Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto,s vanuit de lucht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto,s vanuit de lucht.

    Ik zoek een cameratje om foto,s te nemen vanuit de lucht.


    Ze worden genomen vanuit een RC bestuurbaar vliegtuig die op zon max 500 meter hoogte vliegt.
    Kan hoger maar op een gegeven moment is het alleen nog een stip.

    Het moet dus een digitaal cameratje worden en mag nieuw of 2e hands zijn.


    Aangezien nieuw wat zonde is om mee de lucht in te gaan, zat ik te denken aan een 2e hands 3.2Mp+ cameratje.
    Nieuw kan wel maar liever een 2e handse die van hogere kwaliteit is.

    Maar wat is nu een goed cameratje voor ver weg foto,s?
    Gewicht mag max zon 350 gram zijn.


    Op marktplaats.nl staat het vol met 2e handse.
    Weet iemand wat tot zon 100€?
    ___________________

    Dus max 100€, max 350gram, zoveel mogelijk kwaliteit voor groot afstand foto,s voor het geld.


    Voorbeeldje:



    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

  • #2
    Re: Foto,s vanuit de lucht.

    Eventjes deze bedenkingen:
    -Kan je de camera bedienen met je RC?
    evt zou je de knop zelf wel kunnen indrukken maar vergeet niet dat de camera's zelf ook afslaan na een aantal minuten om stroom te besparen en hij moet zich nog kunnen scherp stellen. hoe ga je dat doen?
    -De camera gaat een heel snelle sluitertijd moeten kunnen halen want echt recht vliegen zonder veel schokken is bijna niet te doen.
    -De camera gaat goed zwevend moeten opgehangen worden om geen last te hebben van de trillingen van vooral de motor maar ook van de servo's en zeker de impact bij landing.
    -voor een goede kwaliteit zou de lensopening moeten vrij zijn enerzijds maar toch beschut anderzijds voor geen last te hebben van de wind en temperaturen daarboven. Zeker ook beschut van de uitlaatgassen (zeker indien je benzinemengsel voor een deel uit nitro zou bestaan (ik deed dat vroeger wel eens)
    -best de camera onder een bepaalde hoek monteren zo wijd mgelijk en leren op welke hoogte dan goed is en achteraan de vlieger monteren zodat je de rotor niet kan zien (zoals een achteruitcamera)
    Kortom:
    Ik vrees dat je nooit de kwaliteit gaat halen van je voorbeelden vrees ik.Zou je niet beter gaan voor een videocamera waar je dan zogenaamde still screens kan mee maken achteraf?
    Ik denk persoonlijk dat de beste resultaten zouden kunnen komen van in een zweefvliegtuig, alleszins een leuk projectje, hou me maar op de hoogte als je wil
    Mss ook eens vragen op het Engelse of Amerikaanse RC forum. Of dichter bij huis http://www.modelbouwforum.nl
    Om je een idee te geven hier een filmpje http://www.bosmodelair.nl/fco/2vliegtest1500kbps.wmv Eens goed kijken naar schokken en CA-verkleuring. De camera zou natuurlijk beneden moeen hangen
    Last edited by aikesv; 17 maart 2008, 21:25.

    Comment


    • #3
      Re: Foto,s vanuit de lucht.

      Hier op het forum zit iemand die aardig goed is in lucht-fotografie. Misschien moet je eens met hem contact opnemen. Zijn nickname is Birdseye.
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

      Comment


      • #4
        Re: Foto,s vanuit de lucht.

        Ik denk niet dat zo'n vliegtuigje hetzelfde gewicht van camera en sturing de lucht in kan trekken zoals een kite dat kan
        Een Rokkaku van 2m sleurt bij 4Bf bijna een mens mee

        Maar het is wel een mooie bron voor inspiratie: www.birdseye.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto,s vanuit de lucht.

          De foto,s uit het voorbeeld zijn foto,s die vanuit een rc vliegtuig zijn gemaakt
          met simpele digitale cameras.

          Maar wat is de beste voor het geld 2e hands en er het meest geschikt voor.


          Ik vlieg niet op brandstof maar op electro.
          Speciale lipo batterijen + borstelloze motoren.
          Dit zorgt ervoor dat de prestaties van electro gelijk kan zijn met brandstof motoren.


          Hoe de camera bediend wordt?
          Een vliegtuig zender+ ontvanger werkt een beetje hetzelfde als bij een simpel bestuurbaar autotje.
          Alleen heb je meer kanalen.

          Mijn zender heeft 3 kanalen over waar ik nog iets op aan kan sluiten.
          Een servo op een appart kanaal gaat bij mij de knop indrukken.
          Dit evt om de 30 sec ivm met uitval maar ik kan ook de camera openschroeven en er een schakelaartje tussen zetten dan is het 30 sec probleem weg + bedien in de camera rechtstreeks via een open kanaal.

          Nog wat voorbeelden van collegas.
          Zat te denken aan een nikon coolpix ofzo.














          Dit wordt vooral op motor zwevers achtiggen toegepast.

          Meeste foto,s van kerktorens etc die uit de lucht zijn gemaakt worden door rc helis of rc vliegtuigen gemaakt omdat ze stabiel zweven en zodoende geen trillingen hebben.
          Wat een echte heli wel heeft.
          Last edited by r.marijnissen; 18 maart 2008, 16:26.
          FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
          Canon EOS600d

          Comment


          • #6
            Re: Foto,s vanuit de lucht.

            Even ter zijde: als je over PhotoShop beschikt zeker eens ctrl+shift+L indrukken (auto levels, op Mac cmd+shift+L)



            Op 1 seconde ziet je foto er al een stuk beter uit

            Comment


            • #7
              Re: Foto,s vanuit de lucht.

              Hi

              Je kan ook een cameratje kopen dat speciaal voor RC-planes/heli's is gemaakt...
              Greetz from Belgium! Panasonic-LUMIX DMC FZ-7 Near future:
              Canon 400D + 18-55mm + 70-300mm

              Comment


              • #8
                Re: Foto,s vanuit de lucht.

                Ja maar ik wil mooie foto,s geen vage butt.
                FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                Canon EOS600d

                Comment


                • #9
                  Re: Foto,s vanuit de lucht.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
                  Even ter zijde: als je over PhotoShop beschikt zeker eens ctrl+shift+L indrukken (auto levels, op Mac cmd+shift+L)
                  Auto contrast gebruik ik wel eens bij luchtfoto's, maar bij auto levels wordt ook de kleur aangepast, en daar loopt het dan wel eens mis (Photoshop maakt de foto's soms te blauw bij auto-color en auto levels).

                  Als er meer nevel is, dan worden de foto's nog grijzer, een heldere dag uitkiezen met lage luchtvochtigheid en weinig luchtverontreiniging is ook zeker aan te raden.
                  De laaste keer dat ik met een sportvliegtuigje mee mocht was de zichtbaarheid zeer slecht (luchtverontreiniging, door warm weer en geen wind hing er een bruine smog), de foto's vielen dan ook tegen. Na wat Photoshop-werk zijn er wel een paar redelijke bij, maar echt goed zijn ze nog niet.

                  Als je de foto's op een groot formaat wil laten afdrukken, dan zoek je toch beter naar een 7-8 megapixelcamera.

                  Bij de foto die Tony smeT heeft aangepast is er een Panasonic DMC-FX30 gebruikt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X