Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D/5D... vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30D/5D... vraagje

    vraagje aan alle 30D/5D etc users: iemand die weet of je in die toestellen ook safety "ranges" kan instellen?

    vb:
    shutter speed lowest possible 1/60
    shutter speed highest possible 1/4000
    ISO lowest possible 100
    ISO highest possible 2000
    aperture lowest possible f/16
    aperture highest possible f/1.4

    Dan kan je "by accident" niet buiten uw range gaan waar jij belang aan hecht.
    Iemand enig idee?
    Ben zo wat door de 5D manual aan't pluizen via search functie maar vind het niet direct.
    (zal wel persoonlijk zijn, maar ik vind deze wel handig op de 1D)
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

  • #2
    Re: 30D/5D... vraagje

    Volgens mij gaat dit niet met de 5D, 30D heb ik niet meer maar daar zit volgens mij ook deze functie niet op, lijkt me inderdaad soms wel handig.

    Comment


    • #3
      Re: 30D/5D... vraagje

      Ik denk niet op de 5D, op de 30D in elk geval niet. Ik heb het wel op mijn camera maar kan met de beste wil geen enkele situatie bedenken waarvoor ik dit handig zou vinden.

      Comment


      • #4
        Re: 30D/5D... vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ik denk niet op de 5D, op de 30D in elk geval niet. Ik heb het wel op mijn camera maar kan met de beste wil geen enkele situatie bedenken waarvoor ik dit handig zou vinden.
        kan me best voorstellen dat je bvb bij sportopnames niet onder een bepaalde shutterspeed wil zakken.

        gr Ruto

        Comment


        • #5
          Re: 30D/5D... vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door ruto Bekijk bericht
          kan me best voorstellen dat je bvb bij sportopnames niet onder een bepaalde shutterspeed wil zakken.

          gr Ruto
          Dan kom je toch thuis met onderbelichte foto's, als er niet voldoende licht is??

          Je kan ook zelf een bepaalde sluitertijd kiezen, en de iso op automatisch zetten. Maar als dan het diafragma niet ver genoeg open kan, en de iso niet hoog genoeg, dan zijn de foto's nog steeds onderbelicht.

          In situaties met weinig licht werk ik altijd in de diafragma-voorkeuze, en zet ik het diafragma (bijna) helemaal open (afhankelijk van de gebruikte lens). En dan kies ik een iso-waarde waarbij de sluitertijd nog aanvaardbaar is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: 30D/5D... vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door ruto Bekijk bericht
            kan me best voorstellen dat je bvb bij sportopnames niet onder een bepaalde shutterspeed wil zakken.
            Black Bandit maakt mijn antwoord eigenlijk overbodig.

            Ik vraag me overigens af of je een DSLR moet aanschaffen als je alles qua belichting aan de camera zelf wilt overlaten.

            Comment


            • #7
              Re: 30D/5D... vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Black Bandit maakt mijn antwoord eigenlijk overbodig.

              Ik vraag me overigens af of je een DSLR moet aanschaffen als je alles qua belichting aan de camera zelf wilt overlaten.
              Kijk, ik denk dat hier bedoeld wordt dat je kan instellen dat je een bepaalde minimumsluitertijd wil aanhouden bij een bepaald diafragma en dat indien dat niet kan, de ISO automatisch verhoogd wordt om de gewenste sluitertijd en diafragma kunnen aan te houden, zo gek is dat toch niet zou ik denken en bij de 5 en 30D gaat dit niet ...
              Wat heeft dat nu te maken met wel of geen DSLR ? De autofocus moet snel genoeg zijn om de actie te kunnen volgen en dan heb je meestal wel een DSLR nodig.

              @ Leonidas, is je nickname niet gepatenteerd want dat is toch ook een pralinewinkel niet ?
              Make love not war !!!

              Comment


              • #8
                Re: 30D/5D... vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door DigiWilly Bekijk bericht
                @ Leonidas, is je nickname niet gepatenteerd want dat is toch ook een pralinewinkel niet ?
                Nee hoor, het is een gewone, alledaagse Griekse naam. Maar toch bedankt voor je zorgen.


                Last edited by Leonidas; 13 maart 2008, 17:38.

                Comment


                • #9
                  Re: 30D/5D... vraagje

                  Ik heb me ook al afgevraagd of zo'n functie bestaat.

                  voorbeeld van situatie waar ik het kon gebruiken:

                  een optreden met heel afwisselende belichting, meestal neem ik dan diafragma voorkeur, en zet het op 1.8 of 2.8, en meestal zijn de fotos goed genoeg (met sluitertijd rond de 60-100) qua belichting, maar soms is het net iets te donker en krijg je een sluitertijd, van 1/10 of nog langer.. als je die sluitertijd nu zou kunnen locken op 1/60 als langste tijd, dan heb je mss een donkere foto maar kan je er in uw rawbewerking er mss nog iets uithalen, terwijl die foto op 1/10e helemaal om zeep is door bewegingsonscherpte

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30D/5D... vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Black Bandit maakt mijn antwoord eigenlijk overbodig.

                    Ik vraag me overigens af of je een DSLR moet aanschaffen als je alles qua belichting aan de camera zelf wilt overlaten.
                    ik doe zoveel mogelijk alles manueel, camera staat bijna altijd in de M-stand.

                    maar vorige zomer ben ik met een telelens een BMXcontest in Duitsland gaan fotograferen, en als je de hele tijd een rijder volgt die door het hele park rijdt dan veranderd het licht constant, en je weet ook niet waarheen de rijder gaat gaan, en dan is een autofunctie wel handig. En met een sluitertijd langer dan 1/500th kan je je foto's wel wegwerpen...
                    || Photography Blog ||

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30D/5D... vraagje

                      Ben nog steeds niet overtuigd...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30D/5D... vraagje

                        Ik heb die functie... op mijn G9
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 30D/5D... vraagje

                          Leonidas : je gaat toch nooit beweren dat je nooit in omstandigheden komt te fotograferen waar je voor uw eigen een veiligheidsgrens instellen niet praktisch zou vinden?
                          vb: low light fotografie, vb sportfotografie, vb bepaalde zaken waar je altijd een lange dieptescherpte nodig hebt enz enz

                          enfin ja, was toevallig op m'n 1D mee aan't spelen en ik vond dit superpraktisch. Vandaar dat ik dan ook in de custom settings in de andere aan't zoeken was of die dat ook op één of andere manier kunnen.
                          Imagination is more important than knowledge...
                          http://www.kiekje.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 30D/5D... vraagje

                            D200 heeft dit als volgt bij iso auto:

                            Max iso - 800*
                            Langste sluitertijd - 1/60*
                            * = instelbaar
                            Dus als je sluitertijd volgens de lichtmeter langer als 1/60 word dan gaat ie automatisch zijn iso verhogen tot dat de sluitertijd 1/60 of sneller is.
                            Of totdat hij op iso 800 staat en dan mag ie niet meer verder.

                            En ik vind dit geneens zo'n slechte functie.

                            Je laat tenslotte niet alles aan de camera over maar als t ff snel moet gaan is hulp toch wel makkelijk.
                            Ik ken maar weinig mensen die alles handmatig doen, en dan heb ik het over scherpstellen inc afstand meten en dat soort dus echt alles handmatig.

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: 30D/5D... vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Black Bandit maakt mijn antwoord eigenlijk overbodig.

                              Ik vraag me overigens af of je een DSLR moet aanschaffen als je alles qua belichting aan de camera zelf wilt overlaten.
                              En ik vraag me af waarom er kanjers van toestellen worden gekocht en dan de mogelijkheden die deze toestellen bieden niet zou worden benut.

                              Comment

                              Working...
                              X