Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't grote Pentax K20D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 't grote Pentax K20D topic

    Hoi allemaal,

    Ik startte een tijdje terug een K10D topic, en ik denk dat nu de eerste K20Ds in de handen van de gebruikers komen de moment gekomen is om ook voor de K20D een topic te openen. De geruchtenmolen mag stilgelegd worden...

    Ik ben de mijne vanochtend bij Grobet gaan halen en m'n eerste tests zijn erg veelbelovend... Ik durf het haast niet te schrijven, maar de K20D is op vele vlakken de camera die de K10D mss had moeten zijn... Dat van iemand die altijd in de wolken was over z'n K10D wil toch wat zeggen...

    AF: De lichte BF/FF probleempjes die ik op de K10D ook had (maar niet in dezelfde mate als sommige anderen op dit forum) zijn compleet verdwenen. Het enige objectief dat ik had waarvan ongeveer iedere gebruiker afwijkingen constateerde op alle voorbije Pentax DSLRs (incl mezelf), i.e. de DA21/3.2 limited, stelt nu perfect scherp!! Idem voor de DA*16-50/2.8 en de FA43/1.9 limited die ik ook testte.

    Ok, de K20D heeft AF adjustments (op vraag van vele gebruikers), maar zoals ik het nu zie, zal ik ze niet nodig hebben, of toch veel minder dan de AF op de K10D deed vermoeden. Ik heb immers nog niet al m'n AF glas getest.

    Live view werkt verbazingwekkend goed zolang je de AF niet gebruikt. Bovendien gestabiliseerd door SR, wat natuurlijk handig is als je de camera niet tg je gezicht kan stabiliseren... En de 20fps burstmode is fun en geluidsloos. Als de beperkte pixelcount van 1.6MP in deze mode geen bezwaar is, kan je hier allicht erg leuke creatieve speeltjes mee doen, maar allicht wel niet meer dan dat...

    De sluiter is een stuk stiller dan deze van de K10D, en het geluid zit iets hoger op de toonladder.

    De ontspanknop licht meer in lijn met deze op de grip (die overigens dezelfde is als deze voor de K10D). Geen zilveren knopje, maar een zwart. Enkele van de andere controls zijn lichtjes veranderd, allemaal net wat makkelijker bedienbaar me dunkt.

    IQ... Daar kan ik zo meteen niet veel over zeggen, buiten dat wat ik tot nu op 't net zag in lijn met m'n eerste bevindingen ligt. De ruis op de hoge ISOs is inderdaad een stuk lager dan op de K10D, met name ISO1600 lijkt me erg bruikbaar, over ISO3200 moet ik nog een beetje meer in detail kijken, maar met goede software ruisonderdrukking lijkt me dat ook nog te doen. ISO6400 is er voor als je echt geen foto kan maken met lagere ISO dan dat, kwestie van toch een document te hebben. Bruikbaar is bij ISO6400 een erg relatief begrip, mss wel in Z/W of voor sommige creatievere toepassingen.

    SR is duidelijk krachtiger geworden. De sensor schudt wat harder om 't stof kwijt te geraken. Dat zal allicht zijn omdat de CMOS sensor wat lichter is dan de CCD uit de K10D. 't Lijkt me ietsje efficiënter, maar opnieuw, da's eerste indruk, en geen gemeten ervaring...

    Zijn er minpuntjes? Ik vond ze nog niet... tenzij mss enkele van de nieuwe features die allicht meer gimmicks zijn (zoals de EDR functie waarbij je iets meer DR krijgt... Allicht 't zelfde wat je met iedere RAW SW kan doen). Maar nadelig werken die natuurlijk niet voor je fotografie. Voor K10D fans die de financiële stap willen en kunnen zetten is de K20D een natuurlijke evolutie naar een schijnbaar perfecte versie.

    Als ik nog aan wat dingetjes denk, zal ik ze hier in deze thread wel posten. Vragen zijn welkom, maar weet wel dat ik geen bakstenen muren ga beginnen fotograferen hé!!

    Allicht wat rooskleurig, maar ik ben in elk geval erg aangenaam verrast!!

    Wim

    PS: M'n K10D (gekocht in UK in dec 2006, net iets meer dan 10000 clicks, pas geserviced en getuned voor juiste AF met de DA*s) staat vanaf nu te koop!!
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: 't grote Pentax K20D topic

    Bedankt voor de info. Ik overweeg ook om mijn K100D te vervangen door de K20D
    Homo Sapiens Pentaxiensis

    Comment


    • #3
      Re: 't grote Pentax K20D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Ik ben de mijne vanochtend bij Grobet gaan halen en m'n eerste tests zijn erg veelbelovend...
      Gefeliciteerd, Wim en veel plezier met Uw nieuw speeltje.

      2 vraagjes


      1. Heeft de k20D ook een magnesium alloy body?

      2. Ik ben even op de site van Grobet wezen kijken, maar vind geen K20D en alles lijkt me daar, vrij duur?
      Wat heb je hem nu betaald, als ik vragen mag?

      SF
      Last edited by StoneFree; 8 maart 2008, 22:01.
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: 't grote Pentax K20D topic

        Proficiat Wim met je nieuwe camera....
        Weer een reden voor je om morgen vroeg uit bed te komen

        Goede review van je neergeschreven zeg.. Je maakt het mij wel moeilijk ermee,
        des te meer ik hoe langer ik mijn Canon 350D gebruik, ik ga denken aan een
        30d of 40d, maar ook Pentax sluit ik niet uit...
        Maar goed, ik moet nog ff doorsparen, vooraleer ik een andere ga aanschaffen..
        eerst nog eens verder doorleren met m'n Canon

        Bedankt in ieder geval....
        Groetjes Sjef
        Canon 350D/Canon 18-55/Sigma 55-200/Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro/B&W UV/Kaiser 55 Circ.Pol. filter/Velbon 440CX

        Comment


        • #5
          Re: 't grote Pentax K20D topic

          Bedankt Wim voor de uiteenzetting.

          Wat ook misschien nog het vermelden waard is: de ISO kan nu in de zoeker afgelezen worden ipv de beeldteller.

          De grotere ontgrendelknopjes voor batterijluik en SD-kaartslot vind ik ook een verbetering.

          Gisteren ben ik even op stap geweest met de K20D in combinatie met de Bigma, en die resultaten vielen best mee. De IQ is zeer zeker in orde.

          Een link naar de eerste beelden hier
          Last edited by tozumi; 9 maart 2008, 17:36.
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: 't grote Pentax K20D topic

            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Gefeliciteerd, Wim en veel plezier met Uw nieuw speeltje.

            2 vraagjes


            1. Heeft de k20D ook een magnesium alloy body?

            2. Ik ben even op de site van Grobet wezen kijken, maar vind geen K20D en alles lijkt me daar, vrij duur?
            Wat heb je hem nu betaald, als ik vragen mag?

            SF
            1009 euro voor body bij foto rubens

            Comment


            • #7
              Re: 't grote Pentax K20D topic

              Ik was van plan een Eos 40D te kopen.
              Pentax had ik zowat over het hoofd gezien
              Als ik nog geen Canon objectief had, zou de K20D zeker mee in de running zitten!

              SF

              *edit*
              In deze review komt hij alvast goed uit
              Last edited by StoneFree; 9 maart 2008, 19:19.
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: 't grote Pentax K20D topic

                Mooie foto's zie ik hier

                Hoe goed werkt de C-AF met bewegende onderwerpen?

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: 't grote Pentax K20D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  Gefeliciteerd, Wim en veel plezier met Uw nieuw speeltje.
                  Tx, a man needs a toy hé!

                  Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht

                  2 vraagjes


                  1. Heeft de k20D ook een magnesium alloy body?
                  Zelfde als de K10D, een subframe van stainless steel met een versterkte polycarbonaat kuststof behuizing eromheen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  2. Ik ben even op de site van Grobet wezen kijken, maar vind geen K20D en alles lijkt me daar, vrij duur?
                  Wat heb je hem nu betaald, als ik vragen mag?
                  De prijs was EUR 1199. Grobet is voor mij vlak bij en goede service... Mss komt die prijs nog wel snel naar beneden? Ik had voorbesteld. Ik bekeek de prijzen op de site nog niet, maar dat de K20D er nog niet opstond verbaast me niet. Ze waren blijkbaar vrijdagnamiddag toegekomen, en toen ik zaterdagochtend enkele ontwikkelde negatieven ging halen vroeg ik gewoon even of ze 'm al binnenhadden. Toevallig nog maar pas dus...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 't grote Pentax K20D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                    Bedankt Wim voor de uiteenzetting.

                    Wat ook misschien nog het vermelden waard is: de ISO kan nu in de zoeker afgelezen worden ipv de beeldteller.

                    De grotere ontgrendelknopjes voor batterijluik en SD-kaartslot vind ik ook een verbetering.
                    Idd, de ISO kan in de zoeker. Maar ik liet de setting toch maar op het aantal resterende shots staan. Ik ben 't intss gewoon ff snel op Ok te drukken om de ISO te weten te komen, en andersom (ISO altijd in zoeker en ff op Ok voor aantal shots) werkt het helaas niet begreep ik.

                    Die grotere hendeltjes zijn idd een gemak. Maar voor mij is de veranderde grip op de mode dial toch 't meest praktische. Met de manier waarop ik m'n camera vasthoudt geeft deze nu net iets meer grip waar ik voordien een beetje moest herpakken. Zelfde voor de AF-S/AF-C/MF switch overigens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                    Gisteren ben ik even op stap geweest met de K20D in combinatie met de Bigma, en die resultaten vielen best mee. De IQ is zeer zeker in orde.

                    Een link naar de eerste beelden hier
                    Idd, dat zijn al erg mooie resultaten!!

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 't grote Pentax K20D topic

                      15 jaar geleden, was er iemand in ons clubje, die een analoge Pentax grootbeeld had (ik dacht 6x9 formaat?)
                      Wat daar uitkwam was pure kwaliteit
                      Ik vraag me trouwens af, of de top Dslrs dit al kunnen evenaren?
                      Het zou natuurlijk geen eerlijk vergelijk zijn, grootbeeld met kleinbeeld.
                      Wat ik me nog wel herinner, is dat het een soort reuze (Hulk) reflex model was
                      Niet bepaald een toestel om ergens onopvallend kiekjes mee te nemen, maar de fotokwaliteit was excellent.

                      SF
                      00.00 Gone

                      Comment


                      • #12
                        Re: 't grote Pentax K20D topic

                        Veel succes ermee
                        Als opvolger van de K10D kan dit zeker niet tegenvallen. Ik heb zelf nog getwijfeld tussen de K20D en K10D, maar ben dan toch maar voor de K10D
                        gegaan omwille van de gunstige prijs. Mijn volgende zal zeker de K20D worden!
                        ... en ze zien er niet uit als goedkope plastic vergeleken met andere merken
                        in dezelfde prijsklasse.

                        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                        http://wim-meeus.blogspot.com/
                        https://1x.com/wimmeeus/

                        Comment


                        • #13
                          Re: 't grote Pentax K20D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          15 jaar geleden, was er iemand in ons clubje, die een analoge Pentax grootbeeld had (ik dacht 6x9 formaat?)
                          Wat daar uitkwam was pure kwaliteit
                          Ik vraag me trouwens af, of de top Dslrs dit al kunnen evenaren?
                          Het zou natuurlijk geen eerlijk vergelijk zijn, grootbeeld met kleinbeeld.
                          Wat ik me nog wel herinner, is dat het een soort reuze (Hulk) reflex model was
                          Niet bepaald een toestel om ergens onopvallend kiekjes mee te nemen, maar de fotokwaliteit was excellent.

                          SF
                          Dat zal een 6x7 geweest zijn. Heb er ook nog zo eentje liggen, maar helaas is hij wel stuk... Een digitale versie van deze klasbak zou ik wel zien zitten, ik heb er nl nog twee fijne objectieven voor... Maar de centjes ga ik daar nooitvazzeleven voor hebben... Och, hij zal ooit wel mooi in de vitrine van m'n persoonlijk fotografiemuseum staan...

                          Wim
                          Last edited by ishpuini; 11 maart 2008, 13:40.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 't grote Pentax K20D topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            ............ Maar de centjes ga ik daar nooitvazzeleven voor hebben... Och, hij zal ooit wel mooi op in de vitrine van m'n persoonlijk fotografiemuseum staan...

                            Wim
                            Tja, inderdaad beste Wim, een 6x7 sensor, zou momenteel erg pijn doen in ieders geldbeugel
                            Binnen 5 á 10 jaar, echter, wie weet

                            SF
                            00.00 Gone

                            Comment


                            • #15
                              Re: 't grote Pentax K20D topic

                              De kogel is door de kerk...deze week bestel ik een K20D bij Foto73 in Geel. Ga er gelijk een Metz Mecablitz 48 flits bijdoen
                              Mijn K100D ga ik gebruiken als back-up. Ik wou deze eerst verkopen, maar gezien de enorme prijserosie op dit toestel, kan ik hem beter houden.
                              Homo Sapiens Pentaxiensis

                              Comment

                              Working...
                              X