Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 of Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 of Canon 40D

    toch noch maar effe zitten rondkijken, en vermits ik nog niks qua lenzen of accecoires heb moet ik dus niet echt ergens rekening mee houden.

    Door de cashback actie van Canon ben ik aan het twijfelen geraakt. Een D80 of een 40D? Was er eigenlijk rots vast van overtuigd een D80 te kopen, maar de Nikon-cashback valt toch lichtjes tegen...

    Dus een simpele vraag:

    Wat raden julie aan voor iemand die nergens rekening mee moet houden?

    Mvg,

    Vincent Vanhumbeeck
    Vincent blogt

  • #2
    Re: Nikon D80 of Canon 40D

    domme vraag:

    wat is die cashback?
    gewoon andere naam voor korting?
    Nikon D300s

    \o/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 of Canon 40D

      Oorspronkelijk geplaatst door RobbyD Bekijk bericht
      domme vraag:

      wat is die cashback?
      gewoon andere naam voor korting?
      systeem dat je je barcode en factuur moet opsturen naar hen en dat zij een bepaald bedrag terugbetalen.

      Mvg,

      Vincent Vanhumbeeck
      Vincent blogt

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 of Canon 40D

        ah ok,

        thx
        Nikon D300s

        \o/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 of Canon 40D

          Het zijn beide goede toestellen maar de D80 body is toch nog 250 a 300 euro goedkoper dan de 40D. Met het verschil kun je een betere lens of een externe flitser kopen.

          Het belangrijkste functionele verschil is de live-view van de 40D die er niet is bij de de D80. De D80 is ook wat kleiner en lichter, wat voor sommigen een voordeel is, anderen zien dit als een nadeel.

          Indien dit je eerste reflex toestel is, kan ik de 18-200 VR lens aanbevelen van Nikon. Canon heeft zo'n allround lens niet.

          Kurt.
          Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 of Canon 40D

            Met beide camera's kun je natuurlijk niet verkeerd gaan. De 40D is wat moderner en heeft volgens mij liveview.

            Als ik opnieuw moest beginnen, zonder merkenvoorkeur, zou ik voor Canon gaan. Maar als je een (irrationele) gevoelsmatige voorkeur voor Nikon hebt dan zou ik dat wel meewegen. Want anders blijft het knagende gevoel dat je eigenlijk een Nikon had willen kopen Eenmaal gekozen voor een systeem is het lastiger om later weer over te stappen.

            Denk natuurlijk ook aan de lenzen die je wil kopen. Wil je serieus bezig met telelenzen dan kun je misschien beter naar Canon gaan. Wil je een all round lens met groot bereik, dan zit je weer beter bij Nikon met zijn 18-200VR.
            De 40D zal ook qua ruis beter presteren. Maar de vraag is of dat voor jou werkelijk een issue is. Voor flitsfotografie kun je dan weer beter bij Nikon terecht en zo kan ik nog even doorgaan.

            Pak de camera's ook eens vast. Wat voelt beter aan? Bij de Nikon zitten de knoppen weer meer op de juiste plaats.

            De opvolger van de Nikon D80 wordt in de herfst verwacht. Dat zal een dijk van een camera zijn.
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 of Canon 40D

              Ik heb nikon maar neem niet dezelfde fout als ik.

              Kijk eerst naar de lenzen en koop dan je body.

              Canon heeft een zéér mooie en betaalbare F4 reeks van lenzen die nog betaalbaar zijn.

              Nikon heeft topmateriaal maar je moet er wel zeer voor voor over hebben.

              Ik had momenteel liever een canon maar dat omwille van de F4 en de telezoomlenzen die canon heeft
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 of Canon 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                Ik heb nikon maar neem niet dezelfde fout als ik.

                Kijk eerst naar de lenzen en koop dan je body.

                Canon heeft een zéér mooie en betaalbare F4 reeks van lenzen die nog betaalbaar zijn.

                Nikon heeft topmateriaal maar je moet er wel zeer voor voor over hebben.

                Ik had momenteel liever een canon maar dat omwille van de F4 en de telezoomlenzen die canon heeft
                Volg ik. Nikon is duur.
                De D80 is een goede camera, eigenlijk een 'kleine' D200. Maar zelf als ik moet kiezen tss de D200 en de 40D zou ik voor de 40D gaan. Alleen -uit het vuistje geredeneerd ; ik ben geen specs database - voor vb weather sealing zou ik kiezen voor de D200. De 40D doet het zelf heel goed tegenover de D300. De foto's op dpreview's review zijn voor mij in het voordeel van de 40D.

                Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                Met beide camera's kun je natuurlijk niet verkeerd gaan. De 40D is wat moderner en heeft volgens mij liveview.

                Als ik opnieuw moest beginnen, zonder merkenvoorkeur, zou ik voor Canon gaan. Maar als je een (irrationele) gevoelsmatige voorkeur voor Nikon hebt dan zou ik dat wel meewegen. Want anders blijft het knagende gevoel dat je eigenlijk een Nikon had willen kopen Eenmaal gekozen voor een systeem is het lastiger om later weer over te stappen.

                Denk natuurlijk ook aan de lenzen die je wil kopen. Wil je serieus bezig met telelenzen dan kun je misschien beter naar Canon gaan. Wil je een all round lens met groot bereik, dan zit je weer beter bij Nikon met zijn 18-200VR.
                De 40D zal ook qua ruis beter presteren. Maar de vraag is of dat voor jou werkelijk een issue is. Voor flitsfotografie kun je dan weer beter bij Nikon terecht en zo kan ik nog even doorgaan.

                Pak de camera's ook eens vast. Wat voelt beter aan? Bij de Nikon zitten de knoppen weer meer op de juiste plaats.

                De opvolger van de Nikon D80 wordt in de herfst verwacht. Dat zal een dijk van een camera zijn.
                Maar dit is ook heel juist natuurlijk. Hoe voelt de camera, lenskeuze, ...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 of Canon 40D

                  Als je tussen D80 of 40d wilt kiezen ga dan voor de 40d, maar er is ook nog leven buiten nikon en canon, bvb de sony a350 met autofocus mogelijkheid tijdens live-view,ingebouwde stabilisatie en draaibaar LCD scherm en vrij goede standaard lens in kit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 of Canon 40D

                    Deze camera's kunnen niet vergeleken worden in mijn ogen.

                    De D300 en 40D worden met elkaar vergeleken als semi pro toestel, terwijl nikon een D60 en D80 als instapmodellen heeft met canon een 400D. Deze camera's staan mijns inziens niet perfect op dezelfde hoogte en vallen dus niet te vergelijken. Appelen met peren....

                    Ik was in de veronderstelling dat de 40D "beter" is (betere specs, betere resultaten) dan de D80. Maar de D80 is goedkoper (een hele zwats goedkoper)

                    in antwoord op PSG geloof ik hetzelfde tussen de D300 en 40D.

                    Ik ben in de veronderstelling dat de D300 "beter" is (betere specs, betere resultaten) dan de 40D. Maar de 40D is goedkoper (een hele zwats goedkoper).

                    Dus mijn aanraden is: kijk naar je budget, want je moet er hard genoeg voor werken (veronderstel ik )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 of Canon 40D

                      Ik heb gisteren zelf de 40D gekocht.

                      Ik was ook aan het twijfelen tss de D80 en de 40D.
                      Ik heb dan eens heel objectief een prijs laten maken met een lens van 17_85 met stabilisatie. UV-filter, reserve batterij en externe flits.

                      Dan kwam de D80 er een 7 euro duurder uit.

                      Daarna heb ik de 40D en de 400D onderworpen aan dezelfde studie. dan was de 400D natuurlijk stukken goedkoper. Doch omdat de 40D voor mij natuurlijker in de hand ligt heb ik besloten de 40D te kopen. De reserve batterij en externe flash koop ik later nog wel eens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 of Canon 40D

                        Mijn grootmoeder zaliger was een Nikon adept. Zelf begon ik analoog met Olympus en de Zuiko lenzen. Nu ben ik onlangs in digitaal overgestapt naar een deftige Canon DSLR (heb een tijd bezig geweest met Pentax EI-2000, en nu dus de 40D).
                        Ze hebben allemaal pro's en cons. Maar de lenzen gaan een groot stuk van je kost uitmaken. Dus kijk daar ook eens naar. En kijk ook met welk soort lenzen je het meest aan de slag wil. Er zijn merken buiten Nikon en Canon, maar qua lensaanbod komen die vaak tekort. Behalve dan het groepje van de 4/3 misschien (met een goede Olympus E-510 bvb. met mogelijke upgrade naar de E-3).
                        Last edited by Yourt; 16 maart 2008, 16:39. Reden: 40D vergeten te vermelden
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 of Canon 40D

                          Indien dit je eerste reflex toestel is, kan ik de 18-200 VR lens aanbevelen van Nikon. Canon heeft zo'n allround lens niet.
                          euh... Canon EF 28-200mm F 3.5-5.6 USM?
                          Oh ja, zonder IS. DIe is er ook, maar da's geen instapper meer dan, de Canon EF 28-300mm F3.5-5.6 L IS USM + zk
                          Zoals ik al aangaf kom je bij Canon en Nikon het beste weg met allerlei combinaties van lenzen in verschillende prijsklasse...
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 of Canon 40D

                            ik had mijn nikon D80 verkocht voor een canon 40D ...

                            de 2 camera's zijn eigenlijk niet te vergelijken, een 40D moet je vergelijken met een nikon D300

                            d80 is te basic, zeer veel last van ruis & artefacts (vanaf 400 iso al !)
                            dat was de reden voor mijn switch naar canon

                            ik vind dat de canon lenzen zeer brudgetvriendelijk zijn in de betere kwaliteitsklasse, prijs van vergelijkbaar nikon objectieven betaal je quasi het dubbel
                            Fuji XPRO1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 of Canon 40D

                              Is het mogelijk (lees: verantwoord) om het probleem van het ontbreken van een allroundlens (alla 18-200mm) op te vangen door hier bv een sigma 18-200 OS op te zetten met een Canonvating dan, of doet deze een totale afbreuk aan de kwaliteit van de 40D. (lichtsterk glas alla f2,8 70-200mm zit er niet in, tenzij iemand natuurlijk wil sponsoren fzo, desnoods een goede 2e hands lens )

                              De Canon werkt nog altijd met CF-kaartjes. Nu is het mogelijk om hier een CF-SD adapter in te steken (als dit bestaat). Zit namelijk lichtjes vast aan mijn aldipod die enkel een sd-card slot heeft. De aldipod heeft wel een usb-host functie, maar ondersteunt de 40D dit om zich als cliënt aan te hangen zodaning dat ik deze via mijn aldipod kan benaderen?

                              mischien een beetje veel vragen, maar de twijfel is nu toch wel echt toegeslagen vermits velen de 40D verheffen tot op het niveau van een D300, wat dan toch een "klein" trapje hoger dan een D80 is. De prijzen liggen momenteel vrij dicht bij elkaar : D80 ong een 652€ en een 40D een 815€....

                              Mvg,

                              Vincent
                              Last edited by viniv; 17 maart 2008, 16:24.
                              Vincent blogt

                              Comment

                              Working...
                              X