Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke bridge ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke bridge ?

    enkele collega's van me die zich beroepshalve bezighouden met de organisatie van speelpleinwerking willen een digitale camera aankopen om de foto's nadien te kunnen gebruiken in hun brochures en publicaties. Het budget is ongeveer 400 € Ze hadden een reclame gezien voor de Canon 350D met 18-55 kitlens aan 388 €, maar vreesden wat tele te kort te komen. Ik wees hen op het bestaan van bridge toestellen zoals
    Canon Powershot S5 IS aan 304 €
    Olympus SP560 aan 303 €
    Sony DSC H9 voor 294 €
    Fuji Finepix S800 FD aan 300 €

    Zijn er mensen die deze toestellen intiem kennen ? Hoe snel starten ze op, heb je (veel) last van shutterlag ? Wat met de kwaliteit onder verschillende lichtomstandigheden ?
    Jullie advies wordt zeer gewaardeerd .

  • #2
    Re: welke bridge ?

    Panasonic FZ8 is ook nog een optie... FZ18 is nog wat duurder maar heeft een nog groter bereik.

    Ik heb zelf de FZ5, een ouder type en dat heeft me goed gedient in alle omstandigheden. Het toestel heeft image stabilisation, wat interessant is bij langere sluitertijden (donkere omstandigheden). De Leicalens is fantastisch.

    Maar verwacht geen wonderen. Het is en blijft een bridge. Bij de FZ5 mag je niet hoger dan iso200 gaan of de ruis wordt te erg en de focus is niet razend-snel. Maar als alledaags fototoestel of als trainingstoestel is het uitermate geschikt. De latere versies laten ook toe om in RAW te fotograferen. Het bereik is ook geweldig, van groothoek naar tele zonder gefoefel met lenzen. Ik enk dat een dergelijk toestel ideaal zou zijn voor jouw doel.

    Lees anders ook even de reviews op www.dpreview.com

    Succes met de aankoop.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: welke bridge ?

      Ik zou je toch de 350D aanraden. Die 18-55 mm komt wegens de 1,6 crop factor wel overeen met een 29-88 mm. Niet echt tele, maar heel wat beter dan niks. Je moet het aantal keren dat je echt een tele nodig hebt trouwens ook niet overschatten. Standaard heb ik een 17-40 mm op mijn camera staan, en daarmee neem ik misschien wel 99% van mijn foto's (wegens zijn kwaliteiten, maar die lens valt gegarandeerd buiten uw budget).

      Met de 350D heb je dan achteraf nog altijd de mogelijkheid een echte telelens aan te kopen als dat nodig zou zijn. De voornaamste reden om een 350D aan te kopen is de hoge ruis van bridge-toestellen. Ik neem aan dat niet alleen op speelpleinen moet gefotografeerd worden, maar ook al wel eens indoor. Met de 350D kan je dan tot 800 ISO gaan zonder storende ruis. Bij de bridge-types houdt het meestal op bij 200 ISO. Verder is de ingebouwde flits veel sterker dan bij de kleinere camera's, en indien nodig kan je er nog altijd een serieuze flitser op monteren, iets wat je bij de meeste bridges ook niet kan. Voor hetzelfde geld koop je toch wel veel meer mogelijkheden.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

      Comment


      • #4
        Re: welke bridge ?

        Voor mij één van de beste bridgetoestellen vergeten... de Panasonic FZ50. Vandaag de dag te koop voor minder dan €400. Schandalig goedkoop voor een dergelijk toestel. Het kent heel veel tevreden gebruikers, ook hier op BD. (Zie het FZ30 topic).

        Comment


        • #5
          Re: welke bridge ?

          Als je opteert voor een bridge camera, dan is de Panasonic FZ18 momenteel één van de allerbeste op de markt met een enorm groot zoombereik van 28 - 504mm.

          Een heel interessante vergelijkende test tussen Panasonic, Olympus en Fuji kan je lezen op http://www.popphoto.com/cameras/4836...uperzooms.html waar de FZ18 wordt uitgeroepen tot 'the king of the 18x superzooms'.

          Meer over de FZ18 kan je ook hier nog lezen : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=198355

          Comment


          • #6
            Re: welke bridge ?

            de vraagjes die je onderaan stelt zijn eigenlijk een opsomming van de nadelen van een bridge (shutterlag, opstarten, ...).

            Ik zou ook uitkijken naar een reflex. Desnoods de aankoop wat uitstellen. Bepaalde types die het gamma gaan verlaten zijn worden vaak met een telelens aangeboden voor echt lage prijzen (Nikon D40, Canon D350/400, Olympus E400/E500, Pentax, ...)

            greetz



            R
            Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

            Comment


            • #7
              Re: welke bridge ?

              Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
              Als je opteert voor een bridge camera, dan is de Panasonic FZ18 momenteel één van de allerbeste op de markt met een enorm groot zoombereik van 28 - 504mm.

              Een heel interessante vergelijkende test tussen Panasonic, Olympus en Fuji kan je lezen op http://www.popphoto.com/cameras/4836...uperzooms.html waar de FZ18 wordt uitgeroepen tot 'the king of the 18x superzooms'.

              Meer over de FZ18 kan je ook hier nog lezen : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=198355
              Ik kan jacketgreen alleen maar steunen in zijn uitleg over de FZ18. Dit is een zeer goede bridge. Ik heb er zelf eentje en maakt machtige fotos. Hij moet wel wat inleveren tov snelheid en ruis, maar ik moet zeggen dat ik daarvan nog geen problemen gehad heb bij het nemen van fotos.

              Als je eens goed rondkijkt kan je al een FZ18 vinden voor een 400€. Doen dus.

              Uiteraard is een DSLR altijd beter, maar dan moet je de extra kosten voor lenzen erbij nemen en ook het gesleur (en gewicht).
              http://www.photo-patricske.be
              Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

              Comment


              • #8
                Re: welke bridge ?

                Zoals vroeger a
                Last edited by Guest41; 27 november 2014, 19:17.

                Comment


                • #9
                  Re: welke bridge ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Zoals vroeger al aangehaald .. niet iedereen deelt die mening ...

                  http://www.dpreview.com/reviews/pana...z18/page16.asp
                  Dat is iedereen zijn goed recht natuurlijk
                  Toch moet het duidelijk zijn dat de mening van dpreview er slechts 1 is en niet noodzakelijk overeenstemt met wat vele FZ18 bezitters in de praktijk ervaren of is dpreview soms God De Vader ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke bridge ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                    Zoals vroeger al aangehaald .. niet iedereen deelt
                    die mening ...

                    Barely half a year after the introduction of the DMC-FZ8, Panasonic added another model to its popular range of compact 'super zoom' Lumix cameras in the shape of the FZ18. Although obviously based on the FZ8 (they are externally almost identical), the FZ18 doesn't replace it; it's a sort of 'big brother' with a bigger zoom, more pixels and a smattering of new features.

                    Tja, dat heb je eerder ook al beweerd:

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                    Toch niet op dpreview ... ("recommended" is ongeveer zo goed als 2e zit )

                    Barely half a year after the introduction of the DMC-FZ8, Panasonic added another model to its popular range of compact 'super zoom' Lumix cameras in the shape of the FZ18. Although obviously based on the FZ8 (they are externally almost identical), the FZ18 doesn't replace it; it's a sort of 'big brother' with a bigger zoom, more pixels and a smattering of new features.


                    Alhoewel, dit heb je toch ook gezegd:

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                    je moet zeker niet kijken naar die "recommended" enz .. dat is een puur subjectief kriterium dat niets zegt ..

                    Kijk echter wel naar hun "Pro" en "Con" vaststellingen daar staan de(hun!) sterke punten en de zwakke van een camera. Daarmee kan je in vergelijking met andere cameras vergelijken wat moegelijk voor jouw criteria/wensen/verwachtingen best past.
                    of om je nogmaals te quoten:

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                    .. en zoals gezegd de ideale camera bestaan voralsnog niet !


                    Je opinie hangt er alleen vanaf over welke camera het gaat, nietwaar?

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke bridge ?

                      de vraagjes die je onderaan stelt zijn eigenlijk een opsomming van de nadelen van een bridge (shutterlag, opstarten, ...).
                      Jongens wel serieus blijven hé een opstart tijd van 1.2s en een shutterlag van 0.1shttp://www.dpreview.com/reviews/canons5is/page4.asp
                      De huidige Bridge toestellen zijn alang niet meer te verglijken met de vroegere compact camera waar je soms tot 5s zat te wachten.
                      Zie ook deze post http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=199845
                      Janus.
                      Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                      Enkele van mijn foto's

                      Comment

                      Working...
                      X