Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S5 of D200/300 voor zwart-wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • S5 of D200/300 voor zwart-wit

    Ik fotografeer veel in zwart-wit. De basis is uiteraard kleur en in photoshop zet ik het om in zwart-wit.

    Nu vraag ik mij af of de Fuji S5 vanwege zijn dynamisch bereik meerwaarde heeft tenopzichte van de Nikons.

    Ben namelijk bang dat door het dynamisch bereik er meer grijs ontstaat en het contrast in de foto hierdoor afneemt waardoor je een grijze soep krijgt.

    Wie heeft hier ervaring mee???

  • #2
    Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

    beste,

    heb al de D200 & Fuji gehad, met de D200 iets minder Z/W

    Nu de D300, wat ik voornamelijk vind bij Z/W;
    door de 12 MP heb je grotere "ruimte" om een hogere ISO te gebruiken en deze in nabewerking te deze ruis te verminderen.

    Toen ik dit met de Fuji deed, dan had ik zowiezo iets minder ruis, maar had ik door ruisverwijdering VEEL minder scherpte (opgepast scherp genoeg anders hoor!), maar met de D300 kan ik gerust een serieuze "noise reduction" doen zonder dat ik scherpte kwijt ben..dat vind ik een seriueze +
    Temeer omdat de ruis bij zwart/wit omzetting duidelijker wordt..

    Ik ondervond geen hinder van het dynamisch bereik bij Z/W bij de fuji


    voila dat was mijn mening..
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

    Comment


    • #3
      Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

      Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
      Ik fotografeer veel in zwart-wit. De basis is uiteraard kleur en in photoshop zet ik het om in zwart-wit.

      Nu vraag ik mij af of de Fuji S5 vanwege zijn dynamisch bereik meerwaarde heeft tenopzichte van de Nikons.

      Ben namelijk bang dat door het dynamisch bereik er meer grijs ontstaat en het contrast in de foto hierdoor afneemt waardoor je een grijze soep krijgt.

      Wie heeft hier ervaring mee???
      Ik heb sinds juni een D200 en sinds zaterdag de S5 die vroeger van Lieven was.
      Ik fotografeer hoofdzakelijk in zwart/wit (nou ja, in kleur, en zet dan in de rawverwerking om in zwart/wit.)
      Mijn resultaten kun je zien op jankeirse.be, maar dat is wel nog allemaal met de D200 (of D70s voor de oudste foto's).
      Ik heb zaterdag een aantal tests gedaan en zondag mijn eerste foto's met de S5 gedaan.
      Het voordeel dat je met het extra dynamisch bereik van de S5 hebt ten opzichte van de D200 is enorm groot. Ik begrijp je bezorgdheid met betrekking tot de grijze boel, ik ben persoonlijk van mening dat een zwart/wit foto vraagt om echt zwart (dus #000000) en echt wit (#FFFFFF) (althans in de meeste gevallen) en dus zou je kunnen denken dat extra dynamisch bereik dit tegen werkt. Dat klopt echter niet: met behulp van de curves kun je nog altijd perfect echt zwart en echt wit in je foto brengen.
      Maar het extra dynamisch bereik is een droom om de schakeringen daartussen volledig vrij te kiezen. Waar ik met mijn D200 vaak problemen heb om nog voldoende detail te houden in de omgeving van het `echte zwart' kun je met de S5 gigantisch veel detail terug naar boven halen, en dit zonder noemenswaardige ruis.

      Uit mijn eigen ervaring kan ik in elk geval zeggen dat de S5 met kop en schouders boven de D200 uit steekt voor zwart/wit bij beschikbaar licht. Ik kan, zeker in zwart/wit, meer doen met een RAW file die ik bewust op ISO3200 een stop heb onderbelicht met de S5 en dan in de rawverwerking terug optrek, dan met de RAW's op ISO1600 van mijn D200 (wat dus betekend dat de ISO6400 van de S5 (die er niet eens op zit) beter is dan de ISO 1600 van de D200), je hebt gewoon meer schakeringen, minder snel uitgebrande stukken zonder detail,...

      De D200 blinkt volgens wat ik er tot nu toe van gezien heb wel uit in studio of andere situaties waar je het licht volledig of toch voldoende in de hand hebt.
      Zolang je niet boven de D200 gaat heb je gewoon meer resolutie met de D200, zonder ruis, dus als de contrasten dan niet te hoog zijn heb je daarmee een voordeel. De S5 is boven ISO200 al iets beter omdat de D200 dan al wat detail begint te verliezen aan ruis.

      Aangezien de tweedehandsprijs van de D200 en S5 nu ongeveer dezelfde zijn zou ik voor een S5 gaan. De S5 wordt nieuw ook verkocht voor beduidend minder dan de D300, dus als je kunt leven met de beperkingen van de D200 body dan kan de S5 ook nieuw een zeer interessante optie zijn. Ik ben er wel van overtuigd op basis van wat ik al heb gezien dat de D300 een betere camera is op zowat alle gebied, maar je moet er natuurlijk ook een stuk meer voor betalen. De D200 zou ik nu niet meer overwegen, gezien de beschikbaarheid van S5 camera's aan quasi identieke prijzen, behalve als je enkel studiowerk doet.

      Belangrijkste nadeel van de D200 body (los van CCD) ten opzichte van de D300 is overigens voor mij dat de AF van de D200 onbetrouwbaar is bij weinig licht. Er is geen probleem met de middelste sensor, maar ik merkte zeer regelmatig zelfs in de zoeker dat de camera scherp aan gaf terwijl het beeld duidelijk niet scherp was bij de andere sensoren, vandaar dat ik nu bij weinig licht enkel nog de middelste sensor gebruik.

      ps.: Ik gebruik sinds juli bijna nooit meer ruisonderdrukking.

      Comment


      • #4
        Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

        Bedankt voor de reacties, daar zat ik nu op te wachten iemand die me het verschil tussen de twee camera's kan aangeven.

        Zelf heb ik nu een D70, en fotografeer veel buiten. Ik fotografeer veel zwart-wit ook nog analoog wat ik weer scan, helaas ontbreekt het me steeds meer aan tijd om het analoge proces te doorlopen, ontwikkelen, afdrukken enz.

        De resolutie van de D70 vind ik geen probleem, kan alleen niet aan de kleine zoeker wennen en aan de uitgebeten lichten bijvoorbeeld bij de wolkenluchten. Heb dan ook altijd nieuws van de S5 gevolgd en hem graag willen kopen. Nu de D300 is uitgekomen ben ik gaan twijfelen. Ik vind het belangrijk dat je met de camera voor zwart-wit een mooie toonschaal krijgt en vroeg me dan ook af of de S5 hier daadwerkelijk meerwaarde in bied.

        Uit de reactie van Jantjen kan ik echter opmaken dat hij zeer blij is met de S5 en zie op uw website veel mooie zwart-wit fotos.

        Ik vraag mij wel nog af of welk bewerkingsprogramma jullie gebruiken met de S5. Lightroom/photoshop of het eigen Hyper-Utility software HS-V3 en of u hier verschil in merkt???
        Last edited by Tintin; 26 maart 2008, 08:22.

        Comment


        • #5
          Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

          Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
          Ik vraag mij wel nog af of welk bewerkingsprogramma jullie gebruiken met de S5. Lightroom/photoshop of het eigen Hyper-Utility software HS-V3 en of u hier verschil in merkt???
          Ik gebruik Bibble Labs Pro, de hyper utility software heb ik nog niet geïnstalleerd. Ik gebruik ook soms photoshop CS3. De reden dat ik bijna exclusief werk met Bibble is dat ik linux gebruik en Bibble het enige programma dat ik tot nu toe gevonden heb is dat goed werkt onder linux en alles kan wat ik wil. Ik kan met photoshop even veel uit de beelden halen maar heb er meer werk mee.

          Ik werk overigens ook nog analoog (nostalgie en omdat ik geen printer heb om digitaal bariet te printen.) Welke camera heb je en welke film gebruik je? Mischien kan ik nog wat extra informatie verschaffen die interessant zou kunnen zijn. Zelf heb ik momenteel een F80 en gebruik ik vooral Tri-x en ook een beetje Tmax-3200, ik heb vroeger ook nog Tmax-400 (juk ) en ilford film gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

            Bedankt voor de informatie Jantjen.

            Analoog fotografeer ik veel met een Nikon F3 en F801's ook heb ik nog een Fuji GA645 6x4,5 camera. Het liefste gebruik ik vast brandpuntlenzen. Dat geeft rust en zijn niet zo loeizwaar als sommige zoomlenzen. Als film gebruik ik ook Tri-x en de laatste tijd APX-400 met als ontwikelaar Rodinal voor de heerlijke korrel.

            Digitale ruis vind ik in de zwart-wit dan ook helemaal niet storend, wel bij kleur fotografie. De analoge fotografie heb ik redelijk onder de knie, hier is echter nog genoeg in te leren en doe het altijd nog met veel plezier. Alleen ontbreekt het me steeds meer aan tijd en merk dat ik dan sneller naar de digitale camera grijp.

            Comment


            • #7
              Re: S5 of D200/300 voor zwart-wit

              Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
              Bedankt voor de informatie Jantjen.

              Analoog fotografeer ik veel met een Nikon F3 en F801's ook heb ik nog een Fuji GA645 6x4,5 camera. Het liefste gebruik ik vast brandpuntlenzen. Dat geeft rust en zijn niet zo loeizwaar als sommige zoomlenzen. Als film gebruik ik ook Tri-x en de laatste tijd APX-400 met als ontwikelaar Rodinal voor de heerlijke korrel.

              Digitale ruis vind ik in de zwart-wit dan ook helemaal niet storend, wel bij kleur fotografie. De analoge fotografie heb ik redelijk onder de knie, hier is echter nog genoeg in te leren en doe het altijd nog met veel plezier. Alleen ontbreekt het me steeds meer aan tijd en merk dat ik dan sneller naar de digitale camera grijp.
              De ruis van mijn D70s vond ik eigenlijk ook niet storend in zwart/wit, maar de ruis op ISO 1600 van een D200 is echt wel een beetje aan de extreme kant. Op iso 400 en iso 640 is de ruis van een D200 wel heel mooi als je om zet naar zwart/wit.
              Het jammere aan de vaste brandpunten is dat de meeste groothoeklenzen minder tot veel minder goed zijn op een CCD/CMOS, naar het schijnt omdat de invalshoek van het licht te scherp is (bij film heb je daar geen last van). Zo gaf mijn 20mm fantastische resultaten op film, maar hele povere op een DSLR. Blijkbaar is het vanaf de 35mm f/2.0, maar ik heb nog maar weinig goeie reacties gelezen over de oude primes op een DSLR. Dit klopt ook met mijn persoonlijke ervaring, van mijn 50 en 85mm ben ik wel zeer tevreden.

              Comment

              Working...
              X