Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D of niet?

    Momenteel heb ik een 40D en een 24-105 mm. Met de crop-factor van het toestel komt dat dus op 38.4-168. Dat is perfect voor wandelingen in de natuur. Je kunt landschappen fotograferen en hebt nog genoeg tele voor een snel passerende vogel.
    Maar als ik in de stad ben, dan is die 38 wat aan de hoge kant.

    Ik zou nu een 17-40 of een 16-35 kunnen kopen wat mij 27.2-64 of 26.6-56 zou opleveren.

    Maar stel dat ik geen lens koop en in plaats daarvan een 5d. Dan heb ik volgende combinaties (met mijn bestaande lens):

    40d = 38.4-168 voor op de buiten
    5d = 24-105 voor in de stad

    Dat is aan beide zeiden nog wat extra. De 5d is al een stuk goedkoper dan vroeger en ik verwacht dat hij nog in prijs gaat dalen, gezien hij reeds 3 jaar loopt en dus binnenkort vervangen zal worden door een mark II of zo (in september misschien?)

    Wat zou u doen? Extra lens of extra body (laten we het geld even buiten beschouwing, wie weet vind ik een sponsor)? En, kan iemand met een full frame mij eens vergelijkende foto's laten zien op 24 mm /26 mm/ 28 mm?
    Eos 5DII - Eos 40D
    EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

  • #2
    Re: 5D of niet?

    Al gedacht aan de EF-S 10-22? Ik had eerst hetzelfde idee maar ik ga wachten op de update van de 5D. Ik heb nu de 10-22 gekocht en ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van de lens. Het is geen L, maar de kwaliteit moet zeker niet onderdoen aan die van de 17-40.
    Zorki-1

    Comment


    • #3
      Re: 5D of niet?

      Ik loop ook al de ganse tijd met die gedachte rond, maar ik heb me voorlopig nog kunnen inhouden Ik ben de laatste tijd veel met landschappen bezig, daarom denk ik om eventueel een 5D als 2e body bij te nemen en die vooral te gebruiken bij landschappen en dan mijn 40D voor vogels en dergelijke.
      Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van de 5D tov de 40D? Is de 5D nog steeds de beste? Bij het fotograferen van landschappen met mijn 40D mis ik eigenlijk toch wat detail en scherpte op 100% en bij grote afdrukken. En misschien ook wel wat teveel ruis, zeker als je met lange sluitertijden zit. Presteert de 5D hier nog steeds beter?

      Nu, de upgrade van die 5D zal toch allicht voor dit jaar zijn, dus misschien wacht ik beter nog. Ik vermoed dat de prijs van de 5D bij het uitkomen van een nieuw model nog zal zakken. Op dat moment kan je nogaltijd kiezen of de specs van de nieuwe 5D de meerprijs waard zijn.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: 5D of niet?

        toekomstgericht wil ik geen ef-s lenzen kopen. Full frames worden zowieso steeds betaalbaarder, dus ooit komt de upgrade en dan ben je met de ef-s lenzen niet veel meer...
        Eos 5DII - Eos 40D
        EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

        Comment


        • #5
          Re: 5D of niet?

          zou gaan voor extra lens ipv een andere body, de body die je hebt is toch een goeie.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: 5D of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            zou gaan voor extra lens ipv een andere body, de body die je hebt is toch een goeie.
            grt,bouk.
            Dat zijn zeer wijze woorden Bouk. Het belangrijkst is het glaswerk, dan komt het mannetje of vrouwtje achter de camera, en dan pas de body.

            De 5D zal nog wel iets minder ruis produceren dan de 40D, maar dat verschil zit dan wel ergens ver achter de komma en is dus alleen van enig belang als je regelmatig bij bijzonder weinig licht fotografeert. Voor mezelf zou ik de 17-40 mm kopen, een pracht van een lens met F4.0 over het hele bereik.
            Beauty need only be a whisper
            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

            Comment


            • #7
              Re: 5D of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door panthera Bekijk bericht
              toekomstgericht wil ik geen ef-s lenzen kopen. Full frames worden zowieso steeds betaalbaarder, dus ooit komt de upgrade en dan ben je met de ef-s lenzen niet veel meer...
              ietwat betaalbaarder misschien wel, maar goedkoop zullen ze nooit worden.
              Uit 1 plak silicium kunnen zo'n 200 AP-c sensors gehaald worden. Weet je hoeveel fullframe sensors? 20...
              moet je nog rekening houden dat er op zo'n kleine schaal gewerkt wordt dat er altijd wel ergens een foutje in kan sluipen, en je bij elk foutje in een sensor kan weggooien.

              Lees er deze white-paper van Canon maar eens op na.
              || Photography Blog ||

              Comment


              • #8
                Re: 5D of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
                ietwat betaalbaarder misschien wel, maar goedkoop zullen ze nooit worden.
                Uit 1 plak silicium kunnen zo'n 200 AP-c sensors gehaald worden. Weet je hoeveel fullframe sensors? 20...
                moet je nog rekening houden dat er op zo'n kleine schaal gewerkt wordt dat er altijd wel ergens een foutje in kan sluipen, en je bij elk foutje in een sensor kan weggooien.

                Lees er deze white-paper van Canon maar eens op na.
                Hoeveel kost zo'n pak silicium en hoeveel procent van de waarde van een sensor is dit dan ? Lijkt mij dat R&D kosten het overgrote deel zijn en dat materiaalkosten niet zo belangrijk zijn.

                Kunt ge zo'n pak niet ergens in den Aldi kopen?

                Comment


                • #9
                  Re: 5D of niet?

                  Hmm ik ging dezelfde topic openen maar zie dat deze al bestaat zodus.
                  Ik heb een 350D en wil dus upgraden, ofwel wordt het de 40D ofwel de 5D.
                  Ik doe vooral nightlife fotografie. Nu hoor ik de ene keer dat de 5D verouderd is, niet meer goed is. de andere keer hoor ik dan dat het een topper is en dat ik ze zeker moet kopen. Wachten op de nieuwe 5D kan ik doen maar mijn buidel zal wss wel niet zo diep tasten.
                  1800 euro voor een body is echt het ultieme maximum voor mij.

                  Nu de 40D is wss wel kleiner dan de 5D wat een pluspunt is voor mijn kleine handjes. De lenzen kan ik ef-s kopen of sigmas kopen zonder verlies te hebben.
                  Bij een 5D wss moeilijker, zijn dan ook zo'n extreem dure lenzen weer. (denkik)

                  Pfff ik weet het zo goed niet meer allemaal.
                  Ik doe vooral nightlife jobs maar wil me ook beetje gaan bezighouden met portretten en fashionshots.

                  Help me out
                  * CANON 5D
                  * www.rockshots.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5D of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Missy Bekijk bericht
                    Nu hoor ik de ene keer dat de 5D verouderd is, niet meer goed is.
                    Uhm... Dat er schimmel op staat? Dat hij een beetje vies begint te ruiken?
                    Maar serieus: een fototoestel kan in elk geval nooit slechter worden. 'Niet meer goed' kan dus echt niet.
                    De volgende kan alleen nog beter zijn - maar de 5D blijft hoedanook een goed toestel.
                    Volgens je budget zit de volgende versie er niet in, dus zie ik geen reden waarom je hem niet zou kopen.

                    Belangrijker om je twijfel te beslechten is welke lenzen je hebt - en wat je nog zou nodig hebben, en welk budget daarvoor is..

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5D of niet?

                      Ik vermoed dat voor uw soort fotografie de 5D nog altijd een paar voordelen heeft. En het gewichtsverschil tussen beide toestellen is geloof ik iets van een 70 gram, dus verwaarloosbaar. Puur op het vlak van beeldkwaliteit is de 5D nog steeds een topper.
                      En alle geruchten ten spijt, is het nog steeds niet zeker dat er in september een opvolger komt. Ik heb nog met de vertegenwoordiger van Canon gesproken op de mini-fotokina in Geel, en hij zei, als er één komt, dat deze dus ten vroegste wordt aangekondigd op de Fotokina.
                      Ik heb het hier in een ander topic al aangekondigd, laat U door de geruchten op Dpreview nu alstublieft niks wijsmaken. Voor PMA waren er ook verschillende die 'betrouwbare inside' informatie hadden over de aankondiging van de nieuwe 5D en over de nieuwe specs. Deze zijn dus allemaal mooi door de mand gevallen, en ik hoop dat dit hier op dit forum geen navolging krijgt.
                      Alles wat er nu wordt aangekondigd is 300 % puur speculatie , dus ook de prijs.
                      De enige die iets weten, hebben waarschijnlijk een non-disclosure afgreement, en houden hun kiezen netjes op elkaar.

                      EDIT : ik twijfel trouwens zelf om te profiteren van de huidige cashback actie...
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5D of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                        Alles wat er nu wordt aangekondigd is 300 % puur speculatie , dus ook de prijs.
                        Inderdaad: als ik lees wat ie zou gaan kosten dan zou ie even duur zijn als de 1d mark III dus dan zou niemand hem kopen.

                        Ikzelf heb beslist om toch maar een lens te kopen: de ef 16-35. Twee redenen: de 5d is niet weather sealed, en als ik hem toch zou hebben, dan blijft de andere waarschijnlijk in de kast liggen. Ik hou het dus bij een lens en wacht nog een paar jaar af wat het gaat worden met die full frames.
                        Eos 5DII - Eos 40D
                        EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5D of niet?

                          Geen slechte beslissing, van de aanschaf van een goede lens hoef je nooit spijt te hebben. Eigenlijk zit ik ook een beetje te wachten op een body die weathersealed is, maar dan beneden de 1D-reeks. Dus een 40D-like toestel, weathersealed, en een grotere sensor, FF of eventueel de sensor uit de 1D (1.3 cropfactor). Deze laatste heeft zijn degelijkheid al bewezen, zowel in hogere ISO en dynamisch bereik, en 10 Mpix is voor mij voldoende. Maar we zullen moeten afwachten. Enerzijds moet Canon dan een toestel uitbrengen dat concurrentieel is qua specs en prijs, anderzijds moet het erop letten dat het de verkoop van de 1D-reeks niet kannabiliseert.
                          Nu, de 30D is niet weathersealed, maar ik heb die toch al in vrij veeleisende omstandigheden gebruikt, dan meestal wel in combinatie met de 17-40, en tot hiertoe nog geen problemen ondervonden. Dezelfde ervaring heb ik trouwens ook al gehoord van 350D-gebruikers, dus ik vind dat we die beruchte weathersealing ook niet hoeven te overschatten, maar het geeft wel een geruststellend gevoel.
                          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5D of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                            Dat zijn zeer wijze woorden Bouk. Het belangrijkst is het glaswerk, dan komt het mannetje of vrouwtje achter de camera, en dan pas de body.

                            De 5D zal nog wel iets minder ruis produceren dan de 40D, maar dat verschil zit dan wel ergens ver achter de komma en is dus alleen van enig belang als je regelmatig bij bijzonder weinig licht fotografeert. Voor mezelf zou ik de 17-40 mm kopen, een pracht van een lens met F4.0 over het hele bereik.
                            Ik ben hiermee absoluut niet akkoord, de body is zeker zo belangrijk als de lenzen. En de 5d een beetje beter dan de 40d, is een uitspraak van iemand die ze niet naast mekaar heeft gehad...Als het over features gaat, ben ik akkoord dat de 40d beter is, maar de beelden uit de 5d... echt geen vergelijk, het is niet enkel de ruis hoor.
                            Dus, heb je geen sportcamera (is de 40d natuurlijk ook, niet), geen live view of andere dingen nodig van de 40d, dan is volgens mij de 5d nu de kampioen, de camera kost niks meer (de mijn komt uit het 3000€ tijdperk), is uitontwikkeld, en ik denk dat het een klassieker word. Want als ze er meer pixels in gaan steken, worden ze kleinder en daar ben ik bang voor. Nu presteerd zo goed als elke lens op de 5d goed, vanwege de grotere pixels.

                            Comment

                            Working...
                            X