Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ50 scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic FZ50 scherptediepte

    Hallo,

    In september vorig jaar Panasonic FZ50 gekocht. Ben tevreden van het toestel, in die tijd lang getwijfeld om toch geen DSLR te kopen, maar aangezien we regelmatig op reis gaan toch maar voor 1 toestel, 1 lens gegaan.

    Het punt wat me tegenwoordig nogal tegenvalt, als ik vergelijk met bv. een d40 of d70, is dat de scherptediepte meestal overal (te) goed is.

    Ik wil regelmatig foto's trekken met een object op de voorgrond scherp, en met de achtergrond heel onscherp. Dan moet je soms nogal stoten uithalen om dit voor elkaar te krijgen. (laagste diafragmagetal, ver gaan staan, bv 16X zoom) om toch dat scherp/onscherp effect te krijgen. Nadeel is dan natuurlijk dat je met 16X zonder statief snel bewogen foto's hebt, en je niet altijd voor elke foto zo ver naar achter kan gaan. Het is ook nogal idioot om voor een portretfoto meters ver van je onderwerp te moeten fotograferen.

    Zijn er misschien toch dingen die ik fout doe? Of is het misschien toch mogelijk om met simpele trucken de scherptediepte kleiner te krijgen?

    Alle tips welkom.

    Bedankt!
    Roel

  • #2
    Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

    Het probleem van een camera met een kleine sensor=grote scherptediepte.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door Sigmund Bekijk bericht
      Nadeel is dan natuurlijk dat je met 16X zonder statief snel bewogen foto's hebt

      Bedankt!
      Roel
      Dan heb je toch een onscherpe achtergrond wat je toch wil.

      Buiten dit grapje.
      Zoals HJanssens zei, dit is nu eenmaal eigen aan compact op prosummers met een kleine sensor.
      Een andere oplossing(behelpen) is eventueel met Photoshop vervagen.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

        Op www.dofmaster.com kan je de scherptediepte laten berekenen met verschillende variabelen (mm / diafragma / afstand tot onderwerp).
        Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
        BD0993BE
        Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

          Ok: kleine sensor en maximale opening kleiner dan 2.0 beperken de techniek van enkel maar te diafragmeren. Kan toch niet zo moeilijk zijn: toch volle opening aanhouden, wat die ook mag zijn en kwestie van onderlinge afstanden tussen camera, voorgrond en achtergrond in verhouding te zien.
          Wil je een wazige achtergrond moet de afstand tussen camera en voorgrond relatief klein zijn tegen de afstand tussen camera achtergrond (en scherpstellen op voorgrond natuurlijk).

          grafisch (allé ja) :
          c........v.......................a

          alles scherp krijg je dan door voor- en achtergrond in elkaars buurt te houden :
          c.......................v........a
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

            Je kan zo ver mogelijk inzoomen op het onderwerp, en als het mogelijk is, dan maak je de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond zo groot mogelijk.

            Dat is de enige manier om toch nog een beperkte scherptediepte te krijgen met een compact of bridge-camera.

            Wil je nog minder scherptediepte, dan wordt het een DSLR met lichtsterke objectieven, en dan nog liefst een full-frame als je het uiterste wil.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

              @ Sigmund: ik weet hoe onscherp je de achtergrond wil, maar een wazige achtergrond bekomen en toch relatief dicht bij je onderwerp blijven is met de FZ50 niet echt een probleem.
              Ik slaag er toch meestal in, maar moet wel zeggen dat het veel prutsen (lees: constant spelen met sluitertijd en diafragma) om iets te bekomen.

              hoe ik het doe -> ik ga op de gewenste afstand staan, zoom tot ik zie dat het goed is. En dan op M functie spelen met zowel diafragma (getal zo klein mogelijk houden) en sluitertijd (zo snel mogelijk). Na beetje bijstellen kom je toch relatief goed in de buurt.

              Als je natuurlijk de achtergrond volledig onduidelijk wil ipv gewoon wazig dan moet ik mijn voorgangers bijtreden en kom je op de beperking van de bridge.

              MVG
              'Keep on Clicking'
              Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
                .....en sluitertijd (zo snel mogelijk).....
                Wat de sluitertijd bijdraagt tot de DOF blijft mij toch een raadsel
                Weet iemand antwoord??
                Last edited by dréten; 11 maart 2008, 20:05.

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Wat die sluitertijd bijdraagt tot de DOF blijft mij toch een raadsel
                  Weet iemand antwoord??
                  Das toch logisch. Om een beperktere DOF te krijgen moet het diafragma groter(kleiner getal). Dat houd dan toch automatisch in dat de sluitertijd naar beneden gaat om eenzelfde belichting te bekomen.
                  (zonder uiteraard met de ISO te gaan spelen)

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                    natuurlijk is dat logisch, Hubert!
                    ik meende alléén dat Rockey wou verkondigen dat de sluitertijd verkleinen volgens hem bijdraagt tot het beperken van de DOF.
                    niets is natuurlijk minder waar!

                    dus.... voor de twijfelaars:

                    Rockey bedoelt: "het diafragma zo groot mogelijk houden in combinatie met de kortst mogelijke sluitertijd bij de gegeven omstandigheden"
                    Last edited by dréten; 11 maart 2008, 20:04.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      Rockey bedoelt: "het diafragma zo groot mogelijk houden in combinatie met de kortst mogelijke sluitertijd bij de gegeven omstandigheden"
                      Was idd wat ik bedoelde, sorry voor de verkeerde zinsbouw.
                      Bedankt voor de rechtzetting.

                      Grtz
                      'Keep on Clicking'
                      Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Je kan zo ver mogelijk inzoomen op het onderwerp, en als het mogelijk is, dan maak je de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond zo groot mogelijk.

                        Dat is de enige manier om toch nog een beperkte scherptediepte te krijgen met een compact of bridge-camera.

                        Wil je nog minder scherptediepte, dan wordt het een DSLR met lichtsterke objectieven, en dan nog liefst een full-frame als je het uiterste wil.
                        Als je het onderwerp waarop je focust even groot wil hebben in je zoeker dan
                        is de DOF onafhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens bij eenzelfde diafragma! Dus inzoomen en het onderwerp even groot afbeelden zal niets
                        veranderen aan de DOF maar alleen aan het perspectief. Dus de DOF van bv.
                        een beeldvullende opname van een hoofd met een 50mm zal even groot zijn als de DOF van hetzelde beeldvullende hoofd op 200mm. Je zal natuurlijk op 200mm veel verder moeten gaan staan. Het enige wat verandert is het PERSPECTIEF. Een breedhoek laat de achtergrond verder weg en kleiner lijken en een tele brengt de achtergrond veel dichter bij en maakt hem groter.
                        Dus de enige optie met een compact: Afstand camera-onderwerp klein en afstand onderwerp-achtergrond groot met een groot diafragma.

                        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                        http://wim-meeus.blogspot.com/
                        https://1x.com/wimmeeus/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic FZ50 scherptediepte

                          Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
                          snip... Dus de enige optie met een compact: Afstand camera-onderwerp klein en afstand onderwerp-achtergrond groot met een groot diafragma.
                          Al wordt dat met een FZ50 met een 2.8-3.7 lens en een crop faktor van 4,8 toch nog een leuke uitdaging

                          P van Walree heeft altij dinteressant leesvoer op http://www.vanwalree.com/optics.html



                          FWIW
                          Last edited by Guest41; 13 maart 2008, 12:27.

                          Comment

                          Working...
                          X