Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

moeilijk scherpstellen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • moeilijk scherpstellen...

    ben een leek in digitale camera's...

    maar ik merk wel dat als ik foto's trek in donkere ruimtes dat mijn camera nogal traag is voor dat het beeld helemaal verwerkt is.

    Hoe noemt dit, en kan ik mijn snelheid met andere vergelijken?
    Want waarschijnlijk kan ik mijn huidige camera niks instellen dat dit sneller gaat?
    Last edited by dkl; 15 maart 2008, 23:24.

  • #2
    Re: ivm nikon coolpix 7600

    Ik denk dat je bedoeld dat het langer duurt vooraleer de foto gemaakt is?
    Heeft te maken met moeilijk scherpstellen.
    Denk niet dat dit te verhelpen is.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: ivm nikon coolpix 7600

      Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
      Ik denk dat je bedoeld dat het langer duurt vooraleer de foto gemaakt is?
      Heeft te maken met moeilijk scherpstellen.
      Denk niet dat dit te verhelpen is.
      Ja dat bedoel ik
      Kan ik deze snelheid vergelijken met andere toestellen?

      Comment


      • #4
        Re: moeilijk scherpstellen...

        Misschien als je vermeldt welk type toestel je hebt, dat meer zinnige tips krijgt. Veel externe flitsers hebben een aanvullende (IR) AF functie.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: moeilijk scherpstellen...

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Misschien als je vermeldt welk type toestel je hebt, dat meer zinnige tips krijgt. Veel externe flitsers hebben een aanvullende (IR) AF functie.
          coolpix 7600 nikon

          Comment


          • #6
            Re: moeilijk scherpstellen...

            Klaardere fotos in donker indien snelheid gewenst (compactcamera)
            - Iso op hoogste stand zetten (of iets verlagen indien teveel ruis - niet auto)
            - Nachtstand proberen (maansymbooltje voorgeprogrammeerd)
            - Evt kamer beter verlichten

            Klaardere fotos in donker wanneer snelheid niet belangrijk is (compactcamera)-
            - Indien je camera iets geavanceerd is zal er een "TV" stand opstaan (sluitertijdvoorkeur) die kan je langer zetten vb 10 sec of meer (wel je camera op tafel of iets vast zetten), dan zal je foto veel klaarder zijn met lange sluitertijden
            - Ook de AV (diafragmavoorkeur) kun je verhogen/verlagen en zien welk effect dit heeft.

            Met een spiegelreflex is het makkelijk, iso 800-3200 en kun je zo snel fotos uit de hand nemen indien zeer weinig licht. Indien schermer (niet volledig donker) kun je steeds je iso wat verlagen naar 400 bvb om minder ruis te hebben.

            Maar een compactcamera zoals uw Nikon Coolpix is niet echt een camera om vlot fotos in het donker te nemen (sensor te klein en teveel ruis).

            Ik had een Canon Powershot S3 IS (geavanceerde compact, nog een stap hoger dan uw Coolpix) maar kocht (ook wegens probleem met teveel ruis of minder snel bij weinig licht) een spiegelreflex Canon 40D. Nu is het een luxe om snel in het donker te fotografferen in combinatie met een lichtsterk F1.4-F2.8 objectief

            Prijzen voor de 400D (€500 body) + €350 voor een lichtsterke Tamron 17-50 f2.8 = €850 en je bent er goedkoopst vanaf van je probleem (en een 400D blijft compact van vorm)

            Comment


            • #7
              Re: moeilijk scherpstellen...

              Oorspronkelijk geplaatst door dkl Bekijk bericht
              ben een leek in digitale camera's...

              maar ik merk wel dat als ik foto's trek in donkere ruimtes dat mijn camera nogal traag is voor dat het beeld helemaal verwerkt is.

              Hoe noemt dit, en kan ik mijn snelheid met andere vergelijken?
              Want waarschijnlijk kan ik mijn huidige camera niks instellen dat dit sneller gaat?
              Ondanks al de goede raad die je hier krijgt (maar die volgens mij nogal naast de kwestie is) zijn er twee factoren die het scherpstellen en de snelheid van de camera beinvloeden.

              1) scherpstellen gebeurt meestal (maar niet altijd) en bij de overgrote meerderheid van de cameras door contrastdetectie. het is dus niet moeilijk om te begrijpen dat in het donker alle katten grijs zijn ttz er zit meestal (te) weinig contrast in de te fotograferen scenes. De truk is om snel een gebiedje te vinden dat voldoende contrast bevat om de camera iets sneller te laten focussen maar stel u daarbij niet te veel voor .. het fenomeen wordt nogal eens "focus hunting" genoemd en zelfs mijn 400D heeft er soms last van ..

              2) Trage verwerking ligt mogelijk aan de zogenoemde "frame substraction" die sommige cameras automatisch toespassen bij lange sluitertijden .. In wezen wordt er eerst een zogenoemde "dark frame" (donkere frame) opgenomen bij dezelfde foto parameters als de te nemen foto. In deze "donkere opname" wordt oa het ruispatroon vastgelegd. daarna wordt de foto genomen en deze "donkere" info wordt dan in de camera afgetrokken van de foto kwestie van de ruis ea binnen de perken te brengen/houden. In sommige cameras kan je deze speciale "ruisbehandeling" bij lange sluitertijden aan of uit zetten

              HTH

              Comment

              Working...
              X