Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot was mijn verbazing...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groot was mijn verbazing...

    Een heel bijzondere waarneming, ... maar wél met enige vertraging...

    Het was stormachtig weer, wel duizenden ganzen, maar verder weinig fotografisch interessants in de onmiddellijke omgeving...

    Dan maar in deze ongunstige weersomstandigheden de Sigma 120-300 f2.8 met 2xTC op D200 uitproberen op ISO 400, bij volle opening en zonder statief, steunend tegen een weidepaal... (helemaal worst case dus)
    Testonderwerp: een groep "ganzen" op ruim 200m in de polder...

    Op eerste zicht helemaal niets bijzonders, maar op groot scherm thuis ontdekte ik bij het croppen van een testopname, zowaar een roodhalsgans, die "incognito" tussen de groep kolganzen verscholen zat...
    Tijdens de opnamen had ik ze niet opgemerkt tussen die massa kolganzen. Dit werd bevestigd door literatuur, waaruit blijkt dat het idd. gebruikelijk is dat roodhalsganzen zich mengen in grote groepen ganzen waar ze moeilijk opvallen.
    De roodhalsgans is een eerder zeldzame verschijning in onze contreien...

    De kwaliteit van de opname is natuurlijk niet wat het zou moeten zijn, weet ik ook, maar ik publiceer ze hier toch even, gewoon om de waarneming te illustreren.


  • #2
    Re: Groot was mijn verbazing...

    Een geluk dat je toch bij slecht weer nog naar buiten wilde gaan,
    anders had je deze niet.
    Leuk om weten,
    je ziet soms meer,
    dat er andere dieren zich mengen onder de ganzen.

    Comment


    • #3
      Re: Groot was mijn verbazing...

      Een nieuwe manier van vogels kijken. Proficiat met deze zeker niet alledaagse waarneming. Ik heb ook al het geluk gehad om ze mogen te zien en het zijn prachtige beestjes.

      Mvg,

      Luc
      Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Groot was mijn verbazing...

        zeer leuke waarneming Luc! was dit in de Uitkerkse polders ?

        Comment


        • #5
          Re: Groot was mijn verbazing...

          de camera ziet niet meer dan het oog, maar onthoudt het wel beter

          bedankt voor de waarneming en de lering

          Comment


          • #6
            Re: Groot was mijn verbazing...

            Oorspronkelijk geplaatst door Herman Blockx Bekijk bericht
            zeer leuke waarneming Luc! was dit in de Uitkerkse polders ?
            Ja Herman, 't was toch wel bijzonder verrassend toen ik thuis de beelden cropte op groot scherm... ik kon mijn ogen bijna niet geloven...
            In 't vervolg zal ik verplicht zijn om ook nog mijn Optolyth 20-60x mee te sleuren om (vooraf) te zien wat ik fotografeer...

            Heb jij hier (of op andere W-Europese fora) al beelden van roodhalsganzen in de vrije natuur zien passeren?... Kan mij niet herinneren er al ooit één gezien te hebben...

            Opname werd niet in Uitkerke gemaakt, maar wél in dezelfde streek, wat meer ten ZZW...

            't Zat daar trouwens overal zwart van de (klassieke ) ganzen...

            mvg,
            Luc

            Comment


            • #7
              Re: Groot was mijn verbazing...

              LucD, ik heb ooit foto's van roodhalsganzen zien passeren van in 't Zwin/Knokke, moet eens nakijken waar
              Mijn site Mijn reizen

              Comment


              • #8
                Re: Groot was mijn verbazing...

                Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                Ja Herman, 't was toch wel bijzonder verrassend toen ik thuis de beelden cropte op groot scherm... ik kon mijn ogen bijna niet geloven...
                In 't vervolg zal ik verplicht zijn om ook nog mijn Optolyth 20-60x mee te sleuren om (vooraf) te zien wat ik fotografeer...

                Heb jij hier (of op andere W-Europese fora) al beelden van roodhalsganzen in de vrije natuur zien passeren?... Kan mij niet herinneren er al ooit één gezien te hebben...

                Opname werd niet in Uitkerke gemaakt, maar wél in dezelfde streek, wat meer ten ZZW...

                't Zat daar trouwens overal zwart van de (klassieke ) ganzen...

                mvg,
                Luc
                neen, ik kan mij ook niet dadelijk eentje voor de geest halen ,

                ik denk dat jean-pierre hetzelfde exemplaar geschoten heeft ( zie maar op het natuurpuntfotoalbum) ;

                Comment


                • #9
                  Re: Groot was mijn verbazing...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Herman Blockx Bekijk bericht
                  neen, ik kan mij ook niet dadelijk eentje voor de geest halen ,

                  ik denk dat jean-pierre hetzelfde exemplaar geschoten heeft ( zie maar op het natuurpuntfotoalbum) ;
                  Klopt, wschl. hetzelfde exemplaar, zeker dezelfde plaats en periode... maar hij heeft zijn foto's pas op de NFA-site gezet, kort nadat ik er de mijne had op geplaatst...

                  Beelden van vroegere datum heb ik dus nog niet gezien...

                  Als hij een Canon gebruiker is met een Sigma 300-800, dan denk ik hem al een paar maal in die buurt gezien te hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groot was mijn verbazing...

                    Luc,

                    ...ik zou ook absoluut verbaasd zijn...alleszins een leuke en verrassende waarneming...
                    ...jij hebt tenminste de moed om met zo'n 'hondenweer' te shooten in dat winderige polderlandschap...
                    Inderdaad, je opname is geen 'wow-opname' maar wel trefzeker, al was die ene gans ergens een toevalstreffer!
                    In elk geval, als je nog zo'n shots hebt, post ze hier maar, we kunnen met zijn allen lekker genieten...warm en 'uit de wind'

                    mvg,

                    Roland

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groot was mijn verbazing...

                      geen idee of het bijzonder is, maar tis hier wel Showcase hoor.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groot was mijn verbazing...

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        geen idee of het bijzonder is, maar tis hier wel Showcase hoor.
                        grt,bouk.
                        So what?...

                        Ik heb hier (en in andere) "showcases" al heel wat andere misbaksels gezien hoor...

                        Het staat trouwens uitdrukkelijk bij mijn openingspost dat ik helemaal geen pretenties heb over de kwaliteit van het beeld en de compo. Het ging uitsluitend om het uitzonderlijke van de waarneming. Lees goed, dan zul je merken dat het eigenlijk een technische testfoto was in worst case condities, waar - toevallig - bij het croppen, iets (voor sommigen) interessants te zien is...

                        Het valt toch op dat mensen die weinig of niets afweten van natuur(fotografie) hier vaak reageren alsof zij het warm water hebben uitgevonden...

                        Save your breath... ga maar grofkorrelig scheve deelfoto's maken met uitgebleekte kleuren ... en verheerlijk dat dan maar tot "Kunst"...

                        Natuurfotografie is geen studio- of modelfotografie hé.
                        Mij interesseert dit laatste soort fotografie langs geen kanten, en ik zal er dan ook nooit commentaar op geven...

                        En ja, het staat hier in "Showcase" omdàt het idd. "bijzonder" is... (als je dàt nog niet wist, dan leer je nu toch iets bij!...)
                        Vermits op dit forum geen andere plaats is voor échte natuurfoto's, ben ik wel verplicht het in Showcase te plaatsen, want ik heb u geen commentaar gevraagd over compo, belichting,...


                        Als het u stoort, kijk er niet naar...
                        Als het iedereen stoort, dan was dit mijn laatste post hier... en ben ik duidelijk niet op het juiste forum... (errare humanum est)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groot was mijn verbazing...

                          OK rustig aan hoor, maar men mag er vanuit gaan; dat in Showcase de inzender er zelf tevreden over is en dat bent u zeker niet, u schrijft zelfs dat het een technisch testfoto is, blijf ik er dus bij dat het niet in Showcase hoort.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment

                          Working...
                          X