Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3 probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3 probleem

    Gisteren eens een testje gedaan met de D3 in de studio. Ik moest wat portretjes maken en dacht laat ik dat eens met de D3 doen, daar kan niet veel mee gebeuren.
    Op het display zien de fotos er niet uit, ook de jpg's die ik mee schiet met de RAW's zijn niet om aan te zien. De raws open ik in photoshop zet, de witbalans op as shot, default instellingen, alles op 0 en de foto ziet er stukken beter uit.
    Nu heb ik ook een aantal fotos die het stukke minder hebben, maar die fotos is de rechtste flitser (beautydish) niet mee af gegaan. Het lijkt er dus op dat als er ook maar iets te veel licht op het model staat dat het gek begint te doen.
    Ik heb weinig op de camera ingesteld, alles is default alleen de kleurinstellingen staan op neutral ipv standard. Verder Raw 12 bits lossless compressie, fine jpg.
    Iemand een idee? Foto's onbewerkt, zo uit de camera, default raw instellingen.
    1/125 F8 geschoten:
    jpg:

    Raw:
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

  • #2
    Re: Nikon D3 probleem

    voor de liefhebbers:
    Hier 2 originele bestanden.
    http://marco.vistaweb.nl/test/MBO_0358.zip (file RENAMEN naar .NEF)
    Last edited by Ranon; 20 maart 2008, 23:37.
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3 probleem

      Dag Ranon,

      Volgens de EXIF info is er een belichtingstijd van slechts 1/25" bij f8 gebruikt.

      Hoe dan ook, de foto is overbelicht, wellicht meer dan 2/3 diafragmastop.

      Als je in Photoshop naar het histogram van de jpeg kijkt, zie je dat het histogram helemaal tegen de rechterrand gedrukt is, zodat de heldere kleuren geclipt zijn (vooral het rood, in mindere mate het blauw en het groen).
      Eénmaal geclipt, kun je de verloren kleurinformatie niet meer terugkrijgen. Dat is één van de nadelen van jpeg.

      In de RAW foto zit echter meer informatie; als de overbelichting niet té erg is, kun je in de raw converter, via negatieve belichtingscompensatie, het histogram terug op zijn plaats (meer naar links) schuiven en zo de clipping ongedaan maken. Daardoor keren de juiste kleuren weer.

      Adobe Camera Raw houdt met de meeste instellingen van het fototoestel geen rekening (neutral, vivid, het doet er allemaal niet toe; enkel de witbalans telt) en doet meestal zelf al een belichtingscompensatie, vandaar dat de foto er al dadelijk beter uit ziet.

      Moest je de raw bekijken in Nikon Capture NX, dan zou de raw er initieel gelijk uitzien als de jpeg. Maar ook hier kun je de raw dan beter krijgen met de schuiver van de belichtingscompensatie. Bovendien kan je in Capture NX dan perfect aflezen hoeveel je belichting verkeerd zat.

      Uiteraard is het beter om bij de opname correct te belichten, dus best het histogram reeds op de camera controleren onmiddellijk na het shot. En op het R-G-B histogram display, de "blinkies" aanzetten, zodat overbelichte partijen knipperen.

      >> edit: zojuist even de geposte raw foto binnengetrokken in Capture NX; met een belichtingscompensatie van -0.5 stop is de belichting van die foto perfect...

      --
      Denis
      Last edited by Denis; 21 maart 2008, 00:07. Reden: edit

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3 probleem

        ik zie da je active d-lightening aan staat

        kan wel niet direkt zien in nx of die high staat of normal ...

        Alleszinds opletten daarmee

        Is een hele mooie feature om schaduwen op te lighten en dergelijke , maar
        wnr er geflitst word gaat dit soms gekke resultaten geven ...

        Dus wnr je portretten schiet in de studio , af die handel
        Last edited by kemizz; 21 maart 2008, 00:08.
        www.kemizz.com
        Brand new Blog
        kemizzdotcomonflickr

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3 probleem

          probleem wordt veroorzaakt door active D lightning (staat op normaal, kun je zien in capture NX 1.3 in het rechter menu waar deze ook is aan te passen) in cominatie met een kleine overbelichting. De belichting een beetje terugschroeven, Active D op UIT en de gebruikelijke bewerkingen (levels curves etc.) en de foto is goed.

          Probeer maar eens
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3 probleem

            ik ga het vanavond proberen, dat de foto overbelicht is dat klopt. Alleen ik vind het niet normaal als ik een 0.5 stop overbelicht (doe ik wel vaker om de ruis te minimaliseren) dat de foto er opgeblazen en geel uitziet.
            Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3 probleem

              Dat de foto naar geel gaat komt waarschijnlijk door de gebruikte sluitertijd van 1/25, deze zal een beetje belichting meepakken van de instellampen vermoed ik. Probeer volgende keer min. 1/125.
              http://www.avfoto.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3 probleem

                de fotos in de links zijn op 1/125 en die hebben het ook, ik heb daar de belichting wel iets lager staan, maar nog zie je veel verschil tussen de jpg en raw.
                Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3 probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ranon Bekijk bericht
                  Alleen ik vind het niet normaal als ik een 0.5 stop overbelicht (doe ik wel vaker om de ruis te minimaliseren) dat de foto er opgeblazen en geel uitziet.
                  Ik vraag me af waarom je met een D3 de ruis nog moet minimaliseren
                  Ik denk niet dat er een camera op ruis niveau beter dan de D3 presteert.
                  Is misschien nog een gewoonte van de D200.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment

                  Working...
                  X