Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met grijskaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken met grijskaart.

    Ik heb plannen om mij een grijskaart aan te schaffen.ik werk met een Nikon D70S .

    Nu kan je in boeken een zeer geleerde uitleg vinden hoe je met dit toestel en een grijskaart werkt.

    Maar is er onder u iemand die mij in simpele woorden en in enkele duidelijke stappen kan zeggen hoe ik mijn D70s moet instellen om tot een goed resultaat te komen.
    Moet je dan steeds in RAW trekken of niet ?
    bedankt alvast !

  • #2
    Re: Werken met grijskaart.

    Als je in RAW trekt, ligt de witbalans nog niet vast. Die kan je dan achteraf nog wijzigen zonder veel kleerscheuren. Als je in JPEG trekt, is de witbalans toegepast. Welke witbalans dat is, hangt af van je camera, je voorkeursinstellingen, en je manier van werken.

    Als je foto's neemt met automatische witbalans, zal je camera een witbalans kiezen op basis van de ogenschijnlijke omstandigheden. In de meeste gevallen werkt dat behoorlijk. Maar hou er rekening mee dat twee foto's na elkaar getrokken een verschillende witbalans kunnen hebben.

    Stel je de witbalans manueel in, dan doe je dat door een eigen schatting, wat soms ook nog goed werkt. Bijvoorbeeld in omstandigheden waarin de automatische witbalans het al eens laat afweten.

    Als je een grijskaart gebruikt, kun je dat op twee manieren doen: een foto nemen van een grijskaart, en je toestel daaruit een witbalans laten meten en dat gebruiken, of alles in RAW trekken en dezelfde oefening achteraf door je RAW converter laten doen.

    Ik verkies trouwens zo'n witte schijf ipv een grijskaart. Ik kan even niet op de naam komen.
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Werken met grijskaart.

      Ik persoonlijk werkt in Raw, als je ergens een foto wil maken neem je eerst een foto met de grijskaart er op. Daarna maak je dan de foto's die je wil maken. Open de foto's in raw en neem dan de foto met de grijskaart en klik dan met het pipet op de grijskaart en dan heb je de juiste witbalans voor die foto's.
      mvg, waulus
      Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

      Comment

      Working...
      X