Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opvolger van panasonic FZ50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opvolger van panasonic FZ50

    Sinds vorig zomer ben ik een trotse eigenares van pana FZ50. afgelopen maand ben ik op reis geweest naar Thailand, samen met een Nikon D40x-bezitter. Er waren elke dag momenten geweest waarbij ik binnenmonds vloekte terwijl hij zonder probleem foto's kon maken, vooral binnenhuis, momenten waarbij je geen tijd hebt om in te stellen, enz... dus ben ik nu serieus aan 't nadenken om over te schakelen naar een DSRL.

    ik had eerst gedacht te wachten op dpreview wat ze te zeggen hebben over Nikon D60 (nu is er blijjkbaar een gerucht dat D60x op komst zou zijn).
    mijn scenario was, afwachten daarvan en dan kiezen tussen
    - Nikon D40x + 18-55mm + 55-200mm VR
    of
    - Nikon D60 AF-S DX 18-55/55-200mm VR
    een lens AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 VR zou beter zijn.

    ik legde dat voor aan mijn schoonvader die meer ervaring heeft en bezitter van nikon d70 en d80. vorig jaar had hij me verteld over d40x maar ik zag niet zo zitten om rond te zeulen met lensen. eigenlijk had ik toen beter geluisterd maar soit. nu vertelt hij me ook te kijken naar canon en als het kan liefst rekening houden met full frame.

    nu kunt ge mss wel snappen dat ik grijs haar begin te krijgen (en ik ben een weegschaal). ik heb dagen gesnuffeld op deze forum, ook "vergelijking tussen canon en nikon" doorgenomen maar daar gaat vooral over duurdere body's wat ik niet wil hebben.
    jullie zouden me aanraden, ga naar de winkel en pak een toestel vast. dat heb ik al gedaan. geen winkel die me laat gaan met een toestel voor 'n week.
    maar als ik nu zeg dat het gewoon mijn bedoeling is om een degelijke snelle toestel te hebben met 'n paar (geen collectie) lenzen. ik fotografeer alles behalve concerten (ik durf toch geen kodakske binnen te smokkelen).en ik wil heel graag een aankoop doen waarbij ik jaren plezier kan aan hebben en niet dus zeker niet elk jaar weer een ander te kopen.

    wat zouden jullie me aanraden?

    ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn voor je eerlijke recht-voor-raap mening!

  • #2
    Re: opvolger van panasonic FZ50

    Belangrijkste vraag: wat is je budget?

    Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax... Je kan erop aan dat de meesten hier hun eigen merk zullen aanbevelen, sommigen omdat ze overtuigd zijn dat hun merk het beste is, anderen dan weer gewoon omdat ze de andere merken niet goed kennen. Elk toestel heeft z'n voor- en nadelen, maar zowat alle toestellen zijn goed, dus echt verkeerd kan je niet kiezen.

    Is het wel niet zo dat de D40 geen focusmotor heeft, waardoor je beperkt bent in je lenskeuze? (ook duurdere lenzen?) De Nikonians zullen daarop moeten antwoorden.

    Wat betreft het testen, ik heb een tweedehandse A100 te koop (goed instapmodel), en hoewel ik het niet een week zal meegeven wil'k gerust een half dagje op tocht mee om het toestel wat uit te leggen en zodat je kan voelen of het je ligt.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: opvolger van panasonic FZ50

      mijn budget is niet laag maar ook niet hoog. ik wil me geen (super)professionele body aanschaffen.
      ik weet dat ik ook rekening moet houden van prijzen van lenzen, dat die van nikon duurder zijn dan die van canon (terwijl body van canon duurder is, dit terzijde) maar ik denk dat ik mag zeggen dat nevenmerken zoals sigma enz... niet moeten onderdoen.

      daar ik al naar winkel geweest ben en verschillende body's in mijn handen had, voelen nikon en canon het beste aan...
      heel erg bedankt voor je aanbod maar ik moet het afslaan, no hard feelings!

      ik weet dat d40 en x geen focusmotor heeft want de lenzen dat wel passen op d70 en d80 kunnen niet op d40 en omgekeerd. doe ik daarom een miskoop als ik toch zou gaan voor d40x of d60?
      stel dat ik nu toch zou gaan voor d40 (of d60), dan bijpassende lenzen aanschaf. een jaar of 3 later komt een betere body op de markt maar die lenzen passen niet op... mss dat je zegt dat ik die lenzen kan verkopen en de juiste koop.

      *zucht*

      Comment


      • #4
        Re: opvolger van panasonic FZ50

        Oorspronkelijk geplaatst door piekietje Bekijk bericht
        ik weet dat d40 en x geen focusmotor heeft want de lenzen dat wel passen op d70 en d80 kunnen niet op d40 en omgekeerd. doe ik daarom een miskoop als ik toch zou gaan voor d40x of d60?
        stel dat ik nu toch zou gaan voor d40 (of d60), dan bijpassende lenzen aanschaf. een jaar of 3 later komt een betere body op de markt maar die lenzen passen niet op... mss dat je zegt dat ik die lenzen kan verkopen en de juiste koop.
        De lenzen met AFs of HSM(moter in de lens Nikkor danwel Sigma) werken altijd op hoger liggende bodies, AF cq MF lenzen hebben geen AF op een D40/60, maar de MF ook niet op alle ander bodies.

        Als er een keus is kiest iedereen voor een AFs/HSM lens, stiller en sneller, en bij de D40/60 is het ineens een probleem, deze camera's hebben er voor gezorgd dat Sigma/Tamron ed ineens met een aantal "AFs"-lenzen kwamen en veel mensen juichten dat toe, maar voor de deze 2 camera's is het ineens een probleem.

        Het enige 'probleem' is de 50/1.8 AFD, goedkoop maar.........de andere AF primes zijn niet echt de doegroep voor D40/60 gebruikers.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: opvolger van panasonic FZ50

          Oorspronkelijk geplaatst door piekietje Bekijk bericht
          ik weet dat d40 en x geen focusmotor heeft want de lenzen dat wel passen op d70 en d80 kunnen niet op d40 en omgekeerd. doe ik daarom een miskoop als ik toch zou gaan voor d40x of d60?
          het stukje "omgekeerd" klopt niet. omdat de D40(x)/D60 geen interne focusmotor hebben, moet er een focusmotor in de lens zetten. maar een lens met focusmotor in gaat ook op alle andere nikon DSLR's werken, zoals de D70/D80. Daarnaast is een focusmotor in de lens (bij nikon/nikkor aangeduid met "AF-S", bij Sigma aangeduid als "HSM") wel veel beter, stelt veel sneller scherp. Dus zo'n paar lenzen hebben is altijd goed.

          Oorspronkelijk geplaatst door piekietje Bekijk bericht
          stel dat ik nu toch zou gaan voor d40 (of d60), dan bijpassende lenzen aanschaf. een jaar of 3 later komt een betere body op de markt maar die lenzen passen niet op... mss dat je zegt dat ik die lenzen kan verkopen en de juiste koop.

          *zucht*
          Als je nu een D40(x)/D60 koopt, komt er waarschijnlijk binnen een half jaar al een betere body uit dus daarvoor moet je het niet laten, da's net zoals bij pc's, je moet normaal niet zien naar wat er komen gaat.
          Maar lenzen die er niet op passen? Nee, Nikon/Nikkor maakt nu al enkele jaren bijna uitsluitend AF-S lenzen, en een opvolger is nog nergens bekend.
          Trouwens, Nikon is (bijna, andere is de Pentax K-mount en de R-lenzen van Leica) het enige DSLR merk dat nog altijd dezelfde lensmount heeft, wat wil zeggen dat een lens gekocht in 1959 nog steeds op de nieuwste D3 gaat passen! Qua compatibiliteit moet je je dus echt geen zorgen maken.


          Verder ben ik een Nikon gebruiker, en ik kan alleen maar aanraden wat ik gewoon ben. Dusja, voor mij is dat Nikon. Ik denk dat je, welke body je ook koopt, zeker een grote sprong voorwaarts maakt. En voor de prijs van een D40 tegenwoordig kan je het bijna niet laten, da's nogal een verschil met toen ik mijn toenmalige "instap DSLR" (de D70s) kocht, die kostte het driedubbele.
          || Photography Blog ||

          Comment


          • #6
            Re: opvolger van panasonic FZ50

            mijn vorige was ook een "deftige" prosumer,
            ik had dezelvde problemen zoals deze van u , tot de dag dat ik besliste om deze weg te doen (was ook nog maar een maand of 8 hoor)
            en een dslr te kopen .
            Ik persoonlijk heb gekozen voor de D40x en 18-200 nikkor lens en heb
            het me nog geen moment beklaagd , het is gewoon super
            (Doe wat je zelf het beste vind, een collega van me heeft een Canon 300D
            en is daar ook supertevreden van ,
            wil ik maar zeggen doe je eigen zin ,
            je zal het je zeker niet beklagen )

            Comment


            • #7
              Re: opvolger van panasonic FZ50

              dikke merci voor jullie reacties!

              moet ik dan ook niet beter kijken naar een full frame toestel? ipv eentje met een kleine zoeker?

              mss dat ik nogmaals naar de winkel ga en me zot laat maken met al de info dat de verkoper durft geven...

              Comment


              • #8
                Re: opvolger van panasonic FZ50

                Oorspronkelijk geplaatst door piekietje Bekijk bericht
                moet ik dan ook niet beter kijken naar een full frame toestel?
                Is toch niet bepaald goedkoop
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                Comment


                • #9
                  Re: opvolger van panasonic FZ50

                  Ik heb zelf nu een nikon D40, ik kom van een FZ-30 af. De D40 is een heerlijke camera, superlicht, prachtige foto's direct uit de camera, en goed en makkelijk toegankelijk menu. Groot voordeel van de D40 is dat je makkelijk tot 800 iso kunt gaan (ik vind 1600 wel erg wild worden qua ruis) en dat is een enorme verbetering t.o.v. de FZ-30 (de FZ-50 zal niet zoveel anders zijn wat dat betreft). Ik vond de foto's van de D40 eerst wat soft vergeleken met de FZ-30, maar de in-camera verscherping van de D40 werkt voor mij prima. De D40x zal vergelijkbaar zijn, met wat meer MP.

                  Comment

                  Working...
                  X