Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen bij regenweer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen bij regenweer

    ik hoop dat ik met deze vraag in de juiste groep zit maar dit is ze...

    ik ben nu net terug van dwars door vlaanderen en ik zag daar die fotografen met hun toestel op de moto in de regen zitten.
    nu vroeg ik me af of dit geen kwaad kan voor toestel of lens daar er (volgens dat ik gezien heb) geen regenbescherming ofzo over het toestel voorzien was... ikzelf hou mijn materiaal toch liever droog of is dit "onnodige" zorg.


    samengevat
    zijn de toestellen en lenzen voorzien op een regenbui of ze toch liever droog houden.

    mvg
    Diedie
    to buy or not to buy
    that's the question

  • #2
    Re: fotograferen bij regenweer

    Tja, dat hangt allicht af van de specifieke toestellen en lenzen, sommige hebben weathersealing, sommige niet. Enkel de duurdere toestellen heben weathersealing, denk'k toch.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen bij regenweer

      De ene kamera kan hier al wat beter tegen dan de andere.Sommige camera's en lenzen zijn weather sealed. Dat maakt dat deze camera's een tijdje tegen wat regendruppels kunnen......langdurig blootstellen aan fikse regen gaat nooit echt goed zijn. Meestal zijn het de flink duurdere pro-camera's die beter tegen water kunnen.

      Edit; oeps Starsofglass was me net voor met ong dezelfde comment
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen bij regenweer

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        De ene kamera kan hier al wat beter tegen dan de andere.Sommige camera's en lenzen zijn weather sealed. Dat maakt dat deze camera's een tijdje tegen wat regendruppels kunnen......langdurig blootstellen aan fikse regen gaat nooit echt goed zijn. Meestal zijn het de flink duurdere pro-camera's die beter tegen water kunnen.

        Edit; oeps Starsofglass was me net voor met ong dezelfde comment
        Ik heb onlangs ergens gelezen - geen idee waar - van fotografen die na een shoot in modder en dergelijke, hun 1Ds mét lens erop lichtjes afspoelen met een tuinslang, zonder dat er water inkwam. Hoe lang of hoe hard weet ik ook niet, maar 't zal zachtjes lopend water geweest zijn, en niet al te lang vermoed ik.

        Ik fotografeer met mijn 350D ook in de regen, maar niet in echte plensbuien. Dan... steek ik een grote paraplu tussen mijn rug en een rugzak, en hou ik het zaakje droog.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen bij regenweer

          De laatste dagen/weken ook al meerdere keren op pad geweest in de regen of sneeuw en ik hou mijn camera toch steeds altijd zo droog mogelijk. Wat regendruppeltjes kunnen natuurlijk geen kwaad, maar ik vermijd toch de echt harde regen of sneeuw. Daarvoor heb ik steeds en waterbestendige camouflage hoes bij me om alles droog te houden en toch nog verder te kunnen fotograferen.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen bij regenweer

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Ik heb onlangs ergens gelezen - geen idee waar - van fotografen die na een shoot in modder en dergelijke, hun 1Ds mét lens erop lichtjes afspoelen met een tuinslang, zonder dat er water inkwam. Hoe lang of hoe hard weet ik ook niet, maar 't zal zachtjes lopend water geweest zijn, en niet al te lang vermoed ik.

            Ik fotografeer met mijn 350D ook in de regen, maar niet in echte plensbuien. Dan... steek ik een grote paraplu tussen mijn rug en een rugzak, en hou ik het zaakje droog.
            Ik gebruik een 1DIIN ,deze heeft dezelfde sealing als de 1DS. Soms vind ik toch zandkorreltjes in het batterijcompartiment en achter het CF-kaart deksel ook al heb ik geen batterij of kaart verwisselt op de lokatie. Als er zandkorrels in geraken...geraakt er ook wel water naar binnen. Zolang het maar wat regen is zal dit niet direkt voor problemen zorgen. Maar afspoelen met een tuinslang dat lijkt me toch onnodige risiko's nemen. Je kan de kamera net zo goed afkuisen met een natte doek om modder te verwijderen. Ik doe soms wat kruipolie(WD-40 oid) op een stoffen doek en wrijf de body ermee in. Daarna wrijf ik hem opniew grondig af.....er blijft een heel dun laagje olie hangen en waterdruppels lopen er gewoon af ipv er blijven op te hangen.Als dikke druppels op de camera hangen dan kan het zijn dat deze na een tijdje toch de body binnendringen .......op die plek krijg je dan een plek waar ook de volgende druppel makkelijker naar binnen kan. Let op ! Ik zeg niet dat je de camera moet inspuiten met olie hé....ik wrijf er enkel een heel dun laagje op met een doek. De gelakte en de kunststof delen hebben het uitzicht van nieuw te zijn. Met elke body die ik reeds gehad heb doe ik dit af en toe......nog nooit geen nadelen gezien.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 27 maart 2008, 13:01.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen bij regenweer

              Sommige camera's hebben een zg onderwaterhuis, een idee??
              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

              Comment


              • #8
                Re: fotograferen bij regenweer

                oplossing: foto trekken van die mensen die dat doen, op de camera inzoomen, en zien wat ze gebruikt hebben
                Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                BLOG

                Comment


                • #9
                  Re: fotograferen bij regenweer

                  bij regenweer trek ik gewoon een afgesneden mouw van een K-Way over de lens en de body. Gewoon regelmatig herbestuiven met een watersealer en het zaakje is terug ok. Tot nu toe nog nooit met een vochtige lens of camera rondgelopen. Enkel zien dat je de mouw niet te kort afsnijdt. Je bent het zo gewoon.......
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograferen bij regenweer

                    Oorspronkelijk geplaatst door Diedie Bekijk bericht
                    ik hoop dat ik met deze vraag in de juiste groep zit maar dit is ze...

                    ik ben nu net terug van dwars door vlaanderen en ik zag daar die fotografen met hun toestel op de moto in de regen zitten.
                    nu vroeg ik me af of dit geen kwaad kan voor toestel of lens daar er (volgens dat ik gezien heb) geen regenbescherming ofzo over het toestel voorzien was... ikzelf hou mijn materiaal toch liever droog of is dit "onnodige" zorg.


                    samengevat
                    zijn de toestellen en lenzen voorzien op een regenbui of ze toch liever droog houden.

                    mvg
                    Diedie
                    Ik was één van die 3 sukkelaars gisteren... heb trouwens dit jaar al meer in de regen gereden dan droog
                    Feit is dat de cameras waar ik mee werkte gisteren (Canon MarkIII en Nikon 3D) spatwaterdicht zijn.
                    Wat niet wil zeggen dat het goed is voor je materiaal om meer dan een uur in de gietende regen te rijden.
                    Ik probeer de camera's zo goed als mogelijk te beschermen door ze uit het spatwater van de moto te houden, maar droog houden kan je ze natuurlijk nooit. Op de moto moet het bijgevolg zo snel gaan dat ik covers ed hinderlijk vind.
                    Het grootste probleem is het droog houden van de lens, in zulk hondenweer als gisteren is het telkens droog wrijven voor je fotografeert.

                    beste groeten,
                    Luc
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograferen bij regenweer

                      dit is misschien iets...

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograferen bij regenweer

                        Je moet dan wel elke keer naar de weersverwachting luisteren, want wat doe je met windkracht 8 (of zelfs 7) ? Met zo'n Mary Poppins paraplu kun je dus alleen met windstil weer op pad.............
                        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograferen bij regenweer

                          Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                          Je moet dan wel elke keer naar de weersverwachting luisteren, want wat doe je met windkracht 8 (of zelfs 7) ? Met zo'n Mary Poppins paraplu kun je dus alleen met windstil weer op pad.............
                          anders kan je er nog mooie luchtfoto's mee maken ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograferen bij regenweer

                            Vandaag op het circuit van Zolder ook kompleet uitgeregend, 40D had er gelukkig geen last van.

                            Als het niet echt giet gebruik ik gewoon een zeemvel van echt leder om over de camera te hangen, doordat je hem tegen je oog zet komen er maar minimaal druppeltjes tegen de achterkant, de lens (in mijn geval een 70-200 IS 2.8) is sealed op zich, dus het uiteinde kan zonder problemen 'in den drup' staan, heb er wel een UV filter opgezet, die is makkelijk en vooral veiliger te kuisen indien nodig.

                            Als het echt begint te gieten dan ben ik ofwel pleite ofwel heb ik een transparante plastic zak (groot model diepvrieszak ) die dan over heel de camera gaat en met een elastiekje net achter de zonnekap van de lens wordt vastgehouden ... heb zo de finish van de 24h in Spa meegemaakt vorig jaar, en geen enkele druppel op de camera ... ikke nat tot op mijn vel, en een verkoudheid achteraf maar mijne Canon (toen nog de 350D) geen spatje .

                            't is een lowcost oplossing, maar voor mij werkt ze prima en het is misschien een belachelijk zicht, maar met meer dan 2500 Euro materiaal neem ik geen risico's (40D met 70-200 IS 2.8).

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotograferen bij regenweer

                              Aangezien een kamera uit veel elektronische onderdelen bestaat loop ik liever geen risico met water.
                              Meestal ga ik niet op pad met da kamera als het regent. ( ik weet het... watje ).
                              Als er buiten toevallig een regenbui overkomt heb ik van kata regenhoezen bij voor body en telelens.

                              Grtz

                              Bryan
                              Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                              Comment

                              Working...
                              X