Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

    Hallo,

    Heb al veel gelezen op verschillende review sites en dit forum en zit nog met vele vragen.

    Had voordien Nikon5700, nu kapot en heb dus nieuwe nodig. Aangezien prijzen van kleinere DSLR de laatste jaren enorm gezakt zijn en ik me graag meer zou bezig houden met fotograferen lijkt het me interessanter om naar dergelijk toestel te gaan.
    Ik ben op zoek naar een toestel om vooral portretten van de kindjes(baby en peuter) te nemen evenals geinteresseerd in mooie landschappen.
    Heb in winkel al Canon 400D, Nikon D40 en OlyE510 vastgehad. Volgens de vele review sites blijkbaar allen goede camera's voor beginners. Budget +/- 800€

    Indien onderstaande vragen reeds gesteld waren, sorry, maar heb nog geen sluitende antwoorden gevonden hierop.

    2 vraagjes:

    1. Ik lees soms dat het resultaat van foto's nemen in jpeg met DSLR nogal tegenvallend resultaat kan hebben en je dus in RAW moet werken. RAW betekent echter véél werk achteraf en met kindjes en nog wat andere hobby's EN natuurlijk het experimenteren met de DSLR is tijd om achteraf nog de foto's te gaan bewerken beperkt. Af en toe is geen probleem, maar mag geen constante worden(toch niet in begin). Is het dan misschien wijzer om terug naar een prosumer toestel zoals een Canon G9 te gaan ipv DSLR als je meer in jpeg gaat fotograferen?

    2. De Oly E510 leek me wel een aardig toestel. Met de 2,0x cropfactor wordt de breedhoek direct 28mm met kitlens, klopt dit? Naar ik begrepen had heeft Canon een 1,6x dus wordt dit ook 28mm voor hun 18-55?
    Is dit een aanvaardbare groothoek voor landschappen? Indien niet, wat zijn de aan te raden betaalbare groothoeklenzen hiervoor?(misschien niet voor direct wegens nog veel te leren eerst, maar goed voor later)


    Bedankt,Roel
    CANON EOS 450D | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF 50mm F:1.8 MkII | EF-S 55-250 mm IS

  • #2
    Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

    Hey Roel,
    1: Het is niet zo omdat RAW over het algemeen beter is dan JPEG, dan JPEG ineens niet meer goed is,
    Integendeel, het is zo dat JPEG van een DSLR over het algemeen beter zal zijn dan JPEG op een prosumer compact,
    Zeker geen reden om geen DSLR te kopen, integendeel zelfs,
    Wat het RAW betreft, dat moet je zelf eens uitproberen, misschien ligt het je, misschien ook niet,

    2: bij Canon wordt 18mm ongeveer 29mm equivalent, bij Nikon (1,5 crop) wordt dit 27mm equivalent, voor Oly klopt je redenering,
    Echter zou ik hier niet te zwaar aan tillen, ik heb prachtige landschapsfoto's gezien die met een tele gemaakt zijn (bijvoorbeeld 70-200), heb zelf een grootte voorkeur voor de tele-landschappen,
    Groothoek gebruik je vooral als je dicht bij je onderwerp wil staan,

    Hoop dat dit helpt

    Groeten
    Tim

    Comment


    • #3
      Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

      Hoi.

      Ik heb de CP5700 ook gehad en voor een hoop doeleinden zou ik em nu nog liever gebruiken dan men 20D. Waarschijnlijk heb ik er, net als jij, te weinig tijd voor (over) en leer ik het ook niet om dezelfde reden.
      Moest het niet zijn voor de fotografie van ijshockey had ik allang een prosumer gekocht, daar zijn ook een hoop mooie en creatieve foto's mee te maken

      De voordelen van een DSLR zullen je wel gekend zijn, ik vind volgende items een nadeel:

      Lenzenwissel
      sensor kuisen (niet veel maar...)
      kostprijs lenzen, voor ieder doeleinde weer een ander
      Hoop materiaal meesleuren + gevaar op diefstal dus nooit gerust
      Nabewerking in de meeste gevallen, hoe subtiel ook, bijna steeds nodig.

      En met die cropfactor zit je juist, 18mm is een heel goede keuze dus niet nodig om nog kleiner te gaan.

      Veel succes!
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

      Comment


      • #4
        Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

        Als je een Nikon koopt, heb je een groot deel van de bediening al onder de knie.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

          Als je niet in RAW wil schieten, Sony geeft mooie jpegs (Vooral de dynamic range optimizer is hierbij ook handig) Want ik zie dat je nog geen Sony vastgehad hebt
          Overigens hoeft RAW niet zo heel veel tijd te nemen, tenzij je speciale dingen wil gaan doen
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

          Comment


          • #6
            Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door timvdb Bekijk bericht
            Integendeel, het is zo dat JPEG van een DSLR over het algemeen beter zal zijn dan JPEG op een prosumer compact,
            Tim
            Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
            Neem bv de witbalans.
            Die moet je dikwijls bij een DSLR toch terug recht trekken. Bij een prosumer of een compact is die veel meer van de eerste keer raak en dat is ergens ook logisch te verklaren.
            Een compact is als het ware permanent een juiste witbalans aan het berekenen en heeft daar dus veel tijd voor. Een DSLR is snel maar kan die berekening enkel tijdens het afdrukken bepalen. Hierdoor heeft hij minder tijd hiervoor.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
              Neem bv de witbalans.
              Die moet je dikwijls bij een DSLR toch terug recht trekken. Bij een prosumer of een compact is die veel meer van de eerste keer raak en dat is ergens ook logisch te verklaren.
              Een compact is als het ware permanent een juiste witbalans aan het berekenen en heeft daar dus veel tijd voor. Een DSLR is snel maar kan die berekening enkel tijdens het afdrukken bepalen. Hierdoor heeft hij minder tijd hiervoor.

              Hubert
              De nagel op de kop, Hubert, daar kan ik me nu eens 100% bij aansluiten.

              Comment


              • #8
                Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
                Neem bv de witbalans.
                Die moet je dikwijls bij een DSLR toch terug recht trekken. Bij een prosumer of een compact is die veel meer van de eerste keer raak en dat is ergens ook logisch te verklaren.
                Een compact is als het ware permanent een juiste witbalans aan het berekenen en heeft daar dus veel tijd voor. Een DSLR is snel maar kan die berekening enkel tijdens het afdrukken bepalen. Hierdoor heeft hij minder tijd hiervoor.

                Hubert
                Dat is juist. Ik werk sinds kort met RAW en het is veel lekkerder 'schieten'

                Als je toch in JPG werkt, kan je de witbalans nog aanpassen met 'Photostudio Darkroom'. Dit programma kan daar mee overweg.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                  Alvast bedankt voor de vele reacties, het gaat er hier snel aan toe

                  Dus als ik het goed begrijp:

                  1. normale bewerkingen met RAW nemen niet veel tijd in beslag.
                  2. DSLR: beter in RAW schieten

                  Dan toch nog een vraagje. RAW neemt zéér veel geheugen in, lopen jullie dan steeds met Giga's geheugen rond als je constant in RAW schiet?

                  Ik meen me nog te herinneren van mijn CP5700 dat in RAW schieten meer tijd in beslag nam dan in jpeg waardoor soms een mooi actieshot verloren ging. Is dit bij DSLR anders?

                  Bedankt,Roel
                  CANON EOS 450D | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF 50mm F:1.8 MkII | EF-S 55-250 mm IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                    Ik heb kaartjes van 4 giga, daar kunnen toch zeker 200 raw foto's op bij mij. Qua schrijfsnelheid ook nog geen problemen gehad. Misschien dat je wel problemen krijgt als je 5 seconden na elkaar zoveel mogelijk frames per second schiet, maar zelf heb'k er alvast nog geen last van gehad Zorg gewoon dat je geen trage geheugenkaartjes koopt.
                    Mijn foto's en fractals
                    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door roelve01 Bekijk bericht
                      Dan toch nog een vraagje. RAW neemt zéér veel geheugen in, lopen jullie dan steeds met Giga's geheugen rond als je constant in RAW schiet?
                      Een DSLR verwerkt veel vlugger de genomen foto. Als je bijvoorbeeld een D40 neemt, dan heb je sowieso al kleinere bestanden in RAW dan de andere modellen omdat je "maar" 6 MP hebt ipv 10 MP. Maar 6 MP zijn al meer dan voldoende hoor ! Je zou al erg moeten croppen om hier in de problemen te komen.

                      Ik heb bijvoorbeeld een SD-kaart van 2 GB extreme III. Geen probleem dus.
                      Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
                        Neem bv de witbalans.
                        Die moet je dikwijls bij een DSLR toch terug recht trekken. Bij een prosumer of een compact is die veel meer van de eerste keer raak en dat is ergens ook logisch te verklaren.
                        Een compact is als het ware permanent een juiste witbalans aan het berekenen en heeft daar dus veel tijd voor. Een DSLR is snel maar kan die berekening enkel tijdens het afdrukken bepalen. Hierdoor heeft hij minder tijd hiervoor.

                        Hubert
                        Bij een DSLR heb je toch een sensor die continu dingen meet en vergelijkt met scene-bestanden uit een bibliotheek (bij Nikon de 1005 of 420 pixel RGB color meter), bij mijn D2H weet ik dat die (en ook de sensor net boven de prisma) continu de kleurtemperatuur meet, bij een D40 weet ik dit niet,

                        Het kan natuurlijk zijn dat het uiteindelijke resultaat van lagere kwaliteit is, maar tegenwoordig worden de metingen correcter en correcter (naar het schijnt toch),

                        Groeten
                        Tim

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Als je een Nikon koopt, heb je een groot deel van de bediening al onder de knie.
                          Ik reageer zelden op post over het prijzen van het ene merk tov het andere (lees vooral nikon-canon) maar deze "SLOGAN" slaat echt alles.

                          Daarom vraag ik u:

                          ?WAT IS IDENTIEK AAN IEDERE NIKON DSLR tov EEN CP5700?
                          Het openen van de doos of het lezen van het boekje?

                          Jeeses man, dat kun je in de mediamarkt als verkoper mss uit uw mond laten komen en men hangt aan je lippen maar hier?
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                            Het opslaan van bestanden is identiek voor JPG of RAW (denk ik).
                            Het is toch de datatransfer van het toestel, de interne buffer en de transfersnelheid van de kaart die zullen bepalen hoeveel burst per seconde je kan maken en hoelang hij het max. kan aanhouden. Reken niet in hoeveel foto's maar in hoeveel KB!

                            Een belangrijk VOORDEEL van een DSLR is de ....*trommelgeroffel* SHUTTERLAG.
                            Als je op het knopje drukt neem je ook een foto, bij een goedkope prosumer is de fietser al uit het beeld verdwenen... (if you get the picture...) Maar das alleen belangrijk bij fotografie van snelle onderwerpen, sport dus.
                            Als je de vaas op tafel in beeld wil nemen net iets minder!
                            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                            BE-Wommelgem
                            .: 20D & D700 :.

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel aankoop 1ste DSRL of toch niet?

                              Twee voordelen van een DSLR (tov prosumer) zijn:

                              grotere sensor (minder afwijkingen/ruis/...)

                              meer mogelijkheden om een beperkte DOF te bekomen (portretten) zonder in te boeten op de ruime DOF (landschappen) (f/16)
                              "Away put your weapon, I mean you no harm"

                              Comment

                              Working...
                              X