Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

    Ik ben sinds vrijdag eigenaar van een Nikon D40, en ik heb zowat zitten snuffelen wat betreft lensen, maar ik moet bekennen dat ik er de ballen van snap

    Komende van de wereld van de compactjes, waar alles simpel was (xX zoom), wie kan me in de juiste richting wijzen om de weg tussen al die zaken te vinden?

    Alle links zijn welkom
    Melodic Pixels

  • #2
    Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

    Vermits je volgens je signature ook concertfoto's maakt, kan ik je in elk geval lichtsterke lenzen (F2.8 of beter) aanraden
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

      Ik heb op mijn website een kleine FAQ gezet (afin, hij is nog niet af...) en daar staan heel wat afkortingen van lensterminologie en zo beschreven...

      klikkerdeklik
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        Ik heb op mijn website een kleine FAQ gezet (afin, hij is nog niet af...) en daar staan heel wat afkortingen van lensterminologie en zo beschreven...

        klikkerdeklik
        Yaay ^^ Thx voor de link

        Wat me eigenlijk het meest onduidelijk is momenteel is wat bv een lens "18-55" inhoudt, als ik het goed begrepen heb kan je door die 55 te delen met 18 je een "zoom" waarde kunt bekomen (in dit geval dus +- 3x).

        Dit houdt dus in dat bv een lens met 55-200 minimaal al een zoom van 3 is, en verder gaat tot +- 11.

        Klopt dit? Zo ja, is het voor Nikon altijd 18mm? Of zit er een verschil tussen de verschillende Nikon lenzen? Als ik op de site van Nikon zie bv zijn er vanalles & nogwat voor lenzen, bv 16-85 & 17-55.
        Melodic Pixels

        Comment


        • #5
          Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

          Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
          Wat me eigenlijk het meest onduidelijk is momenteel is wat bv een lens "18-55" inhoudt, als ik het goed begrepen heb kan je door die 55 te delen met 18 je een "zoom" waarde kunt bekomen (in dit geval dus +- 3x).
          Ja.

          Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
          Dit houdt dus in dat bv een lens met 55-200 minimaal al een zoom van 3 is, en verder gaat tot +- 11.

          Klopt dit?
          Nee, die 200 deel je door 55 en dan kom je op iets minder dan 4.

          Comment


          • #6
            Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Ja.

            Nee, die 200 deel je door 55 en dan kom je op iets minder dan 4.
            Waar duidt die 55 dan op?
            Melodic Pixels

            Comment


            • #7
              Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

              Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
              Waar duidt die 55 dan op?
              Op 55 mm, of wat bedoel je precies?

              Comment


              • #8
                Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Op 55 mm, of wat bedoel je precies?
                Awel, 't is da'k het zelf ook nie weet
                Als 18-55 3x zoom is, en 55-200 4x, wat zou dan bv 11x zijn?

                Die 55mm is dat de diameter van de lens aan de kant van de body?
                Melodic Pixels

                Comment


                • #9
                  Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
                  Awel, 't is da'k het zelf ook nie weet
                  Als 18-55 3x zoom is, en 55-200 4x, wat zou dan bv 11x zijn?

                  Die 55mm is dat de diameter van de lens aan de kant van de body?
                  11x zou bijvoorbeeld een 18-200 zijn. Nee, 55 mm is de brandpuntsafstand.

                  Je moet de zoomfactor niet verwarren met 'vergroting'. De zoomfactor is simpelweg de grootste brandpuntsafstand van een zoomlens gedeeld door de kleinste, maar dat zegt op zich niks over 'hoeveel dichterbij' je de dingen kunt halen. Een denkbeeldige 200-400 mm lens is maar twee keer zoom maar haalt je onderwerp dichterbij dan die 11x 18-200 mm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    11x zou bijvoorbeeld een 18-200 zijn. Nee, 55 mm is de brandpuntsafstand.

                    Je moet de zoomfactor niet verwarren met 'vergroting'. De zoomfactor is simpelweg de grootste brandpuntsafstand van een zoomlens gedeeld door de kleinste, maar dat zegt op zich niks over 'hoeveel dichterbij' je de dingen kunt halen. Een denkbeeldige 200-400 mm lens is maar twee keer zoom maar haalt je onderwerp dichterbij dan die 11x 18-200 mm.
                    Ah ok, en de brandpuntafstand is de minimale afstand waarom je kan scherpstellen?
                    Melodic Pixels

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
                      Ah ok, en de brandpuntafstand is de minimale afstand waarom je kan scherpstellen?
                      Nee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                        brandpuntafstand

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                          Misschien een online cursusje fotografie handig?

                          Begrijp me niet verkeerd maar de meeste vragen die je stelde zijn met google te vinden.

                          Citaat:
                          Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re
                          Ah ok, en de brandpuntafstand is de minimale afstand waarom je kan scherpstellen?

                          Is het zo moeilijk bij om "brandpuntafstand" in google in te tikken?

                          De meeste hier op het forum zijn vrij behulpzaam maar er word toch ook wel enige inzet van de vragers zelf verwacht denk ik hoor.

                          Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lensen, hoe/wat/waar/wanneer?

                            Op google kan je alles vinden mits je de juiste zoektermen, voor ik deze thread opende had ik al zitten zoeken op google, maar ik zie door het bos de bomen niet meer, heb me dan ook gisteren een boek aangeschaft over digitale fotografie met SRL camera's (boek van Micheal Freeman).

                            Allesinds al bedankt voor de moeite
                            Melodic Pixels

                            Comment

                            Working...
                            X