Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik geraak er maar niet uit !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik geraak er maar niet uit !

    Ik weet dat ik hier het zoveelste topic start over de keuze van een budget DSLR, maar ik weet het echt niet !
    't Is vooral om landschappen en binnenfoto's te nemen.
    De occasionele sportfotografie mag ook niet ontbreken,
    maar een lichtsterke lens zal dan wel nodig zijn als het in een sporthal is.

    Ofwel een Canon 400D met kitlens:
    Pro:
    - heel goede ISO prestaties
    - veel lenzen ervoor beschikbaar
    - Canon is een 'bewezen' merk op gebied van DSLR
    contra:
    - kitlens maar 3x optische zoom
    - geen beeldstabilisatie in kitlens en niet in body

    Ofwel een Nikon D40 of D40x met kitlens:
    Pro:
    - heel goede ISO prestaties
    - veel lenzen ervoor beschikbaar
    - Nikon is een 'bewezen' merk op gebied van DSLR
    contra:
    - kitlens maar 3x optische zoom
    - geen beeldstabilisatie in kitlens en niet in body

    Ofwel een Sony A100 of A200 met kitlens:
    Pro:
    - beeldstabilisatie in body
    - 4x optische zoom
    contra:
    - geen superprestaties vanaf ISO 800
    - Sony heeft zich nog niet echt 'bewezen' op gebied van DSLR, maar maakt veel terrein goed de laatste tijd.


    Ik weet het dus niet meer, en dan heb je nog de Pentax K100D super, en de Olympus E-510 of E410.

    Om zot van te worden...
    Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

  • #2
    Re: Ik geraak er maar niet uit !

    Wat je al mag vergeten, is de term 'optische zoom'. Een goeie lens zal nooit meer dan 3x 'optische zoom' hebben. Wat je wil weten, is wat de breedste hoek is en de kleinste hoek, en hoe lichtgevoelig de lens is.

    Vergelijk:
    Een Sigma 18-200 heeft meer dan 10x optische zoom, en een Canon 70-200 minder dan drie keer. toch zal die laatste veel mooiere plaatjes afleveren dan de eerste. Maar die eerste heeft dan weer een veel bredere hoek.

    Conclusie: Een DSLR dient ervoor om daar lenzen op te wisselen. Een lens die alles van breed tot tele dekt sluit compromissen op 't gebied van beeldkwaliteit, en is dat niet net het allerbelangrijkste?

    Je wil landschap en binnenfoto's: de kitlenzen van alle merken zullen voldoen voorlopig.
    Je sportfoto's is een ander paar mouwen. Daarvoor heb je een lichtsterke en snelle lens nodig, zoals bijvoorbeeld een Sigma 70-200 2.8 of het duurdere equivalent van Canon. Nikon heeft er ook zo eentje maar dan met beeldstabilisatie, en die is nog een pak duurder.
    Van de andere merken ken ik te weinig om een zinnig alternatief voor te stellen.

    In ieder geval geldt: kies eerst je lens, en koop met het overgebleven geld je body. Je lens is van véél meer invloed op je beeldkwaliteit dan je body.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Ik geraak er maar niet uit !

      Als ik me niet vergis heeft de (nieuwe) Nikon D60 een 18-55 VR lens, dus mét beeldstabilisatie (in de lens) als kitlens. Informeer je wel eerst over de lenzen die wel en niet autofocus werken op de D60 (idem D40-X).

      'Probleem' of noem het luxe, is dat alle toestellen die je vernoemt inderdaad goeie toestellen zijn. Belangrijk verschil is dat Olympus met een ander sensorformaat werkt. De toestellen die je vermeld zijn niet de nieuwste die deze merken momenteel hebben, wat niet altijd nadelig is want je kan die (prima) toestellen nu voor interessante prijzen vinden.

      Comment


      • #4
        Re: Ik geraak er maar niet uit !

        Ook ik ga binnenkort een gelijkaardige aankoop doen.
        Ik dacht aan de Sony A100 met 18-200 mm lens omdat dit (tenzij ik mij vergis) zowat de enige combinatie is die rond de 900 EUR loopt.

        Comment


        • #5
          Re: Ik geraak er maar niet uit !

          Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nieuwe kitlenzen van Canon 18-55 IS zijn, dus ook met beeldstabilisatie, maar dat weet ik niet echt zeker. Een heel erg knappe lens van Canon is 17-85 IS USM, maar die lens kost toch al gauw € 400. Dus samen met de body 400D maakt dit € 900, en da's wat teveel geld momenteel.
          Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

          Comment


          • #6
            Re: Ik geraak er maar niet uit !

            Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
            Ik weet dat ik hier het zoveelste topic start over de keuze van een budget DSLR, maar ik weet het echt niet !
            't Is vooral om landschappen en binnenfoto's te nemen.
            De occasionele sportfotografie mag ook niet ontbreken,
            maar een lichtsterke lens zal dan wel nodig zijn als het in een sporthal is.

            Ofwel een Canon 400D met kitlens:
            Pro:
            - heel goede ISO prestaties
            - veel lenzen ervoor beschikbaar
            - Canon is een 'bewezen' merk op gebied van DSLR
            contra:
            - kitlens maar 3x optische zoom
            - geen beeldstabilisatie in kitlens en niet in body

            Ofwel een Nikon D40 of D40x met kitlens:
            Pro:
            - heel goede ISO prestaties
            - veel lenzen ervoor beschikbaar
            - Nikon is een 'bewezen' merk op gebied van DSLR
            contra:
            - kitlens maar 3x optische zoom
            - geen beeldstabilisatie in kitlens en niet in body

            Ofwel een Sony A100 of A200 met kitlens:
            Pro:
            - beeldstabilisatie in body
            - 4x optische zoom
            contra:
            - geen superprestaties vanaf ISO 800
            - Sony heeft zich nog niet echt 'bewezen' op gebied van DSLR, maar maakt veel terrein goed de laatste tijd.


            Ik weet het dus niet meer, en dan heb je nog de Pentax K100D super, en de Olympus E-510 of E410.

            Om zot van te worden...
            Ik zal de keuze iets makkelijker maken...

            Sporthal = weinig licht
            Welke valt dan volgens uw onderzoek al af?

            Koop vervolgens een toestel met een kitlens en spaar eventueel bij tot je een "goede" lens kunt aanschappen ipv nu te investeren in een redelijk alternatief die tussen beide zal inzitten.
            Touwens, ook van kitlenzen verschijnen hier mooie foto's!

            Veel succes!
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: Ik geraak er maar niet uit !

              Ben verbaasd dat niemand totnutoe gezegd heeft "pak ze eens alle drie vast" Hoe ligt het in de hand? En gebruiksgemak?
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #8
                Re: Ik geraak er maar niet uit !

                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Wat je al mag vergeten, is de term 'optische zoom'. Een goeie lens zal nooit meer dan 3x 'optische zoom' hebben.
                Dus De Canon EF 24-105 L is geen goede lens?

                Comment


                • #9
                  Re: Ik geraak er maar niet uit !

                  Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                  Ben verbaasd dat niemand totnutoe gezegd heeft "pak ze eens alle drie vast" Hoe ligt het in de hand? En gebruiksgemak?
                  Inderdaad, dat heb ik al gedaan.
                  Ik zou echt heel graag voor de A200 + kitlens gaan omdat die echt heel goed in de hand ligt. Ik heb niet zo graag een kleine body en de Sony is iets groter dan de 400D of D40(x).
                  Ik vrees gewoon dat ik ISO 800 of ISO 1600 niet ga durven gebruiken omdat de ruis te hoog zou zijn.
                  Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik geraak er maar niet uit !

                    Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                    - geen beeldstabilisatie in kitlens en niet in body
                    Wacht dan op de 450d ?
                    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik geraak er maar niet uit !

                      Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                      Inderdaad, dat heb ik al gedaan.
                      Ik zou echt heel graag voor de A200 + kitlens gaan omdat die echt heel goed in de hand ligt. Ik heb niet zo graag een kleine body en de Sony is iets groter dan de 400D of D40(x).
                      Ik vrees gewoon dat ik ISO 800 of ISO 1600 niet ga durven gebruiken omdat de ruis te hoog zou zijn.
                      Heb jij al beelden gezien bij iso 800 of 1600 van de Sony ?

                      De nieuwe Sony's hebben een geavanceerd ruis onderdrukkingssysteem (hardware) dat zeer goed werkt.

                      Ik heb gisteren beelden gezien van de A700 bij iso 3200 en kan je zeggen dat ik eerst dacht dat ze bij iso 400 genomen waren

                      Vraag anders eens een voorbeeldfoto bij Jackske.

                      PS kijk ook eens in het A700 topic een beetje verder, bij de laatste post zijn er twee foto's gepost van de DR functie van de Sony's (zit ook in de A200, A300 en A350)

                      Voor een beetje meer euro's heb je een A300 waarvan de live-vieuw superieur is aan die van Canon en Nikon
                      Last edited by zunoel; 3 maart 2008, 07:18.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik geraak er maar niet uit !

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Heb jij al beelden gezien bij iso 800 of 1600 van de Sony ?

                        De nieuwe Sony's hebben een geavanceerd ruis onderdrukkingssysteem (hardware) dat zeer goed werkt.

                        Ik heb gisteren beelden gezien van de A700 bij iso 3200 en kan je zeggen dat ik eerst dacht dat ze bij iso 400 genomen waren

                        Vraag anders eens een voorbeeldfoto bij Jackske.

                        PS kijk ook eens in het A700 topic een beetje verder, bij de laatste post zijn er twee foto's gepost van de DR functie van de Sony's (zit ook in de A200, A300 en A350)

                        Voor een beetje meer euro's heb je een A300 waarvan de live-vieuw superieur is aan die van Canon en Nikon
                        Inderdaad Zunoel, zeer knappe foto's, maar is de A700 wel te vergelijken met bijvoorbeeld een A200 of A300 qua prestaties op hogere iso's ?
                        Die A700 kost het dubbele, en dat extra geld moet toch ergens inzitten ?
                        De DR is echt wel knap. Ik had die foto's ook al gezien op het A700 topic en het is een wereld van verschil !
                        Ik denk nog even te wachten tot alle modellen van Sony te koop zijn en dan mijn keuze te maken. Hiervoor had ik een FZ50 die te gebruiken was tot ISO200, soms ISO400 (bijna nooit). Die had ook een lcd-scherm om je compositie te maken, maar ik keek vooral door de zoeker. Dat blijft toch iets stabieler fotograferen. Bedankt voor je reactie !
                        Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik geraak er maar niet uit !

                          Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                          Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nieuwe kitlenzen van Canon 18-55 IS zijn, dus ook met beeldstabilisatie, maar dat weet ik niet echt zeker. Een heel erg knappe lens van Canon is 17-85 IS USM, maar die lens kost toch al gauw € 400. Dus samen met de body 400D maakt dit € 900, en da's wat teveel geld momenteel.
                          check my signature... is ook een KITlens
                          5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik geraak er maar niet uit !

                            Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                            Inderdaad Zunoel, zeer knappe foto's, maar is de A700 wel te vergelijken met bijvoorbeeld een A200 of A300 qua prestaties op hogere iso's ?
                            Die A700 kost het dubbele, en dat extra geld moet toch ergens inzitten ?
                            De DR is echt wel knap. Ik had die foto's ook al gezien op het A700 topic en het is een wereld van verschil !
                            Ik denk nog even te wachten tot alle modellen van Sony te koop zijn en dan mijn keuze te maken. Hiervoor had ik een FZ50 die te gebruiken was tot ISO200, soms ISO400 (bijna nooit). Die had ook een lcd-scherm om je compositie te maken, maar ik keek vooral door de zoeker. Dat blijft toch iets stabieler fotograferen. Bedankt voor je reactie !
                            De ruisonderdrukking zit in de nieuwe BIONZ proccessor waar elke nieuwe Sony mee uitgerust is (A700, A200, A350, en A300).
                            Ik heb ook even de camera's in de volgorde van introductie gezet
                            De 300 en de 350 zijn de laatste nieuwe toestellen en dus voorzien van de laatste nieuwe snufjes.

                            Het prijsverschil zit niet in de beeldkwaliteit maar in de camera mogelijkheden en het vooropgesteld segment.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik geraak er maar niet uit !

                              Ik heb eens zitten zoeken en ik lees heel goede commentaren over de D60 met kitlens die "VR" is, dus beeldstabilisatie.
                              De D60 is vooral bedoeld voor de beginnende DSLR-gebruiker, maar met enorm knappe prestaties, ook op hoge ISO's.
                              Ik begin toch echt iets te voelen voor dit toestel.
                              Je krijgt hulp in de camera en niet te vergeten een anti-dust systeem.
                              De kit ligt in het budget, want is gelijk aan een A200 + kitlens.
                              Nikon heeft een reputatie om "U" tegen te zeggen en de buildquality is excellent.
                              Het is toch een prachtig toestel.
                              Even groot als de D40 en D40x, maar er zijn toch een aantal verbeteringen, ook al zegt iedereen dat het bijna een D40 is, ik heb er toch zeer veel interesse naar.
                              Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                              Comment

                              Working...
                              X