Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke reflex voor motorrijder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke reflex voor motorrijder

    ik overweeg de aankoop van een reflex camera.
    Momenteel bezit ik een digitaal compact camera (Nikon met meer dan 4000 shots op 3 jaar) en een héél oud manueel analoog reflex camera van Minolta.
    De lenzen van de Minolta zijn dus stukjes antiek die niet meer te gebruiken zijn.

    Ik heb sterk de indruk dat de foto's die ik met mijn reflex maak mooier zijn dan de compact, ondanks dat de reflex van begin jaren 80 is. Ook ben ik creatiever en heb meer geduld als ik op weg ben met de reflex. Vandaar dat ik aan het overwegen ben voor een digitale reflex.

    Het is de bedoeling dat ik dat ding ook meezeul op de motor (tanktas of rugzak) en wil niet teveel tijd verliezen met wisselen van lenzen. Daarom dat ik dacht aan een lens met groot bereik. nikon 18-135 (voor de nikon camera) of een sigma 18-200 voor de canon.

    iemand ervaring met :
    -Nikon D80 (ligt goed in de hand)
    -Nikon D60
    -Nikon D40X (ligt goed in de hand)
    -Canon 400D (ligt goed in de hand mits battery pack aanwezig is)
    -of de canon 450, maar die is nog niet uit

    ben dus op zoek naar héél goede raad

  • #2
    Re: welke reflex voor motorrijder

    Je zegt dat je een minolta hebt.
    Dan zou ik zeker Sony overwegen. Je minolta lenzen gaan daar op passen en ik schat dat je direct vertrouwd zal zijn met de sony body, hoewel er natuurlijk op 20 jaar wel wat veranderd

    een D40 zou ik links laten liggen omdat die geen focusmotor heeft en dus niet met leuke lenzen zoals de 50mm overweg kan (of je moet handmatig focussen, maar dat is met een moderne dslr toch behelpen).

    Zelf heb ik een D80 (met grip) en ik kan je die van harte aanbevelen, het toestel voelt aan als een verlange van mijn arm, doet precies wat ik vraag.
    Ik moet wel zeggen dat mijn D50 ook ongeveer zo voelde.

    Comment


    • #3
      Re: welke reflex voor motorrijder

      Pre-PMA 2008: Today is the day Fujifilm has chosen to reveal the new models it is launching at the PMA show next week. There's 7 models in total, but the most intersting is undoubtedly the FinePix S100FS, which the company is describing as its most advanced consumer digital camera to date and its latest attempt to offer a viable DSLR alternative. Headline features include a large 2/3 inch 11 megapixel Super CCD sensor, all-new optically-stabilized 14.3x (28-400mm) manual zoom lens and a version of the 100-400% wide dynamic range and film simulation (hence 'FS') options seen on the FinePix S5 Pro SLR.
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke reflex voor motorrijder

        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
        Je zegt dat je een minolta hebt.
        Dan zou ik zeker Sony overwegen. Je minolta lenzen gaan daar op passen en ik schat dat je direct vertrouwd zal zijn met de sony body, hoewel er natuurlijk op 20 jaar wel wat veranderd
        Met mijn huidige lenzen ben ik niets meer, daar zit zelfs geen AF op. Ze zijn volledig manueel en niet meer bruikbaar op een moderne camera. De Sony heb ik ook in mijn handen gehad, maar die lag echt niet in de hand.

        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
        een D40 zou ik links laten liggen omdat die geen focusmotor heeft en dus niet met leuke lenzen zoals de 50mm overweg kan (of je moet handmatig focussen, maar dat is met een moderne dslr toch behelpen).
        De D60 heeft ook dit probleem, doch is dit geen nieuwe politiek van Nikon
        om in de toekomst alle nieuwe Camera's de motor in de lens te monteren?

        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
        Zelf heb ik een D80 (met grip) en ik kan je die van harte aanbevelen, het toestel voelt aan als een verlange van mijn arm, doet precies wat ik vraag.
        Ik moet wel zeggen dat mijn D50 ook ongeveer zo voelde.
        De D80 lijkt me ook een plezant ding, maar gaat dit model niet uitlopen? Komt daar ook niet een nieuw model voor uit?

        Comment


        • #5
          Re: welke reflex voor motorrijder

          En waarom deze keuze?

          Comment


          • #6
            Re: welke reflex voor motorrijder

            Oorspronkelijk geplaatst door ZR7 Bekijk bericht
            De D80 lijkt me ook een plezant ding, maar gaat dit model niet uitlopen? Komt daar ook niet een nieuw model voor uit?
            Ik denk dat er binnenkort inderaad een nieuwe D80 zal uitkomen. Dit heeft me echter niet tegengehouden toch een te kopen (occasie dan wel).
            Omdat er iets nieuw gaat komen worden de prijzen namelijk vrij sterk gedrukt en kan je dus voor relatief weinig geld een erg aangename camera kopen.

            Een canon 400D lijkt me ook een leuk toestel. Maar ik vond deze nogal aan de kleine kant (uiteraard is dit met grip een minder groot probleem).

            Canon glas is gemiddeld wel wat goedkoper als nikon glas dus dit kan ook een voordeel zijn.

            Nuja, er zijn hier mensen die veel meer weten als mij dus ik zal heb ook nog iets overlaten haha

            zowiezo succes met de zoektocht

            Comment


            • #7
              Re: welke reflex voor motorrijder

              Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
              Ik denk dat er binnenkort inderaad een nieuwe D80 zal uitkomen. Dit heeft me echter niet tegengehouden toch een te kopen (occasie dan wel).
              Omdat er iets nieuw gaat komen worden de prijzen namelijk vrij sterk gedrukt en kan je dus voor relatief weinig geld een erg aangename camera kopen.

              Een canon 400D lijkt me ook een leuk toestel. Maar ik vond deze nogal aan de kleine kant (uiteraard is dit met grip een minder groot probleem).

              Canon glas is gemiddeld wel wat goedkoper als nikon glas dus dit kan ook een voordeel zijn.

              Nuja, er zijn hier mensen die veel meer weten als mij dus ik zal heb ook nog iets overlaten haha

              zowiezo succes met de zoektocht
              Sorry hoor, is het niet "...mensen die meer weten DAN IK ...."
              dit is zo een van de meest voorkomende taalfouten tegenwoordig

              Comment


              • #8
                Re: welke reflex voor motorrijder

                Ik heb persoonlijk een D50, en ook een 18-135.
                Gebruik deze combinatie veel op de motorcross, en ben er echt wel tevreden over.

                Aangezien je deze niet meer nieuw vind, zou ik gaan voor de D80, er verschilt eigenlijk niet echt gek veel van de D50.

                Jules.

                Comment


                • #9
                  Re: welke reflex voor motorrijder

                  Gebruik zelf een D40 met Nikon 18-200VR als reiscamera. Met opzet voor een D40 gekozen. Tweedehands gekocht en stuk goedkoper dan D40x, daarnaast zou hij ook iets minder ruisgevoelig zijn. Verschil in pixels is voor mij niet belangrijk, maar flash sync van 1/500 (D40) tegen 1/200 (D40x) is dat wel.
                  Verder compact om mee te nemen en geen lenswissels nodig. Het ontbreken van de focusmotor is een relatief gegeven. Er komen meer en meer aangepaste lenzen op de markt.

                  Jos
                  Last edited by Josp; 2 maart 2008, 21:25.
                  Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke reflex voor motorrijder

                    Als je plaats genoeg hebt om een DSLR mee te nemen op je motor, dan maakt het helemaal niet uit welk merk je koopt.
                    Welke onderwerpen je wil fotograferen, dat is bepalend voor de lenskeuze, voor de rest kan je met elk merk wel ongeveer dezelfde foto's maken.
                    Als je alleen maar een 18-200 wil kopen, dan ben je wel het best af met een Nikon, want de enige 18-200 die goed presteert is de Nikon 18-200 VR.
                    De Sigma en Tamron-versies zijn wel goedkoper, maar optisch ook héél wat minder.

                    De laatste jaren dat ik met mijn Bandit 1200 rondreed, zat er altijd een Canon EOS 300D + kitlens + 28-135 IS in één van de zijkoffers. Als ik meer tele nodig had dan stak ik ook nog een 100-400 L IS bij in die koffer.
                    (Eerst staken die spullen in de topkoffer, maar dan had ik bij stoplichtsprints altijd problemen om het voorwiel aan de grond te houden, vooral als ik de 100-400 bij had.)

                    Een vrij grote camera meenemen in een rugzak is niet erg veilig, daar steek je bij voorkeur enkel zachte spullen in, dat zorgt voor minder (rug)problemen als er toch eens wat mis zou gaan.
                    Als je alles in de tanktas steekt, dan moet je er wel voor zorgen dat alles goed "vast" zit, spullen die tegen elkaar aan schuren worden heel snel beschadigd.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke reflex voor motorrijder

                      Een compact toestel lijkt mij wel een pro. Als lens zou ik ook de Tamron 18-250 zeker niet vergeten, maar enkel voor een toestel met ingebouwde motor. Als je tele niet zo aanspreekt hebben sommige merken lenzen die bij 16 of 17mm beginnen ipv 18mm. Het verschil lijkt klein maar in de praktijk is het groot. 24mm ipv 28mm in kleinbeeld is een wereld van verschil. (Nikon 16-85, Sony 16-105, Sigma 17-70, Pentax 17-70 (toekomst))

                      Bij compacte toestellen denk ik vooral aan Pentax (nieuwe K200D) en Nikon D40X/D60 (enig nadeel is dat deze maar een AF heeft met 3 punten). Ook sommige Olympus toestellen zijn behoorlijk klein en licht. De Pentax heeft als belangrijkste voordeel de ingebouwde beeldstabilisatie (zoals Sony) wat handig is bij deze universele lenzen, iets wat je met een D40x + 18-135 zal missen. Hier is de 18-200VR een aanrader, maar deze is verre van licht. De Sigma 18-200OS is dan een optie, maar deze is niet echt uitstekend te noemen. Bij Canon zou ik dan ook opteren voor de 2 kitlenzen 18-55IS + 55-250IS of eventueel de Sigma 17-70/2.8-4 + Canon 55-250 IS en bij de 'budget' Canonbody's vind ik vooral de zoeker tegenvallend.
                      Of je bij Nikon opteerd voor de D40x/60 of een toestel met ingebouwde motor is afhankelijk van je behoeft om vaste brandpunten te gebruiken (50, 85mm..etz). Denk dat dit voor een reiskit minder belangrijk is.

                      Mijn keuze in volgorde van voorkeur:

                      Pentax K200D + 18-250
                      Nikon D40x/D60 + 18-200 VR (of de 16-85 VR. Zou ik verkiezen boven de 18-135).
                      Sony A200 + 16-105
                      Olympus E510 + 14-150 OIS (te duur ?)
                      Canon 400/450D + Canon 17-85 IS of Tamron 18-250 of Sigma 18-200OS,

                      De Pentax en de Nikon zullen ± evenveel wegen. De Pentax lens is lichter maar de body zwaarder. De Pentax is incl. lens wel compacter.
                      Te veel lenzen en te weinig tijd.
                      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke reflex voor motorrijder

                        Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
                        Sorry hoor, is het niet "...mensen die meer weten DAN IK ...."
                        dit is zo een van de meest voorkomende taalfouten tegenwoordig
                        Dit is echt een héél goed toestel.

                        @ZR7 : Je haalt zelf al aan dat bepaalde toestellen je beter in de hand liggen, daar zou ik toch zeker al rekening mee houden.
                        Maar er ontbreekt toch nog enige info ... wat fotografeer je zoal en hoeveel? Onnodig een toestel aan te raden dat je van geen kanten nodig hebt of niet zou voldoen.
                        Tip : Let op (zoals reeds aangehaald) met een toestel in een rugzak als je met de motor rijdt ... bij een eventuele val heb je heel veel kans je rug zwaar te kwetsen.
                        Last edited by VerSeg; 2 maart 2008, 23:38.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke reflex voor motorrijder

                          Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
                          Nikon D40X/D60 (enig nadeel is dat deze maar een AF heeft met 3 punten)
                          In praktijk is dit aantal geen belemmering. Focus en tracking staan bij deze toestellen immers op hoog niveau (zelfde algoritmes als bij de D80/D200)

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke reflex voor motorrijder

                            Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
                            Sorry hoor, is het niet "...mensen die meer weten DAN IK ...."
                            dit is zo een van de meest voorkomende taalfouten tegenwoordig
                            Danjekwel voor je ZINVOLLE bijdrage .....

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke reflex voor motorrijder

                              Ik heb een beetje het zelfde als jij dus ik neem meestal mijn camera mee als ik motor ga rijden
                              Heb na eerst een jaartje een Leica V Lux gehad tehebben nu een Olympus E510 gekocht met kitlenzen
                              Heb inmiddels er een 50mm 2.0 macro bij gekocht ,een 14-54 2,8-3,5 en een
                              50-200 2.8-3.5 bij gekocht (alle lenzen gebruikt en uit het buitenland)
                              Voordeel van Olympus is dat kamera en lenzen minder wegen als de concurentie
                              Als je een 1 lens oplossing wil is er ook nog een 18-180 zuiko lens die net zogoed/matig is dan die van de nikon of canon
                              Bij de standaard kit lensjes heb je een bereik van 28mm tot 300mm kleinbeeld in een kwaliteit die beter is dan bij alle megazoom lenzen en die wegen bijna niets

                              Comment

                              Working...
                              X