opleveren. Een paar jaar geleden, toen de camera's nog 1 of 2 megapixels hadden, gold dat misschien nog wel. Maar nu alle digitale camera's zijn uitgerust met 5 megapixels of meer, is dat ruim voldoende voor een goede, scherpe foto. Meer megapixels levert slechts in enkele gevallen voordelen op.

                              Hoeveel megapixels heb je nodig?
                              Het verschil tussen 3 en 10 megapixels kun je op een normale afdruk van 9 bij 13 centimeter niet eens zien. De kwaliteit van de camera is op dat moment van grotere invloed dan het aantal megapixels. Om je een beetje houvast te geven hebben we onderstaande indeling gemaakt.

                              1 tot 4 megapixel
                              Ondanks dat 3 of 4 megapixel voldoende is voor een goede standaardfoto worden er nog maar weinig camera's op de markt gebracht met minder dan 5 megapixels. Waarom zou je dan kiezen voor minder? Sterker nog, het kan al bijna niet meer.

                              5 tot 6 megapixel
                              Tegenwoodig de instapklasse en voor normaal gebruik van een camera ruim voldoende. Zelfs als je een niet al te klein deel van de foto wilt uitvergroten volstaan 5 megapixels.

                              7 tot 9 megapixel
                              Extra pixels zijn leuk, maar voegen voor normaal gebruik van een compactcamera niet veel meer toe. Als wij moeten kiezen dan gaan we liever voor een betere camera uit de ranglijst dan meer pixels. Voor digitale spiegelreflexcamera's (dSLR's) leveren meer pixels wel voordelen op, maar daar geldt dat de meeste dSLR's tegenwoordig met 10 megapixel zijn uitgerust

                              10 of meer megapixel
                              Dit is het domein van de digitale spiegelreflexcamera. De meeste populaire dSLR's voor hobby en amateurfotografen hebben 10 of meer megapixels aan boord. Voor hobbyisten is een dSLR met 10 megapixels een uitkomst door de vrijheid die je hebt om foto's achteraf te bewerken of delen uit te vergroten. Er zijn al compactcamera's met 12 megapixels maar de deskundigen van de vakbladen zijn daar niet erg enthousiast over. Vaak levert een uitvergroting ruis op. Ruis maakt een foto korrelig en geldt als een fout. Je ziet het vooral in de donkere gedeeltes van een foto, waar opeens grijze of paarse korrels zichtbaar zijn.

                              Dus mensen, zet je resolutie lager voor 10x15 fotos, dubbel zoveel fotos op je geheugenkaart + minder ruis bij hoge iso's.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                              Zo lang ruis de belangrijkste stoorzender is van een compact en dit nog altijd de kwaliteit van de opname bepaalt, zal dit onderwerp ALTIJD ter sprake komen.
                              Er is één gulden regel die in de pixelrace over het hoofd wordt gezien: NEEM EEN CAMERA MET HOOGSTENS 6 MP, DAAR HEB JE GENOEG AAN!
                              Als je meer uit je camera wilt halen, neem dan een dslr.
                              Last edited by Innovator; 27 maart 2008, 20:23.

                              Comment

                              Working...
                              X