Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nummering van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nummering van foto's

    Hallo allemaal,
    Ik heb een uitdaging en wel deze. Ik heb sinds kort een nieuwe camera ik van van de D200 naar de D300 gegaan. Nu blijk dus dat mijn eerste foto op de D300 een heel ander nummer had dan DSC_0001. Op zich geen probleem maar wel lastig om nu op mijn pc de foto's goed te plaatsen in mappen.
    Nu had ik een poosje terug ook al een onderwerp gevonden dit hier over ging, alleen ging het hier meer over de instellingen van de PC.
    Nu mijn vraag? Ik wil dus al mijn foto's eens goed sorteren op mijn pc, wat is hier jullie methode voor.
    De camera zo istellen dat iedere foto op een nieuwe/lege geheugenkaart met DSC_0001 begint en op je pc de foto's op datum op te slaan.
    Of de nummering op je camera gewoon laten doorlopen ongeacht hoe de nummering ook staat, en op je pc eveneens op datum op te slaan.
    Ik ben bang dat als je zometeen submappen gaat maken met verzamelingen dat de kans groot is dat er meerdere foto's het zelfde genummerd zijn.
    Hoe lossen jullie dit op? Tenslotte is een goede mannier van bewaren minstens zo belangrijk als het maken van je foto's. Als je niet goed bewaard kun je haast niets terug vinden.
    Groeten,
    Marijn

    p.s. ik gebruik de software van Nikon zelf en daarnaast lightroom
    Om het licht te zien moet je het berijpen.
    Maar om het licht te berijpen met je het zien.

  • #2
    Re: Nummering van foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Marijn73 Bekijk bericht
    Hallo allemaal,
    Ik heb een uitdaging en wel deze. Ik heb sinds kort een nieuwe camera ik van van de D200 naar de D300 gegaan. Nu blijk dus dat mijn eerste foto op de D300 een heel ander nummer had dan DSC_0001. Op zich geen probleem maar wel lastig om nu op mijn pc de foto's goed te plaatsen in mappen.
    Nu had ik een poosje terug ook al een onderwerp gevonden dit hier over ging, alleen ging het hier meer over de instellingen van de PC.
    Nu mijn vraag? Ik wil dus al mijn foto's eens goed sorteren op mijn pc, wat is hier jullie methode voor.
    De camera zo istellen dat iedere foto op een nieuwe/lege geheugenkaart met DSC_0001 begint en op je pc de foto's op datum op te slaan.
    Of de nummering op je camera gewoon laten doorlopen ongeacht hoe de nummering ook staat, en op je pc eveneens op datum op te slaan.
    Ik ben bang dat als je zometeen submappen gaat maken met verzamelingen dat de kans groot is dat er meerdere foto's het zelfde genummerd zijn.
    Hoe lossen jullie dit op? Tenslotte is een goede mannier van bewaren minstens zo belangrijk als het maken van je foto's. Als je niet goed bewaard kun je haast niets terug vinden.
    Groeten,
    Marijn

    p.s. ik gebruik de software van Nikon zelf en daarnaast lightroom

    Een mogenlijkheid zou kunnen zijn om de foto's gewoon door te laten nummeren om zo nooit geen foto's te krijgen met het zelfde nummer en vervolgens de foto's na het importeren te hernummeren met bijvoorbeeld de naam van het het onderwerp met een nummer dat met 1 start, zoals b.v. Noorwegen_0001 Noorwegen_0002 enz. enz. Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.
    Om het licht te zien moet je het berijpen.
    Maar om het licht te berijpen met je het zien.

    Comment


    • #3
      Re: Nummering van foto's

      De D300 laat toe om de prefix "DSC" aan te passen.
      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

      Comment


      • #4
        Re: Nummering van foto's

        Nummering laten doorlopen, vind ik voor mezelf de beste methode.
        Ik heb twee D300, en heb die DSC gewijzigd in GD1 voor het eerste toestel, en GD2 voor het andere toestel, (beginletters van mijn naam en nummer van het toestel) zo kan ik steeds weten van welk toestel de foto's afkomstig zijn, zo kan je vanalles verzinnen

        Comment


        • #5
          Re: Nummering van foto's

          Ik laat de nummering gewoon doorlopen op mijn toestel. Ik zet de fotos op mijn pc in een map "overdracht". Daar bekijk ik al de fotos en haal ik de slechte eruit. Alle goede fotos zet ik over naar mijn foto map. Ik heb een map voor al mijn fotos per jaar. Nu heb ik dus een map onder my pictures\ 2008. Daar plaats ik dus de goede fotos en hernoem ze 2008 (1), 2008 (2) ....... De map overdracht is dus weer leeg en zo heb je geen kans dat fotos per ongeluk overschreven worden. Wanneer ik zeer veel fotos neem vb op reis maak ik een map met de naam van de reis en dan noem ik de fotos naar de reis.
          I love my D500

          Comment


          • #6
            Re: Nummering van foto's

            Effe mijn process uitleggen:

            Ik heb per jaar 1 map (vb FOTO 2008). Voor elke shoot heb ik dan een submap die altijd genoemd is op een vaste manier: vb "2008-03-25 Fotoshoot Samantha". Hieronder zet ik dan gewoon al de foto's ...volgnummer maakt niet echt uit (vb DSC_0215.jpg). Als ik deze foto's nu bewerk, dan krijgen deze een andere naam dan het origineel...en als volgt:
            - voor een gewone bewerking word DSC_0215 --> DSC_0215_EN01 (01 is het volgnummer / EN staat voor "enhanced")
            - een Z/W bewerking heet dan DSC_0215_BW01
            - een bewerking die opgeslagen wordt voor het web heet DSC_0215_W01
            - een bewerking die specifiek gemaakt is voor af te printen heet DSC_0215_P01

            Deze foto's zitten dus allemaal in dezelfde directory.....doch het "managen" van de foto's gebeurt in een DAM tool (microsoft expression media...of wat dan ook). Hier kan ik keywords,ratings etc toekennen alsook alle mogelijke filters toepassen.

            Een eventuele verbetering hierop is misschien de datum in de filenaam verwerken...ben hierover aan het denken, doch tot op heden niet echt een nood aan gehad.

            Hopelijk heb je er iets aan.

            JanMetDePet
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Nummering van foto's

              Even mijn methode:

              - Opname in raw
              - Nummering laten doorlopen
              - Overdracht naar PC via cardreader map met als naam "jaartal"
              - In submap "datum" + "omschrijving" vb: 2008_03_23 Wandeling Antwerpen
              - Daarin een submap Geconverteerd met bewerkte foto's: tiff of/+ jpg

              Bewerking gebeurt voornamelijk in Nikon Capture NX, CS, BDSizer

              - 2006
              - 2007
              .......- 2007_01_01 Dierentuin
              .......................Foto's in raw
              ................- Geconverteerd
              .....................Foto's in jpg of tiff
              .......- 2007_10_10 Trouw an Flip
              ......................Foto's in raw
              ...............- Geconverteerd
              .....................Foto's in jpg of tiff
              -2008
              ..........- 2008_01_11 Nieuwjaarsdrink werk
              ......................Foto's in raw
              ...............- Geconverteerd
              .....................Foto's in jpg of tiff
              ..........- 2008_10_10 Boottochtje Maas
              ......................Foto's in raw
              ...............- Geconverteerd
              .....................Foto's in jpg of tiff

              Enz enz.......................
              Last edited by Soeki Wan; 23 maart 2008, 22:52. Reden: Schemaatje
              Mvg,
              SW
              BD1071BE

              Comment


              • #8
                Re: Nummering van foto's

                Ik werk ongeveer zoals Janmetdepet.
                map met jaartal, map per maand en dan pershoot of uitstap, en nog eens een submap per shoot of uitstap met de gecorrigeerde foto's.
                De nummering van je toestel moet je laten doorlopen. zo kan je geen vorige bestanden(zelfde genummerde bestanden) in een zelfde map overschrijven als je meerdere kaartjes gebruikt op één shoot.


                groetjes


                luc

                Comment


                • #9
                  Re: Nummering van foto's

                  C:\Documents and Settings\?????\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\PictureProject

                  hier komen alle foto's in en die worden onderverdeeld in mappen per leging van de kaart. Zit nu al aan 0067

                  Als ik foto's bewerk dan komen ze in:
                  C:\Documents and Settings\?????\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Eigen fotos

                  met mappen per thema.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nummering van foto's

                    mijn manier:

                    ik leeg mijn kaartjes met t progamma: Downloader Pro van Breezesys.com

                    automatisch hernoemen naar vb: 2008_03_22_12_02_54_59_xxxx

                    waarbij xxxx het originele filenummer uit de camera is. Dit gaat dan weer in een map in de computer met de naam: 2008_03_22.

                    Op deze manier nooit dubbele namen, sorteren kan automatisch op datum en tijd. En bij meerdere opnamen per seconde varieert gewoon het filenummer.

                    In de exif velden en commentaar velden zoek informatie als plaats en onderwerp.
                    Canon 1DX, 5D MKIII, EF 50 MKI, 24-70L, EF 11-24 4.0 L, EF 24-105L, EF 300 2.8 IS, EF 400 2.88 S II, EF 70-200 F2.8 F4, 600 EXII, etc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nummering van foto's

                      Hallo allemaal,

                      ik zie al een hoop goede ideeën voorbij komen, zo zie je maar dat iedereen zijn eigen methode heeft om foto's te bewaren. Ik heb zelf altijd de software zijn gang laten gaan maar merk nu dat, dat niet altijd even makkelijk is. Veel beter is inderdaad om je eigen methode te bedenken. Ik hou deze discussie nog wel even in de gaten, ben toch heel benieuwd of er nog meer goede ideeën zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
                      Tot zo ver hartelijk dank voor jullie reactie.

                      Groet,
                      Marijn
                      Om het licht te zien moet je het berijpen.
                      Maar om het licht te berijpen met je het zien.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nummering van foto's

                        Ik doe het veel simpeler.

                        Vandaag ga ik naar Olmense zoo, kom thuis, download alle foto's en dan ga je naar je verkenner, selecteert alle foto die je zopas hebt gedownload en je drukt op je "F2" toets. Alle benamingen van je foto's worden opgelicht en de laatste kan je dan hernoemen met "olmense zoo" en je drukt dan gewoon op "enter.

                        Al je foto's zijn nu hernoemt met "Olmense zoon 1, 2, enz.....
                        Je laatste foto dien je dan nog wel te hernummeren, want deze kreeg geen nummer.

                        Al je foto's hebben nu een zelfde naam en je weet vanwaar ze komen.

                        Ga je naar een natuurgebied "Het Broek", hernoem je ze allemaal met "Het Broek" en ga terug tewerk zoals hierboven beschreven.


                        Opgepast, voor de muggenzifters.

                        Wat als je 2 keer bent geweest naar hetzelfde, kan je ook een datum meegeven.

                        Vb : "olmense zoo 03/08" of "maart 08 olmense zoo"
                        Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                        Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

                        BD0460BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nummering van foto's

                          Ik volgde ooit een cursus bij het NIDF. Zij adviseren een vaste methode voor het benoemen van digitale fotobestanden en ik vind dit systeem nog zo gek niet:
                          • 4 initialen van de maker
                          • opnamedatum: jjjjmmdd
                          • streepje
                          • viercijferig volgnummer
                          • extensie

                          Je krijgt dan bvb: MaFo20080324-0001.nef.

                          Meer info: http://www.nidf.nl - Downloads - NIDF norm

                          Groeten,
                          Marc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nummering van foto's

                            Voor het tranfereren van foto's naar mijn PC gebruik in Nikon Transfer. Deze staat zo ingesteld dat ALLE bestanden automatisch van de camera naar een unieke submap met datum en volgnummer als naam in de map van het gekozen jaar gaan. Bij iedere transfer geef ik VOORAF de naam van het evenement me met Nikon Transfer.

                            In deze map bekijk ik dan de foto's met ViewNX en kan ik snel bepalen wat bruikbaar is en naar de vuilbak mag (gelukkig gaat dit rechtstreeks met ViewNX)

                            Zo onstaat er vanzelf een bibliotheek met foto's die eerst op jaartal, dan op datum zijn gesorteerd met als inhoud de fotonaam "naamevenementxxx.NEF".
                            De bewerkte foto's gaan dan weer in submappen hiervan. ALs er meerdere verzies zijn dan voeg ik een versieletetter V1 of toe.

                            (deze procedure is vlgs mij iso 9000 te certificeren)
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nummering van foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909 Bekijk bericht
                              Ik doe het veel simpeler.
                              Vandaag ga ik naar Olmense zoo, kom thuis, download alle foto's en dan ga je naar je verkenner, selecteert alle foto die je zopas hebt gedownload en je drukt op je "F2" toets. Alle benamingen van je foto's worden opgelicht en de laatste kan je dan hernoemen met "olmense zoo" en je drukt dan gewoon op "enter.
                              Al je foto's zijn nu hernoemt met "Olmense zoon 1, 2, enz.....
                              Je laatste foto dien je dan nog wel te hernummeren, want deze kreeg geen nummer.
                              Al je foto's hebben nu een zelfde naam en je weet vanwaar ze komen.
                              Ga je naar een natuurgebied "Het Broek", hernoem je ze allemaal met "Het Broek" en ga terug tewerk zoals hierboven beschreven.

                              Opgepast, voor de muggenzifters.
                              Wat als je 2 keer bent geweest naar hetzelfde, kan je ook een datum meegeven.
                              Vb : "olmense zoo 03/08" of "maart 08 olmense zoo"
                              Kan wel vervelend zijn als je dan alfabetisch/op nummer gaat sorteren.
                              Foto "xxx (10).jpg" wordt zo meteen na foto "xxx (1).jpg" gezet,
                              pas na de tientallen (en eventueel honderdtallen,...) komen pas de twingtigers,... enzovoort.
                              Ik dacht niet dat Windows een extra toegevoegde nul in het begin ook overnam bij alle andere bestanden...
                              Tenzij mijn pc een geval apart is natuurlijk..
                              Last edited by Porscheke; 25 maart 2008, 14:01. Reden: Foutje in zin
                              Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                              Comment

                              Working...
                              X