Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderwatercamera of behuizing?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderwatercamera of behuizing?

    Ik vertrek begin mei naar Tobago (Caraïben) voor 2 weken. We gaan daar een duikcursus volgen en snorkelen. Ik zou heel graag onder water ook foto's willen nemen. Een vriendin van mij heeft een Olympus (ik weet niet meer welk type) die onder water foto's kan nemen en ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van de kwaliteit (noch onder water, noch boven water).

    Dus mijn vraag is: neem ik het best een onderwatercamera (compactcamera, rond de 300 euro) of een behuizing voor mijn Panasonic Lumix TZ3?

    Nog idealer zou zijn als ik een behuizing kon vinden voor mijn Nikon D50, maar ik las dat die wel 1000 euro of meer kunnen kosten. :-s

    Het probleem is dat ik niet elke maand foto's onder water ga nemen ofzo ... het is mss zelfs maar eenmalig, dus ik wil niet teveel uitgeven (en de mogelijkheid hebben voor doorverkoop) en toch fatsoenlijke foto's kunnen maken.

    Alle tips zijn welkom.
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: onderwatercamera of behuizing?

    Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
    Ik vertrek begin mei naar Tobago (Caraïben) voor 2 weken. We gaan daar een duikcursus volgen en snorkelen. Ik zou heel graag onder water ook foto's willen nemen. Een vriendin van mij heeft een Olympus (ik weet niet meer welk type) die onder water foto's kan nemen en ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van de kwaliteit (noch onder water, noch boven water).

    Dus mijn vraag is: neem ik het best een onderwatercamera (compactcamera, rond de 300 euro) of een behuizing voor mijn Panasonic Lumix TZ3?

    Nog idealer zou zijn als ik een behuizing kon vinden voor mijn Nikon D50, maar ik las dat die wel 1000 euro of meer kunnen kosten. :-s

    Het probleem is dat ik niet elke maand foto's onder water ga nemen ofzo ... het is mss zelfs maar eenmalig, dus ik wil niet teveel uitgeven (en de mogelijkheid hebben voor doorverkoop) en toch fatsoenlijke foto's kunnen maken.

    Alle tips zijn welkom.
    Geïnteresseerd in analoog ? Heb toestel Nikon f 800 + ow huis Ikelite - nadien dia's - negatieven scannen
    DVC

    Comment


    • #3
      Re: onderwatercamera of behuizing?

      Heb ooit een interessant artikel gelezen over onderwater-fotografie...

      http://www.diyphotography.net/diy_th...rwater_housing
      ---------------------------------------------
      Nikon D750 + wat glasservies

      Comment


      • #4
        Re: onderwatercamera of behuizing?

        Er zijn Pentax compacts die - beperkt - waterdicht zijn. Bvb de Pentax W30 is waterbestendig tot 3 meter gedurende 2 uur. Als ex-duiker kan ik je garanderen dat in tropische wateren de bovenste drie meter absoluut de mooiste zijn, want daar zit alle leven en speelt alles zich af. Iemand die gaat snorkelen ziet in deze wateren trouwens evenveel als een duiker. Dit cameraatje zal in ieder geval veel handiger zijn dan een behuizing meesleuren waar je nooit echt zeker van bent dat ze wel effectief waterdicht is.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

        Comment


        • #5
          Re: onderwatercamera of behuizing?

          Zeker een compactcamera. Natuurlijk ga je met je reflex veel mooiere foto's kunnen maken, maar een reflex met ietwat geschikt objectief (zoals 50mm macro?) en een flitser (ringflits?) in een behuizing is erg omvangrijk en vergt behoorlijke skills van de duiker. Niet iets dat je als beginner op een veilige manier aankan!

          Behuizing voor je lumix is de tussenweg, maar je moet wel opletten dat je geen behuizing koopt op de hoek van de straat (tss de zwemvliezen en de zwenbroekjes) want die zijn vaak zo lek als een zeef.

          Veiligste en makkelijkste is allicht een kleine compact als de Pentax W30 die je simpel met een touwtje om je pols hebt. Ik dacht dat je ook bij Olympus een waterdichte camera kan krijgen, maar daar ken ik de naam niet direct van...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: onderwatercamera of behuizing?

            Waterdichte video+fotocamera : Sanyo E1



            Ging zelfs zo'n Sanyo waterproof video+fotocamera kopen, is leuk speelgoed (vooral met kids in het zwembad + bestemming met azuurblauwe zee en veel vissen).
            Maar wou liever een high-defintion, zeer scherp op LCD-scherm maar dubbel zo duur wel, heb hierdoor de Panasonic HDC-SD7 gekocht (1080i high definition) met goede fotokwaliteit ook. Zal hievoor ook zo'n dicapack kopen, speciaal voor dit merktype. Zo moet ik geen risico nemen met m'n 40D met evt underwatercase

            Betreft underwatercase : zoek op ebay op trefwoorden waterproof of dicapack, je zult er massas vinden. Heb zelf nog één gehad (aquapack) maar vond deze niet goed, omdat het in een soort zakje zat, als ik filmde of fotos nam, zag ik soms een blur achtige vorm van het zakje op de foto, dus zeker niet ideaal.

            Wat ik dus wel aanraad (en zelf nog zal kopen) is zo'n dicapack (of ander merk) waarbij deze vanachter uit waterdicht zakje bestaat (hierdoor kun je alle knoppen bedienen doordaat het zakje vervormbaar is) en vooraan zeker een harde plastic case of een 'lensdopvorm'.

            Da's ook handig, per merk hebben ze soms de grootte van je lens, past er perfect in, deze voorkant is dus enkel voor de lens in hard plastic zodat geen vervormingen op de foto of in het filmtje zitten.
            Last edited by Innovator; 24 maart 2008, 10:05.

            Comment


            • #7
              Re: onderwatercamera of behuizing?

              Als je nog nooit gedoken hebt en nog een cursus moet volgen, dan raad ik je ten stelligste aan om een waterdicht compactje te nemen. Je hebt je handen vol aan het trimmen van je vest, het klaren van je oren en het behouden van je evenwicht... je mag op koraalbanken niet met je handen steunen.
              Om dan nog een camera in te stellen enzo heb je wel wat meer duikervaring nodig dan enkele lesjes in een zwembad.
              Hou verder maar in je achterhoofd dat duiken van het type PADI op vakantieoorden erg kort duren en vaak op platgedoken plaatsen gebeuren. Is maar de vraag of de duikinstructeur van het moment het geduld kan opbrengen om jou op je gemakske enkele camerainstellingen te laten uitproberen.
              Onderwaterfotografie is een vak apart en vergt vele kliks om het onder de knie te krijgen.
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

              Comment


              • #8
                Re: onderwatercamera of behuizing?

                Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                Ik vertrek begin mei naar Tobago (Caraïben) voor 2 weken. We gaan daar een duikcursus volgen en snorkelen. Ik zou heel graag onder water ook foto's willen nemen. Een vriendin van mij heeft een Olympus (ik weet niet meer welk type) die onder water foto's kan nemen en ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van de kwaliteit (noch onder water, noch boven water).

                Dus mijn vraag is: neem ik het best een onderwatercamera (compactcamera, rond de 300 euro) of een behuizing voor mijn Panasonic Lumix TZ3?

                Nog idealer zou zijn als ik een behuizing kon vinden voor mijn Nikon D50, maar ik las dat die wel 1000 euro of meer kunnen kosten. :-s

                Het probleem is dat ik niet elke maand foto's onder water ga nemen ofzo ... het is mss zelfs maar eenmalig, dus ik wil niet teveel uitgeven (en de mogelijkheid hebben voor doorverkoop) en toch fatsoenlijke foto's kunnen maken.

                Alle tips zijn welkom.
                Het is denk ik niet het antwoord wat je wilt horen. Maar laat je camera thuis met duiken. Er zijn teveel dingen waar je op moet letten. Als je inademt ga je omhoog, als je uitademt omlaag. Voordat je dit echt onder controle hebt ben je wel een tijdje verder. JE moet je meter in de gaten houden en je buddy. Verder moet je proberen om geen koraal/ander leven te raken. JE moet je uitrusting bedienen, inflator/deflator evt een lamp oid. Je camera leid je af en is nog meer wat je moet bedienen, dit moet je niet willen. Ik heb ook al gelijk meegenomen met duiken. Ik heb veel geoefend in het zwembad. MAar ik hem hem ook maar een jaar aan de kant gegooit nadat ik de bijnaam ''Remi'' kreeg.... Onderwaterfotograveren en duiken is geweldig. Maar het is duur en je zult veeeeel tijd moeten investeren. Het is niet iets dat je ''even'' doet.

                Ik zou voor snorkelen geen huis oid kopen. Ik zou gewoon genieten van de natuur om je heen.

                Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                Er zijn Pentax compacts die - beperkt - waterdicht zijn. Bvb de Pentax W30 is waterbestendig tot 3 meter gedurende 2 uur. Als ex-duiker kan ik je garanderen dat in tropische wateren de bovenste drie meter absoluut de mooiste zijn, want daar zit alle leven en speelt alles zich af. Iemand die gaat snorkelen ziet in deze wateren trouwens evenveel als een duiker. Dit cameraatje zal in ieder geval veel handiger zijn dan een behuizing meesleuren waar je nooit echt zeker van bent dat ze wel effectief waterdicht is.
                Ik duik veel ondiep en de bovenste 3 meter zijn inderdaad mooi. Maar zeker niet altijd het mooiste. Denk bijvoorbeeld aan wrakken die dieper liggen. En soms zit bepaald groot onderwaterleven ook dieper.

                Met duiken zie je overigens meer. Als je goed kan blijven hangen doodstil met je neus bijna tegen de bodem aan zie je steeds meer leven (tevoorschijnkomen) verder kan je als je echt goed stil hangt (uitgetrimt) bent beter foto's maken. Zelfs op 1,5 meter diepte heb ik liever mijn duikmateriaal dan een snorkel.
                nikon D90 & ikelite D70 housing

                Comment


                • #9
                  Re: onderwatercamera of behuizing?

                  In Hurghada Egypte & Phi Phi eilanden in Thailand had ik beiden gesnorkeld met m'n compactcamera (Canon S3 IS en Aquapack) en werd door heel wat vissen omringd.

                  Vooral als je brood of iets drijvend op het water gooit, de vissen komen echt in hele scholen! Dan is het prachtige om de diversiteit van vissen in allerlei kleuren te filmen of fotografferen. Zeker doen zo'n onderwaterhoes met vaste harde plastic venster en zachte zakvorm achteraan.

                  Indien je een onderwater foto/videocam koopt komt u er zeker met uw budget van €300 :
                  Een Sanyo VPC-E1 kost rond de €300, zie http://alatest.be/partner/sanyo_xact...73947,21/?nr=1
                  Een Panasonic SDR-SW20 kost zo'n €250 zie http://blogs.zdnet.be/ces2008/2008/01/11/



                  Indien je niet duikt zoals ons, geen probleem, door te snorkelen in azuurblauw water kun je ook heel wat prachtige beelden schieten!!
                  Er was daar iemand met een gele zwemshort aan het zwemmen, en enkele negers gooiden bananen in het water nabij hem, alle vissen hapten in z'n short, hij had het geweten
                  Last edited by Innovator; 24 maart 2008, 17:20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderwatercamera of behuizing?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                    In Hurghada Egypte & Phi Phi eilanden in Thailand had ik beiden gesnorkeld met m'n compactcamera (Canon S3 IS en Aquapack) en werd door heel wat vissen omringd.

                    Vooral als je brood of iets drijvend op het water gooit, de vissen komen echt in hele scholen! Dan is het prachtige om de diversiteit van vissen in allerlei kleuren te filmen of fotografferen. Zeker doen zo'n onderwaterhoes met vaste harde plastic venster en zachte zakvorm achteraan.

                    Indien je een onderwater foto/videocam koopt komt u er zeker met uw budget van €300 :
                    Een Sanyo VPC-E1 kost rond de €300, zie http://alatest.be/partner/sanyo_xact...73947,21/?nr=1
                    Een Panasonic SDR-SW20 kost zo'n €250 zie http://blogs.zdnet.be/ces2008/2008/01/11/



                    Indien je niet duikt zoals ons, geen probleem, door te snorkelen in azuurblauw water kun je ook heel wat prachtige beelden schieten!!
                    Er was daar iemand met een gele zwemshort aan het zwemmen, en enkele negers gooiden bananen in het water nabij hem, alle vissen hapten in z'n short, hij had het geweten
                    Voeren en/of aanraken van vissen is fout.
                    nikon D90 & ikelite D70 housing

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderwatercamera of behuizing?

                      Bedankt voor de reacties allemaal. Een analoge camera is echter niet aan mij besteed. Ook qua kwaliteit hoeft het niet het beste van het beste te zijn, ik ga voor de "vakantiekiekjes", niet de hoogstaande onderwaterfotografie.

                      Dat duiken zo intensief was, dat wist ik niet, dat is dan toch wel iets waar ik rekening mee moet houden voor ik zoveel geld geef aan zo'n camera. Bedankt voor de tips!
                      http://www.dennisclaes.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: onderwatercamera of behuizing?

                        Jep, goedkoopste oplossing is zo'n dicapack zakje of underwatercase trefwoord op ebay zoeken, voor zo'n €30-€50 ben je ge-equipeerd als je al een camera hebt, anders een compactcam met zo'n zakje, of zo'n sanyo of panasonic die uit zichzelf waterdicht zijn.

                        Ik opteer voor zo'n case, duik ook nooit, maar je zal vast en zeker met een gewone digitale camera en onderwatercase prachtige snorkelfotos kunnen maken.

                        En in tegenstelling tot andere reactie: zeker de vissen voederen!
                        Ze komen massas in scholen en je kan prachtige fotos maken, je hebt er veel meer samen op je foto en ook een grotere diversiteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: onderwatercamera of behuizing?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                          En in tegenstelling tot andere reactie: zeker de vissen voederen!
                          Ze komen massas in scholen en je kan prachtige fotos maken, je hebt er veel meer samen op je foto en ook een grotere diversiteit.
                          Dit is ondertussen volledig off topic, maar dit mag je zeker NOOIT doen! Je kan die vissen bijzonder veel schade berokkenen - en jezelf overigens ook, want ik heb het meegemaakt dat mensen die de vissen aan het voeren waren gebeten werden door deze vissen (en er zijn er met bijzonder scherpe tanden, gegarandeerd).
                          Beauty need only be a whisper
                          Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                          Comment


                          • #14
                            Re: onderwatercamera of behuizing?

                            Geen last van gehad in Egypte, chance dat er geen piranha's zaten
                            De meeste mensen gooiden gewoon broodkruimels op het water, vissen zagen dit drijven en aten veilig aan het wateroppervlak, ik kon zo onder hen mooi filmen en fotografferen. Ik hield zelfs een stukje brood boven het water en er sprong er een uit en slokte het naar binnen

                            Comment


                            • #15
                              Re: onderwatercamera of behuizing?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                              En in tegenstelling tot andere reactie: zeker de vissen voederen!
                              Ze komen massas in scholen en je kan prachtige fotos maken, je hebt er veel meer samen op je foto en ook een grotere diversiteit.
                              Respect voor de natuur is tegenwoordig ver te zoeken. Met ow van PADI (laagste duikbrevet) wordt je al duidelijk gemaakt dat je vissen enz nooit mag voeren en/of aanraken.

                              Als je op zo'n manier foto's moet maken zegt dat wel wat over jou.... Als je in Egypte moet voeren om mooie foto's te kunnen maken dan denk ik dat je eens kritisch naar jezelf moet kijken .

                              Ik denk dat ik trouwens hier maar stop met deze zinloze discussie, mijn mening staat hier, zelfs grote duikorganisaties geven aan dat het niet mag.
                              nikon D90 & ikelite D70 housing

                              Comment

                              Working...
                              X