Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Bovenop alle andere 5D-threads zou ik toch nog graag enkele () vraagjes in de groep gooien:

    Wie vindt het nog de moeite om nu nog een nieuwe 5D aan te schaffen ? (+-1700€ -200€ cashback = +-1500€)
    Is 1500€ niet teveel geld voor een technologisch bijna 3 jaar oude camera ?

    Waarom niet voor bijna de helft van de prijs een nieuwe 40D kopen die technologisch een heel stuk verder staat ?

    Eventjes een opsomming van pro's in het voordeel van de 40D:

    - LiveView
    - Anti-Dust
    - 6,5fr/s
    - groter 3inch scherm
    - 9x cross-type sensors
    - Highlight Tone Priority
    - Auto-ISO
    - Sync 1/250s
    - Weathersealed
    - ISO in viewfinder + on LCD permanently
    - 14bit color-depth
    - Internal flash
    - 3x custom mode dial
    - Snellere DIGIC III-processor
    - High ISO Noise Reduction
    - 700 Euro goedkoper !

    Pro's in het voordeel van de 5D:

    - FF - minder DOF - meer blur
    - Grotere viewfinder
    - Meer detail
    - 12mp
    - Iets minder ruis op ISO 800-3200

    Voor minder dan 1200 Euro vind je praktisch nergens een 2dehandse 5D...
    Zal de prijs van een 2dhandse 5D véél zakken na de 5DmkII-aankondiging ?

    Momenteel neem ik de meeste foto's met een 20D met Sigma 30mm 1.4 combo,
    maar nu loop ik vooral warm voor de magische "background blur" met een 50mm 1.4 op de 5D...
    Spijtig genoeg weegt de bovenstaande pro-lijst van de 40D echt serieus door en dat brengt grote twijfels met zich mee...

    Luxeproblemen noemen ze zoiets

    PS: lijstje van pro's mag gerust aangevuld worden hoor bij beide cams

  • #2
    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Ik zou gaan voor de 5D, enkel de 12 bit kleurendiepte zou me eventueel tegen houden. Het is niet omdat de camera al drie jaar in productie is dat hij minder zou presteren.

    Bekijk eens twee identiek genomen foto's naast elkaar. Eentje met de 40D en eentje met de 5D. Je komt dan automatisch bij de 5D uit.
    BD0808BE

    Comment


    • #3
      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

      Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
      Bovenop alle andere 5D-threads zou ik toch nog graag enkele () vraagjes in de groep gooien:

      Wie vindt het nog de moeite om nu nog een nieuwe 5D aan te schaffen ? (+-1700€ -200€ cashback = +-1500€)
      Is 1500€ niet teveel geld voor een technologisch bijna 3 jaar oude camera ?

      Waarom niet voor bijna de helft van de prijs een nieuwe 40D kopen die technologisch een heel stuk verder staat ?

      Eventjes een opsomming van pro's in het voordeel van de 40D:

      - LiveView
      - Anti-Dust
      - 6,5fr/s
      - groter 3inch scherm
      - 9x cross-type sensors
      - Highlight Tone Priority
      - Auto-ISO
      - Sync 1/250s
      - Weathersealed
      - ISO in viewfinder + on LCD permanently
      - 14bit color-depth
      - Internal flash
      - 3x custom mode dial
      - Snellere DIGIC III-processor
      - High ISO Noise Reduction
      - 700 Euro goedkoper !

      Pro's in het voordeel van de 5D:

      - FF - minder DOF - meer blur
      - Grotere viewfinder
      - Meer detail
      - 12mp
      - Iets minder ruis op ISO 800-3200
      Ik heb nu een 40D, maar ook een analoog toestel, en die grotere Viewfinder + het DOF / blur verschil, maken voor mij echt het verschil, portretten komen veel beter uit. Het verschil in ruis tss de 5D en de 40D vind ik ook enorm positief, ik hou echt niet van ruis, alhoewel ik nogal dikwijls in heel slechte lichtomstandigheden fotografeer

      live view: ik gebruik het niet
      anti-dust: handig
      6.5fps: als ik eens een skate foto neem (2x per jaar)
      groter scherm: leuk!
      AF sensors: supergoed
      Highlight Tone Priority: gebruik ik niet, goed uw lichtmeting doen!
      Auto-ISO: meestal alles op manueel
      Sync 1/250s: heb externe flash
      Weathersealed: 'weathersealed'
      ISO in viewfinder + on LCD permanently: superhandig
      14bit color-depth: merk weinig verschil tov m'n 350D
      Internal flash: handig voor familiefeesten e.d.
      3x custom mode dial: ik dacht dat ik dit handig ging vinden, maar tot op vandaag nog niet gebruikt
      Snellere DIGIC III-processor: snel is ie wel!
      High ISO Noise Reduction: doe dit in post production

      De enige reden waarom ik bij de aankoop van mijn 40D geen 5D kocht was omdat de 5D toen 2250€ kostte .. en nu is ie zo goedkoop .. pijnlijk!

      Als iemand een 5D wil wisselen voor een 40D+efs 10-22, laat maar weten !

      Comment


      • #4
        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        ge vergeet het allerbelangrijkste en dat is dat een 5D FULL-FRAME is. Zoek maar eens de prijs van een dergelijk toestel. (hou je wel goed vast dat ge niet achterover valt)

        Comment


        • #5
          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

          De prijs gaat inderdaad zakken als de nieuwe er is, zoveel is zeker. Maar dat zal dan wel de 10de maand zijn, en daar zou ik helemaal niet op wachten.

          Ik heb nu een 5D, en ik zou er zéér graag nog een tweede bijkopen. Voor mijn doel is dat de best mogelijke camera, voor een schandalig lage prijs. Als ik hem naar waarde zou moeten schatten, dan neem ik 3000€, gelukkig kosten ze nu niet meer zoveel.

          Maar wat een toestel, dat beklaag je u geen moment. Ik werkte graag met mijn vorige ook(en nog steeds), maar dit is gewoon een andere orde.

          Snel kopen en genieten !

          Comment


          • #6
            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Luxe probleem idd

            Ga nog even door met 20d 30 1.4 combi
            en koop opvolger van 5D als die uit is. Dan heb je alle
            voordelen van huidige 5D + sensor verbeteringen al terug te vinden in 1D markIII + waarschijnlijk meeste eigenschappen van huidige 40D

            Vraag is alleen, when en quanto costa ?
            We all go a little mad sometimes. Haven't you?
            Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

              Precies de goede vraag op het juiste moment voor mij.

              Ik zit te twijfelen langs mijn EOS 40D de 5D aan te schaffen of wachten op de 5DII waarbij meer eigenschappen zijn overgenomen van de 40D alleen echter in FF uitvoering. Echter betaal je daar snel € 1000,- meer voor.
              | EOS 1D MarkIII | EOS 1Ds MarkIII | EOS 5D Mark II & WFT-E4|ELINCHROM STUDIO |
              | 24-70 mm f/2.8 L | 70-200 mm f/4 L IS |16-35 mm f/2.8 L II| 100-400 mm f/4.5 L IS|EF 2 X II|

              Comment


              • #8
                Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Ik zit met hetzelfde probleem.
                Mijn D60 is dood. (viel plots uit en gaat niet meer aan).
                Naar konijn om 40D, 40D was niet binnen.
                Nu zit ik te twijfelen om de gereserveerde 40D te veranderen in een 5D.
                Krijg nu een 1D mark II als vervanging voor mn D60.
                Ik denk er nu toch aan de 5D te kopen. Of mss de mark II overkopen en verder sparen voor de opvolger van de 5D ...
                Tot nu toe altijd met een D60 gewerkt dus steeds het nieuwste moet ik niet hebben.
                http://aljocha.tumblr

                Comment


                • #9
                  Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                  ik heb nu een goed jaar mijn 400D waarmee ik begonnen ben en twijfel ook sterk om over te schakelen naar en ander toestel. de 5D staat op de verlanglijst maar het budget graag onder de 1200 euro gehouden. Weet echt nog niet wat ik ga doen.
                  WWW.JOPIX.BE
                  Just one click away...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Het voordeel van de 5d is dat hij beter presteert op hoge ISO en de beelden iets scherper zijn dan bij APS-C sensor.
                    Als je op A3 formaat print ga je weinig of geen verschil zien tot en met 800 a 1600 ISO.
                    En als je verschil ziet gaat dit meestal in het voordeel zijn van de 40d of de sony a700 of Nikon d300.

                    Een moderne APS-C presteert doorgaans beter in JPEG dan de 5D.
                    Het dynamisch bereik van huidige APS-C toestellen is beter dan van de 5d
                    Performantie, AF, lichtmeting, AWB zijn toch allemaal elementen waar heel wat vooruitgang is gemaakt de laatste jaren.
                    En dat zijn allemaal verschillen in het voordeel van APS-C die je zelfs op een pasfotoke ziet.
                    Optische kwaliteit van lenzen is beter op APS-c dan op FF.
                    En wat dof betreft, dat verschil is niet zo groot, een lens met een goed bokeh maakt een veel groter verschil, en je hebt daarbij met APS-C een grotere DOF wat voor de meeste toepassingen meer belangrijker is.

                    Als je niet constant in de hoge ISO's werkt raad ik aan de 5d te laten voor wat het is en ofwel een APS-c te kopen, of te wachten op een meer volwaardig FF toestel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Wil een tweede body naast mijn 30D, en omdat ik toch meest landschappen doe denk ik toch ook heel sterk om een 5D aan te schaffen. Was een goed toestel 2 jaar geleden dus nu nog waarschijnlijk. De grote vraag is niet zozeer of de 5D nog waard is om gekocht te worden denk ik, het is meer hoeveel meer de opvolger zal bieden en voor wat prijsverschil. Dat wordt dus een beetje gokken... 1500€ is in ieder gavel niet te veel voor deze FF!
                      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        iemand vermelde het al eens, maar in the end... dé reden waarom mensen een 5D nemen is fullframe.
                        Heb je dat niet nodig, dan koop je deze niet. Zo simpel is het vrees ik.

                        Alle andere zaken zoals sensorcleaning, noise 40d vs 5D, ... etc zullen het allemaal wel niet maken, als je een DSLR hebt moet je sowieso toch aan dust-cleaning doen van tijd tot tijd, en eens op een blaaspeer drukken is nu ook weet niet zo arbeidsintensief ;-)

                        Eigenlijk kan je de keuze nog anders stellen:

                        Waar voel je U 't beste bij qua budget:
                        - 40D + digital SLR lens ( 10-22EFS of alternatieven van andere merken)

                        OF

                        - 5D + dure breedhoeklens

                        ... want breedhoek is toch dé reden waarom iemand naar 5D gaapt? not?
                        Imagination is more important than knowledge...
                        http://www.kiekje.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht

                          ... want breedhoek is toch dé reden waarom iemand naar 5D gaapt? not?
                          in mijn geval wel ja
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            Concreet, ik heb de 5D al 2 jaar, U kan der nog van dromen !
                            Ik kocht de camera voor 3200 euro en heb der in die twee jaar nog nooit
                            spijt van gehad, momenteel kan mij niemand overtuigen van mijn 5 D te lossen voor 1500 Euro, waarom zou je dan nog twijfelen om hem nu , nieuw voor dit bedrag te kunnen kopen .


                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              En dat zijn allemaal verschillen in het voordeel van APS-C die je zelfs op een pasfotoke ziet.
                              Optische kwaliteit van lenzen is beter op APS-c dan op FF.
                              En wat dof betreft, dat verschil is niet zo groot, een lens met een goed bokeh maakt een veel groter verschil, en je hebt daarbij met APS-C een grotere DOF wat voor de meeste toepassingen meer belangrijker is.

                              Als je niet constant in de hoge ISO's werkt raad ik aan de 5d te laten voor wat het is en ofwel een APS-c te kopen, of te wachten op een meer volwaardig FF toestel.
                              Ik denk niet dat jij al ooit een foto gemaakt hebt met een 5D ...

                              Comment

                              Working...
                              X