Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de strobisten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor de strobisten

    Hoe weten jullie hoe hard je de flits moet zetten en welke instellingen je moet gebruiken?
    Heb op strobist.com gekeken maar vind het allemaal nog al moeilijk uitgelegd.
    Misschien kunnen jullie me op weg helpen

    bedankt
    Killerke
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Re: Vraagje voor de strobisten

    Je hebt 2 mogelijkheden:
    1. Je zet je flitsers op, stelt een waarde in en maakt een testfoto. dan bekijk je de foto en histogram waarna je bepaalt welke aanpassingen je moet doen. Een try en error methode dus.
    2. Je gebruikt een losse lichtmeter en meet het flitslicht. Zo stel je een voor een je flitsers in afhankelijk van het resultaat dat je wil bekomen.

    Je camera zet je op manueel sluitertijd 1/125 en diafragmawaarde tussen 6.3 en 11 om te beginnen.

    Bekijk ook eens de filmpjes van Madmax, tenslotte is het hetzelfde als werken met studioflitsers.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor de strobisten

      in willekeurige volgorde :

      - flitsmeter (meten is weten)
      - ervaring (komt met de tijd wel)
      - histogram (staat op elke digitale kamera)

      In het begin kijk je veel op je historgram (een flitsmeter kost immers wat centen). Dan koop je toch dat dure ding en gebruik je hem consequent. Na een tijdje kan je het op het gevoel en dan steek je die dure flitsmeter terug in de kast of verkoop je hem.

      Mvg,
      TravelToy

      'k moet sneller leren typen :-)
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor de strobisten

        Richtgetal = Afstand x Diaphragma

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor de strobisten

          Maar op mijn 580EX kan ik toch enkel de sterkte van de flits instellen?
          Dat is juist de moeilijkheid vind ik, zou een lichtmeter hier oplossing voor zijn?

          Killerke
          www.knfotostudio.be

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor de strobisten

            Ik heb ook nooit anders geweten dan mijn licht te meten in de studio...doch nu ik zo wat meer met mijn strobist dingen bezig ben, ben ik er van overtuigd dat ik die lichtmeter niet meer echt nodig ga hebben in de toekomst.
            Dus zoals gezegd...eerst meten en dan komt de ervaring meer en meer om de hoek.

            JanMetDePet
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor de strobisten

              je gaat waarschijnlijk op alle flitsintensiteiten je camera (diafragma/sluitertijd/ISO) zo kunnen instellen dat je altijd een correct belichte foto krijgt.

              maar hoe minder intens de flits, hoe meer je, verhoudingsgewijs, het omgevingslicht nog in je foto gaat zien.

              maar als je digitaal werkt, zou ik zeggen, zet de flitsen, en neem een testfoto. en dan aanpassen tot het resultaat je bevalt.

              ik trek al ruim een jaar foto's met flits, en onderhand weet ik wel waar ik 'm moet zetten voor het resultaat te krijgen dat ik wil.
              || Photography Blog ||

              Comment

              Working...
              X