Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

    Mijn D100 heeft rare kuren. Als ik hem manueel instel en een paar foto's na elkaar neem, zijn foto's (van het zelfde onderwerp en met onveranderde instelling) verschillend belicht.

    Wat kan hier aan de hand zijn: lichtmeter kapot ?
    Is dat betaalbaar herstelbaar ?

  • #2
    Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

    Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
    Mijn D100 heeft rare kuren. Als ik hem manueel instel en een paar foto's na elkaar neem, zijn foto's (van het zelfde onderwerp en met onveranderde instelling) verschillend belicht.

    Wat kan hier aan de hand zijn: lichtmeter kapot ?
    Is dat betaalbaar herstelbaar ?
    als je je toestel manueel instelt, dan gebruik je de lichtmeter toch niet?
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

      Op basis van de manuele instellingen geeft het toestel wel aan of de hoeveelhied licht OK is. Dus moet hij volgens mij wel licht "meten".

      Maar 'k weet het niet hoor, wat er mis is. Dat is precies de vraag...
      Werkt de sluiter niet goed ? Ik heb alleszins ook al ondervonden, dat ook mijn flits geregeld in de war geraakt: flitst (ook weer bij onveranderde instellingen) veel te hard of te zacht. Het lijkt wel alsof het toestel een verkeerd signaal doorgeeft.

      Voor mij is het een raadsel.
      Last edited by Jeepeg; 16 maart 2008, 16:22.

      Comment


      • #4
        Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
        Op basis van de manuele instellingen geeft het toestel wel aan of de hoeveelhied licht OK is. Dus moet hij volgens mij wel licht "meten".

        Maar 'k weet het niet hoor, wat er mis is. Dat is precies de vraag...
        Werk te sluiter niet goed ? Ik heb alleszins ook al ondervonden, dat ook mijn flits geregeld in de war geraakt: flitst (ook weer bij onveranderde instellingen) veel te hard of te zacht. Het lijkt wel alsof het toestel een verkeerd signaal doorgeeft.

        Voor mij is het een raadsel.
        ja dat wel, maar de lichtmeting die dan gebeurt is louter informatief, en doet dus niets aan je foto...

        bij je flits kan je je contacten eens nakijken, ik weet dat als mijn flits niet goed vaststaat op het toestel dan flitst hij soms volle kracht zonder dat ik dat wil, tot ongenoegen van sommige onderwerpen dan


        de foto's met verkeerde belichting zou ik eerder wijten aan een slechte werking van je diafragma, dat niet meer in de juiste stand geraakt door slechte smering, defect... probeer eens met andere lenzen
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

          haal de batterijen er een minstens 5 minuten uit... en dan factory defaults doen en test nog eens... (alles manueel zonder flash!)
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

            Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
            haal de batterijen er een minstens 5 minuten uit... en dan factory defaults doen en test nog eens... (alles manueel zonder flash!)
            Weet je toevallig hoe je dat kan ?

            Comment


            • #7
              Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

              Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
              Mijn D100 heeft rare kuren. Als ik hem manueel instel en een paar foto's na elkaar neem, zijn foto's (van het zelfde onderwerp en met onveranderde instelling) verschillend belicht.

              Wat kan hier aan de hand zijn: lichtmeter kapot ?
              Is dat betaalbaar herstelbaar ?
              Dus voor de goede orde: je zet je camera bijv. op F/8, sluitertijd 1/125, en je neemt drie keer kort achter elkaar de voordeur van je huis. en dan krijg je drie keer verschillend belichte foto's?
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                Dus voor de goede orde: je zet je camera bijv. op F/8, sluitertijd 1/125, en je neemt drie keer kort achter elkaar de voordeur van je huis. en dan krijg je drie keer verschillend belichte foto's?
                Klopt.
                Intussen heb ik wat bijkomend "onderzoek" verricht. Het euvel doet zich alleen voor als ik werk met de 17-55 mm 2.8 van Nikon. De eerste foto is goed belicht en alle volgende zijn telkens een beetje donkerder dan de voorgaande.
                Zet ik het diafragma op 2.8, dan doet het probleem zich niet voor.

                Gebruik ik een ander objectief, dan is er ook geen probleem.

                Ik zou dus denken: er is iets met het diafragma van die 17-55 mm ? Dat zou wel straf zijn, want ik heb dat ding nog maar een paar maanden. Herstelling betekent allicht een paar weken kwijt ?

                Comment


                • #9
                  Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
                  Klopt.
                  De eerste foto is goed belicht en alle volgende zijn telkens een beetje donkerder dan de voorgaande.
                  Zonder flits of met?
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                    Ik heb de test gedaan ZONDER flits (maar ondervond de problemen eerst mét flits).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                      Hoe verlopen ze? De eerste licht de volgende donkerder, of juist andersom?
                      Of gaat het random?
                      En wat gebeurt er als je de camera op (half) automaat zet?
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                        Ik stel diafragma en sluitertijd handmatig in voor de juiste belichting.

                        Resultaat na een reeks foto's: de eerste foto is juist belicht, de tweede iets onderbelicht, de derde nog iets meer onderbelicht, enzovoort. Foto's worden dus almaar donkerder.

                        Merkwaardig: als ik tussen twee foto's het toestel even uit en weer aan zet, zijn alle foto's juist belicht.

                        Het lijkt dus alsof de lens of het toestel niet kan "volgen". Maar ik vermoed dus de lens, aangezien het probleem zich alleen voordoet met de 17-55 mm 2.8 en niet met mijn andere objectieven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
                          Zet ik het diafragma op 2.8, dan doet het probleem zich niet voor.

                          Gebruik ik een ander objectief, dan is er ook geen probleem.
                          Er is iets defect aan het diafragma sluitmechaniek van de 17-55.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                            Ik denk ook dat er wat mis is met het diafragma in de lens.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zelfde instellingen qua belichting, maar verschillend resultaat

                              Het lijkt idd de aansturing van het diafragma te zijn.
                              Hoeveel tijd zit er tussen de opnames?
                              Ik weet niet hoe het bij nikon werkt, maar mijn minolta lenzen hebben bij de vatting een palletje dat het diafragma openschuift. Je zou eens kunnen kijken of dit voldoende snel gaat. Anders misschien toch een electronica probleem.
                              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                              Comment

                              Working...
                              X