Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor een starter???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera voor een starter???

    Hallo,

    in september start ik met een opleiding fotografie en de leraar raadde me aan om een digitale spiegelreflexcamera aan te schaffen!
    En dan zei hij dat de Nikon D80+Nikkor 18-200mm zijn voorkeur had, maar nu moet ik wel toegeven dat dit wel een beetje over mijn budget gaat!

    Wat zouden jullie mij aanraden om als beginner te gebruiken? En liefst een camera die minder duur is, mijn budget is 600 tot 900 euro.

  • #2
    Re: Welke camera voor een starter???

    beetje een vreemde aanrader voor een leraar hoor, maar zoek eens in tweedehands.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera voor een starter???

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      beetje een vreemde aanrader voor een leraar hoor, maar zoek eens in tweedehands.
      grt,bouk.
      Waarom is dat vreemd bouk? En wat zou jij me aanraden?
      Toch al bedankt voor je antwoord hé!

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera voor een starter???

        Niemand???

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera voor een starter???

          Ik kan uiteraard niet voor Bouk spreken, maar de D80 lijkt mij niet meteen een instapmodel. Als je pas begint met digitale fotografie doe je er misschien beter aan een instapmodel te kiezen. Zelf ben ik Canonist (zie mijn signature) maar bij Canon zijn de instapmodellen xxxD (mijn 350D is er zo eentje), de prosumer modellen xxD (zoals mijn 'droom'camera de 40D) en de professionele toestellen xD. Bij Nikon ben ik niet zo zeker van de indeling.
          Eerste vraag: Nikon of Canon, of een 'derde' ? (er zijn hier Pentax-gebruikers, naast Olympus-fans en Sony-freaks, en dan vergeet ik er nog enkele te noemen).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera voor een starter???

            Ik zou nen 400 d aanraden, heeft alles wat je nodig hebt. Start met de 17-55 kitlens, paar maand later nieuwe (2de handslens), nog een maandlater een flitser, nog een maand later een batterijgrip (is zeker een aanrader).
            Een voor dat ge het weet zijt ge aan het vloeken dat ge niet alles in u fototas krijgt !!!!
            Ik denk dat het beter is meer te investeren in lenzen dan in een body (die zijn toch nog snel aan het veranderen).
            Ik zou zeker bij Canon (Of Nikon) blijven omdat ge makkelijk 2de hands spullen vindt.

            Groeten

            HuB

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera voor een starter???

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik kan uiteraard niet voor Bouk spreken, maar de D80 lijkt mij niet meteen een instapmodel. Als je pas begint met digitale fotografie doe je er misschien beter aan een instapmodel te kiezen. Zelf ben ik Canonist (zie mijn signature) maar bij Canon zijn de instapmodellen xxxD (mijn 350D is er zo eentje), de prosumer modellen xxD (zoals mijn 'droom'camera de 40D) en de professionele toestellen xD. Bij Nikon ben ik niet zo zeker van de indeling.
              Eerste vraag: Nikon of Canon, of een 'derde' ? (er zijn hier Pentax-gebruikers, naast Olympus-fans en Sony-freaks, en dan vergeet ik er nog enkele te noemen).
              Nikon:
              Dxx(s) => consumer
              Dxxx => Semi pro
              Dx => Pro

              Denk D40 of D60 met een 18-200 (al weet ik niet zeker of die op de D40 past)

              Sony heeft onlangs zijn gamma ferm uitgebreid, dus misschien een A100 ofzo met een goei lens.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera voor een starter???

                Gezien de nieuwe camera's in het gamma van Sony zou ik (gezien je budget) een tweedehandse A100 aanraden (heel wat sony'ers hebben geupgrade naar de A700, waardoor ze nu hun A100 verkopen, zoals ik ), met kitlens bijvoorbeeld (18-70mm). Dan blijf je nog héél mooi binnen budget, hou je wat geld over voor accessoires of een beginnend spaarpotje voor latere uitbreiding wat lenzen betreft. En je krijgt toch wel waar voor je geld, de A100 biedt veel voor z'n prijs

                Over andere merken spreek ik me niet uit, ken'k niks van
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera voor een starter???

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Eerste vraag: Nikon of Canon, of een 'derde' ? (er zijn hier Pentax-gebruikers, naast Olympus-fans en Sony-freaks, en dan vergeet ik er nog enkele te noemen).

                  Dat weet ik eigenlijk ook niet goed!
                  Er zijn mensen die mij zeggen dat ze beiden goed zijn, dus ja!


                  Bedankt voor alle antwoorden!!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera voor een starter???

                    gezien de komst van de 450D is de 400D nog wat in prijs gezakt en dat is een prima toestel (zie handtekening ).

                    Bij Studio73 heb je een kit van 649 € met daarin :

                    EOS 400D
                    EF-s 18-50 kitlens
                    batterijgrip + extra batterij
                    2gb geheugenkaart
                    reinigingssetje
                    tas om alles op te bergen

                    Als je dan nog een langere zoomlens wil, kan je starten met de tamron 70-300 die nieuw 139 € kost bij studio 73.

                    Mijn broer heeft bovenstaande kit gekocht en is heel tevreden...

                    Bovendien krijg je van Canon nu nog 60 € terug van je 400D dus eindsom komt dan op 589 €

                    Studio73 heeft blijkbaar zijn prijs omhoog gedaan : klikkerdeklik
                    Last edited by Hans Swolfs; 13 maart 2008, 10:45. Reden: prijswijziging studio73
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera voor een starter???

                      Beste Leen,

                      Welk merk je koopt is van ondergeschikt belang, zelfs welk type is niet zo belangrijk. Wat ik je aanraad is dat je een toestel koopt dat je ligt.
                      Vergeet niet, dat het vooral de persoon die de camera bedient is die het verschil maakt. Elk toestel heeft zijn voor- en nadelen. Een nieuwer type toestel is (bijna) altijd beter. Het argument dat je voor een systeem kiest (ivm de hoeveelheid beschikbare lenzen) is zelfs niet zo belangrijk. Ikzelf amuseer mij met men pentax. Voor mij is het zelfs een voordeel dat ik niet hoef te kiezen uit een overgroot aanbod
                      Enkel olympus vind ikzelf iets minder een aanrader (en dit vanwege de kleindere sensor en de daarbij horende grotere scherptediepte), alhoewel, zij hebben dan weer zeer goed glas...
                      Je ziet, het is niet enkel jij die met dat probleem worstelt.
                      Veel plezier alvast nog.
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera voor een starter???

                        Als die cursus werkelijk tot doel heeft fotograaf te worden zou ik ook eerder opteren voor een tweedehands 20D of 30D of een D200 van Nikon.
                        Uw budget om dan nog wat kwaliteitsglas aan te schaffen is dan misschien een beetje aan de lage kant.
                        In ieder geval die 18-200 van nikon zou ik toch maar in de winkel laten liggen
                        Goede zooms hebben meestal maar een zoom factor van 3X . Bijvoorbeeld ; 70-200 mm, 24-70mm. Jammer genoeg overstijgt zo één lens soms al uw hele budget

                        Erwin
                        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera voor een starter???

                          Misschien de Olympus E410 die je nu voor €499 kan kopen in de fnac. Met 2 kitlenzen!
                          OLYMPUS E-410 + olympus lenzen 14-42mm en 40-150mm

                          Er zijn 3 hoofdzaken die verschillend zijn van de andere en/of duurdere toestellen.

                          1. kleinere body
                          2. formaat 4-3 tov 3-2
                          3. nog geen beeldstabilisatie

                          Maar als instap en vooral naar de prijs kijkend een goede start
                          OLYMPUS E-410 14-42mm en 40-150mm | sony DSC-W80 | Fuji FinePix S304

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera voor een starter???

                            Oorspronkelijk geplaatst door leen1982 Bekijk bericht
                            Hallo,

                            in september start ik met een opleiding fotografie en de leraar raadde me aan om een digitale spiegelreflexcamera aan te schaffen!
                            En dan zei hij dat de Nikon D80+Nikkor 18-200mm zijn voorkeur had, maar nu moet ik wel toegeven dat dit wel een beetje over mijn budget gaat!

                            Wat zouden jullie mij aanraden om als beginner te gebruiken? En liefst een camera die minder duur is, mijn budget is 600 tot 900 euro.

                            Nét erover : D80 met 35mm 2.0 (daarmee leer je tenminste fotograferen)=950 € bij Konijn of desnoods met een 18-70mm kitlens
                            (ong. zelfde prijs)
                            Last edited by mexicano; 13 maart 2008, 14:58.
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera voor een starter???

                              Voor jouw budget zou ik hier in tweedehands gaan kijken.

                              Bijvoorbeeld:


                              neem daaruit de D70 met 18-50 en 70-300. Dan ben je er ongeveer voor je budget en je hebt een meer dan uitstekende set om mee te beginnen

                              of


                              (de D70 is wel de betere deal EN goedkoper)

                              of


                              D70 nog steeds betere deal

                              ... en er zijn nog meer bodies te koop en afzonderlijke lenzen. Maar die eerste die ik daar opnoemde is een prima deal vind ik.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X