Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste keer modelshoot maar hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste keer modelshoot maar hoe?

    ben dit weekend benaderd door een meisje uit mijn dorp. Ze wil wel eens een fotoshoot maar heeft geen ervaring. En ik als beginnend fotograaf heb ook geen ervaring nog de studio ervoor.
    Maar misschien willen anderen me wel enkele tips geven, hoe het toch kan met het beperkte materiaal (Canon EOS400D, kitlens en tamron 70-300) aanwezig. Oh ja, heb ook nog een extra flits die ik eventueel kan bouncen.
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

  • #2
    Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

    Gewoon naar buiten gaan op een warmere dag, je 70-300 op je toestel en shooten maar
    Het mag liefst bewolkt zijn (zorgt voor een zacht licht).
    Bij directe zon krijg je felle slagschaduw. Zoek dan een plaats op waar er niet direct zonlicht is (onder een boom, aan de rand van een voetgangerstunneltje, het reflecterend licht van een witte muur, ..)
    Laat je model iets sexy aandoen(kort rokje, strakke jeans, kleurrijke bloesjes), de ogen fel sminken (net-geen-emo-ogen fel, toch zwart welteverstaan!), hakken-schoentjes aandoen. Probeer ook een plaats op te zoeken die niet al te druk is (behalve als jij en je model durvers zijn )

    Trek in Medium format.
    Trek véél foto's.
    Trek op iso 200-400.
    Trek op de Av-stand (diaphragma voorkeuze) => vanaf F/5.6 (liefst F/8)
    Trek met alle brandpunt afstanden vanaf 50mm (hoe meer mm's hoe beter). Je kitlens moet je eigenlijk niet gebruiken dan.
    Mijn ervaringen met mijn SIGMA 70-300APO (jij hebt de tamron) is dat als ik:
    1) volledig inzoom (300mm)
    2) scherp stel op de ogen.
    3) uitzoom (met de knop nog altijd ingehouden!)
    4) doordruk
    de foto super scherp is als je deze op 100% bekijkt.
    Misschien moet je deze techniek eerst wat oefenen en testen voor je naar die shoot gaat.

    Als je de flits moet gebruiken ben ik niet zeker.. Flitsfotografie is geen lachertje. Rekening houdend met je ervaring zou ik geen flits gebruiken (je kunt natuurlijk altijd proberen en zien wat het geeft hé!)

    Dus als je je toestel correct instelt, de 70-300 (met de juiste techniek) gebruikt, moet je alleen nog maar aan je model denken.
    Probeer geen voeten en handen af te kappen. Ofwel het hele model op de foto, ofwel goede crops (kijk maar eens in showcase van mensen en modellen).

    Verwacht zeker niet dat alles van de eerste keer gaat lukken! Je model zal dit zeker ook begrijpen.. De beelden die je in showcase ziet (en op andere fotografiesites) komen er door passie en héél veel oefenen. Maar dat is bij alles zo
    Succes en laat ons iets weten hé
    Groetjes,
    Lennert

    Comment


    • #3
      Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

      bedankt voor deze reactie en ook aan de 2 PM's van andere leden. Blijkbaar zijn er weinige die een helpende hand willen toesteken
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #4
        Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

        Oorspronkelijk geplaatst door El Grande Bekijk bericht
        bedankt voor deze reactie en ook aan de 2 PM's van andere leden. Blijkbaar zijn er weinige die een helpende hand willen toesteken
        Tuurlijk wel! De ene wel liever als de andere.
        Maar het is gewoon een hele boterham om rekening mee te houden bij alle takken hoor.
        Als je in de buurt woont, en je ziet het zitten, wil ik wel meekomen hoor
        Grtz,
        Lennert

        Comment


        • #5
          Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

          Ik vind het ontzettend moeilijk om tips te geven omdat iedere shoot zo verschillend is.

          Gewoon niet teveel nadenken en veel foto's maken ... achteraf kan je dan voor jezelf gaan uitmaken waar je goed en slecht gehandeld hebt.

          Hou het puur natuur, niet flitsen en speel vooral met natuurlijk licht. Blijf boven de 50mm.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

            volgens mij ook belangrijk is wat achtergrond van het model zelf bekomen, hobby's interesses etc. Zo krijg je een beter beeld van het model toch?
            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
            https://sites.google.com/view/pdh65/

            Comment


            • #7
              Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

              Oorspronkelijk geplaatst door El Grande Bekijk bericht
              volgens mij ook belangrijk is wat achtergrond van het model zelf bekomen, hobby's interesses etc. Zo krijg je een beter beeld van het model toch?
              Kan.. maar dan ga je je met thema's bezighouden.
              Schiet eerst lekker portretten en half body's. Ik stel een zo groot mogelijk diafragma voor. Weet niet wat je lens aankan. Maar dat maakt de achtergrond lekker wazig. Schiet op 200-300 mm.. dan lukt dat aardig, maar hou wel je sluitertijd in de gaten dat deze niet onder de 1/200 komt in dit geval. Anders krijg je onscherpte. Kom je dan licht tekort zet je je ISO wat hoger. Ik zou dus (in tegenstelling tot lennert) niet beginnen op ISO200-400.. waarom eigenlijk?
              Kitlens niet gebruiken.. die andere is imho beter.

              Succes en laat het resutlaat maar snel zien
              Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

              Comment


              • #8
                Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                Ik zou dus (in tegenstelling tot lennert) niet beginnen op ISO200-400.. waarom eigenlijk?
                Kun je dat nog eens voor mij uitleggen, snap niet waarom
                Grtz,
                Lennert

                Comment


                • #9
                  Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Kun je dat nog eens voor mij uitleggen, snap niet waarom
                  Grtz,
                  Lennert
                  Tuurlijk.. je adviseert de fotograaf naar buiten te gaan. Zelden dat je met een zonnetje of overdag ISO200-400 nodig hebt
                  Groetjes, Jörgen
                  www.beautyshoot.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                    Tuurlijk.. je adviseert de fotograaf naar buiten te gaan. Zelden dat je met een zonnetje of overdag ISO200-400 nodig hebt
                    Ja maar ik bedoelde niet in de vlakke zon. Als het wat bewolkt is en je werkt op 2-300mm, dan blijven de sluitersnelheden niet zo hoog. (Mijn ervaring met de sigma 70-300/4-5.6)!
                    Heb "in't prille begin" 2x een shoot buiten gedaan. 1ste maal statief meegezeuld, 2de maal niet, en toen zaten er toch een heel stuk onscherpe foto's tussen! (kan natuurlijk aan het weer zelf hebben gelegen)
                    De iso 200-400 was gwn om het safe te spelen
                    Grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Ja maar ik bedoelde niet in de vlakke zon. Als het wat bewolkt is en je werkt op 2-300mm, dan blijven de sluitersnelheden niet zo hoog. (Mijn ervaring met de sigma 70-300/4-5.6)!
                      Heb "in't prille begin" 2x een shoot buiten gedaan. 1ste maal statief meegezeuld, 2de maal niet, en toen zaten er toch een heel stuk onscherpe foto's tussen! (kan natuurlijk aan het weer zelf hebben gelegen)
                      De iso 200-400 was gwn om het safe te spelen
                      Grtz

                      ahhh okay.. dan zitten we op dezelfde golflengte hahaha.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste keer modelshoot maar hoe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                        Kan.. maar dan ga je je met thema's bezighouden.
                        Schiet eerst lekker portretten en half body's. Ik stel een zo groot mogelijk diafragma voor. Weet niet wat je lens aankan. Maar dat maakt de achtergrond lekker wazig. Schiet op 200-300 mm.. dan lukt dat aardig, maar hou wel je sluitertijd in de gaten dat deze niet onder de 1/200 komt in dit geval. Anders krijg je onscherpte. Kom je dan licht tekort zet je je ISO wat hoger. Ik zou dus (in tegenstelling tot lennert) niet beginnen op ISO200-400.. waarom eigenlijk?
                        Kitlens niet gebruiken.. die andere is imho beter.

                        Succes en laat het resutlaat maar snel zien
                        Bedankt voor deze extra tips.
                        Als het model nu nog opnieuw van zich laat horen kan ik misschien binnenkort resultaten tonen.
                        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                        https://sites.google.com/view/pdh65/

                        Comment

                        Working...
                        X