Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus E-400

    Onlangs stelde ik de vraag welk toestel ik mss best zou aankopen, nog beginner zijnde. Nu kreeg ik een bericht van een BD'er, die z'n Olympus E-400 verkoopt.
    Aangezien ik me tot nu toe enkel gefocussed heb op de Nikon en Canon, had ik graag eens van de mede-forumbezoekers geweten wat jullie mening is over dit toestel.
    Wetende dat ik een echte beginner ben. 'k Zou me er wel graag wat in verdiepen. Ik zou er vooral m'n 8 maanden oude baby mee fotograferen en als het enigzins kan graag ook wat natuur (dieren, planten, ...).
    Alle tips zijn welkom!
    Alvast bedankt.
    mvg
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

  • #2
    Re: Olympus E-400

    voor het geen wat jij wilt gaan fotograferen kan je aan deze camera geen miskoop hebben, maar dat geldt uiteraard ook voor de Nikon en de Canon....

    Zelf heb ik de E500 en de E3 van Olympus, en ben over beide camera's zeer te spreken. Over de E400 kan ik je dus niet in detail verder helpen
    www.pazfoto.nl

    Comment


    • #3
      Re: Olympus E-400

      Als de kitlenzen erbij zitten heb je een prima set om te starten. Dan hoef je alleen nog de 35 mm macro erbij te kopen en je hebt een prima starters set. Ik heb zelf de E330 en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Over de E400 kan ik alleen zeggen dat deze zeer compact is en daardoor makkelijk mee te nemen. Probeer hem wel eerst uit want sommigen vinden hem te klein. Aan deze camera doe je geen miskoop, tweedehands mag de camera zoiezo niet te veel kosten. Het is zeker een camera om goed mee te starten. Succes met je aanschaf.

      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Olympus E-400

        bedankt voor de reacties. het gaat over de double zoom kit, dus met beide kitlenzen. enkele punten die me nog doen twijfelen ...
        -de kleine viewfinder
        -het formaat
        -ruis bij indoor
        klopt dit? ik ga binnenkort eens langs bij mediamarkt of zo om dergelijk toestel eens vast te nemen.
        groeten
        2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

        Comment


        • #5
          Re: Olympus E-400

          Als de viewer je stoort moet je het niet doen.
          Je heb al een idee in je hoofd volg die gewoon.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus E-400

            De viewer is goed te doen. Heb zelf de E330 en die is een stuk "donkerder". Daar kan ik ook goed mee uit de voeten. Zet je hem echter af tegen de Pentax zoekers, ja dan is het een stuk minder.

            Ik ben juist om het formaat terug gegaan naar Olympus. Ik vind het een prettig formaat om mee te werken, vooral bij portretten merk ik dat ik een betere compositie maak met dit beeldformaat. Weet ook niet hoe het komt, maar voor mij werkt het. Met afdrukken heb ik geen probleem, het formaat wordt door de meeste afdrukcentrales nu goed ondersteund. Wel moet je ze in een boek plakken omdat ze niet in van die insteekhoesen passen.

            Voor binnen gebruik ik een flitser. Dan heb je ook minder last van ruis, omdat je de ISO's laag kunt houden. Tot en met ISO 400 zoiezo geen probleem, 800 wordt ruis zichtbaar, hoger zou ik niet gaan. Als je goed flitst kun je de sfeer ook goed behouden.

            De kitlenzen zijn goed voor een amateurfotograaf. Ik ben heel heel tevreden over deze kitlenzen en ik heb er nogal wat gehad (Pentax, Konica-Minolta, nog wat Sigma spul allemaal instaplenzen) die van Olly zijn echt heel behoorlijk en dan tegen redelijke kosten. Ik zie mijzelf als amateurfotograaf en in die lijn heeft Olly goede lenzen voor een redelijke prijs (35 mm macro en de 2 kitlenzen) Later kun je altijd nog doorsparen. Echte topobjectieven worden duurder maar dat is bij de andere merken ook zo.

            Wat mij tegen zou staan is het formaat van de body. Voor een hoofdtoestel vond ik hem veel te klein. En ik heb geen grote handen. Als tweede body zou die voor mij perfect zijn. Dat zou ik beslist vooraf proberen. Niks zo vervelend als het gevoel dat een toestel zo uit je handen kan vallen.

            De anti-stof functie bij Olly werkt echt goed. Daarnaast zit er ook op alle Olly toestellen pixel-mapping. Bij andere merken moet je toestel terug als je vroeg of laat met dode of stuck pixels krijgt te maken. Bij Olly kun je dit zelf regelen.

            Elk toestel heeft zijn voor en nadelen.
            Kijk welke uitgave je wilt doen, wat je verwachtingen zijn en kies dan. Kijk daarna niet meer terug naar je keuze maar ga lekker fotograferen. Het gras is altijd groener elders...

            Succes,
            Bart

            Comment


            • #7
              Re: Olympus E-400

              Ik heb een oogschelpvergroter gekocht (50€) om de viewfinder met 20% te kunnen vergroten. Misschien is dat een optie als je het toestel echt goedkoop kunt kopen.

              De ruis is inderdaad niet zijn allerbeste vriend. Hoger dan iso400 ga ik nooit.
              Dat weet ik uit mijn bevindingen met mijn E500.

              Mijn pro's en contra's :

              pro :

              - het zijn de beste kitlenzen die er zijn
              - het is het allerbeste antistofsysteem
              - het toestel is echt goed gemaakt en voelt zeer solide aan.
              - veel instellingen en zeer compleet

              contra :

              - ruis vanaf 400iso (dus : veel gebruik van statiefje, langere sluitertijden, ...)
              - 4/3 is niet echt een nadeel maar 2/3 zou toch beter zijn (het is toch de standaard), leren mee leven...
              - dure accessoires van Olympus zelf (Sigma is dus een mogelijkheid voor lenzen, Metz voor de flitsers)
              - weinig te vinden tweedehands omdat het toch een klein merk blijft
              - de e400 heeft een klein formaat (moeilijk vast te nemen, in forums hier en daar wordt hij omschreven als een damestoestel)

              Veel zou afhangen van de vraagprijs, mocht ik in jouw geval zijn. De Olympus e510 is er al nieuw voor nog geen 500€ (met 1 lens).

              Maximum 350 € zou ik zeggen. Het is een toestel met niet zoveel vraag naar, dat moet ik jouw voordeel kunnnen zijn.

              Op zoom.nl is er ook een apart hoofdstuk van Olympus bij de forums.


              R
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • #8
                Re: Olympus E-400

                De reacties zijn een enorme hulp in m'n twijfelen ...
                Zoals al ik zei, heb ik reeds met een Nikon D50 en een Canon EOS 350D gewerkt.
                Vooral het eerste toestel vond ik fantastisch om mee te werken.
                Vandaar m'n (blijvende) twijfel over de Olympus.

                Ik zal nog even nadenken en nog enkele reviews lezen. Aanvullende tips/reacties zijn uiteraard nog steeds welkom, waarvoor veel dank.

                Groeten, Steve
                2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus E-400

                  Olympus is op dit forum zwaar ondergewaardeerd.

                  De meeste mensen hebben nu eenmaal Canon of Nikon.

                  Zelf heb ik een Olympus E400 gehad, overgeschakeld op Nikon en nu toch weer Olympus.

                  Tenzij je echt professionele wensen hebt, is Olympus zeker uitstekend. Alle toestellen zijn zeer gebruiksvriendelijk en de foto's ogen zeer goed. Persoonlijk vind ik dat er in vergelijking met andere merken veel minder nabewerking nodig is.

                  De E400 is zeer compact en vooral licht. De body en 2 lenzen wegen samen minder dan een D40(x) / 400D met goede lens. Op vakantie is dat zeer handig. Kwalitatief zijn de kitlenzen van Olympus beter dan die van Canon / Nikon. In het begin is er dus zeker geen nood om betere lenzen aan te schaffen.
                  Olympus brengt ook nog steeds nieuwe lenzen uit, dus het aanbod wordt alleen maar beter. De flitsen van Olympus zijn ook zeer degelijk.

                  Kijk maar eens op http://www.wrotniak.net of op http://www.myfourthirds.com.

                  Als nieuwe DSLR gebruiker zou ik in ieder geval niet twijfelen.

                  Good luck met de keuze.
                  Canon 450D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus E-400

                    Zouden de BD'ers hier dan eerder kiezen voor een vrij recente Olympus E-400 double zoom kit of voor ...
                    Canon EOS 400d met kitlens of
                    Nikon D50 met kitlens ??

                    Dit voor gelijklopende prijzen.
                    Ik heb ook gezien dat de foto's van de Olympus in 4:3 formaat zijn. Is dat erg verschillend met de Nikon of Canon?!

                    Groeten
                    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus E-400

                      'k Vrees dat mijn interesse om in te gaan op het toestel van betrokkene sterk is afgenomen.
                      De vertrouwensband kreeg een enorme dreun toen ik net ontdekte dat het blijkbaar om een derdehands gaat, dit terwijl mij gezegd werd dat het om een tweedehands ging.
                      Met zo'n verkopers werk ik liever niet samen, al interesseerde het apparaat mij enigzins wel.

                      Ik kijk verder uit naar (eerlijke) verkopers. Nog steeds met de voorkeur voor de Nikon d50 en Canon EOS 400d. Andere voorstellen uiteraard steeds welkom.
                      Groeten
                      2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus E-400

                        Ik heb zelf een E510 en ben daar tevreden over
                        Ik denk dat in de toekomst het wel vaker zal voorkomen dat een toestel een aantal keren zal door verkocht worden
                        Verslijten doen ze nauwelijks en na een paar jaar kun je er nog steeds net zulke mooie foto's mee maken als toen hij nieuw was
                        Maar de technische vooruit gang gaat best wel snel kwa snufjes
                        Zoals anti stof anti bibber,livevieuw enz en ik ben best wel blij met al die dingen en vindt ze ook nuttig
                        Voornaamste reden om mijn E510 in teruilen voor een nieuwe zou zijn als er net zoals op de E3 een draaibare LCD op zou zitten
                        Die E400 is natuurlijk al wel weer een toestel die als twee opvolgers heeft E410 en E420
                        En gezien het nog al ernstig goedkoper worden van DSLR'en denk ik dat zo'n E400 ook niet veel meer zou mogen kosten als een 275€ en dat omdat een E410 met twee kitlenzen 435€ kost en de E420 is nu nog niet tekoop

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus E-400

                          Ik heb eigenlijk weinig problemen met het feit dat het toestel reeds doorverkocht werd. Wel met het feit dat erover gelogen werd. Daar heb ik echt een enorme hekel aan. Dit zorgt meteen ook voor een gebrek aan vertrouwen in de verkoper, wat erg jammer is, voor beide partijen.

                          Bedankt voor je nuttige info.
                          De vraagprijs voor de E-400 double zoom kit is 350€. Een stuk boven hetgeen ik er eigenlijk voor zou mogen geven, als ik u goed begrijp.

                          Het aanbod is zo groot, dat een mens wel eens het noorden zou kwijtspelen
                          Ik heb nu een Nikon d70 (+-3000 clicks) + 18-55mm gezien voor 375€. Wat zou u verkiezen?
                          Kan ik hier nog een upgrade doen naar de D70s?

                          Help!

                          Groeten
                          2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus E-400

                            Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
                            Het aanbod is zo groot, dat een mens wel eens het noorden zou kwijtspelen
                            Ik heb nu een Nikon d70 (+-3000 clicks) + 18-55mm gezien voor 375€. Wat zou u verkiezen?
                            Kan ik hier nog een upgrade doen naar de D70s?

                            Help!

                            Groeten
                            Er zijn inderdaad veel opties

                            Bij de Olympus E400 hebt u 2 zeer goede lenzen en een bereik van 14-150 (x 2). Bij de Nikon D70 hebt u 1 lens die kwalitatief minder is en een bereik van 18-55 (x 1,5). Voor een zelfde bedrag hebt u dus een completere kit.
                            Canon 450D

                            Comment

                            Working...
                            X