Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax 10D Extender en max SD kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax 10D Extender en max SD kaart

    Hoi,
    Ik mij zonet de 16-50mm F2.8 zoom gekocht bij konijn.
    Wachttijd: 5 maand voor 3 zoomlenzen! en alle 3 reeds verkocht.
    Ik spaar nu voor de 50-135mm F2.8
    Twee vraagjes:
    Welk is de beste combinatie ivm een extender
    welke vermenigvuldigingsfactor en blijven alle camera functies werken?
    Ik heb de firmware van mijn toestel geupdeted naar 1.3
    Welke is de nu max capaciteit van SD kaartjes 8, 16, ... GB.
    Alvast bedankt voor jullie reacties

  • #2
    Re: Pentax 10D Extender en max SD kaart

    Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
    Hoi,
    Ik mij zonet de 16-50mm F2.8 zoom gekocht bij konijn.
    Wachttijd: 5 maand voor 3 zoomlenzen! en alle 3 reeds verkocht.
    Ik spaar nu voor de 50-135mm F2.8
    Gefeliciteerd. Wil je zeggen dat je 3 maanden moest wachten en ze nu hebt?
    De DA*50-135/2.8 is een schitterend objectief, zeker de moeite om voor door te sparen!

    Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
    Twee vraagjes:
    Welk is de beste combinatie ivm een extender
    welke vermenigvuldigingsfactor en blijven alle camera functies werken? Ik heb de firmware van mijn toestel geupdeted naar 1.3
    In principe behouden de AF teleconverters van Kenko, Tamron en Sigma de automatische belichtingsfuncties en de traditionele AF. Bij Pentax zelf vind je momenteel nog geen extenders die AF behouden. De enige AF converter is de F1.7x, maar die werd gemaakt om AF toe te voegen aan een MF objectief, en deze doet alle AF intern in de converter, da's dus een ander verhaal...
    Als je een converter wil die ook de SDM AF behoudt, dan moet je checken of deze converter over de powerzoom contacten beschikt. Ik weet dat de Tamron 1.4x die ik heb deze heeft, en dus SDM mogelijk maakt, maar m'n Sigma EX 2x heeft die bvb niet...
    Zo vind je de powerzoom contacten:


    Wat geen van de huidige extenders kan is het vermenigvuldigen van de brandpuntsafstand met de verlengingsfactor van de extender. Dit is nl nodig opdat SR (shake reduction) een juiste ingreep kan doen om het beeld te stabiliseren. Het SR systeem zal zo een 1.4x extender + 300mm objectief stabiliseren alsof het enkel een 300mm betreft (want de extender geeft de gegevens van de chip in het objectief ongewijzigd door), terwijl de shake eigenlijk die van een 420mm objectief is (door de nauwere beeldhoek tgv de verlengingsfactor van de extender)...

    Pentax heeft in de laatste versie van z'n lens development roadmap teleconverters op de planning gezet (rear converter for SDM, helemaal onderaan rechts), en deze zullen allicht de enige worden die alle functies correct behouden, incl SR dus. Maar ik verwacht deze niet binnen het jaar op de markt hoor...

    Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
    Welke is de nu max capaciteit van SD kaartjes 8, 16, ... GB.
    Alvast bedankt voor jullie reacties
    Da's simpel te extrapoleren van de gegevens uit je handleiding. 't Enige dat wat afwijkt is de 120 beeldjes op een 2GB kaart die aangegeven worden voor de 2 RAW formaten. Deze 120 kloppen ongeveer voor DNGs, maar indien je PEFs gebruikt haal je soms tot 150 à 160 beelden op dezelfde kaart. Voor grotere formaten is 't gewoon vermenigvuldigen... Hoewel de werkelijke capaciteiten van de kaarten tss verschillende merken onderling lichtjes kunnen afwijken (ze definiëren het begrip gigabyte blijkbaar niet allemaal gelijk...).

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax 10D Extender en max SD kaart

      Bedankt Wim voor je professionele uiteenzetting!.

      Ik heb de website van Konijn maanden in het oog gehouden wat betreft
      de beschikbaarheid van de Pentax lens 16-50mm en deze week maandag waren slechts 3 lenzen beschikbaar.
      Heb direct één gereserveerd en woensdag afgehaald.
      Bij konijn wist men mij te vertellen dat de bestelling
      5 maanden geleden was gebeurd en ze nu alle 3 reeds verkocht waren.
      Positive aan de zaak de prijs is gezakt naar 690 EUR.

      Begrijp ik je goed dat de DA*50-135mm betere kwaliteit is als de
      DA*16-50mm ?

      Nog één vraagje wat betreft de SD kaartjes voor de K10 met firmware versie 1.3
      Tot welke capaciteit is de camera compatibel 4, 8 of ... GB?

      Comment


      • #4
        Re: Pentax 10D Extender en max SD kaart

        Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
        Bedankt Wim voor je professionele uiteenzetting!.

        Ik heb de website van Konijn maanden in het oog gehouden wat betreft
        de beschikbaarheid van de Pentax lens 16-50mm en deze week maandag waren slechts 3 lenzen beschikbaar.
        Heb direct één gereserveerd en woensdag afgehaald.
        Bij konijn wist men mij te vertellen dat de bestelling
        5 maanden geleden was gebeurd en ze nu alle 3 reeds verkocht waren.
        Positive aan de zaak de prijs is gezakt naar 690 EUR.
        Amaai, dan heb je geluk gehad! 't Konijn heeft blijkbaar relatief veel last om aan Pentax spullen te geraken. Dat doet me wel twijfelen aan de oprechtheid van hun claim de K20D reeds in stock te hebben, terwijl er in de rest van de lage landen blijkbaar nog niet veel nieuws is (allez, hier en daar wel, maar ik hoorde bvb nog niets van Grobet waar ik voorbestelde).

        Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
        Begrijp ik je goed dat de DA*50-135mm betere kwaliteit is als de
        DA*16-50mm ?
        Da's natuurlijk niet 't zelfde soort objectief hé. Maar ik moet zeggen dat als je een beeld aan 50mm met beide objectieven genomen vergelijkt, de DA50-135/2.8 als winnaar uit de bus komt. Ik vind het een erg mooi objectief, maar z'n succes wordt enkel een beetje tegengewerkt door z'n relatief korte bereik langs de telekant. Velen zouden het liefst iets langer gezien hebben. Ikzelf vind het echter een ideaal bereik hebben voor mijn persoonlijk gebruik.

        Oorspronkelijk geplaatst door Verant Bekijk bericht
        Nog één vraagje wat betreft de SD kaartjes voor de K10 met firmware versie 1.3
        Tot welke capaciteit is de camera compatibel 4, 8 of ... GB?
        Ach zo, dat bedoelde je... Ik denk niet dat er bij de firmware upgrades iets aan veranderde... Zolang de SDHC standaard initieel gerespecteerd was, zie ik niet in wat het probleem zou mogen zijn eender welke SDHC kaart te gebruiken. Ik herinner me niet over problemen gelezen te hebben, maar ik zou zeker in de winkel vragen eens te mogen testen in geval van twijfel...

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment

        Working...
        X