Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Posterisatie bij D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Posterisatie bij D300

    Volgende opname is een 100% crop,geconverteerd vanuit Raw met NX,verder geheel onbewerkt.Onaanvaardbare posterisatie/artefacten zijn er te zien.Zijn er nog D300 eigenaars die iets dergelijks hebben gemerkt bij opnames van blauwe luchten?


    Walter





    Exif is intact
    D850

  • #2
    Re: Posterisatie bij D300

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Volgende opname is een 100% crop,geconverteerd vanuit Raw met NX,verder geheel onbewerkt.Onaanvaardbare posterisatie/artefacten zijn er te zien.Zijn er nog D300 eigenaars die iets dergelijks hebben gemerkt bij opnames van blauwe luchten?

    Walter
    Het is volgens mij een kwestie van instellingen. Ik gebruik neutraal, verscherping = 4, verzadiging = 0, Actieve D-Lighting mid tot hoog. Na overzetten naar de PC wordt in NX de aanscherping op 1 gezet en een USM 50/5/4 toegepast. En dan moet je al echt beginnen speuren hoor

    17mm, ISO200, f/5, 1/500s, 100% crop


    MVG,
    Last edited by frank207be; 26 maart 2008, 17:10.

    Comment


    • #3
      Re: Posterisatie bij D300

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Volgende opname is een 100% crop,geconverteerd vanuit Raw met NX,verder geheel onbewerkt.Onaanvaardbare posterisatie/artefacten zijn er te zien.Zijn er nog D300 eigenaars die iets dergelijks hebben gemerkt bij opnames van blauwe luchten?


      Walter





      Exif is intact
      Dit lijkt me toch redelijk veel te zijn. Ik heb wel geen D300 maar ik heb er bij mijn Canon soms last van als je het contrast van de jpeg bestanden in de camera te hoog zet en flink onderbelicht. Ik veronderstel dat dit een 100% crop is van een jpeg.....staat je compressie niet te hoog ingesteld.......zie je dit ook bij je Raw(Nef) bestanden Kan soms ook te maken hebben met de omzetting van Raw naar 8bits bestanden....best zet je om naar 16bit bestanden.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 26 maart 2008, 17:32.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Posterisatie bij D300

        Walter:

        in NX, Opslaan als / Save as : welke jpg kwaliteit heb je geselecteerd? Vermoedelijk was die niet optimaal...

        Ziet er in ieder geval uit als jpg artifacts wegens een te sterke compressie.

        --
        Denis
        Last edited by Denis; 26 maart 2008, 18:02.

        Comment


        • #5
          Re: Posterisatie bij D300

          Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
          Walter:

          in NX, Opslaan als / Save as : welke jpg kwaliteit heb je geselecteerd? Vermoedelijk was die niet optimaal...

          Ziet er in ieder geval uit als jpg artifacts wegens een te sterke compressie.

          --
          Denis

          Dit lijkt me toch redelijk veel te zijn. Ik heb wel geen D300 maar ik heb er bij mijn Canon soms last van als je het contrast van de jpeg bestanden in de camera te hoog zet en flink onderbelicht. Ik veronderstel dat dit een 100% crop is van een jpeg.....staat je compressie niet te hoog ingesteld.......zie je dit ook bij je Raw(Nef) bestanden Kan soms ook te maken hebben met de omzetting van Raw naar 8bits bestanden....best zet je om naar 16bit bestanden.





          Het is volgens mij een kwestie van instellingen. Ik gebruik neutraal, verscherping = 4, verzadiging = 0, Actieve D-Lighting mid tot hoog. Na overzetten naar de PC wordt in NX de aanscherping op 1 gezet en een USM 50/5/4 toegepast. En dan moet je al echt beginnen speuren hoor









          Mijn instellingen zijn eveneens neutraal,zonder (Active)D-lichting.Maar indredaad de RAW heeft deze posterisatie niet,ik heb net het bestand opnieuw geconverteerd naar JPG hoogste kwaliteit en er is geen verschil meer merkbaar met de raw.Kan het ermee te maken hebben dat het eerst als batch geconverteerd is?




          Editorzaak net gevonden:wanneer je bestanden in NX in wachtrij converteert,kiest NX automatisch voor "goede compressieverhouding",tenzij anders ingesteld.(Ik vind trouwens geen methode om dit automatisch voor altijd op hoogste kwaliteit in te stellen.)Toch bedankt voor de reacties




          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Posterisatie bij D300

            Bij mij onthoud Capture NX de laatst gebruikte instellingen bij batch verwerking. (kun je instellen bij anvanced in het serieverwerkingsscherm).
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

            Comment


            • #7
              Re: Posterisatie bij D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              (Ik vind trouwens geen methode om dit automatisch voor altijd op hoogste kwaliteit in te stellen.)Toch bedankt voor de reacties
              Walter
              Ik heb net alle mogelijke routes genomen voor een batch verwerking, en eindelijk ben ik ook van die "goede compressieverhouding" af.

              Ik heb een batch gestart via Serieverwerking > Opties > Serieverwerkingsproces en nu blijft alles op 100 staan zoals ik het wil

              Via Serieverwerking > Opties > Gecontroleerde map wordt overigens nog een andere compressiewaarde bewaard

              MVG,

              Comment


              • #8
                Re: Posterisatie bij D300

                Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                Bij mij onthoud Capture NX de laatst gebruikte instellingen bij batch verwerking. (kun je instellen bij anvanced in het serieverwerkingsscherm).
                Inderdaad

                Comment


                • #9
                  Re: Posterisatie bij D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Inderdaad



                  Weeral iets bijgeleerd!

                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Posterisatie bij D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Via Serieverwerking > Opties > Gecontroleerde map wordt overigens nog een andere compressiewaarde bewaard

                    MVG,
                    Dit kun je afzetten door de instellingen te verwijderen. Dit is een automatische batch maar vind ik niet zo handig. Heb graag alles zelf in de hand
                    Groetjes, KC
                    www.sportbeelden.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Posterisatie bij D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Kan soms ook te maken hebben met de omzetting van Raw naar 8bits bestanden....best zet je om naar 16bit bestanden.
                      Bij mijn weten is jpeg nog steeds 8 bit.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Posterisatie bij D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Bij mijn weten is jpeg nog steeds 8 bit.

                        Hubert
                        Daarom ook dat ik mijn foto's die ik wens af te printen op een groter formaat of in hun grootste formaat wil gebruiken omzet naar 16bit tiffs en niet naar Jpeg. Enkel foto's die geresized worden(omdat de bestandsgrootte veel te hoog is bij tiff voor de meeste sites) om op het web te plaatsen zet ik om in jpeg.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment

                        Working...
                        X