Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende vragen van een beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillende vragen van een beginner

    Hallo,

    Ik ben al een lange tijd gefascineerd door fotografie. Ik hou ervan de meest (in de ogen van mijn vrouw) 'nutteloze' dingen te fotograferen. Ik ben dan ook van plan een cursus te volgen. Nu was mijn eerste vraag: 'Waar kan je een dergelijke cursus volgen?' Is een Syntra cursus degelijk genoeg? Of raden jullie iets anders aan? Links?

    Vervolgens wil ik me een DSLR aanschaffen. Ik heb al rondgesnuit op dit forum, maar zoals altijd heb je van elk toestel voor en tegenstanders. Ik dacht aan een nikon D40-80 of een eos 450D of 40d? Ik heb een budget van maximaal 1000€ en zou er graag een degelijke beginnerslens bij hebben? Zijn er voor - nadelen voor een beginner aan een van bovenstaande toestellen?
    Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier veel kan leren....onder andere over lenzen want daar krijg ik ook kop noch staart aan

    Groetjes

    Ice

  • #2
    Re: Verschillende vragen van een beginner

    Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik ben al een lange tijd gefascineerd door fotografie. Ik hou ervan de meest (in de ogen van mijn vrouw) 'nutteloze' dingen te fotograferen. Ik ben dan ook van plan een cursus te volgen. Nu was mijn eerste vraag: 'Waar kan je een dergelijke cursus volgen?' Is een Syntra cursus degelijk genoeg? Of raden jullie iets anders aan? Links?

    Vervolgens wil ik me een DSLR aanschaffen. Ik heb al rondgesnuit op dit forum, maar zoals altijd heb je van elk toestel voor en tegenstanders. Ik dacht aan een nikon D40-80 of een eos 450D of 40d? Ik heb een budget van maximaal 1000€ en zou er graag een degelijke beginnerslens bij hebben? Zijn er voor - nadelen voor een beginner aan een van bovenstaande toestellen?
    Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier veel kan leren....onder andere over lenzen want daar krijg ik ook kop noch staart aan

    Groetjes

    Ice
    Of je nu Canon of Nikon neemt hangt vanaf waar je het beste gevoel van over hebt. Als je maximaal 1000 Euro wilt spenderen dan raad ik je de Canon EOS400D met kitlens of de Nikon D80 met kitlens aan. Dan heb je toch nog een paar Euro over voor een deftige kameratas en geheugenkaart. Als je dan nog 30 Euro over hebt (nu komt bijna het belangrijkste!) koop dan een boek van het toestel van je keuze (zie hier http://www.easycomputing.com/product.asp?ref=4336 ) Deze boeken kosten trouwens maar 30 Euro in de makro!
    Geloof me, als je een beginner bent dan heb je heel veel aan zo een boek. Eerst en vooral leer je je toestel kennen en dan legt het je nog creative technieken uit en tips over de aanbevolen komposities.
    Veel success met je keuze!

    Comment


    • #3
      Re: Verschillende vragen van een beginner

      Ik raad u aan om eerst naar de objectieven te kijken en dan pas je body te kiezen.

      bv canon heeft een reek professionele F4 lenzen die nog redelijk betaalbaar zijn. Zou je ooit van plan zijn om deze te kopen dan zou je beter voor een canon gaan.

      Nikon heeft uitstekende objectieven alleen kosten ze iets meer. en hebben die geen f4 gamma.

      Want je objectieven zijn belangrijker dan je body.

      Een 40d met kitlens zal zeker geen betere foto nemen dan een 400d met toplens.

      Ga anders ook eens naar een bv mediamarkt waar je beide body's eens in je hand kan nemen en dan voel je wel wat goed en wat niet goed ligt.
      bv een nikon d40 was voor mij te klein.

      Hopelijk heb je er iets aan en maak je voor jou de juist keuze, want jij alleen kan de camera kiezen die jou het best ligt.

      groeten Davy
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Verschillende vragen van een beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
        Ik raad u aan om eerst naar de objectieven te kijken en dan pas je body te kiezen.

        bv canon heeft een reek professionele F4 lenzen die nog redelijk betaalbaar zijn. Zou je ooit van plan zijn om deze te kopen dan zou je beter voor een canon gaan.

        Nikon heeft uitstekende objectieven alleen kosten ze iets meer. en hebben die geen f4 gamma.

        Want je objectieven zijn belangrijker dan je body.

        Een 40d met kitlens zal zeker geen betere foto nemen dan een 400d met toplens.

        Ga anders ook eens naar een bv mediamarkt waar je beide body's eens in je hand kan nemen en dan voel je wel wat goed en wat niet goed ligt.
        bv een nikon d40 was voor mij te klein.

        Hopelijk heb je er iets aan en maak je voor jou de juist keuze, want jij alleen kan de camera kiezen die jou het best ligt.

        groeten Davy
        Beide body's in je hand nemen is alvast een goede tip. Ja de Nikon D40 is té klein voor de doorsnee hand en persoonlijk vind ik ook de grip van de Canon EOS 400D te klein.

        Maar heeft iemand die nog niets afweet van DSLR's er baat aan om zich te verdiepen in de mogelijkheden van verschillende lenzen? Dé perfekt lens voor een beginneling is toch een gewone (zeg goedkope) kitslens (18-55 3.5/5.6) Als men de mogelijkheden (én de tekortkomingen ) van die lens al heeft verstaan dan kan men met een gerust hart 'verder groeien' naar de betere lenzen.

        Greetz,
        William

        Comment


        • #5
          Re: Verschillende vragen van een beginner

          hey,

          enorm bedankt voor de info. Vooral die tip van dat boek vond ik een geweldig idee!

          Ik neig eerder naar een canon... Waarom? Geen idee. Gevoel?

          Kan je mij uitleggen wat er dan precies bedoeld wordt met die F4 objectieven, is daar iets speciaal aan?

          Ik denk inderdaad eerst een gewone kitlens erbij te nemen, die te leren kennen evenals het toestel en dan zien wat de gebreken zijn van de lens en dan een degelijke lens aankopen...

          owja nog iets vergeten.... Kan je als beginner iets doen met bewerkingssoftware? Ik denk van niet en eerst gewoon nette foto's leren trekken, maar zo ja, welke software?

          en what about een statief? Noodzakelijk? Nu al bedoel ik?

          alvast bedankt.

          Andere meningen zijn altijd welkom
          Last edited by icecoldkillahh; 24 maart 2008, 15:27.

          Comment


          • #6
            Re: Verschillende vragen van een beginner

            Zeg, en waarom koop je geen lens volgens je behoefte?
            En daarmee bedoel ik: wat zijn die fameuze "nutteloze dingen" die je fotografeert? Zit er absoluut geen lijn in? Is het macro? Zijn het portretten? Landschappen? Sport? Beesten?...
            Als je bv. het liefst macro of portretten trekt ga je waarschijnlijk weinig plezier beleven aan een 14mm etc...

            Zelf zit ik ook ergens in het beginnerstadium en ik heb als eerste lens een 18-250mm tamron gekozen en dat is de lens die ik nog steeds het meeste meeneem naar bijna overal. Bij het horen van het woord "superzoom" wordt de purist al een mottig maar als je je toestel wil meenemen op vakantie, wandelingen, fietstochten,... dan heb je veel plezier aan zo 1 lens van nog geen halve kilo
            St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

            Comment


            • #7
              Re: Verschillende vragen van een beginner

              Ah ja vergeten: bewerkingssoftware.
              Photoshop komt altijd wel voor iets van pas, zeker als je aan de slag wil met RAW-beelden.
              Nadeel: het kost iets van een 800€
              Voordeel: overal gratis te vinden ( is het voor mac of pc ? )
              St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

              Comment


              • #8
                Re: Verschillende vragen van een beginner

                Ik vind niet dat je een beginner een pakket van 800 € moet aanpraten (laat ik nog in het midden of je legaal of illegaal bedoelt).

                1) Ik vind niet dat je als beginner moet gaan focussen op nabewerking. Dit hoort erbij, maar dit is niet iets waar je je in het begin direct moet gaan op concentreren, en dan zeker niet op een joekel van een pakket als photoshop.

                2) Bij Canon wordt er in elk geval al software meegeleverd waarmee je onmiddellijk aan de slag kan. Om te beginnen is dit al voldoende.

                3) Er bestaan ook goede en goedkopere alternatieven. Het kleine broertje Photoshop Elements zal voor de meeste amateurs zeker voldoen, een ander voorbeeld is Paint Shop Pro, en er zijn er nog.

                Maar prioritair is je toestel leren kennen, en je focussen op belichting, compositie,...

                Dit is mijn gedacht he.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschillende vragen van een beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door Netels Bekijk bericht
                  Zeg, en waarom koop je geen lens volgens je behoefte?
                  En daarmee bedoel ik: wat zijn die fameuze "nutteloze dingen" die je fotografeert? Zit er absoluut geen lijn in? Is het macro? Zijn het portretten? Landschappen? Sport? Beesten?...
                  Als je bv. het liefst macro of portretten trekt ga je waarschijnlijk weinig plezier beleven aan een 14mm etc...

                  Zelf zit ik ook ergens in het beginnerstadium en ik heb als eerste lens een 18-250mm tamron gekozen en dat is de lens die ik nog steeds het meeste meeneem naar bijna overal. Bij het horen van het woord "superzoom" wordt de purist al een mottig maar als je je toestel wil meenemen op vakantie, wandelingen, fietstochten,... dan heb je veel plezier aan zo 1 lens van nog geen halve kilo
                  Ik ben een all round nutteloze dingen flitser...

                  Ik hou veel van macro, maar eveneens van landschappen. Dus ik zoek eigenlijk een goede all round lens (liefst met een grote zoom)

                  Ah ja, ik ben nog op zoek maar vind het voorlopig niet, maar heeft een canon 400 of 40 een flitser of is dat een accessoire?

                  Het gaat 9/10 een canon worden en hoogstwaarschijnlijk de 400 een mooie om te beginnen en op die manier kan ik wat investeren in een lens. Leuk om weten dat canon een programmaatje meelevert om de foto's een klein beetje bij te werken.

                  ah ja, hoe groot is de gemiddelde foto? Ik bedoel, ik heb nu een kaartje van 512 mb en ik krijg er 500 foto's van 'goeie' kwaliteit op.

                  Bij een DSLR van 10 MP hoe groot is een foto? 1mb? 10? tis maar om te weten of ik een kaart van 1-2-4-of 8 gig koop. Ik haat namelijk van kaartje wisselen
                  Last edited by icecoldkillahh; 24 maart 2008, 18:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschillende vragen van een beginner

                    Of natuurlijk eens gaan kijken in de "aangeboden hoek" van dit forum
                    hint hint, naar een goed beginnerssetje.
                    Nikon D80 , 55-200mm VR, Tamron 17-50mm 2.8, SB600 en een te kleine LowePro Slingshot

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschillende vragen van een beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                      Ik ben een all round nutteloze dingen flitser...

                      Ik hou veel van macro, maar eveneens van landschappen. Dus ik zoek eigenlijk een goede all round lens (liefst met een grote zoom)
                      Ik denk dat je beter voor 2 lenzen kunt gaan (bijv. een 18-55 + 55-200) dan één 'alles in één lens' zoals een 18-200 ofzo, want die zijn meestal toch niet van al te beste kwaliteit.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                      Ah ja, ik ben nog op zoek maar vind het voorlopig niet, maar heeft een canon 400 of 40 een flitser of is dat een accessoire?
                      In zowel de 400D als de 40D (en ook de D40 & D80 van Nikon) zit een flitser ingebouwd in de camera. Toch zou ik je adviseren om er direct een externe opzetflitser bij te kopen. Die zijn véél krachtiger en, heel belangrijk, de kop kun je omhoog en naar links en rechts draaien zodat je je licht kunt sturen (weerkaatsen via plafond bijvoorbeeld). En hierdoor kun je meestal véél mooiere resultaten behalen doordat je geen zware slagschaduwen krijgt.... Een goede flitser van Canon is de 430EX. (deze kost zo'n 230,-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                      ah ja, hoe groot is de gemiddelde foto? Ik bedoel, ik heb nu een kaartje van 512 mb en ik krijg er 500 foto's van 'goeie' kwaliteit op.
                      Ik heb een 40D (10,2 MP) en schiet hoogste kwaliteit RAW + een lagere kwaliteit JPEG. Met een 2GB geheugenkaart kan ik ongeveer 130 foto's maken. Maar RAW files zijn erg groot. Wanneer je alleen hoogste JPG kwaliteit gebruikt, kun je véél meer foto's op 2GB kwijt. Maar met een kaartje van 512mb kom je niet echt ver meer....

                      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                      Bij een DSLR van 10 MP hoe groot is een foto? 1mb? 10? tis maar om te weten of ik een kaart van 1-2-4-of 8 gig koop. Ik haat namelijk van kaartje wisselen
                      't hangt er dus heel erg vanaf wat voor kwaliteit foto's je gaat schieten. Ga je RAW schieten (= digitaal negatief) dan zou ik je minimaal een 4GB kaartje aanraden. Ik heb zelf 2x 2Gb kaartjes, maar als ik nu weer bijkoop, dan worden dat waarschijnlijk ook 4Gb kaartjes. Groter zou ik niet kopen, want mocht er dan iets misgaan met het kaartje, dan ben je direct alle foto's kwijt. 't Is wat dat betreft misschien toch beter om af en toe es een kaartje te wisselen....
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschillende vragen van een beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                        Ik vind niet dat je een beginner een pakket van 800 € moet aanpraten (laat ik nog in het midden of je legaal of illegaal bedoelt).

                        .
                        Had ik het feit dat PSD 800€ kost aangehaald als een nadeel? Ik dacht van wel he.

                        Wat het aantal illegale copys van PSD dat de ronde doet betreft vind ik niet dat er veel koppen in het zand moeten gestoken worden, je vind bijna sneller een copy van PSD dan de gazet van vandaag bij wijze van spreken, ik heb boter op mijn hoofd, en zeer veel mensen samen met mij.

                        En is het geen publiek geheim dat Adobe de kleine particuliere garnalen liever laat begaan omdat ze er alle belang bij hebben dat al die mensen vooral goed met hun software overweg kunnen? Ik haal als voorbeeld XPress.. goed beveiligd met een hardware key, resultaat: Indesign rules! waarom? Aah, al die werknemerkes hebben thuis goed kunnen oefenen he
                        St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschillende vragen van een beginner

                          Back on topic nu

                          Met een 18-250 zal jij zeker niet gezjost zijn, zelf heb ik er ook goed mee kunnen experimenteren en als ge -zoals ik nu- na een tijdje een paar 'betere' lenzen erbij hebt komt zo'n superzoom nog altijd goed van pas als de ideale vakantie- en wandellens, en ze kosten bovendien geen anderhalf maandloon wat ook goed meegenomen is.
                          St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschillende vragen van een beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                            Nu was mijn eerste vraag: 'Waar kan je een dergelijke cursus volgen?' Is een Syntra cursus degelijk genoeg? Of raden jullie iets anders aan? Links?
                            Digitale fotografie 1 + 2 + 3 in het Centrum voor Talen en Techniek te Waterschei (Genk) als dit niet te ver is voor je. Een zeer goede cursus, maar schrijf je tijdig in want de lesroosters zitten zeer snel vol. Ik ben nu bezig aan deel 2. Meer info: http://www.cttlimburg.be/
                            Groeten Veerle.

                            Nikon D90 en D70s + wat glas ==> http://veerle.fotopic.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschillende vragen van een beginner

                              Oorspronkelijk geplaatst door Netels Bekijk bericht
                              Had ik het feit dat PSD 800€ kost aangehaald als een nadeel? Ik dacht van wel he.
                              Ik heb het niet enkel over de prijs, ik heb ook duidelijk aangestipt waarom een absolute beginner zich niet onmiddellijk moet gaan focussen op Photoshop.
                              Er zijn genoeg fotografen die mooie resultaten neerzetten zonder fotosoep. De nabewerking, de naam zegt het zelf lijkt me, is de laatste stap tot de uiteindelijke foto. Dus in het begin concentreer je dus best op het feit van een zo goed mogelijke foto te maken. Hoe beter de kwaliteit van de bron vanwaar je vertrekt, hoe beter het uiteindelijke eindresultaat. De kunst en de uitdaging bestaat erin van de nabewerking zo minimaal mogelijk te maken, maar je kan het natuurlijk niet volledig uitsluiten.
                              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                              Comment

                              Working...
                              X