Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

high end DSLR's en SD cards?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • high end DSLR's en SD cards?

    Nikon is er al langer mee bezig, en nu is de nieuwe Eos 450D ook voorzien van een SD card slot.

    Handig voor wie van een compactje overstapt naar een DSLR, maar wat met de duurdere modellen met hun snelle en dure CF'cards? Moet ik nu SD's gaan kopen en in een adaptertje steken, tegen mijn volgende body? Of zou er een dual slot komen, zoals bij sommige camera's al het geval is?

    Ik kan me in elkgeval niet zo direct voorstellen dat je op SD moet gaan schrijven bij een toestel dat 10fps op 16MP schiet. En ja, SD wordt sneller, maar de resoluties groeien en de fps-speed stijgt ook.
    SD loopt met zijn 4-pins en FAT-16 tegen de 2 GB grens aan ook nog. De SDHC adresseert nu sectors en kan zo tot 32 GB gaan, maar de bus blijft hetzelfde en backwards compatibility is ook niet dat. Capaciteit moet echter omhoog nu er bij de compactjes ook meer en meer 10MP modellen zitten.

    Waarom brengt Canon dan nu de 450D met SDHC uit? Omdat Nikon voor ging met de D40 en andere modellen? Of om compactgebruikers binnen te halen in DSLR? Heeft iemand hier een uitleg voor, ik zie het nut niet. Want van compactje naar DSLR overstappen is ok, maar wat is de volgende stap dan? En wat met de instappers die later willen upgraden naar prosumer?
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

  • #2
    Re: high end DSLR's en SD cards?

    SD kaartjes zijn kleiner dan CF, dus meer plaatst voor andere zaken.

    Welk kaartje er in zit maakt geen verschil voor de Fps. Deze worden namelijk in de buffer van de camera opgeslagen, en dan vervollgens op lager tempo weggeschreven.

    Comment


    • #3
      Re: high end DSLR's en SD cards?

      En dan neemt de eerste loper de horde, de tweede komt er aan en bij de derde is mijn buffer vol, en heb ik gedaan met foto's trekken. Zal je zien dat die nummer 3 een trage start had, en eerst over de finish gaat.

      Fictief verhaaltje, maar de situaties zijn er. Ik weet ook wel dat SD kleiner is en minder stroom vreet (nog een voordeel). Maar alsje tegen elkaar zit te concurreren met om ter meest fps en MP... dan hoort daar ook een snelle verwerking en opslag bij, zoals de 1D met zijn 2 DigicIII's. Misschien ligt daar de oplossing. Ikhad ook al gedacht aan toestellen met grotere buffers, maar dat snel geheugen is ook duur hé (beetje zoals bij de high end grafische videokaarten voor gamers).

      Momenteel investeer ik liever in een Lexar high speed CF, of een Sandisk extreme of zo... en binnen 2 jaar is die zo veel waard als mijn 256 MB 66X kaartje. Dan gebruik ik die misschien om foto's bij de fotograaf aan te leveren (Elko blijft van je profielen af en doet geen nabewerking als je bij de fotgraaf aanlevert, online doorgestuurd doen ze nog kleine nabewerking).

      Maar wat brengt de toekomst?? Mijn pda lust beide formaten, dus ik heb ze wel allebei. Mijn duurste is uiteraard de Lexar Pro voor mijn 40D. En terecht denk ik. Tenzij iemand me kan overtuigen dat SDHC het helemaal gaat maken in de (nabije) toekomst. Al vrees ik een beetje dat de producenten het pad van SDHC gaan bewandelen...

      EDIT: vanaf een zekere snelheid hangt het af van de flush speed van de camera. Als je tegen de grenzen van de camera zijn wegschrijfsnelheid aanloopt, heeft een snellere kaart geen zin. Maar ook op dat vlak verbetert het steeds. En SDHC is nog steeds trager dan CF. De kaarttechnologie heb ik een beetje door, de technologie en te verwachten evoluties van de DSLR's minder. Vandaar dat ik het mij allemaal afvraag.
      Last edited by Yourt; 16 maart 2008, 09:47. Reden: extra info
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: high end DSLR's en SD cards?

        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        En dan neemt de eerste loper de horde, de tweede komt er aan en bij de derde is mijn buffer vol, en heb ik gedaan met foto's trekken. Zal je zien dat die nummer 3 een trage start had, en eerst over de finish gaat.

        Fictief verhaaltje, maar de situaties zijn er. Ik weet ook wel dat SD kleiner is en minder stroom vreet (nog een voordeel). Maar alsje tegen elkaar zit te concurreren met om ter meest fps en MP... dan hoort daar ook een snelle verwerking en opslag bij, zoals de 1D met zijn 2 DigicIII's. Misschien ligt daar de oplossing. Ikhad ook al gedacht aan toestellen met grotere buffers, maar dat snel geheugen is ook duur hé (beetje zoals bij de high end grafische videokaarten voor gamers).

        Momenteel investeer ik liever in een Lexar high speed CF, of een Sandisk extreme of zo... en binnen 2 jaar is die zo veel waard als mijn 256 MB 66X kaartje. Dan gebruik ik die misschien om foto's bij de fotograaf aan te leveren (Elko blijft van je profielen af en doet geen nabewerking als je bij de fotgraaf aanlevert, online doorgestuurd doen ze nog kleine nabewerking).

        Maar wat brengt de toekomst?? Mijn pda lust beide formaten, dus ik heb ze wel allebei. Mijn duurste is uiteraard de Lexar Pro voor mijn 40D. En terecht denk ik. Tenzij iemand me kan overtuigen dat SDHC het helemaal gaat maken in de (nabije) toekomst. Al vrees ik een beetje dat de producenten het pad van SDHC gaan bewandelen...

        EDIT: vanaf een zekere snelheid hangt het af van de flush speed van de camera. Als je tegen de grenzen van de camera zijn wegschrijfsnelheid aanloopt, heeft een snellere kaart geen zin. Maar ook op dat vlak verbetert het steeds. En SDHC is nog steeds trager dan CF. De kaarttechnologie heb ik een beetje door, de technologie en te verwachten evoluties van de DSLR's minder. Vandaar dat ik het mij allemaal afvraag.

        ik ga ervan uit dat een 450D met een snelle SDHC kaartje voldoende is. Vanaf de standaard van een 40D mag het een snellere CF kaart zijn.
        En een 1D reeks mag het voor mij part doen met beide. eentje voor De raw files, en eentje voor da jpegs. Het voorbeeld dat je aanhaalt met de hordelopers kan volgens mijn mening alleen maar gebeuren met een 1D reeks met zeer grote buffers. Een 40D is wat zwakjes hiervoor. Er bestaat nu reeds een standaard waar je via een draadloze verbinding zeer snel kan weggschrijven op een harddisk. Maar reken eens uit wat je nodig hebt om
        16Megapixels en 10Fps weg te schrijven in RAW . Zelfs een harde schijf kan dat niet volgen.

        Comment


        • #5
          Re: high end DSLR's en SD cards?

          Om eerlijk te zijn vind ik het ook een rare beslissing van Canon om (ineens) over te stappen op SD kaartjes, maar er ligt allicht een logische verklaring aan de basis van hun beslissing. Canon stapt over op SD en Sony koos voor het gebruik van CF (en met adaptor Sony Memory Stick)... De logica zou voor mij juist andersom zijn geweest wat Sony betreft, maar dat Sony voor CF kiest wil toch alleen maar zeggen dat zij dit soort van flash opslag medium beter geschikt vinden (althans meest compatibele). Compact flash bestaat al zo lang en is van alle flash kaarten het meest compatibele met zowat alle systemen en is bovendien ook niet aan e "zware" licenties gebonden als dat SD het het geval is.
          Niet dat SD slechter is dan CF, maar om op deze technologie over te stappen koste Canon toch meer in ontwikkeling dan bij hun oude vertrouwde formaat te blijven.
          Naar mijn mening is SDHC (+2Gb kaartjes) minder compatibel dan het oude vertrouwde SD formaat, ik kan ze alvast niet lezen met mijn nieuwe PC (of er moest een driver bestaan die dat wel mogelijk maakt).

          Wat wel een mogelijke reden is van de overstap is dat veel consumenten uit gebruiksgemak bij hetzelfde merk toestel blijven en dat ze door deze keuze te maken in de vaarwateren van Nikon komen. Veel consumenten hebben het er niet voor over om meer te investeren bij de overstap naar een andere camera en zien dus vaak niet verder dan welk kaartje er nu in past. Toegegeven, ik redeneerde vroeger ook zo, maar ik ben van Panasonic naar Canon gegaan (dus van SD naar CF).

          Aan de andere kant, het risico van verbogen of gebroken pinnetjes bij CF zal nu wel minder gaan voorkomen door de overstap te maken.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

          Comment


          • #6
            Re: high end DSLR's en SD cards?

            Tja... rekenwerk hoort er idd. ook bij.
            Als je bedenkt dat er om periode x een nieuw toestel op de markt komt, dan moet er voor een 40D, voor een D300,... een opvolger komen hé.
            Die mag niet in het vaarwater van grote broer zitten zolang die niet een upgrade heeft gehad.

            Beetje interpolatie in interval van uitbrengen, kenmerken, huidige stand van zaken,... en dan kom ik bij Canon fictief uit op een 50D die in 2009 uitkomt met een full frame van 14 MP en die aan 8fps schiet, buffer voor 30 beelden.
            Schrijft bovendien weg met UDMA.

            Dan hebben we gelijk weer meer ruimte vooraleer tegen de grens aan te lopen. En hogere schrijfsnelheden. Voor de prosumers en de high end professional camera's zie ik geen SD zitten in de toekomst. En de opvolger van de 450D gaat misschien ook aan 12 of 14MP met 6,5 fps schieten... met SD? Ik zag liever SD in compactjes en CF in DSLR's.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #7
              Re: high end DSLR's en SD cards?

              in orde van upgraden denk ik maar dat de megapixels hoger worden, maar dat de FPS dezelfde gaan blijven. ongeveer 3fps voor de xxx serie, en 6a7 fps voor de xx reeks. En de topcameras van de eos 1D reeks rond de 10fps.
              Ik merk ook op dan de 1DS reeks er maar 5 schiet per seconde. voor 21megapixels.

              Comment


              • #8
                Re: high end DSLR's en SD cards?

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Ik zag liever SD in compactjes en CF in DSLR's.
                Zelfde hier, ik kan aannemen dat de Ixus kleinere kaartjes gebruikt omwille van de beperkte ruimte, maar een DSLR is groteren en robuust en dat moet de kaart ook zijn.
                De tijd zal uitwijzen of Canon al dan niet een foute stap gezet heeft met de overstap naar SD kaartjes in hun instapper, ik zal tegen de tijd dat mijn 350d aan vervanging toe is toch overwegen voor een duurder toestel (mits deze CF bezit).
                Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                Website : http://runaque.deviantart.com/

                Comment


                • #9
                  Re: high end DSLR's en SD cards?

                  De 1D heeft sinds versie II of daaromtrend anders ook al een SD slot, dus zo raar is dat niet.

                  Anyway, de toekomst van CF is lange tijd onzeker gebleven. CF is qua mogelijkheden min of meer end of life; de parallele ATA gebaseerde interface van CF is inmiddels ruim achterhaald door SATA. Voor de volgende stap in performance moet er echt van ATA afgestapt worden.

                  Waar SD verder ging met SDHC is het pas sinds kort geleden dat het CF consortium CF+ en CFast aankondigden. Ook Canon weet niet waar het naar toe gaat op het moment. In dit verhaal over Cfast zegt Canon's Chuck Westfall:
                  When I asked Chuck Westfall, technical adviser for Canon USA's professional products marketing division, whether CFast would catch on, he was equivocal. "It remains to be seen. What drives the market is cost and performance issues and availability," he said. Canon's caution, for example, meant it only moved its low-end Rebel SLR line to SD flash memory when the card format was very well established.

                  Comment


                  • #10
                    Re: high end DSLR's en SD cards?

                    Volgens een aantal artikels, kris kras verspreid over het Inet, schijnt de industrie haar eieren in de SD(HC) mand te leggen als nieuwe "technologie standaard" met de idee dat ook hierop het zwaartepunt van de ontwikkeling zal liggen, vooral wegens de plaatsbesparing in het gigantische segment van de P&S ... er wordt voorzichtig gesuggereerd dat CF zijn beste tijd gehad heeft .. we zullen wel zien ..

                    Comment


                    • #11
                      Re: high end DSLR's en SD cards?

                      Pfff.... ni gemakkelijk. Maar zoals Joost stelt: de 1 serie heeft SD én CF.
                      Dan zal ik van miserie toch maar een 1'tje kopen volgend jaar of zo...

                      Maar aan 't eind van zijn historie? CF?
                      En SD dan? Geraakte niet voorbij de 2GB barriere zonder truukje van SDHC.
                      Straks smeren ze ons een nieuwe standaard aan.
                      Ik gok liever op UMDA.
                      Last edited by Yourt; 16 maart 2008, 15:21. Reden: extra info
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: high end DSLR's en SD cards?

                        Ik snap eigenlijk niet dat er zoveel commotie is over welk type flash-kaart het zal halen.
                        Als je de belachelijke prijzen ziet momenteel van CF en SD(HC) kaartjes, waar ligt dan het probleem?
                        Heb je nu CF en je volgende DSLR SDHC, koop je toch gewoon een paar nieuwe SDHC kaartjes van 4 of 8GB voor €50/stuk (of kosten ze nu alweer minder )?

                        Ik lig er in elk geval niet wakker van...
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #13
                          Re: high end DSLR's en SD cards?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          Straks smeren ze ons een nieuwe standaard aan.
                          Ik gok liever op UMDA.
                          CFast, dat moet de nieuwe standaard worden. Of SDHC... zelfs Chuck Westfall weet het (nog) niet .

                          Comment


                          • #14
                            Re: high end DSLR's en SD cards?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Pfff.... ni gemakkelijk. Maar zoals Joost stelt: de 1 serie heeft SD én CF.
                            Dan zal ik van miserie toch maar een 1'tje kopen volgend jaar of zo...

                            Maar aan 't eind van zijn historie? CF?
                            En SD dan? Geraakte niet voorbij de 2GB barriere zonder truukje van SDHC.
                            Straks smeren ze ons een nieuwe standaard aan.
                            Ik gok liever op UMDA.
                            Het is misschien overkill,maar in mijn Sony A700 zit al een "SONY CompactFlash UDMA 300x 45Mb/s (write)"

                            Comment


                            • #15
                              Re: high end DSLR's en SD cards?

                              Ja lap... 1 keer UMDA schrijven ipv UDMA en dat wordt 3 keer in quote gezet...

                              Maar idd.: die kaartjes maken de grootste kost niet voor een duurdere body. Een Lexar Pro 300X UDMA van 8GB kost toch wel meer dan 100 €. Nu ja, als het bij de instapmodellen blijft, zit ik nog wel veilig voor even...
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment

                              Working...
                              X