Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D of 40D

    Verdikke, dilemma.
    Ik heb ooit allemaal lenzen gekocht die op een analoge body pastten in de hoop ooit eens een full frame te kopen.
    Ik heb maar twee APS-C formaat lenzen, een Sigma 30mm 1.4 en een Sigma 18-200.

    Ik zou mijn één jaar oude Canon 350D met battery grip, tal van batterijen en de Sigma 18-200mm vervangen. Ik hoop deze set voor ongeveer een 500 euro te krijgen.

    De 5D is "betaalbaar" aan het worden. Ik zou er absoluut de 24-105mm erbij willen, voor mijn reportage werk zou de 5D met 24-105mm en mijn 20D met de 70-200mm erop ideaal zijn. Ik heb nog een Sigma 15-30 voor het bredere werk. Misschien doe ik dan mijn Sigma 24-70mm/f2.8 weg (250 euro?)

    Maar...de 40D is ook wel een ferme camera, daar zou ik dan wel een Sigma 10-20mm bij nemen om de groothoek te hebben. Dan zou de combinatie 40D + mijn huidige 24-70mm en de 20D + 70-200mm een gelijkaardige set geven, met de 10-20mm voor het bredere werk.

    Prijsverschil 2700euro (5D+24-105mm) - 1400euro (40D+10-20mm) = 1300 euro

    Mocht er nu zich een schoon occasie aanbieden van een 5D met 24-105mm hee
    Greetz
    Kurt
    SKurt.be
    www.SKurt.be

  • #2
    Re: Canon 5D of 40D

    stukje van je blog op het forum gezet!? luidop ant denken op het forum

    er is een topic over gestart, of de 'oude 5D' of de nieuwe, of toch de 40D

    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D of 40D

      denk dat voor jou werk een 40D misschien toch wel geschikter zal zijn hoor...
      een 5D geeft niet echt een meerwaarde voor reportagewerk meen ik, zeker niet als je op de 40D een 10-22 zou zetten
      en nog als extra + heb je een pak geld over voor wat andere lenzen
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D of 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        enkele van mijn foto's
        een voorbeeldje van een album gemaakt met Jalbum

        btw Matthais, mooi 'vuurwerk'werk aan zee
        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D of 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door Basile Bekijk bericht
          een voorbeeldje van een album gemaakt met Jalbum

          btw Matthais, mooi 'vuurwerk'werk aan zee
          een voorbeeldje dat dringend eens moet upgedate worden (of is het nu geupdate)


          tis tussen haakjes vuurwerk opt ster, een recreatiepark in sint niklaas, maar bedankt voort compliment
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D of 40D

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ...upgedate worden (of is het nu geupdate)
            ...
            geüpdatet

            Mario

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D of 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              een voorbeeldje dat dringend eens moet upgedate worden (of is het nu geupdate)
              Bijgewerkt.
              Ik ben er klaar mee.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D of 40D

                Gaat dat hier nu nog over 5D of 40D ???
                SKurt.be
                www.SKurt.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D of 40D

                  Hallo iedereen,

                  Heb me vorige week 40D aangeschaft met kitlens.
                  Deze week een beetje zitten spelen hiermee en is echt leuk toestel.
                  Voelt zeer degelijk aan ook.

                  Groeten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D of 40D

                    Dag Kurt,

                    Ik zit ook in een gelijkaardig vraagstuk met kanshebbers 40D, D300 en 5D.
                    D300 omdat ik nu Nikon materiaal heb. 40D en 5D omdat Canon meer biedt voor hetzelfde geld en ik hun tonen/sensors beter vind.
                    Zelfs de D3 kan me niet helemaal overtuigen: een echt iso-beest (heb ik niet nodig) maar de tonen en de scherpte zijn volgens mij beter op de 5D.

                    Na heel wat overpeizingen komt de slotsom voor de 5D voor mij neer op het volgende : 5D neem je omwille van FF en niet voor de rest.
                    FF betekent voor mij heel goede dof controle, een heel goede viewfinder, goed voor breedhoek en een voordeel naar ruis en diffractie (IQ).

                    Goede AF komt niet in dit verhaal voor, ook goede fps niet, tele ook niet, goedkope prijs ook niet. Dit is eerder het verhaal van de 40D.
                    Ik heb de indruk dat de 40D beter bij u past.

                    Ik hou vooral van landschappen en portret, IQ vind ik heel belangrijk en snelheid is voor mij niet belangrijk. Daarom ben ik voorstander van een 5D.

                    Het FF-karakter houdt voor mij ook een oriëntatie nr de toekomst in. In die zin dat crop volgens mij gaat wegebben en FF de overhand gaat krijgen.
                    Aangezien ik dan onmiddelijk voor FF lenzen ga, ga ik later geen switch-kosten hebben om naar FF over te gaan.
                    Ik vermoed wel dat voor tele en macro er altijd nog een markt gaat blijven voor crop.
                    Voor normale brandpunten ala 24-105 vermoed ik evenwel dat de markt eerder naar FF gaat neigen en dat dus reportagewerk
                    uiteindelijk ook allemaal op FF gaat gebeuren.
                    Last edited by PSG; 12 maart 2008, 12:59.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D of 40D

                      Ik vind de foto's die uit een FF-camera komen gewoon veel mooier. Benadert veel meer de analoge foto's vind ik, ook qua detail. Rustgevender, meer gebalanceerd, you name it. Maar je lenzen worden wel wat duurder hé.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D of 40D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Maar je lenzen worden wel wat duurder hé.
                        Dit wordt vaak gezegd maar hoeft niet persé.
                        Wat is er wat minder : scherpte aan de randen en vignetting.

                        Vignetting : ik vind dit eigenlijk mooi op een portretfoto. Voor andere zaken kan je het met een rawconverter wel oplossen.

                        Scherpte aan de randen: is dit zo erg?? Je staat toch niet op die randen te piepen; je kijkt nr de foto als geheel. De kerninhoud staat normaal niet op de randen.

                        Verder vraagt de 5D minder van een lens en gaat dus een beter resultaat tonen dan op een crop (vb bij breedhoek). Daar is op een crop de lens de beperkende factor omdat de pixeldensiteit te hoog ligt en de lens het niet aankan.

                        Het is dus allemaal hoe je het bekijkt.

                        Goedkope lenzen als een tamron 28-75, 50/1.4 en 17-40/4 doen het goed op de 5D en dat zou mijn setup worden. De 17-40 is niet goedkoop maar je kan het moeilijk een dure lens noemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D of 40D

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          Goedkope lenzen als een tamron 28-75, 50/1.4 en 17-40/4 doen het goed op de 5D en dat zou mijn setup worden. De 17-40 is niet goedkoop maar je kan het moeilijk een dure lens noemen.
                          De Tamron 17-35 schijnt het anders ook niet slecht te doen op een fullframe...

                          Zelfs de Sigma 15-30mm tekent zeer scherp af op een 5D, maar die heeft dan
                          spijtig genoeg weer serieus last van flare eens de zon in het beeld komt...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D of 40D

                            Het kan dat dit alleen mijn probleem is maar ik krijg nooit onscherpe randen met de 5D.

                            Wat doe ik verkeerd.



                            Jan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D of 40D

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Dit wordt vaak gezegd maar hoeft niet persé.
                              Wat is er wat minder : scherpte aan de randen en vignetting.

                              Vignetting : ik vind dit eigenlijk mooi op een portretfoto. Voor andere zaken kan je het met een rawconverter wel oplossen.

                              Scherpte aan de randen: is dit zo erg?? Je staat toch niet op die randen te piepen; je kijkt nr de foto als geheel. De kerninhoud staat normaal niet op de randen.

                              Verder vraagt de 5D minder van een lens en gaat dus een beter resultaat tonen dan op een crop (vb bij breedhoek). Daar is op een crop de lens de beperkende factor omdat de pixeldensiteit te hoog ligt en de lens het niet aankan.

                              Het is dus allemaal hoe je het bekijkt.

                              Goedkope lenzen als een tamron 28-75, 50/1.4 en 17-40/4 doen het goed op de 5D en dat zou mijn setup worden. De 17-40 is niet goedkoop maar je kan het moeilijk een dure lens noemen.
                              Da's waar. Qua prijs/kwaliteit is een 17-40 echt onverslaanbaar. Maar neem nu een Tamron 17-35: hele scherpe lens op mijn 1.6 crop, maar schijnt op een 5D verschrikkelijk slecht te presteren. De 17-40 is inderdaad niet bepaald duur, en dat komt gewoon door die f4. Nou, ik heb een 70-200 f4 IS ook, en die doet voor niks onder vergeleken met de 2.8, alhoewel die een pak euro's duurder is. In theorie 2x snellere sluitertijd, maar als je je lichtmeting ook maar ietsje verlegt, maakt dat al niks meer uit. dus je hebt gelijk: het hoeft inderdaad niet. Daarom heb ik nu al allemaal FF lenzen: de 5D !!! Maar eerst flink sparen.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X