Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw in het circuit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw in het circuit

    Hoi,

    ik ben volledig nieuw in het fotografiecircuit. Althans zo zou je het kunnen stellen. Mijn interesse rijkt wel al enkele jaren ver maar tot nu toe lieten de financiele toestanden geen veroorloving van een deftig toestel toe.
    Bij deze heb ik dus nog niet echt voldoende kennis over de geschikte toestellen voor bepaalde zaken.
    De dingen die ik graag zou gaan fotograferen zijn vooral
    - Graffiti
    - Vervallen panden
    - Steetlife
    - Mensen

    Ik veronderstel dat er niet echt een toestel is dat in staat is dit alles tot prachtige foto's te herleiden.
    Daarom vroeg ik mij dus af of jullie mij hierbij zouden kunnen bijstaan.
    Graag had ik wat info gekregen over alle mogelijke toestellen die hier van pas kunnen komen. Ook al dienen ze maar voor 1 van de opgesomde dingen.
    Als het ook belangrijk is om bepaalde lenzen te overwegen, vermeld dat er dan gerust bij.
    Misschien is het beter om mij te helpen met wat semi-professionele toestellen want ik moet natuurlijk nog veel leren.

    Zou een Panasonic DMC-FZ18 hier bijvoorbeeld van pas kunnen komen of zou dat een slechte aankoop zijn?

    Alvast heel erg bedankt!
    Hopelijk kan ik jullie gauw enkele van mijn eerste resultaten laten zien

  • #2
    Re: Nieuw in het circuit

    Vertel anders eerst even wat meer over hoever je wil gaan.
    bijvoorbeeld:
    -ben je bereid om je camera manueel in te stellen, en dit te leren? de auto-modus geeft vaak goede resultaten, maar ik merk dat ik HEEL vaak naar manueel schakel omdat dit voor mij betere resulaten geeft.
    -ben je bereid om meerdere lenzen te kopen? je kan gewoon een 18-200 lens kopen, waarmee je alles van breedhoek tot telelens hebt, maar de resultaten zullen niet hetzelfde zijn als met een betere lens. ook is voor vervallen panden een superbreedhoek vaak wel leuk.
    -wat is je budget, nu en in de toekomst? (i.e.: ga je er in de toekomst nog in investeren, of enkel nu 1X?
    -misschien een vreemde vraag, maar wil je digitaal of analoog? het lijkt bijna absurd, maar analoog is nog wel degelijk een optie, en een top film-SLR kan je tegenwoordig tweedehands al voor 250euro hebben.

    als het antwoord op bovenstaande vragen nee is, ben je volgens mij misschien beter af met een compact of een bridge.

    is het antwoord ja, dan zal het een SLR worden, en kijken we naar het budget om een model te zoeken dat het best bij je past.
    || Photography Blog ||

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw in het circuit

      Oorspronkelijk geplaatst door Fredn Bekijk bericht
      De dingen die ik graag zou gaan fotograferen zijn vooral
      - Graffiti
      - Vervallen panden
      - Steetlife
      - Mensen

      Ik veronderstel dat er niet echt een toestel is dat in staat is dit alles tot prachtige foto's te herleiden.
      <snap>
      Graag had ik wat info gekregen over alle mogelijke toestellen die hier van pas kunnen komen. Ook al dienen ze maar voor 1 van de opgesomde dingen.
      Nu begrijp ik ook waarom die 'financiele toestanden' ontoereikend waren.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw in het circuit

        Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
        ben je bereid om je camera manueel in te stellen, en dit te leren? de auto-modus geeft vaak goede resultaten, maar ik merk dat ik HEEL vaak naar manueel schakel omdat dit voor mij betere resulaten geeft.
        -ben je bereid om meerdere lenzen te kopen? je kan gewoon een 18-200 lens kopen, waarmee je alles van breedhoek tot telelens hebt, maar de resultaten zullen niet hetzelfde zijn als met een betere lens. ook is voor vervallen panden een superbreedhoek vaak wel leuk.
        -wat is je budget, nu en in de toekomst? (i.e.: ga je er in de toekomst nog in investeren, of enkel nu 1X?
        -misschien een vreemde vraag, maar wil je digitaal of analoog? het lijkt bijna absurd, maar analoog is nog wel degelijk een optie, en een top film-SLR kan je tegenwoordig tweedehands al voor 250euro hebben.
        Wel, ik ben zeker en vast bereid om een toestel manueel te leren instellen.
        Die lenzen ben ik nog niet zeker van, maar ik denk dat ik vooral graag zou beginnen met 1 lens omdat ik nog te weinig kennis van zake heb. Indien ik merk dat ik meer uit een camera kan halen zou ik later misschien wel investeren in andere lenzen.
        Een bepaald budget heb ik niet, sparen is namelijk de boodschap.
        En ik verkies toch wel digitaal...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw in het circuit

          Ik wéét dat er commentaar op gaat komen maar ja:

          Oorspronkelijk geplaatst door Fredn Bekijk bericht
          - Graffiti
          - Vervallen panden
          --> meestal groothoek (10 - 24mm)

          Oorspronkelijk geplaatst door Fredn Bekijk bericht
          - Streetlife
          --> meestal tele (+/- 150 - 300mm)

          Oorspronkelijk geplaatst door Fredn Bekijk bericht
          - Mensen
          --> portret (+/- 50 - 100mm)

          Dus als je deze onderwerpen wil (kwalitatief) fotograferen heb je minstens 2 of 3 lenzen nodig bij een SLR. Een Panasonic DMC-FZ18 bedekt deze range (en meer). Is dat wat je wilde weten?
          equipment: camera's, lenses & some imagination

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw in het circuit

            Volledig eens met de laatste spreker!!
            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw in het circuit

              Ben het volledig eens met SeaSquid ;uit ervaring het volgende
              1)ik heb een dslr met ondertussen enkele lenzen voor allerlei doeleinden , dikwijls denk ik verrek verkeerde lens op (bv je gaat wandelen om straatfotografie te doen en plots zie je iets waar je een breedhoek voor nodig hebt ,sleur je altijd al je gerief mee?)
              2)lenzen wisselen vraagt tijd en brengt met zich mee dat er stof en vuil mee naar binnen kruipt (zelf geen last van omdat op mijn toestel een dust shaker heeft , is echter niet full proof)
              3) mijn partner heeft de panasonic FZ 8 (waar ik soms stiekem jaloers op ben), en heeft van bovenstaande dus geen last , qua lensbereik alles onder één dak , zeer gebruiksvriendelijk en je kan ook alles zelf manueel instellen als je dat wil ,zelfs de mogelijkheid om in RAW te fotograferen is aanwezig.
              Groot pluspunt is de shake reduction ,ook niet feilloos maar het helpt .
              4)de lens van bridgetoestellen in het algemeen en van panasonic en sony in het bijzonder zijn kwalitatief beter dan de kitlenzen bij dslr toestellen.
              5)het enige minpunt in mijn ogen is dat je na verloop van tijd opkijkt tegen een paar beperkingen van je toestel (mijns inziens niet van toepassing op jouw soort fotografie)
              Conclusie : heb je nog nooit een analoge slr gehad begin met een bridge;leer het gebruiken , leer over fotografie & zijn regeltjes , zie je na verloop van tijd dat je interesse toeneemt kan je nog altijd een dslr aanschaffen en heb je een fijn 2°toestel voor op reis ,op wandel etc (in mijn ogen nooit een verloren investering ) hopelijk ben je hier iets mee .
              Groetjes G

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw in het circuit

                Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                Ik wéét dat er commentaar op gaat komen maar ja:



                --> meestal groothoek (10 - 24mm)



                --> meestal tele (+/- 150 - 300mm)



                --> portret (+/- 50 - 100mm)

                Dus als je deze onderwerpen wil (kwalitatief) fotograferen heb je minstens 2 of 3 lenzen nodig bij een SLR. Een Panasonic DMC-FZ18 bedekt deze range (en meer). Is dat wat je wilde weten?
                voor straatfotografie heb je zeker niet altijd een 150-300mm nodig. Ik sleur 'm er maar met de haren bij, maar de vader van de straatfotografie, Henri Cartier Bresson trok bijna al zijn foto's met een 50mm lens (35mm lens op DSLR).

                ik denk dat je met een 18-70 of iets dergelijks al wel een eind komt.


                Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
                Ben het volledig eens met SeaSquid ;uit ervaring het volgende
                1)ik heb een dslr met ondertussen enkele lenzen voor allerlei doeleinden , dikwijls denk ik verrek verkeerde lens op (bv je gaat wandelen om straatfotografie te doen en plots zie je iets waar je een breedhoek voor nodig hebt ,sleur je altijd al je gerief mee?)
                2)lenzen wisselen vraagt tijd en brengt met zich mee dat er stof en vuil mee naar binnen kruipt (zelf geen last van omdat op mijn toestel een dust shaker heeft , is echter niet full proof)
                3) mijn partner heeft de panasonic FZ 8 (waar ik soms stiekem jaloers op ben), en heeft van bovenstaande dus geen last , qua lensbereik alles onder één dak , zeer gebruiksvriendelijk en je kan ook alles zelf manueel instellen als je dat wil ,zelfs de mogelijkheid om in RAW te fotograferen is aanwezig.
                Groot pluspunt is de shake reduction ,ook niet feilloos maar het helpt .
                4)de lens van bridgetoestellen in het algemeen en van panasonic en sony in het bijzonder zijn kwalitatief beter dan de kitlenzen bij dslr toestellen.
                5)het enige minpunt in mijn ogen is dat je na verloop van tijd opkijkt tegen een paar beperkingen van je toestel (mijns inziens niet van toepassing op jouw soort fotografie)
                Conclusie : heb je nog nooit een analoge slr gehad begin met een bridge;leer het gebruiken , leer over fotografie & zijn regeltjes , zie je na verloop van tijd dat je interesse toeneemt kan je nog altijd een dslr aanschaffen en heb je een fijn 2°toestel voor op reis ,op wandel etc (in mijn ogen nooit een verloren investering ) hopelijk ben je hier iets mee .
                Groetjes G
                Persoonlijk denk ik dat je veel meer geneigt gaat zijn om manueel te schieten met een DSLR dan met een bridge. de instellingen zijn toch makkelijker, net als het manueel scherpstellen.
                ten tweede begin je met een DSLR met een investering in een levenslange passie voor fotografie. je begint met een budgetmodel met kitlens, en gaandeweg koop je steeds meer accessoires naargelang je die nodig hebt, en alles wat je koopt is nooit weggesmeten geld. Je koopt een flash, die je kan blijven gebruiken, je verzameling lenzen groeit steeds maar aan.

                met een bridge stel je, vind ik, je keuze voor fotografie gewoon nog even uit, want als je echt geïnteresseerd bent in fotografie, dan is (voor 99% van de mensen) een DSLR toch de enige optie.

                Maargoed, dat is mijn mening, ik zeg niet dat mijn mening beter is of zo, dat moet ieder maar voor zich uitmaken.

                (disclaimer: nu geen opmerking maken over dat je met een P&S camera ook goede foto's kan maken enzo, ik beweer nergens het tegendeel)
                || Photography Blog ||

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw in het circuit

                  Daarom ook punt 5 & conclusie , ik wil serieus bezig zijn met fotografie & had vroeger een slr dus voor mij was er zelfs geen andere optie dan een dslr ;Ts geeft aan dat hij twijfelt ;hij alleen kan uitmaken wat hij wil .
                  Ter verduidelijking , mijn vader ooit een slr bezitter wilde een nieuw toestel ,ik had een bridge aanbevolen maar de verkoper vond een p&s beter passen en maar goed ook op tijd van 1 jaar heeft hij zeker 10foto's gemaakt en nog allemaal bewogen ook nogthans een prima toestel die nikon s10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw in het circuit

                    Heel erg bedankt voor jullie deskundige uitleg!
                    Mijn besluit staat vast en ik zal beginnen met een bridge toestel. Later kan ik dan inderdaad nog altijd investeren in andere camera's.
                    Ik hou jullie op de hoogte van mijn keuze en eerste resultaten!

                    Grtzz..

                    Comment

                    Working...
                    X