Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND (Neutral Density) filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND (Neutral Density) filter

    Op mijn Canon Powershot G9 zit een ND (Neutral Density) filter. Deze kan in- en uitgeschakeld worden. Mijn vraag is: Wanneer wordt deze optie in de regel gebruikt? En wat is het effect hiervan (op de foto, geen verschil te merken). Heeft iemand soms ervaring hiermee?

  • #2
    Re: ND (Neutral Density) filter

    Hi

    Deze kan gebruikt worden als lange sluitertijden gewenst zijn.
    Bv. bij het nemen van foto's van een waterval, waarbij het water liefst afgebeeld word als een mistig gordijn. En dat vraag lange belichtingen
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: ND (Neutral Density) filter

      Kan je er ook mee trekken met korte sluiterstijd (1/60 ofzo) of is heel uw foto dan onderbelicht? Ik heb ergens gelezen dat zo'n filter maar 50% van het licht doorlaat. Wanneer is het een aanrader om zo'n filter te kopen? enkel bij het trekken van watervallen of snelstromende beekjes?

      Comment


      • #4
        Re: ND (Neutral Density) filter

        Er zijn vast wel andere toepassingen.
        Maar kan ze niet op een twee drie bedenken.
        En inderdaad het zorgt er voor dat de belichting langer duurt om een goed belichte opname te hebben
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: ND (Neutral Density) filter

          Oorspronkelijk geplaatst door darsono Bekijk bericht
          Op mijn Canon Powershot G9 zit een ND (Neutral Density) filter. Deze kan in- en uitgeschakeld worden. Mijn vraag is: Wanneer wordt deze optie in de regel gebruikt? En wat is het effect hiervan (op de foto, geen verschil te merken). Heeft iemand soms ervaring hiermee?
          Een ND-filter heeft heel veel toepassingen. Ofwel gebruik je hem om een groter diafragma te kunnen gebruiken (minder scherptediepte) of wanneer je studiolampen bijvoorbeeld teveel licht geven. Ook wordt hij toegepast als je een tijdseffect wil weergeven, waarbij je sluiter langer blijft openstaan. Zonder ND was de opname dan overbelicht.

          Grijsfilters komen in verschillende sterkten. Hou daar rekening mee bij de aankoop.
          Fullator
          Fotostudio Candela Zone
          website: http://www.chronax.be
          website: http://www.marquisemodels.eu

          Comment

          Working...
          X