Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

    Ik ben er nog altijd niet goed uit welke kleurinstellingen te gebruiken op mijn D200 : AdobeRGB of sRGB ?
    En bij beeld optimaliseren: stand I, II (alleen beschikbaar bij AdobeRGB) of III ?

    Ik werk tegenwoordig meestal in RAW. Speelt dat dan een rol en/of heeft dat effect ? Dat kan je achteraf toch toewijzen in Camera RAW ?

    Omdat je niet altijd weet of je nu gaat afprinten of niet, of je uitgebreid gaat bewerken of niet is, is het dus toch moeilijk op voorhand in te schatten welke instelling het best geschikt is.
    Kan je achteraf in een fotobewerkingsprogramma blijven switchen van de ene kleurruimte naar de andere ? Of is het gelijk met JPGcompressie en gaat er bij iedere omzetting informatie verloren ?

    Al mijn foto's worden bewerkt (minimaal niveau's en verscherpen tot hele bewerkingen à la HDR, samenstellingen...de hele reutemeteut).

    90 % van mijn foto's trek ik op reis, overwegend landschappen en portretten.

    De meeste worden op scherm bekeken (slideshows) en op het web gezet.
    Ik heb duizenden digitale foto's maar druk zelden zelf af. Ik ben wel van plan eens een collectie van mijn beste te laten afdrukken door een labo (het moet er juist nog eens van komen).

    Welke instellingen kan ik in mijn geval dus best gebruiken ?
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

    Je werkt in RAW dan hebben de kleurinstellingen van de D200 geen belang. Je kiest die in de RAW convertor die je gebruikt.

    Voor alles wat op het web of scherm bekeken wordt gebruik je best SRGB.

    Comment


    • #3
      Re: D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

      Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
      Ik ben er nog altijd niet goed uit welke kleurinstellingen te gebruiken op mijn D200 : AdobeRGB of sRGB ?
      En bij beeld optimaliseren: stand I, II (alleen beschikbaar bij AdobeRGB) of III ?

      Ik werk tegenwoordig meestal in RAW. Speelt dat dan een rol en/of heeft dat effect ? Dat kan je achteraf toch toewijzen in Camera RAW ?

      Omdat je niet altijd weet of je nu gaat afprinten of niet, of je uitgebreid gaat bewerken of niet is, is het dus toch moeilijk op voorhand in te schatten welke instelling het best geschikt is.
      Kan je achteraf in een fotobewerkingsprogramma blijven switchen van de ene kleurruimte naar de andere ? Of is het gelijk met JPGcompressie en gaat er bij iedere omzetting informatie verloren ?

      Al mijn foto's worden bewerkt (minimaal niveau's en verscherpen tot hele bewerkingen à la HDR, samenstellingen...de hele reutemeteut).

      90 % van mijn foto's trek ik op reis, overwegend landschappen en portretten.

      De meeste worden op scherm bekeken (slideshows) en op het web gezet.
      Ik heb duizenden digitale foto's maar druk zelden zelf af. Ik ben wel van plan eens een collectie van mijn beste te laten afdrukken door een labo (het moet er juist nog eens van komen).

      Welke instellingen kan ik in mijn geval dus best gebruiken ?





      Beste Lin,ook ik heb deze vraag meermaals gesteld op BD met telkens karige antwoorden waar ik niet zoveel wijzer van werd.Op mijn D200 gebruikte ik Adobe rgb,omdat die kleurruimte zogezegd groter is dan srgb.Zal best zijn,maar ik zie het niet.Wat je wel ziet is,dat als je een AdobeRgb bestand omzet naar srgb,de kleuren soms lelijk worden.Maar je moet wel,want een Adobe bestand getoond op het web,ziet er soms ook slecht uit.Dus wat doe ik nu:alles lekker in Srgb,best wel mooie kleuren en het bespaart je het gehannes met telkens omzetten naar andere kleurruimte als je iets wil laten zien op het web




      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Beste Lin,ook ik heb deze vraag meermaals gesteld op BD met telkens karige antwoorden waar ik niet zoveel wijzer van werd.Op mijn D200 gebruikte ik Adobe rgb,omdat die kleurruimte zogezegd groter is dan srgb.Zal best zijn,maar ik zie het niet.Wat je wel ziet is,dat als je een AdobeRgb bestand omzet naar srgb,de kleuren soms lelijk worden.Maar je moet wel,want een Adobe bestand getoond op het web,ziet er soms ook slecht uit.Dus wat doe ik nu:alles lekker in Srgb,best wel mooie kleuren en het bespaart je het gehannes met telkens omzetten naar andere kleurruimte als je iets wil laten zien op het web

        Walter
        Oef, toch nog wat meer reactie. Bedankt.

        Als ik in Raw schiet speelt het dus allemaal geen rol hoe ik mijn camera instel, maar nu komt het... en misschien moet ik nu naar 'fotobewerking' verhuizen maar het één hangt samen met het ander dus: stel, ik zet alles op sRGB, camera (want ik gebruik ook nog wel eens JPEG) én Photoshop en dan wil ik toch een mooie zelf afdrukken....kan ik dan weer in Photoshop omswitchen naar AdobeRGB of is het gelijk met JPEGcompressie en verlies je bij elke switch kleurinformatie? Hier heb ik nog altijd geen antwoord op gevonden.
        Kan je überhaupt van sRGB switchen naar AdobeRGB want dan vertrek je toch van minder kleuren...hoe kun je er dan ineens weer meer van maken

        Ik zette vroeger ook alles op AdobeRGB en gooide dat zo, zonder omzetting het net op, juist resizen en ik heb nooit iets raars gemerkt. Die omzetting gebeurt blijkbaar automatisch als je iets upload of naar een labo stuurt om af te printen ?
        Maakt dat nu verschil als je dat zelf eerst omzet

        En hoe kan je nu eigenlijk verschil zien als je scherm dat toch niet kan weergeven ?

        Ik ben dus ook geneigd camera en photoshop op sRGB in te stellen maar aangezien ik toch regelmatig heel uitgebreide bewerkingen doe is dat misschien toch zo geen goed idee. Help !
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #5
          Re: D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

          Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
          Oef, toch nog wat meer reactie. Bedankt.

          Als ik in Raw schiet speelt het dus allemaal geen rol hoe ik mijn camera instel, maar nu komt het... en misschien moet ik nu naar 'fotobewerking' verhuizen maar het één hangt samen met het ander dus: stel, ik zet alles op sRGB, camera (want ik gebruik ook nog wel eens JPEG) én Photoshop en dan wil ik toch een mooie zelf afdrukken....kan ik dan weer in Photoshop omswitchen naar AdobeRGB of is het gelijk met JPEGcompressie en verlies je bij elke switch kleurinformatie? Hier heb ik nog altijd geen antwoord op gevonden.
          Kan je überhaupt van sRGB switchen naar AdobeRGB want dan vertrek je toch van minder kleuren...hoe kun je er dan ineens weer meer van maken
          Srgb en Argb zijn kleurruimtes dat wil niet zeggen dat er sowieso meer kleuren zijn maar dat het potentieel groter is.
          Je kan van ARGB naar SRGB gaan en omgekeerd. Maar Srgb is een kleinere kleurruimte dan Argb. Als je dus van Argb naar Srgb gaat dan is het mogelijk dat je kleurinformatie verliest want Srgb kan niet al die informatie aan. Ga je van Srgb naar Argb ga je geen extra kleurinformatie maken natuurlijk want dat kan niet.
          Ik zette vroeger ook alles op AdobeRGB en gooide dat zo, zonder omzetting het net op, juist resizen en ik heb nooit iets raars gemerkt. Die omzetting gebeurt blijkbaar automatisch als je iets upload of naar een labo stuurt om af te printen ?
          Maakt dat nu verschil als je dat zelf eerst omzet
          Het is vooral raar dat je nooit niks gemerkt hebt. Sommige labo's gaan het kleurprofiel lezen dus dat kan nog maar door iets up te loaden ga je geen omzetting doen en de kleuren zullen er dus anders uitzien omdat explorer bijv niet met kleurprofielen kan werken. Ook niet met Srgb maar dat is wel het dichtste bij wat je normalerwijze hebt.
          En hoe kan je nu eigenlijk verschil zien als je scherm dat toch niet kan weergeven ?
          Omdat je scherm meer kan weergeven dan Srgb of/en bij bewerking is het altijd goed van meer data te kunnen vertrekken.
          Ik ben dus ook geneigd camera en photoshop op sRGB in te stellen maar aangezien ik toch regelmatig heel uitgebreide bewerkingen doe is dat misschien toch zo geen goed idee. Help !
          Je gebruikt RAW dus eigenlijk geen belang. Ga je naar PS dan kan je nog altijd kiezen wat je wil. Maar je eindresultaat moet best Srgb zijn voor alles wat naar het web gaat en de meesta Labo's.

          Comment


          • #6
            Re: D200 gebruikers : vraagje over kleurinstellingen

            Kevlar, bedankt voor de deskundige uitleg. Ik probeer te volgen.

            Ik heb nog eens al mij foto's nagekeken en deze van de laatste 2 jaar staan in AdobeRGB, ook deze die ik geresized heb. Ik heb ze zo geupload naar mijn telenetalbum zonder omzetting. Blijkbaar doet telenet die omzetting automatisch. Ze gooien er ook alle exifgegevens uit heb ik gemerkt
            Als ik ze los van mekaar bekeek zag ik niet direct verschil maar nu heb ik de 2 naast elkaar geopend in PS en wat een verschil van kleur zie ik nu !!!

            Ik heb direct een testje gedaan: ik heb de AdobeRGB versie zelf omgezet naar sRGB en ineens zag hij er exact gelijk uit als mijn foto in mijn telenetalbum (een stuk valer). Het maakt dus niet uit of ik dat dus zelf eerst verander want het resultaat is exact hetzelfde....minder kleur dus.... dus waarom die extra stap dan zelf uitvoeren ?
            Daarna heb ik de test omgekeerd uitgevoerd. Ik heb mijn webversie omgezet naar AdobeRGB en hocus pocus ineens had die zijn origineel kleur terug. Het werkt dus in beide richtingen.

            Mijn conclusie is wel : al wat je upload, of je nu zelf of niet je AdobeRGBfoto in sRGB omzet, verliest in evenredige mate kleur. Blijkbaar is er helemaal geen omzetting mogelijk zonder dat verlies.
            Ik kan hier moeilijk het verschil laten zien want ik krijg de originele versie nooit in deze kleuren door den draad.

            Ik heb dan nog maar een testje gedaan. Mijn ouwere foto's, die in sRGB genomen en ook in sRGB bewerkt zijn, heb ik proberen omzetten naar AdobeRGB en dat viel ook tegen, want dan had ik ineens te veel verzadiging (ik had nl. mijn hele bewerking al gebaseerd op het mindere sRGB en de verzadiging wat opgedreven en de omzetting naar AdobeRGB was dan teveel van het goede).

            Aangezien ik de weg wil openhouden voor allerlei toepassingen met de beste kwaliteit (slideshows, web, zelf afdrukken en/of laten afdrukken, kan ik in de 1e plaats maar best verder RAW gebruiken dunkt me.

            Maar wat is de beste volgende stap ? Twee versies maken in PS ? Eentje in AdobeRGB voor slideshows en eentje in sRGB voor het web en de afdrukcentrale ? Dat zie'k niet goed zitten.
            Alternatief : alles in AdobeRGB bewerken en het verlies naar sRGB er achteraf bij omzetting maar bijpakken ?
            Of van de eerste keer alles in sRGB...en het zwakkere kleurenpallet opschroeven met wat niveau's, verzadiging en dodging en burning ? Dan is er zeker geen kleurverlies bij het uploaden !

            Pffff, moeilijk toch ?! 't Heeft allemaal zijn voor- en nadelen zeker ? Wat zouden jullie doen ?

            Dit was in elk geval een goeie oefening maar maakt mijn keuze niet gemakkelijker
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

            Comment

            Working...
            X