Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

    Beste BD-ers,

    Vandaag heb ik foto's gemaakt tijdens een training van hardlopers. Voor bewegende onderwerpen maak ik uiteraard gebruik van de AI-Servo instelling. Soms echter wil ik tussentijds een foto maken van een statisch onderwerp, de trainer bijvoorbeeld. Normaliter kies ik dan de One-Shot instelling, maak een of meerdere "statische" foto's, ga terug naar AI Servo en vervolg dan het fotograferen van bewegende onderwerpen.

    Mijn vragen zijn de volgende:

    - Een enkele keer maak ik onbedoeld gebruik van AI Servo voor een statisch onderwerp; vrijwel altijd levert dit mij onscherpe foto's op. Wat mij betreft niet vreemd, of hebben jullie mogelijk wel een methode om met AI Servo statische voorwerpen met een redelijke kans op succes vast te leggen.

    - Welke alternatieve (en liefst snelle ...) methode kun je aanraden om snel te switchen tussen AI Servo en One Shot. Is AI Focus mogelijk een optie? Over het gebruik hiervan hoor ik eigenlijk nooit iemand.

    Alvast bedankt voor de suggesties

    Humphrey
    Last edited by hapa; 15 maart 2008, 21:25.

  • #2
    Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

    er zijn 3 modusen op 40D:
    - AI one shot: statisch
    - AI servo: dynamisch
    - AI focus: statisch en vanaf onderwerp beweegt schakelt ie over naar dynamisch

    servo en focus kan wel omgekeerd zijn, zou eens moeten checken in handleiding


    Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
    Beste BD-ers,

    Vandaag heb ik foto's gemaakt tijdens een training van hardlopers. Voor bewegende onderwerpen maak ik uiteraard gebruik van de AI-Servo instelling. Soms echter wil ik tussentijds een foto maken van een statisch onderwerp, de trainer bijvoorbeeld. Normaliter kies ik dan de One-Shot instelling, maak een of meerdere "statische" foto's, ga terug naar AI Servo en vervolg dan het fotograferen van bewegende onderwerpen.

    Mijn vragen zijn de volgende:

    - Een enkele keer maak ik onbedoeld gebruik van AI Servo voor een statisch onderwerp; vrijwel altijd levert dit mij onscherpe foto's op. Wat mij betreft niet vreemd, of hebben jullie mogelijk wel een methode om met AI Servo statische voorwerpen met een redelijke kans op succes vast te leggen.

    - Welke alternatieve (en liefst snelle ...) methode kun je aanraden om snel te switchen tussen AI Servo en One Shot. Is AI Focus mogelijk een optie? Over het gebruik hiervan hoor ik eigenlijk nooit iemand.

    Alvast bedankt voor de suggesties

    Humphrey
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
      Een enkele keer maak ik onbedoeld gebruik van AI Servo voor een statisch onderwerp; vrijwel altijd levert dit mij onscherpe foto's op. Wat mij betreft niet vreemd, of hebben jullie mogelijk wel een methode om met AI Servo statische voorwerpen met een redelijke kans op succes vast te leggen.
      Met AI servo zou je toch ook scherpe foto's moeten krijgen . Als je AI servo gebruikt voor statische onderwerpen moet je opletten dat je met je focuspunt steeds op je onderwerp blijft.
      Je kan ook altijd een van de custom functions aanpassen zodat je de focus kan vergrendelen in AI servo. Hoe je dit moet instellen staat in je handleiding.
      Panasonic G1

      Comment


      • #4
        Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
        Met AI servo zou je toch ook scherpe foto's moeten krijgen . Als je AI servo gebruikt voor statische onderwerpen moet je opletten dat je met je focuspunt steeds op je onderwerp blijft
        Ik heb het idee dat de camera bij AI Servo op beweging "rekent" en daarom het gebruik bij statische objecten niet goed mogelijk is. Ik geef mijn mening echter graag voor een betere....

        Comment


        • #5
          Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Ik heb het idee dat de camera bij AI Servo op beweging "rekent" en daarom het gebruik bij statische objecten niet goed mogelijk is. Ik geef mijn mening echter graag voor een betere....
          Ik heb zonet met mijn 30D, ingesteld op AI servo, een test opname gemaakt van een statisch onderwerp en de camera had er geen moeilijkheden mee...
          Panasonic G1

          Comment


          • #6
            Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

            Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
            Ik heb zonet met mijn 30D, ingesteld op AI servo, een test opname gemaakt van een statisch onderwerp en de camera had er geen moeilijkheden mee...
            In ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite.. Misschien dat ik ook eens een paar testjes moet doen om het voor mezelf zo goed mogelijk na te gaan.

            Ik blijf dan eigenlijk wel met de vraag zitten waarom er uberhaupt een one-shot mode bestaat. Als Ai Servo voor statische en dynamische onderwerpen evengoed werkt, zou je toch geen andere modus meer nodig hebben als fotograaf ...

            Comment


            • #7
              Re: Staische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Ik blijf dan eigenlijk wel met de vraag zitten waarom er uberhaupt een one-shot mode bestaat. Als Ai Servo voor statische en dynamische onderwerpen evengoed werkt, zou je toch geen andere modus meer nodig hebben als fotograaf ...
              Met one shot mode zou je kunnen focussen en daarna opnieuw kaderen terwijl je focuspunt gehandhaafd blijft....

              Of bijv. nadat je AF hebt gebruikt kun je met veel lenzen zelf met de focusring het focuspunt nog aanpassen als je dat zou willen.......
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Statische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                Beste BD-ers,

                Vandaag heb ik foto's gemaakt tijdens een training van hardlopers. Voor bewegende onderwerpen maak ik uiteraard gebruik van de AI-Servo instelling. Soms echter wil ik tussentijds een foto maken van een statisch onderwerp, de trainer bijvoorbeeld. Normaliter kies ik dan de One-Shot instelling, maak een of meerdere "statische" foto's, ga terug naar AI Servo en vervolg dan het fotograferen van bewegende onderwerpen.

                Mijn vragen zijn de volgende:

                - Een enkele keer maak ik onbedoeld gebruik van AI Servo voor een statisch onderwerp; vrijwel altijd levert dit mij onscherpe foto's op. Wat mij betreft niet vreemd, of hebben jullie mogelijk wel een methode om met AI Servo statische voorwerpen met een redelijke kans op succes vast te leggen.

                - Welke alternatieve (en liefst snelle ...) methode kun je aanraden om snel te switchen tussen AI Servo en One Shot. Is AI Focus mogelijk een optie? Over het gebruik hiervan hoor ik eigenlijk nooit iemand.

                Alvast bedankt voor de suggesties

                Humphrey
                Hallo, ik heb nog maar zelf een 40d, en ik ben eens in de handleiding gedoken,
                op de 40D is er een functie die je zo kan instellen dat wanneer je op de < AF ON > knop drukt, je stopt of start met AI SERVO, zie je handleing pag 160.
                C.Fn IV -1 : keuze 2. ( nederlandse handleiding ).

                Ook in de engelstalige handleiding op pag 160.

                Dit is voor deze speciale situatie's waarin je onderwerp dan weer stil staat, en dan weer beweegt.

                Yves

                Comment


                • #9
                  Re: Statische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

                  Constant in AI Servo gaat je batterijen sneller leegzuigen ook hé...
                  en als je een portretje aan het maken bent of een landschap wil vastleggen, is het een beetje overbodig om die servo te gebruiken. Elke beweging die je maakt om te kadreren resulteert dan in herberekenen en evt. proberen bijstellen naar beste instelling.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statische en bewegende onderwerpen met de Canon 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door deschutter Bekijk bericht
                    Hallo, ik heb nog maar zelf een 40d, en ik ben eens in de handleiding gedoken,
                    op de 40D is er een functie die je zo kan instellen dat wanneer je op de < AF ON > knop drukt, je stopt of start met AI SERVO, zie je handleing pag 160.
                    C.Fn IV -1 : keuze 2. ( nederlandse handleiding ).

                    Ook in de engelstalige handleiding op pag 160.

                    Dit is voor deze speciale situatie's waarin je onderwerp dan weer stil staat, en dan weer beweegt.

                    Yves
                    Hartelijk dank, dit ga ik de komende tijd zeker proberen ....

                    Comment

                    Working...
                    X