Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen camera bij paarden in beweging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen camera bij paarden in beweging

    Goeiemiddag,

    Ik heb nog niet zo heel lang mijn Canon EOS 400D, ben ondertussen al wat wijzer geworden qua diafragma, sluiter, etc., maar nu vraag ik mij af hoe ik het best paarden in beweging fotografeer. Vandaar enkele vragen en hopelijk kan iemand wat meer duidelijkheid brengen.

    Hoe bekom ik dat ik zowel de hoef van het paard als het hoofd van de ruiter scherp heb? Werk ik met 1 scherpstelpunt of allemaal (9 in mijn geval)?

    Moet mijn camera op Al Servo instellen?

    Bepaal ik enkel het diafragma of de sluiter of allebei?

    Een paard is snel voorbij (uit beeld), volg ik dan met mijn camera of moet ik zelf volledig stil blijven?

    Werk ik met enkelbeeld of continueopname (zodat ik enkele foto's achter elkaar heb)?

    Alvast dank voor een reactie!

  • #2
    Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

    En wat heb je zelf al getest?
    Flickr één
    Flickr two

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

      Is het buiten of binnen?
      Heb je veel of weinig licht, zodat je met een relatief klein diafragma kan werken en dus een grote scherpte diepte hebt.
      Werk je dichtbij en dus met een brede lens of van ver met een telelens?
      Een aantal vragen die allicht zullen helpen om te bepalen of wat je vraagt mogelijk is of niet.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

        zou het volgende eens proberen:
        een enkel scherpstelpunt.
        instelling op manueel.
        snelheid 250.
        diafragma 10.
        iso, hangt een beetje van het bovenstaande af.
        pannen, (mee bewegen met je onderwerp).
        niet ervan uitgaan dat het meteen lukt de eerste keer.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

          Ik gebruik dan meestal de Servo-AF, centrale scherpstelpunt, en door de diafragma-opening aan te passen (AV-stand dus) zorg ik voor de gewenste scherptediepte (dat gaat alleen als er voldoende licht is, je kan met weinig licht nooit op f8 werken).

          De iso stel je zo in dat de sluitertijd zeker kort genoeg is, in dit geval wil je de actie meestal bevriezen (bij jumping toch). Je blijft het onderwerp volgen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt, en je drukt die in op het moment dat je de foto wil maken...

          Maar je kan ook panning-foto's maken van paarden die voorbij lopen, dan mag de sluitertijd weer niet te kort zijn. Als is dat bij paarden heel wat moeilijker dan bij bijvoorbeeld een wielrenner.

          Het is al wel 3 jaar geleden dat ik nog paarden heb gefotografeerd, maar het album staat nog online:


          Als het goed is, dan kan je de EXIF opvragen door op de image info-knop te klikken onder de foto.

          Volgend weekend ga ik misschien nog eens foto's maken op de springwedstrijd hier in Rijkevorsel (zaterdag 22 maart springwedstrijd & dressuurdag voor pony's, en op paasmaandag komen de paarden in actie, en dan hoop ik er zelf ook te geraken ).
          Last edited by Black B@ndit; 17 maart 2008, 18:45.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

            Regelmatig op je display de scherpte(bewegingsonscherpte) en histogrammen raadplegen. Konklusies trekken en eventueel instellingen aanpassen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

              Heel erg bedankt voor jullie reacties!

              @Black B@ndit: duidelijk uitgelegd, daar kan ik wel mee aan de slag.
              Ik keek trouwens op je site naar de foto's van de jumping, handig dat ik die Exifs eens kan bekijken!
              Er zitten goeie foto's tussen, maar het is niet altijd gemakkelijk om een paard in de mooiste fase van het springen vast te leggen hé.


              Soms zie ik op mijn display dat de foto goed lijkt, maar als ik de foto dan op mijn pc bekijk, zie ik dat die bijv. helemaal niet scherp is..
              Ik heb al geleerd te kijken naar de belichting in het histogram, maar kan ik de scherpte van de foto daar eigenlijk ook vaststellen?

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

                nee scherpte heeft niks te maken met 't histogram
                je moet op 't LCD van je camera wel inzoomen op de foto om de scherpte na te gaan
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

                  Hallo,

                  Ik praat nu wel over springen bij paarden.
                  Maar ik stelde de camera altijd scherp, vooraleer het paard erover sprong hé, op de bovenste balk van de hindernis.
                  Dan blijven scherpstellen, continu, totdat ik het paard in de zoeker kreeg en dan doordrukken om de foto te nemen.
                  In het begin vraagt het wel wat oefening want het mooiste is bij de afzet van de sprong.
                  Dus op het moment dat de voorbenen van het paard over de hindernis begint te komen en dat de achterbenen nog op de grond staan.
                  Bij de dressuur gebruikte ik hetzelfde systeem.
                  Proberen van te voren al scherp stellen op een punt dat je denkt dat het paard zal paseren.
                  Zoniet dan inderdaad het paard proberen te volgen en op het goeie moment klikken.
                  Dit deed ik dus wel met een analoge spiegelreflex nikon.
                  Maar het lijkt dat hetzelfde zal zijn met een digitale zekers?
                  Good luck!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

                    Foto's trekken van ruiters die aan het springen zijn gaat redelijk, ook al omdat ik zelf bijna alle dagen rijd en wel ongeveer weet wanneer paarden afzetten aan de hindernis.

                    Dressuurfoto's daar moet ik nog serieus mee oefenen, omdat er bepaalde bewegingen het mooist zijn, zowel in draf als galop.
                    In galop is het mooiste moment als het paard met zijn binnenachterbeen het verst naar voren springt.

                    Probleem vind ik dat het paard zo snel uit beeld kan zijn...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

                      Hoi.
                      In het begin kun je het beste foto's nemen in de dressuur, als het paard via de diagonaal naar je toekomt.
                      De rest is oefenen en oefenen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen camera bij paarden in beweging

                        Een paar voorbeeldjes (de exif zit in de foto):

                        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=203549

                        Gemaakt met diafragmavoorkeuze en en iso zo ingesteld dat de sluitertijd royaal boven de 1/500 blijft.
                        De gebruikte lens is een AF-S 70-200 2.8 met de VR (IS) op uit . De autofocus stond op AF-C (AI Servo) en de foto van de galop is er een uit een serie continueopnamen.

                        Succes
                        Last edited by KCfoto; 21 maart 2008, 16:23.
                        Groetjes, KC
                        www.sportbeelden.com

                        Comment

                        Working...
                        X