Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum , en ben van plan de komende weken een nieuwe camera aan te schaffen.Tot op heden werkte ik met Sony Dsc-R1, en nu de panasonic FX-100 (compact). Ik zou graag terug naar Canon EOS gaan.De nieuwe 450D die er aankomt lijkt me wel wat.Het zal wel mijn eerste spiegelreflex worden.Vroeger werkte ik reeds met de IXUS, en de presets (vooral levendig blauw/groen/rood) vond ik zeer gebruiksvriendelijk en niet terug bij andere merken. Mijn vraag is nu, heeft de 400D of 450D die er aankomt ook deze presets? Je merkt het al ik ben niet echt wild om manueel te werken, maar vooral met scene modes. Nu vind ik zoveel positieve reacties over de Nikon D300 dat ik serieus ga twijfelen,of ik niet beter iets meer kan uitgeven, en voor de Nikon gaan ipv voor de Canon 450D. Iemand enige raad ?
    Ik wil vooral foto's maken van landschappen,vind levendige kleuren zeer belangrijk en haarscherpe foto's in relatief zo hoog mogelijke resolutie. De prijs is niet zo echt belangrijk als dit dan ook een wezenlijk verschil in kwaliteit betreft. Ook het gebruiksgemak en eenvoudige menus is zeer belangrijk. Graag jullie meningen . Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

    De D300 heeft geen scene modes en richt zich meer op de geavanceerde of professionele gebruiker. Ik denk dat de 450D in dit geval de betere keuze is.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

      is een beetje appelen met peren vergelijken...

      De 450D is een instap-DSLR... ongetwijfeld een prima toestel voor mensen die met een DSLR beginnen werken : handige en niet te ingewikkelde menus en waarschijnlijk goede beeldkwaliteit (bij mijn 400D is dit toch zo )

      De D300 is voor de geavanceerdere hobbyist... ook een goed toestel maar misschien wat zwaar om mee te beginnen...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

        Zijn twee totaal verschillende toestellen.
        De 450d is een instapmodel, terwijl de D300 gericht is op semi-pro gebruik, en dit vertaalt zich ook in de prijs.
        De D300 valt eerder te vergelijken met de canon 40d en dan nog.
        Twee toestellen die dicht aanleunen tegen de D300 zijn de Sigma E3 en de Sony A700. De laatste kun je momenteel (cash back actie) kopen voor 1000 euro.
        Heel in kort komt de Pentax K20D (14mp) op de markt, en die zou ik toch ook overwegen.

        Als je bij de instappers kijkt heb je de Sony A200,A300 en A350. De 2 laatste hebben als enige,een echte echte live view feature, met draaibaar LCD scherm en dual sensors.
        Je hebt ook nog de Nikon D60, de Pentax K100d super en Olympus E410.
        btw. De sony A100 wordt momenteel verkocht voor 466 euro.

        Comment


        • #5
          Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          btw. De sony A100 wordt momenteel verkocht voor 466 euro.
          Dat is dan bodyprijs zeker ? Body + kitlens € 466 ? Waar dadde ?
          Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

          Comment


          • #6
            Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300


            prijs is iets gestegen tot 473,8, was gisteren nog 466 en een paar weken terug op sommige plaatsen nog rond de 900 euro.
            Denk dat dit een koopje is voor de vlugge beslissers.

            Let wel, op de A700 is er een cash back actie van 150 en 200 euro (zonder/met lens)
            Last edited by puerte; 28 februari 2008, 11:10.

            Comment


            • #7
              Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Thoomie Bekijk bericht
              Hallo,
              Ik ben nieuw op dit forum , en ben van plan de komende weken een nieuwe camera aan te schaffen.Tot op heden werkte ik met Sony Dsc-R1, en nu de panasonic FX-100 (compact). Ik zou graag terug naar Canon EOS gaan.De nieuwe 450D die er aankomt lijkt me wel wat.Het zal wel mijn eerste spiegelreflex worden.Vroeger werkte ik reeds met de IXUS, en de presets (vooral levendig blauw/groen/rood) vond ik zeer gebruiksvriendelijk en niet terug bij andere merken. Mijn vraag is nu, heeft de 400D of 450D die er aankomt ook deze presets? Je merkt het al ik ben niet echt wild om manueel te werken, maar vooral met scene modes. Nu vind ik zoveel positieve reacties over de Nikon D300 dat ik serieus ga twijfelen,of ik niet beter iets meer kan uitgeven, en voor de Nikon gaan ipv voor de Canon 450D. Iemand enige raad ?
              Ik wil vooral foto's maken van landschappen,vind levendige kleuren zeer belangrijk en haarscherpe foto's in relatief zo hoog mogelijke resolutie. De prijs is niet zo echt belangrijk als dit dan ook een wezenlijk verschil in kwaliteit betreft. Ook het gebruiksgemak en eenvoudige menus is zeer belangrijk. Graag jullie meningen . Alvast bedankt !
              D300 is echt niet wat je zoekt. De foto's die uit een D300 komen gaan niet beter zijn dan diegene die uit een 450D komen. En die 300D heeft ook al niet de automatismes(scene modes) waar je naar op zoek bent. Of laat ons zeggen minder. P is immers ook een automatische mode en die staat op alle DSLR's. Maar een portrait, landscape enz setting ga je er niet op vinden.
              De D300 is terecht een veel duurdere camera dan de 450D maar dit om andere redenen dan de beeldkwaliteit op zich. Voor je landschappen gaat dit niets uitmaken. Het gaat meer over het totaal van fotografische mogelijkheden die groter zijn en de sterkere bouw enz. De canon tegenhanger is de 40D die dezelfde fotografische mogelijkheden heeft. Maar ook deze is voor jou niet zinvol want niet nodig voor je gebruik.

              De vivid setting waar je naar op zoek bent dat is eigenlijk geen probleem. Daarvoor moet je gewoon in de camera de aanpassingen doen die ervoor zorgen dat de beelden rechtstreeks uit je camera de juiste saturatie en contrast krijgen. Mocht je daar problemen mee hebben kan je hier altijd de vraag stellen en dan krijg je wel hulp hiermee.

              1 zaak ben je wel over het hoofd aan het zien en dat is de lens die je bij de camera wil kopen. Geld lijkt niet echt het bezwaar te zijn en zodoende kan je veel beter het extra geld in je lens of lenzen steken. Dat gaat je immers wel betere beelden geven.

              Een D300 met 18-70 AFS gaat je minder goeie beelden geven dan een 450D met 17-55 f2.8 IS. Maar trek je al je landschappen op F11 wordt het verschil kleiner opnieuw.

              Lenzen zijn een essentieel onderdeel je mag de duurste camera in de wereld kopen als de lens niet goed genoeg is kan deze hiervoor nooit compenseren.

              Misschien eens goed nadenken wat voor lenzen je wil want er zijn veel combinaties mogelijk. Moet het een zoom zijn of is een prime ook goed? Welk bereik wil je juist enz....

              Maar als antwoord op je eerste vraag kan ik stellen dat de 450D zonder twijfel de betere camera is voor wat jij wil.

              PS: Als landschappen echt je ding zijn denk dan ook eens aan een tripod.

              Comment


              • #8
                Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=51050
                prijs is iets gestegen tot 473,8, was gisteren nog 466 en een paar weken terug op sommige plaatsen nog rond de 900 euro.
                Denk dat dit een koopje is voor de vlugge beslissers.

                Let wel, op de A700 is er een cash back actie van 150 en 200 euro (zonder/met lens)
                Die € 473,8 is dus enkel body alleen.
                Als ik kijk naar de prijs tussen een A200 een een A200 + kitlens, dan is dit € 71,21 voor de kitlens. Als je dit dan bij je € 473,8 voor je body telt, dan kom ik op € 545 voor een A100 + kitlens.

                De A200 + kitlens staat daar voor € 625,34.
                Dus € 80 meer betalen = snellere AF, ISO3200, groter scherm 2.7" ipv 2.5", betere batterij en mogelijkheid tot batterygrip.

                Ik zou het dan wel weten.
                Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                  January 2008

                  The Nikon D300 is the world's best amateur camera.

                  The Nikon D300 is far more revolutionary than its specifications suggest. It completely obsoletes everything that came before it, and especially sends the D200 and D2Xs to the dumpsters of digital history.

                  I've never said this before of any other camera, but the D300 actually makes it easier to create significantly better images than with earlier cameras.

                  The D300 has better color, better highlights, better shadows, it's sharper because it fixes lens flaws, and its superior AF system and viewfinder free us to compose more freely than any previous camera. The D300 shares these innovations with its nearly identical $5,000 big brother, the D3. Compare their menus or read their users manuals and you'll see that they are the same on the inside! Owning both, I can confirm that they both operate in the same way and give the same look to their images. At ISO 200 with an exceptional lens, there isn't any visible difference I can see.

                  The D300's numerous internal tweaks and far more processing power have made huge strides forward in real image quality. These improvements are so significant than even a blind artist can see them. These may not be as immediately obvious to people less than fluent in creating images on a daily basis, since these innovations deal with subtle but crucial issues of color and value. Color and value are the critical foundations of every image, as every artist knows.



                  Ik zou het ook wel weten!

                  Karel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                    Een beginner raad ik toch aan om deze bull**** maar over te slaan
                    Niet de camera maakt foto's beter, maar jij!

                    Dit gezegd zijnde lijkt een D300 me ook redelijk wat overkill. Als je liever Nikon hebt dan Canon vindt je daar ook heel wat goede instapmodellen.

                    (ps als de bull**** komt van Kenn Rockwell mag je hem zeker skippen )

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa
                    January 2008

                    The Nikon D300 is the world's best amateur camera.

                    The Nikon D300 is far more revolutionary than its specifications suggest. It completely obsoletes everything that came before it, and especially sends the D200 and D2Xs to the dumpsters of digital history.

                    I've never said this before of any other camera, but the D300 actually makes it easier to create significantly better images than with earlier cameras.

                    The D300 has better color, better highlights, better shadows, it's sharper because it fixes lens flaws, and its superior AF system and viewfinder free us to compose more freely than any previous camera. The D300 shares these innovations with its nearly identical $5,000 big brother, the D3. Compare their menus or read their users manuals and you'll see that they are the same on the inside! Owning both, I can confirm that they both operate in the same way and give the same look to their images. At ISO 200 with an exceptional lens, there isn't any visible difference I can see.

                    The D300's numerous internal tweaks and far more processing power have made huge strides forward in real image quality. These improvements are so significant than even a blind artist can see them. These may not be as immediately obvious to people less than fluent in creating images on a daily basis, since these innovations deal with subtle but crucial issues of color and value. Color and value are the critical foundations of every image, as every artist knows.



                    Ik zou het ook wel weten!

                    Karel
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                      Ken rockwell... wat een referentie
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                        Beste dank voor al jullie reacties.
                        Eigenlijk heb ik het meer voor Canon,daar ik eerder uiterst tevreden was over hun IXUS compactjes. Ik heb dus geen enkele reden om voor Nikon te kiezen.
                        Tot op heden werkte in met de Sony-R1 bridge, maar ik kon hier weinig mee doen wegens te ingewikkeld, en weinig scene mogelijkheden (tegenover de Ixus).Resultaat was dat de foto's haast beter waren met een Ixus dan met de R1 uiteindelijk.
                        Dat wil ik dus liever niet terug meemaken wanneer ik een D300 zou aanschaffen. Het moet uiterst gebruiksvriendelijk blijven.
                        Ik denk dus beter toch aan de 450D.
                        Welke lenzen kan ik daar best voor kiezen, een voor algemeen gebruik (landschappen), maar zeer goede scherpte en diepte, en nog een extra zoom lens(toch zo een 300mm).
                        Nogmaals dank voor jullie uitgebreide info en tips !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                          Ik denk zelfs dat een bridge zoals FZ18 van Panasonic ruim aan je behoeften zal voldoen en je waarschijnlijk méér fotoplezier zal opleveren dan nú een DSLR te kopen. (als ik je wensen overloop).
                          Bij een FZ18 heb je een overvloed aan scene keuzes en hij is zéér geschikt voor landshappen. En je hebt beeldstabilisatie.
                          Andere merken hebben gelijkaardige bridges, maar ze moeten het over het algemeen afleggen tegen de sublieme Leica lens van de Pana.
                          Bij minder goed licht en indien je echt met DOF wil spelen ben je natuurlijk beter af met een reflextoestel met grote sensor.
                          Last edited by nete; 28 februari 2008, 20:08.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                            Die € 473,8 is dus enkel body alleen.
                            Als ik kijk naar de prijs tussen een A200 een een A200 + kitlens, dan is dit € 71,21 voor de kitlens. Als je dit dan bij je € 473,8 voor je body telt, dan kom ik op € 545 voor een A100 + kitlens.

                            De A200 + kitlens staat daar voor € 625,34.
                            Dus € 80 meer betalen = snellere AF, ISO3200, groter scherm 2.7" ipv 2.5", betere batterij en mogelijkheid tot batterygrip.

                            Ik zou het dan wel weten.
                            Klopt inderdaad, maar tussen de verschillende modellen (A200,a300 en a350) is er telkens een beperkt prijsverschil. (elke euro/dollar telt blijkbaar in dit segment)
                            a100 bij foto rubens nu voor 399 euro.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke keuze ...Canon 450D of Nikon D300

                              [QUOTE=puerte;1761050]Zijn twee totaal verschillende toestellen.
                              De 450d is een instapmodel, terwijl de D300 gericht is op semi-pro gebruik, en dit vertaalt zich ook in de prijs.
                              De D300 valt eerder te vergelijken met de canon 40d en dan nog.
                              Twee toestellen die dicht aanleunen tegen de D300 zijn de Sigma E3 en de Sony A700. De laatste kun je momenteel (cash back actie) kopen voor 1000 euro.
                              Heel in kort komt de Pentax K20D (14mp) op de markt, en die zou ik toch ook overwegen.


                              Die Pentax K20D heeft deze dan een scene menu zoals de EOS , en wat betreft gebruiksgemak een goede keuze ?
                              14 megapixel is natuurlijk wel de overweging waard, want ik druk veel af op groot formaat.

                              Thanks voor je antwoord !

                              Comment

                              Working...
                              X