Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

    Nu, Nikon D70 + Kitlens, tiptop in orde, maar de ruis beu:-((((

    Alternatief:
    • Nikon D300 met de bestaande Kitlens 18-70 DX EG en eventueel later een lichtsterke 70-20.
    • Pentax K20 of Sony A700 en 2 nieuwe lenzen.

    Ik heb de Nikon altijd een betrouwbare, praktische camera gevonden, daarom gaat mijn voorkeur naar de duurdere Nikon D300.

    Doe ik daar de beste keuze mee, voor goede resultaten in de hoge Iso's?

    En wat is mijn Nikon D70 nog waard (goede staat, soft D70s, met 7200 opnamen)?
    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

  • #2
    Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

    D300 is een dijk van een camera, ruis tot ISO 1600 aardig binnen de perken
    D70 is tweedehands zo goed als niks meer waard, maar kan wel als backup dienen indien je bij Nikon blijft
    Wel mijn bedenkingen bij die kitlens op een D300
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

      Allicht is in jouw geval de D300 de beste optie. De stap van D70 naar D300 zal allicht natuurlijker verlopen, terwijl andere merken meer aanpassingen van je gewoontes zullen vergen. Voor het glas dat je al hebt moet je niet bij Nikon blijven, dat moet ik je allicht niet vertellen, ik veronderstel dat je dat kitobjectief met je D70 zal willen verkopen?

      Natuurlijk zit de D300 een stuk hoger van prijs dan de andere 2.

      Je kan natuurlijk nog even wachten tot je ze alle drie in de winkel eens kan vastnemen, dan kan je zelf beoordelen of de verschillen in handeling significant zijn voor jou of niet... Dus nog een weekje of twee geduld, want de K20D is er nog niet in België... Als de eerste batch niet volledig naar voorbestellers (waaronder ikke) gaat tenminste, dan kan je mss nog wat langer moeten wachten...

      Alternatief is je D70 houden als reservecamera. Dat is in geval je bij Nikon blijft een mogelijke keuze. Dan kan je al je nieuwe glas ook op je back-up gebruiken...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        D300 is een dijk van een camera, ruis tot ISO 1600 aardig binnen de perken
        D70 is tweedehands zo goed als niks meer waard, maar kan wel als backup dienen indien je bij Nikon blijft
        Wel mijn bedenkingen bij die kitlens op een D300
        Tja, dat gaat me een bom geld kosten, een Nikon D300 + dure lenzen.
        Daarom dacht ik de Nikon kitlens voorlopig te houden, aangezien ik toch in de hoge iso's kan gaan.

        Ik ben een amateur en zeker geen super technisch fotograaf, maar ik zou graag in alle omstandigheden aanvaardbaar resultaat willen bereiken, zonder 5 ruisfilters in PS te moeten gebruiken.

        Daarom twijfel ik, want de Pentax K20 met CMOS sensor + stabilisatie + nog meer resolutie + een paar lichtsterke (minder dure) Sigma lenzen, zouder wel eens beter kunnen scoren en prijsvoordeliger zijn.

        Ik print de foto's af op A3+.
        Voorlopig heb ik me nog kunnen redden met de D70 (6MP) en Genuine Fractal Printpro 4.0, met een redelijk goed resultaat

        Voor de D70 kitlens moet ik zeker niet bij Nikon blijven.
        Ik dacht nog een 250 Euro van de D70 te kunnen krijgen: een super slechte investering een DSRL:-(((((
        Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

        Comment


        • #5
          Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

          Heb een paar weken geleden dezelfde stap (d70 => D300) gezet en ben er zeker blij mee.
          Mijn D70 met ongeveer 15000 kliks en in goede staat natuurlijk heb ik toen kunnen verkopen aan 250 euro. Is dus ongeveer alles wat je er nog van kan krijgen.

          De kitlens 18-70 gebruik ik niet meer. Deze werd vervangen door 2 primes en een breedhoekzoom (35mm f2 / 50mm f1.8 / tokina 12-24 f4) maar ik denk wel dat je met de 18-70 op de d300 nog prachtige foto's kan maken.
          Rudi
          Fuji XT-4 en wat glas
          Web: Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

            zou D70 zeker ni verkopen
            kan zeker goed dienen als 2de body
            ik maak er al bijna 4 jaar goed foto's mee
            als ik een D300 koop hou ik mijn D70 als 2de body hoor
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              zou D70 zeker ni verkopen
              kan zeker goed dienen als 2de body
              ik maak er al bijna 4 jaar goed foto's mee
              als ik een D300 koop hou ik mijn D70 als 2de body hoor
              En door een D300 te kopen zal hij zeker geen slechtere foto's maken alleen zal dit niet meer gebeuren daar hij gewoon niet meer van het schap zal komen als je eenmaal een D300 hebt. Dan reist de vraag: een €300 voor iets dat ik toch niet meer gebruik en waar mijn boterham niet van afhangt?
              Een backupbody bijhouden geef een goed en veilig gevoel maar is dood geld dat alsmaar in waarde verminderd.(jammer maar waar)

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                alleen zal dit niet meer gebeuren daar hij gewoon niet meer van het schap zal komen als je eenmaal een D300 hebt
                Niet waar, vind ik : de D70 is nog steeds mijn meest gebruikte body maar ik snap wel waar je heen wil en ik zal wel een uitzondering zijn
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Niet waar, vind ik : de D70 is nog steeds mijn meest gebruikte body maar ik snap wel waar je heen wil en ik zal wel een uitzondering zijn
                  Het zijn die die de regel bevestigen hé

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                    De Nikon D300 is momenteel zowat de referentie wat APS-C camera's betreft.
                    De eerste beelden van de K20d zijn veel belovend met op eerste zicht (maar is nog moeilijk om echt te beoordelen) minder ruis dan de d300. Alhoewel eerste testen (pop photo) het tegendeel aantonen.(maar in hoeverre zijn die testen relevant ??)
                    Bij de D300 betaal je in uw geval waarschijnlijk veel geld voor features welke je nooit gaat gebruiken, maar dat is een keuze.
                    De sony a700 biedt volgens mij momenteel het meeste voor zijn geld maar dat zou kunnen veranderen met de K20D.
                    AF-systeem van K20d is zwak toz van de D300 en A700 maar zal waarschijnlijk niet echt een probleem vormen. Als je wat tijd hebt, wachten op de eerste gebruikerservaringen van de K20D en dan beslissen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                      Ik kom ook van de D70s en ging naar D300.... die D70s verkocht, ga je echt niet meer gebruiken!
                      Verkoop je D70s met kitlens en vang zo'n 400 euri en dat is alvast de helft voor een 2e hands AFS 28-70 2.8 wat een geweldige combi heb je dan!

                      Ed
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                        Ja dit is echt wel een "dilema"
                        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                          Hoi

                          Zit momenteel met een 'gelijkaardig' dilemma.
                          Voor concert fotografie is ruis een aardig vervelend 'beestje' met mijn D70... veel teveel ruiskuiswerk. Ook met m'n lichtsterkere 70-200VR is dit het geval, die anders wel lekker scherp is
                          Heb nu een D200 en de D70.
                          Nu heb k wat budget voor:
                          - Ofwel een nieuwe D300 ter vervanging van de D70
                          - Ofwel de Nikkor 17-55 objectief... (lichtsterker, scherper dus lager ISO...)

                          Help..
                          ---------------------------------------------
                          Nikon D750 + wat glasservies

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Niet waar, vind ik : de D70 is nog steeds mijn meest gebruikte body maar ik snap wel waar je heen wil en ik zal wel een uitzondering zijn
                            Als ik het rijtje D70, 80, 200, 300 in je handtekening zie, begrijp ik hier niks van...............
                            Ik grijp ook niet meer naar mijn F90 of wil geen kever meer...
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dilema: Nikon D300, Pentax K20...

                              Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
                              Hoi

                              Zit momenteel met een 'gelijkaardig' dilemma.
                              Voor concert fotografie is ruis een aardig vervelend 'beestje' met mijn D70... veel teveel ruiskuiswerk. Ook met m'n lichtsterkere 70-200VR is dit het geval, die anders wel lekker scherp is
                              Heb nu een D200 en de D70.
                              Nu heb k wat budget voor:
                              - Ofwel een nieuwe D300 ter vervanging van de D70
                              - Ofwel de Nikkor 17-55 objectief... (lichtsterker, scherper dus lager ISO...)

                              Help..
                              Ik vond de stap D200 naar D300 voor mij te klein.
                              Ik werk bijna nooit in de hoge ISO (is nog een kronkel van vroeger).
                              Nu ik de kans kreeg van vrouw lief een upgrade te maken naar de D700 heb ik dit maar snel gedaan. Het is alleen jammer dat nu mijn 17-55 er aan geloven moet.
                              Ik fotografeer nu zowat 50 jaar maar dit was tot nu toe mijn lievelingslens.

                              Als je veel aan concertfotografie doet denk ik dat je zeer goed af bent met de D300.

                              Maar alles heeft zijn prijs ook een upgrade kost een vermogen.
                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X